Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Slippende assen BR50 Marklin 3319

Gestart door br_86_132 maandag 27 november 2017, 20:57:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slippende assen BR50 Marklin 3319
Beste lezer,

Een bekende van mij (80 jaar) heeft een tijd geleden via marktplaats een Märklin 3319 -> ÖBB br 50 gekocht. De lok ziet er prima uit, alleen het drijfwerk en de onderkant zijn licht beschadigd. Het gebeurde af en toe dat de locomotief wat bokkerig liep. De laatste keer blokkeerde de lok en zat het drijfwerk muurvast. Ik heb de loc meegenomen en hem deels uit elkaar gehaald voor onderzoek.

Waar ik achterkwam was dat de tandwielen en wielen af en toe slippen op de as. Dit gebeurd voornamelijk als de loc door een bocht gaat naar links. Hierdoor komt dan ook het drijfwerk strak te staan omdat het scheef zit. De geel omcirkelde tandwielen slippen en de met groen aangewezen wielen slippen ook. De assen van de wielen gaan dwars door het frame heen. Wat mij verder opviel was dat de pin die door het frame gaat wat los zit en dat hij daar vrij flexibel is met bewegen. Ook is er de nodige slijtage aan de tandwielen.

Is er iemand die mij (op weg) kan helpen of weet hoe ik dit op kan lossen?

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: Slippende assen BR50 Marklin 3319
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slippende assen BR50 Marklin 3319
Anne heeft een soortgelijk probleem gerapporteerd met een andere loc. Ik meen me te herinneren dat de bussen scheef uitsleten door de eenzijdige belasting. Er is een draadje over. Kost wat zoekwerk om 't terug te vinden.
Re: Slippende assen BR50 Marklin 3319
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Slippende assen BR50 Marklin 3319
Beste Leon,

Twee verhalen lopen door elkaar, ik had een BR 03 met slippende wielen, lok is vervangen en ik had een BR 85 met versleten tandwielen, ook deze lok is vervangen.

De boodschap is: als je wilt kun je alles weer goed krijgen, mits je de nieuwe onderdelen (tandwielen en pennen) kunt kopen, maar je moet het willen en er flink wat tijd in stoppen.

Van de BR 85 was ook de verbinding tussen de twee delen van het frame flink versleten en daarvoor moest ik een compleet nieuw frame kopen.

Dus studeren in een exploded view en dan kijken of de onderdelen bij Märklin te koop zijn, daarna ze bestellen bij Märklin of via je winkel.

Groet, Anne W
Re: Slippende assen BR50 Marklin 3319
hallo Leon je kunt de lok naar me sturen dan maak ik dat in orde .
Heb veel onderdelen van Marklin oa. de tandwielen bijna allemaal liggen.


Grt. Jo
Re: Slippende assen BR50 Marklin 3319
Hallo Leon,

het kan,maar hoeft geen slijtage te zijn.. Ik heb ooit een splinternieuwe BR50 gehad met een soortgelijk probleem : na het nemen van enkele bochten "zat het drijwerk vast". Na zorgvuldig bekijken wat er precies gebeurde in de bocht constateerde ik dat er kennelijk te veel speling was in het mechaniek : op de plaats waar de twee delen van het drijfwerk scharnieren, raakten de tandwielen elkaar te weinig, waardoor ze een of meer tandjes "oversloegen" in de bocht. Na een paar bochten zat de zaak dan vast.
Als je eenmaal wist wat het was, was het vrij duidelijk. Ik heb toen, onder garantie, een nieuwe lok gekregen die nog altijd goed loopt.

m.vr.gr.
RoelofS
Re: Slippende assen BR50 Marklin 3319
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Hier was ik inderdaad al een beetje bang voor. Voor ik aan nieuwe onderdelen gadenken wil ik eerst nog even proberen om de as en het (tand)wiel te plakken met loctide oid.

@Roelof,
Deze locomotief is al eventjes oud. De garantie is al een paar jaar verlopen.

@Jo,
Bedankt voor het aanbod, maar ik ga eerst even kijken of ik het zelf kan fixen.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: Slippende assen BR50 Marklin 3319
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Slippende assen BR50 Marklin 3319
Leon, een gratis advies , ga niet plakken of rommelen met locktide tussen de tandwieln o.i.d. , ik zou het aanbod van Jo (stoombr38)met beide handen aanpakken, ik heb helaas geen tijd hiervoor op dit moment. Op de foto zie ik het tussentandwiel scheef zitten, dat duid op slijtage van deze en misschien nog andere ook waarvan gat uitgelubberd is, de hard stalen assen heb ik zelden verwisseld. Sukses

Gr. Jan
Re: Slippende assen BR50 Marklin 3319
Misschien een stom idee maar kun je de as met de messingkleurige tandwielen niet verwijderen?
De lok is dan maar op 1 as aangedreven maar is altijd beter als niks.

Gr Guido