Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom

Gestart door Materieel79 zondag 05 november 2017, 20:20:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Goedenavond allemaal,

Ik wil een Fleischmann "Vlaflip" Sprinter 481310 (gelijkstroom) ombouwen naar wisselstroom. Om dit aanzienlijk eenvoudiger te maken heb ik een wisselstroom Fleischmann "Citypendel" Sprinter 1471 'over' om benodigde onderdelen uit te halen.
Mijn aanvankelijke plan was om beide sprinters volledig te demonteren en enkel de chassis van de van de Vlaflip te gebruiken om een volledig wisselstroom exemplaar te maken.

Toevallig heeft de Vlaflip Sprinter in zijn huidige gelijkstroom toestand al een ESU LokPilot 4.0 aan boord die bij mijn weten ook prima te gebruiken is voor wisselstroom. Ik was sowieso van plan om een ESU decoder te gaan gebruiken.

Nu vraag ik mij eigenlijk af of het volledig strippen überhaupt wel noodzakelijk is? Ik heb wat ervaring in het eenvoudig ombouwen van oudere Märklin locs, weet redelijk de mogelijkheden met ESU decoders maar vindt de Fleischmann Sprinters lastig helemaal te doorgronden.

Beide Sprinters lijken van binnen praktisch identiek. Zelfs de bekende Fleischmann printplaatjes hebben hetzelfde artikelnummer en de bedrading lijkt hetzelfde behoudens de stroomtoevoer in de motorwagen. De 1471 heeft immers de sleper en Vlaflip krijgt vanuit het motorblok zijn één van de stroompolen(?) Wat ik echter niet weet:

- is de wielafstand hetzelfde of zit daar mogelijk nog een verschil in?
- zijn beide motorblokken hetzelfde of zitten daar nou net de verschillen in bij AC / DC?
- wat moet ik minstens doen (of juist niet) om dit tot een succes te maken?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën, bedankt alvast!



Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Misschien de kappen van de motorloze bak omwisselen.
De decoder zit volgens mij in de motorbak.

Groeten Sander
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Hi ?

Wielen instellen, sleper monteren, massa aan de wielcontacten en deze doorverbinden, decoder massa vrij maken.
Als je digitaal wilt gaan rijden moet die ESU decoder dus wel MM aan boord hebben.
Of je centrale moet ook DCC aan kunnen.

groet
Harald
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Hallo Harald,

Bedoel je met 'wielen instellen' dat de wielafstand, bij gelijkstroom vs. het wisselstroommodel niet hetzelfde is mogelijk? Als dat zo is dan kan ik beter de gehele wielstellen vervangen met die van mijn 1471.

Dank ook voor de tip met de ESU, ik wil uiteindelijk een MFX decoder dus zal moeten controleren of de huidige ESU Lokpilot die heeft, vermoed van niet.

Groeten Bastiaan (was nog bezig mijn profiel te vullen)
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Beste Bastiaan,

Tussen 2 rail wielstellen en 3 rail wielstellen zitten o.a. de volgende specifieke kenmerken:

wielafstand, is bij 3-rail iets van 14,1 mm, bij 2-rail iets van 14,4 mm, belangrijk bij Märklin wissels

de twee wielen zijn bij 2-rail elektrisch geïsoleerd van elkaar.

Als de Esu decoder MFX kent dan komt er "M4" in de typeaanduiding voor.

Groet, Anne W
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Heb je nou 2 gelijkstroom modellen of 1 wisselstroom en 1 gelijkstroom ??
groet Robert
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Citaat van: Anne W op dinsdag 07 november 2017, 12:47:47
Beste Bastiaan,

Tussen 2 rail wielstellen en 3 rail wielstellen zitten o.a. de volgende specifieke kenmerken:

wielafstand, is bij 3-rail iets van 14,1 mm, bij 2-rail iets van 14,4 mm, belangrijk bij Märklin wissels

de twee wielen zijn bij 2-rail elektrisch geïsoleerd van elkaar.

Als de Esu decoder MFX kent dan komt er "M4" in de typeaanduiding voor.

Groet, Anne W


Thanks Anne W, dat van die wielen is voor mij belangrijk om te weten. Dan ga ik alle wielstellen én de motorblokken verwisselen.

Van de decoder wist ik, ik heb denk ik een ESU 64613   LokPilot V4.0 M4, Multiprotocol MM/DCC/SX/M4, 6-pin plug NEM651 nodig .
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Citaat van: robert39 op dinsdag 07 november 2017, 13:15:16
Heb je nou 2 gelijkstroom modellen of 1 wisselstroom en 1 gelijkstroom ??
groet Robert

Hoi Robert,

De Vlaflip is (nog) gelijkstroom, om hem om te bouwen heb ik één extra sprinter, een 1471 wisselstroom 'over'. Ik ben namelijk niet zo bedreven in ombouw dat ik zelf de motoren, wielen, printplaatjes e.d. kan aanpassen. Dus op zich moet  het wel lukken, alleen vraag ik me af wat er minimaal moet gebeuren...
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Als de 1471 nog analoog is dan is de kans groot dat motorschild nog niet geïsoleerd is. Dan zou je motorschild aan moeten passen of een vervangend motorschild moeten kopen, denk zelfs dat je het motorschild uit de digitale gelijkstroom versie wel kan (her)gebruiken.

Als je de onderdelen lijst erbij hebt zou je wel terug moeten kunnen vinden welke onderdelen er anders zijn voor de wisselstroom en gelijkstroom versie.
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Citaat van: NL-modelspoor op dinsdag 07 november 2017, 14:27:00
Als de 1471 nog analoog is dan is de kans groot dat motorschild nog niet geïsoleerd is. Dan zou je motorschild aan moeten passen of een vervangend motorschild moeten kopen, denk zelfs dat je het motorschild uit de digitale gelijkstroom versie wel kan (her)gebruiken.

Als je de onderdelen lijst erbij hebt zou je wel terug moeten kunnen vinden welke onderdelen er anders zijn voor de wisselstroom en gelijkstroom versie.

Nee die 1471 is niet analoog, is uit een model uit 2003 en zit zelfs een 6-polige NEM stekker aan met een Uhlenbrock decoder dacht ik. Ik weet alleen niet of er verschillen zitten in de wielen van het motorblok, qua isolatie e.d.
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Ik heb zelf een 4470 naar 3rail omgebouwd kosten +- 50 euro voor wielen en sleperhouder en sleper voor de rest heb je alleen een dremel nodig.
En dan heb je nog een decoder en functie decoder nodig.
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Volgens het onderdelenblad zijn de assen op het motordraaistel ook bij de drierailversie eenzijdig geïsoleerd. De wieltjes hebben wel een ander bestelnummer dan bij de tweerailversie, maar dat zal wel met de flenshoogte te maken hebben.

http://www.fleischmann.de/doc/ET/2/DE/391310_202322.pdf

Ik zou om te beginnnen de andere drie draaistellen in zijn geheel omwisselen. Dat is het gemakkelijkst. Wissel je in één keer de stroomafname mee. Doet het motordraaistel vreemd, dan kan je dat altijd nog in zijn geheel wisselen. Dat is ook niet erg lastig.
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Citaat van: Materieel79 op dinsdag 07 november 2017, 14:35:17
Nee die 1471 is niet analoog, is uit een model uit 2003 en zit zelfs een 6-polige NEM stekker aan met een Uhlenbrock decoder dacht ik. Ik weet alleen niet of er verschillen zitten in de wielen van het motorblok, qua isolatie e.d.
Er zijn dan blijkbaar meerdere versies van de 1471 (en ook de 1470, de Plan-V) in omloop, want ik heb hier wel van beide een analoge versie in huis. Er zit dus geen 6-polige NEM stekker in, maar een Fleischmann keerrelais met gelijkrichter erop.
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Volgens mij worden een paar nummers door elkaar gehaald.
De 1470 is geen plan v (was 4472 en 1472) maar de drierailversie van de oudste Fleischmann Sprinter (4470), geel met reclamebanen. Daar zijn verschillende nummers van geweest (2011 en 2012), maar die waren nooit digitaal.
De geheel gele Citypendel (4471 en 1471) werd digitaal voorbereid met een stekker en is als drierailversie bij mijn weten altijd digitaal geleverd. De vlaflips kwamen weer later en zijn volgens mij technisch gelijk aan de Citypendel.

Er zit ook niet veel verschil tussen tweerail en drierail. Eigenlijk alleen de wielen, de stroomafname en de aansluiting van de draadjes op de print. De drierailversie werd verder standaard met decoder geleverd.

Citaat van: Materieel79 op zondag 05 november 2017, 20:20:17Nu vraag ik mij eigenlijk af of het volledig strippen überhaupt wel noodzakelijk is? Ik heb wat ervaring in het eenvoudig ombouwen van oudere Märklin locs, weet redelijk de mogelijkheden met ESU decoders maar vindt de Fleischmann Sprinters lastig helemaal te doorgronden.

Logisch, want er valt weinig te strippen aan het chassis. Kap en chassis zijn vrijwel één geheel. Als je een tweerail Vlaflip en een drierail Citypendel hebt, dan verander je de Vlaflip het gemakkelijkst in een drierailer door de draaistellen te wisselen. De binnenste draaistellen zitten met één schroefje vast. De buitenste draaistellen zijn met één beweging uit te nemen. Je kan de decoder nog omruilen en klaar ben je.
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Sorry, je hebt inderdaad gelijk (had het ook even op de doos na moeten kijken......  :oops: )

De 1470 is (bij mij) een analoge Sprinter.
De 1472 is de Plan-V, ook analoog.
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Citaat van: henkv op zaterdag 18 november 2017, 20:31:51
Volgens het onderdelenblad zijn de assen op het motordraaistel ook bij de drierailversie eenzijdig geïsoleerd. De wieltjes hebben wel een ander bestelnummer dan bij de tweerailversie, maar dat zal wel met de flenshoogte te maken hebben.

http://www.fleischmann.de/doc/ET/2/DE/391310_202322.pdf

Ik zou om te beginnnen de andere drie draaistellen in zijn geheel omwisselen. Dat is het gemakkelijkst. Wissel je in één keer de stroomafname mee. Doet het motordraaistel vreemd, dan kan je dat altijd nog in zijn geheel wisselen. Dat is ook niet erg lastig.

Uitstekende tip, ga ik doen. Het projectje heeft enige vertraging, de sleper van de Citypendel is kapot dus ik heb een nieuwe besteld. Duurt even.
Dan is mijn grootste uitdaging de sleper juist aansluiten op het printplaatje, maar dat moet lukken, gewoon kopiëren van de Citypendel. ESU MFX decodertje erin en klaar.
Ik zou het liefst het motorblok van de Vlaflip gebruiken, die onderdelen zijn allemaal wat nieuwer. Als er verschil zit in de wielen is dat alleen denk ik niet zo'n goed idee. Ik zal de wielen even op moeten meten denk ik.
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Nog een tip: maak even een foto  van de printen voor je de draadjes gaat lossolderen.
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 17 november 2017, 22:54:16
Ik heb zelf een 4470 naar 3rail omgebouwd kosten +- 50 euro voor wielen en sleperhouder en sleper voor de rest heb je alleen een dremel nodig.
En dan heb je nog een decoder en functie decoder nodig.

Dat wordt mijn volgende project: Ik heb ook nog twee Plan V's 1472 liggen (gelukkig allebei al wisselstroom) die ik wil gaan moderniseren/digitaliseren. Er zijn hier best wel een aantal beschrijvingen te vinden, wordt desondanks een aardig klusje denk ik... Kom je wel om raad vragen t.z.t.
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Even iets melden forum moderator looney tunes is bezig met het ontwikkelen van een decoder print voor in de 1470 1471 en 1472 als ik het goed heb begrepen dus voordat je het jezelf lastig gaat maken is het misschien de moeite waard om hier even op te wachten kijk hier voor verdere vorderingen.
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Ik heb mijn sprinter, volgens dit plan omgebouwd.  http://www.hanulveen.nl/ombouwen/sprinter-ombouwen/sprinter-ombouwen.html

Vond dit wel een duidelijke beschrijving van de ombouw.
Groet Robert
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Dank voor de tip, maar dit is wel een gelijkstroom Sprinter ombouw hè... Zal in essentie niet veel schelen maar toch.
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Citaat van: hmmglaser op zondag 26 november 2017, 19:02:23
Even iets melden forum moderator looney tunes is bezig met het ontwikkelen van een decoder print voor in de 1470 1471 en 1472 als ik het goed heb begrepen dus voordat je het jezelf lastig gaat maken is het misschien de moeite waard om hier even op te wachten kijk hier voor verdere vorderingen.

Dat zou het echt allemaal een stuk makkelijker maken, ik ben benieuwd, ga het zeker volgen! Dank!
Re: Fleischmann ' Vlaflip' Sprinter gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom
Het maakt helemaal niks uit, het enige is dat de rode draad van de sleper komt, en niet van een slepertje die tegen de wielen loopt.
jij rijdt 3 rail digitaal en de ombouw is voor 2 rail digitaal, beide gelijkstroom !!
Groet Robert