Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Spanning op de baan

Gestart door Daywalker1974NL dinsdag 28 november 2017, 23:33:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spanning op de baan
Daywalker1974NL
gast

Spanning op de baan
Hallo daar, ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik hier de juiste vraag stel.

Hoe weet ik of er genoeg spanning op de baan staat bij de C rails. ik heb zelf de startset 29840 met central station 1.
En een grote update met rails.

Verder nog 1 vraag ik heb ook nog heel veel oude marklin rail van de jaren 70 en 80 is daar een verloop voor zodat ik die alsnog kan gebruiken voor bv: een schaduw station?
ow ja ik heb nu 3 trafo's of heb ik aan de andere 2 niets? 8o
Mvg,

Maurice

Re: Spanning op de baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spanning op de baan
Beste Maurice,

Als de digitale lok rijdt dan heb je genoeg spanning, als loks er mee stoppen of de kortsluitbeveiliging wordt actief, dan heb je de capaciteit van het CS bereikt en is het moment gekomen om een booster aan te schaffen.

Oude rails kun je gewoon blijven gerbuiken

De andere twee trafo's mag je niet op de baan aansluiten, kun je gebruiken voor verlichting e.d, ik begrijp dat je nu één trafo voor het CS gebruikt?

Groet, Anne W
Re: Spanning op de baan
Daywalker1974NL
gast

Re: Spanning op de baan
Ja de originele trafo van de cs1. ik heb nog 2 andere trafo's en nog 1 transformer. maar die sluit ik niet aan tenzij men adviseert om er iets anders mee te doen.

Dit is wat ik bij mijn set erbij heb
- Volautomatische spoorwegovergang 74920
- Digital Control Center 6022
- Trafo 16V no. 6002
- 2 x Regelaars /  Controllers 67025
- 2 x trafo 66191
- 20 x rechte rails no. 188
- 23 x rechte rails no. 24172,
- 1 x Digital aansluitrail recht  ( met kastje )
- 2 x Wissel R, no. 611
- 2 x Wissel L no. 612
- 62 x gebogen rails no. 130

Hoe kan ik de oude rails nog gebruiken met wissels en zo? samen met de c rails?
Re: Spanning op de baan
Hoe je de oude rails kunt gebruiken, nu ik denk door het gewoon aan elkaar te koppelen en neer te leggen in een bepaalde configuratie, die lijkt op het sporenplan welke jij voor ogen hebt.

Groetjes
Re: Spanning op de baan
Er zijn overgangsrails te koop. Afhankelijk wat je precies wilt zal je er in elk geval twee nodig hebben.

https://www.conrad.nl/nl/h0-maerklin-c-rails-met-ballastbed-24951-overgangsrails-18-mm-214354.html?sc.ref=Product%20Details
Re: Spanning op de baan
-Maurice:
Oude blauwe trafo'e zeker NIET gebruiken op je digitale baan om er loc's op te laten rijden.
Als je een omschakelpuls geeft blaas je de decoder van de loc op.
Re: Spanning op de baan
Ben den Hollander
gast

Re: Spanning op de baan
Citaat van: Jørg op woensdag 29 november 2017, 07:16:54

Oude blauwe trafo'e zeker NIET gebruiken op je digitale baan om er loc's op te laten rijden.


Nieuwe witte ook NIET. Een digitale baan hangt aan een centrale met eventueel boosters, niet aan trafo's. Maurice kan ze niet inzetten voor het treinbedrijf, hooguit om decoders te voeden of licht te laten branden in plakhuisjes.
Re: Spanning op de baan
Maar je hebt wel trafo's nodig om je centrale en boosters te voeden.
Re: Spanning op de baan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Spanning op de baan
Daywalker,

Ik zou zeggen, neem eens een kijkje in de wiki:

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:Modelbaanbesturing
Re: Spanning op de baan
 @citaat Houd er rekening mee dat sommige artikelen niet "up to date" zijn.
Meer info is te vinden op de site van de fabrikant.
Re: Spanning op de baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spanning op de baan
En de wissels zijn handbediend, dus als je elektrisch/digitaal wilt heb je wisselmotoren en decoder(s) nodig.

Groet, Anne W
Re: Spanning op de baan
Lid sinds: 2014

offline
Re: Spanning op de baan
Wat spanning op de baan betreft eens met het niet gebruiken van oude 220 V trafo's. De witte zijn voor 230 V gemaakt. Echter onlangs gelezen dat als er veel zonnestroompanelen actief zijn in een straat en de stroomvraag is laag, dat dan de netspanning op kan lopen tot 253 V. Dat maakt m.i. dat verandering van rijrichting van een digitale loc beter niet analoog kan gebeuren om beschadiging van de decoder te voorkomen.
Re: Spanning op de baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spanning op de baan
En overgangsrails kan je ook zelf maken, stuk goedkoper alleen dan wat draadjes solderen.

groet
Harald
Re: Spanning op de baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Spanning op de baan
Citaat van: hans spoor op woensdag 29 november 2017, 12:01:42
Wat spanning op de baan betreft eens met het niet gebruiken van oude 220 V trafo's. De witte zijn voor 230 V gemaakt. Echter onlangs gelezen dat als er veel zonnestroompanelen actief zijn in een straat en de stroomvraag is laag, dat dan de netspanning op kan lopen tot 253 V. Dat maakt m.i. dat verandering van rijrichting van een digitale loc beter niet analoog kan gebeuren om beschadiging van de decoder te voorkomen.

Interessant verhaal. En dan maar zoeken waarom je decoder opgeblazen zijn terwijl je de witte trafo's gebruikt.  ;)

Hetgeen in feite betekent dat je dan beter digitaal kan rijden of echte analoge locs gebruiken zonder decoder.
Re: Spanning op de baan
Lid sinds: 2014

offline
Re: Spanning op de baan
Er staat mij bij dat dit @citaat alleen voor ESU geldt Marklin decoder mogen niet defect gaan door analoge trafo's.
Met alleen draadjes solderen ben je er niet je zult ook de uiteinden vlak moeten maken maar waarom al die moeite voor een paar euro meestal heb je er aan 2 genoeg.
Re: Spanning op de baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Spanning op de baan
hoi,

Citaat van: hmmglaser op woensdag 29 november 2017, 13:53:21
Er staat mij bij dat dit @citaat alleen voor ESU geldt Marklin decoder mogen niet defect gaan door analoge trafo's.

Heb je wel eens in de handleiding van Esu gekeken? Voltagebereik: 5 - 40 volt. Bij alle lokpilots met uitzondering van de lokpilots micro's, 5 - 21 volt en de DCC 5 - 27 volt. Als die trafo's meer dan 40 volt op de baan zetten dan ben je Standaard Lokpilot, Lokpilot M4, Lokpilot MKL of Lokpilot FX aan het roosteren. Dat zal een normale trafo die 24 volt levert geen 66% meer spanning gaan leveren bij een verhoging van 15% ingangsspanning (220 - 253 Volt)

Groet Ronald.
Re: Spanning op de baan
Ben den Hollander
gast

Re: Spanning op de baan
Citaat van: hans spoor op woensdag 29 november 2017, 12:01:42

Wat spanning op de baan betreft eens met het niet gebruiken van oude 220 V trafo's. De witte zijn voor 230 V gemaakt.


Sorry maar dat is onzin. De netspanning mag 10% variëren in 95% van de tijd, max. 253V dus. En in de overige 5% van de tijd mag deze 15% lager zijn dan nominaal. Ga er maar eens aan rekenen wat dit met de uitgangsspanning van een trafo doet.

Oude blauwe trafo's kun je prima blijven gebruiken mits je weet dat de spreiding op de omschakelpuls groot kan zijn met mogelijke schade aan je decoder. Maar het heeft niets van doen met de aangeboden netspanning. ;)
Re: Spanning op de baan
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Spanning op de baan
Hallo,

de Marklin 6002 is een 52 Watt trafo, en deze is prima te gebruiken voor het CS1,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Spanning op de baan
Lid sinds: 2014

offline
Re: Spanning op de baan
Ik leer elke dag weer bij op dit forum.
Re: Spanning op de baan
Daywalker1974NL
gast

Re: Spanning op de baan
Citaat van: Anne W op woensdag 29 november 2017, 10:26:06
En de wissels zijn handbediend, dus als je elektrisch/digitaal wilt heb je wisselmotoren en decoder(s) nodig.

Groet, Anne W

Ik heb 3 wissels die digitaal bestuurd zijn de andere nog niet. ik heb ook 1 decoder k83
Re: Spanning op de baan
Daywalker1974NL
gast

Re: Spanning op de baan
Citaat van: Jørg op woensdag 29 november 2017, 07:16:54
-Maurice:
Oude blauwe trafo'e zeker NIET gebruiken op je digitale baan om er loc's op te laten rijden.
Als je een omschakelpuls geeft blaas je de decoder van de loc op.

De oude m rails wil ik voor een schaduw station gebruiken en keerlussen de baan wordt denk ik 3 lagen
Re: Spanning op de baan
Daywalker1974NL
gast

Re: Spanning op de baan
Citaat van: Haradigi op woensdag 29 november 2017, 12:02:10
En overgangsrails kan je ook zelf maken, stuk goedkoper alleen dan wat draadjes solderen.

groet
Harald

Waar vind ik daar een voorbeeld van? wand ik heb net gekeken naar de rails maar de 2 buitenste rails zijn in spiegelbeeld van de c rails
Re: Spanning op de baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spanning op de baan
Spiegelbeeld ?
Draadjes aan beide rails solderen en daarmee de C-rails en de K-rails doorverbinden en op elkaar steken.
Vastzetten/lijmen maar wel het hoogteverschil gelijk maken.

groet
Harald
Re: Spanning op de baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Spanning op de baan
@Maurice,
Ik zie in jouw opgave dat je een 6022 gebruikt. Dat is een heel oude centrale, met beperkt vermogen. Deze zat destijds bij diverse startsets en kon tevens voor de bediening van 4 wissels worden gebruikt.
Als ik mij goed herinner is het uitgangsvermogen ca. 0,5A.

Dat je daarmee 'te weinig' spanning ervaart is dan wel verklaarbaar. Maar eigenlijk hebben we het over vermogen.

De opties die je hebt zijn als volgt:
- een booster plaatsen tussen de 6022-Central Unit. Hier zijn meerdere varianten mogelijk.
- de 6022 vervangen door een 6021-Central Unit. Je hebt dan met de 52VA trafo voorlopig weer genoeg vermogen.
Het blijft wel een oude centrale.
- een andere Central Unit bijv CS2 of CS3 of evt CS1R of MS2 van Märklin kopen.
Je bent dan weer min of meer up-to-date. Bij de MS2 zal overigens ook maar een beperkt vermogen beschikbaar blijven.
Natuurlijk zijn er ook andere opties / merken mogelijk, maar ik heb mij beoerkt tot Märklin produkten.

John
Re: Spanning op de baan
Daywalker1974NL
gast

Re: Spanning op de baan
Citaat van: VT601 op woensdag 29 november 2017, 20:49:20
@Maurice,
Ik zie in jouw opgave dat je een 6022 gebruikt. Dat is een heel oude centrale, met beperkt vermogen. Deze zat destijds bij diverse startsets en kon tevens voor de bediening van 4 wissels worden gebruikt.
Als ik mij goed herinner is het uitgangsvermogen ca. 0,5A.

Dat je daarmee 'te weinig' spanning ervaart is dan wel verklaarbaar. Maar eigenlijk hebben we het over vermogen.

De opties die je hebt zijn als volgt:
- een booster plaatsen tussen de 6022-Central Unit. Hier zijn meerdere varianten mogelijk.
- de 6022 vervangen door een 6021-Central Unit. Je hebt dan met de 52VA trafo voorlopig weer genoeg vermogen.
Het blijft wel een oude centrale.
- een andere Central Unit bijv CS2 of CS3 of evt CS1R of MS2 van Märklin kopen.
Je bent dan weer min of meer up-to-date. Bij de MS2 zal overigens ook maar een beperkt vermogen beschikbaar blijven.
Natuurlijk zijn er ook andere opties / merken mogelijk, maar ik heb mij beoerkt tot Märklin produkten.

John

Ik gebruik alleen de CS1 die had ik in mijn startpakket zitten. de rest is er gisteren bij gekomen
Re: Spanning op de baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spanning op de baan
Beste Maurice,

Als je een K83 hebt dan kun je daar 4 wissels mee schakelen mits de wissels voorzien zijn van een wisselmotor.

Dan een kringetje in de vijver, je hebt het over een CS1, als dat niet een CS1R is dan loop je in de toekomst tegen de grenzen aan van het CS1 (zonder de R), anderen zullen je wel vertellen wat die grenzen zijn.

Groet, Anne W
Re: Spanning op de baan
Daywalker1974NL
gast

Re: Spanning op de baan
Citaat van: Anne W op woensdag 29 november 2017, 22:08:37
Beste Maurice,

Als je een K83 hebt dan kun je daar 4 wissels mee schakelen mits de wissels voorzien zijn van een wisselmotor.

Dan een kringetje in de vijver, je hebt het over een CS1, als dat niet een CS1R is dan loop je in de toekomst tegen de grenzen aan van het CS1 (zonder de R), anderen zullen je wel vertellen wat die grenzen zijn.

Groet, Anne W
het is de mfx 0006271b dat is het enigste wat ik er op zie staan.