Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Kolen namaken

Gestart door Colonel maandag 27 november 2017, 16:09:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kolen namaken
Lid sinds: 2017

offline
Kolen namaken
Hallo allemaal,

Waarschijnlijk hoort deze vraag hier niet thuis, maar ik ga het toch proberen! O:-D Ik probeer er achter te komen hoe ik op de beste manier levensechte kolen kan namaken. Kolen voor in wagonladingen zijn 'vrij simpel', piepschuim (of ander kneedbaar spul) in een wagon, vermalen steenkool er op en vastlijmen.

Echter hoe zou ik dit in het 'groot' kunnen nabootsen? De mogelijkheid om zakken steenkool te kopen is er niet omdat ik 8 vierkante meter wil bekleden en de kosten dan te hoog worden. Voor diegenen die het zich afvragen: het is om een landschap/setting na te bootsen.
Re: Kolen namaken
Ben den Hollander
gast

Re: Kolen namaken
Citaat van: Colonel op maandag 27 november 2017, 16:09:36

De mogelijkheid om zakken steenkool te kopen is er niet omdat ik 8 vierkante meter wil bekleden en de kosten dan te hoog worden.


Effe googlen op zak kolen: https://www.hubo.be/nl/p/kolen-20-30-25kg/148138.html#js-prod-specs
Re: Kolen namaken
Lid sinds: 2014

offline
Re: Kolen namaken
koolfilters voor bijvoorbeeld aquaria zijn ook goed bruikbaar, eventueel te grote brokken zijn te verkleinen/vermalen
Re: Kolen namaken
nobody
gast

Re: Kolen namaken
Re: Kolen namaken
Lid sinds: 2010

offline
Re: Kolen namaken
hoi,

Citaat van: Colonel op maandag 27 november 2017, 16:09:36
Echter hoe zou ik dit in het 'groot' kunnen nabootsen? De mogelijkheid om zakken steenkool te kopen is er niet omdat ik 8 vierkante meter wil bekleden en de kosten dan te hoog worden. Voor diegenen die het zich afvragen: het is om een landschap/setting na te bootsen.

8 m2... dat is nog al niet wat :) Hoe echt moet het zijn? Ik zie dat je in zuid-limburg woont. Is een bezoekje aan de ZLSM niet wat? Je kan met xps of ander iets aan het werk of gipsmallen voor losse stukken. Dan zou je maar wat stukken moeten hebben en daar een mal van maken en die later verven. Hoeveel werk mag het zijn?

Groet Ronald.
Re: Kolen namaken
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Kolen namaken
Het is niet te geloven. Ik heb een paar weken geleden emmers vol steenkool uit de tuin (in Heerlen) weggebracht naar de stort en moest daarvoor nog betalen ook. Heb je niks aan natuurlijk maar wellicht zijn er andere mensen met hetzelfde "probleem" in de buurt?
Re: Kolen namaken
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Kolen namaken
Misschien is een verheldering van het doel handig voor de beantwoording. Mij is het namelijk een raadsel... Gaat het om de kleur, vorm, grootte, of...
Re: Kolen namaken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Kolen namaken
Hi

Zelf heb ik bij meerdere musea BW's brok kolen gevraagd en meegekregen.
Na middagje hakken en filteren heb ik nu twee soorten, antraciet en vette kolen (glanzend en doffe) in fijn, middel en grof voor op BW Karbrücken.

groet
Harald
Re: Kolen namaken
Lid sinds: 2017

offline
Re: Kolen namaken
Citaat van: RoelMarklin op maandag 27 november 2017, 16:34:54
koolfilters voor bijvoorbeeld aquaria zijn ook goed bruikbaar, eventueel te grote brokken zijn te verkleinen/vermalen

Is dat werkbaar voor zoveel vierkante meter?

Citaat van: ronaldk op maandag 27 november 2017, 18:19:03
8 m2... dat is nog al niet wat :) Hoe echt moet het zijn? Ik zie dat je in zuid-limburg woont. Is een bezoekje aan de ZLSM niet wat? Je kan met xps of ander iets aan het werk of gipsmallen voor losse stukken. Dan zou je maar wat stukken moeten hebben en daar een mal van maken en die later verven. Hoeveel werk mag het zijn?

Groet Ronald.

Gipsmallen gaan waarschijnlijk teveel tijd kosten. Met XPS is wel een goed idee, daar kan je verschillende groottes uit snijden.

Citaat van: Steem op maandag 27 november 2017, 19:26:21
Het is niet te geloven. Ik heb een paar weken geleden emmers vol steenkool uit de tuin (in Heerlen) weggebracht naar de stort en moest daarvoor nog betalen ook. Heb je niks aan natuurlijk maar wellicht zijn er andere mensen met hetzelfde "probleem" in de buurt?

Had ik dat maar eerder geweten, dan was je ze gratis kwijt geraakt :O

Citaat van: Simon BR39 op maandag 27 november 2017, 20:29:58
Misschien is een verheldering van het doel handig voor de beantwoording. Mij is het namelijk een raadsel... Gaat het om de kleur, vorm, grootte, of...

Ik wil de vorm en grootte nabootsen. De kleur kan ik bereiken door de vorm zwart te verven met hier en daar grijze mengsels.

Citaat van: Haradigi op dinsdag 28 november 2017, 11:44:16
Hi

Zelf heb ik bij meerdere musea BW's brok kolen gevraagd en meegekregen.
Na middagje hakken en filteren heb ik nu twee soorten, antraciet en vette kolen (glanzend en doffe) in fijn, middel en grof voor op BW Karbrücken.

groet
Harald

Bedankt voor de tip! Misschien is langsgaan bij de ZLSM dan toch een goed idee om een beeld te krijgen.