Zoals ik het begrijp, maakt Mӓrklin nog steeds secties stroomloos met de seinen en relais. De noodzaak ontgaat mij, of het moet uit bijzondere veiligheidsoverwegingen voortkomen, zoals Anne aangeeft. Ik heb geen stroomloze secties meer en de seinpalen staan er compleet voor de sier. Wel functionerend, want bij onveilig stopt de trein en bij veilig rijdt hij door. Binnen alle blokken buiten het zicht regelt de computer het treinverkeer net zo keurig zonder seinen en relais.
Alleen bij een kortsluiting door bijvoorbeeld een ontsporing wil er heel soms een (fx)loc op hol slaan. Kennelijk ziet de decoder het als een signaal om te gaan scheuren. Stroomloos geschakelde secties zouden dat soort gedrag voorkomen, maar een druk op de noodstop voorkomt ongeluken. Mijn spoorbaan ligt niet op de Stille Oceaan en ik ben erbij. Daarom zie ik het nut niet van stroomloze secties, eerder nadeel in de vorm van onrealistisch rijgedrag (plotselinge stop) en hogere kosten voor relais.
Maar ieder zijn ding toch?
Peter