Hoewel er al genoeg plannen zijn om in de (niet nabije) toekomst een grote baan op te zetten op zolder, zal ik het de aankomende jaren toch nog me moeten redden in het kamertje van 3 bij 1,8 meter.
Dus Larkerveen is dit weekend onderwerp geweest van 'groot onderhoud'.
Met name het bovendeel van de Paradebaan. De baan met 2 verdiepingen, verbonden door een kleine spiraal.
Maar ruim 2 jaar geleden 'even snel' de bovenplaat er los op geplaatst, rails gelegd maar daarna nooit verder gegaan.
Dit weekend bleek er ineens gelegenheid te zijn om alle materialen die al inmiddels verzameld waren, dit samen met een aangepast banenplan, tijdens één groot moment tot het gewenste eindresultaat te laten leiden.
Dus:
1 ). Railplan in Scarm geplaatst en direct nog wat aanpassingen gerealiseerd, zoals het verlengen van één van de doorrijsporen tot een ruime 2 meter lengte. Ook 2 kleine opstelspoortjes aan de buitenzijde van ruime 40 cm. per stuk.
2 ). Onder de rails grote stukken papier geplaatst en alle sporen hierop omlijnd zodat ik dit later dusdanig kon uitknippen om buiten met een gerust hart het hout met de decoupeerzaag op maat te krijgen.
3 ). Na dit avontuur alle rails naar zolder verplaatst en uitgelegd op de vloer zodat ik weer eenvoudig het na het afronden van de aanpassingen eenvoudig terug kan leggen.
4 ). Alle dikke houten bovenplaten eraf gehaald, alle dikke houten blokken verwijderd.
5 ). Spiegels geplaatst onder het schaduwstation, zodat het licht op een eenvoudige manier versterkt kan worden.
6 ). De M6 draadeinden met extra onderdelen toegepast met tussenpozen van een kleine 40 cm.
7 ). Tussenlat bevestigd, met daaraan de ledstrips voor de verlichting van het schduwstation.
8 ). Op maat gemaakte bovenplaten met de juiste maat op de juiste plaats neergelegd, waarbij alleen het bruggedeelte nog een beetje bijgewerkt diende te worden om alles goed aan te laten sluiten.
9 ). Achterwand tussen de raamkozijnen 5 centimeter naar achter geplaatst zodat daar één van de eerder genoemde opstelspoortjes geplaatst kon worden.
10 ). Kurklaag op maat gesneden en vastgelijmd, zodat de 4 aparte plaatstukken los van elkaar verwijderd kunnen worden bij behoefte.
11 ). Rails terug gelegd.
12). Met veel plezier de eerste test rit gemaakt (en de 2 dagen erna weer hersteld van heftige spierpijnen over mijn hele lichaam waar ik sinds mijn laatste sportdag van de lagere school niet meer last van heb gehad
).
En nu is het gewoon zoals ik het 3 jaar geleden in mijn hoofd had. Wat een groot genot van zo'n kleine kamer.
Groeten,
Jan