Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Modelbaan in Schwarzwald - Februari 2024 update

Gestart door Silco_88 zondag 26 november 2017, 14:21:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - kleine update
Dank voor de tips Tom, om foliage te minderen en de stam wat dunner te maken. Dit zijn gewoon oude bomen die zijn uitgedijd  :P!

Het zijn ook mijn eerste probeersels, zodra het minder warm wordt ga ik zeker nog wat pogingen wagen en met mijn thema Schwarzwald kan ik zeker nog wel wat bomen gebruiken, de minder mooie zet ik wel achteraan als opvulling. Zoals Tom zegt doe je dat niet 1 2 3 en is het best een tijdrovende klus, maar het geeft veel voldoening.

Een hobby mag zeker geld kosten, maar zoals sommige zaken geprijsd zijn wil ik zelf wel een poging wagen (bomen zijn daar één van).

@peterke33: gewoon proberen, is het niks dan gooi je het weg en de overgebleven spulletjes kan je ongetwijfeld ergens kwijt op de baan :). Lopen en fietsen hebben we immers ook geleerd met vallen en opstaan :D.

Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - kleine update
@Peterke33 / Peter:
Citaat van: peterke33 op maandag 06 augustus 2018, 11:29:43
Inderdaad en daarom zit de twijfel er erg in om er zelf aan te beginnen, het is mooi een zelf gemaakte boom.  En zoals je zegt het is niet 1 2 3 en klaar, dus ik koop ze wel kost me wat euro's maar dan heb ik al die misserie niet.

Je kan ook eens wat proberen met "zeeschuim" om bomen te maken. Dat heb ik op mijn baan al een paar keer gedaan: Poggendam: Struikbomen maken en Poggendam: Bomen, bomen en nog eens bomen. Dat is niet zo hele moeilijke methode. Je kan voor 10 - 15 euro een doos "Zeeschuim" kopen. Als je wat groene vingers hebt: Zelf kweken van zeeschuim. Dan wat "laub" gekocht van Noch (om te testen kan je de "laub-set" met 5 kleuren van 10 euro aanschaffen) of een ander merk. Wat spuitbussen (verf, lijm en haarlak) van de Action en je kan aan de gang  :D  De gehele investering: iets van 40 euro en je kan daar wel tig bomen van maken.

Citaat van: Silco_88 op maandag 06 augustus 2018, 12:20:18
Het zijn ook mijn eerste probeersels, zodra het minder warm wordt ga ik zeker nog wat pogingen wagen en met mijn thema Schwarzwald kan ik zeker nog wel wat bomen gebruiken, de minder mooie zet ik wel achteraan als opvulling. Zoals Tom zegt doe je dat niet 1 2 3 en is het best een tijdrovende klus, maar het geeft veel voldoening.

De achtergrond heeft ook vulling nodig ;)

Citaat van: Silco_88 op maandag 06 augustus 2018, 12:20:18
Een hobby mag zeker geld kosten, maar zoals sommige zaken geprijsd zijn wil ik zelf wel een poging wagen (bomen zijn daar één van).

Jep, dat is het mooie van de hobby. Gewoon proberen en nog eens proberen dan komt het meestal wel goed :)

Groet Ronald.
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - nov 2020 update
Mijn laatste update dateerde van ergens medio 2018 zie ik  :eek:. Tijd voor een nieuwe update, want sinds die tijd heb ik zeker niet stilgezeten. Ik heb niet overal foto's van sinds die tijd, dus zijn het foto's van de laatste 2 weken.

Ik ben sinds die tijd flink aan het bouwen geweest heb meerdere kleine projectjes lopen (en afgerond)! Zo heeft mij inmiddels 5 delige ICE (37701 incl 1 extra rijtuig) een MFX decoder en is alles voorzien van LED verlichting. Heb ik veel nieuw materieel aangeschaft waaronder wat Zwitsers, want bij nader inzien vind ik dat misschien wel mooier dan de DB AG   :D.

Qua bouw heb ik alle sporen op MDF gelegd die op stroken zijn uitgezaagd. Alle open gaten leg ik vervolgens dicht met XPS platen op maat, daarna gaat er sculptamold overheen. Ik ben bergstukken gaan maken van mallen en ben voornamelijk aan de voorkant bezig geweest. Daarnaast gestart met het maken van portalen en muren ook van XPS. Ik heb ballast van Minitec en heb de railstaven daarna met de airbrush roest-oranje gemaakt (er moeten nog wat plekjes roest-bruin bij). Ook heb ik een gebiedje klaar liggen voor een wijnboerderij vol met ranken, dit is voorzien van sculptamold.
De bouw van boompjes staat even stil, ik heb me nu op struiken en statisch gras toegespitst. Zie hieronder verschillende resultaten.
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - nov 2020 update
 :thumbup:  die ballast past goed bij de c-rail, je herkent ze niet meer;


mvg,
Michel
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - nov 2020 update
De C-rail is heel mooi weggewerkt en het roest ziet er realistisch uit. Mooi gedaan allemaal. :thumbup:
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - nov 2020 update
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - nov 2020 update
Hallo Silco,

Dat ziet er goed uit! Het lijkt wel een beetje simultaan bouwen met mijn baan. (al heb ik er behoorlijk wat meer tijd voor nodig :?) Ook de struikjes komen mij heel bekend voor....

Wat voor zand heb jij tussen de sporen gebruikt? Mooi kleurtje ook, of is dat airbrush werk?

Succes met kliederen met Sculptamold, dat is leuk werk!
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - nov 2020 update
@Michel en Maarten
Ja, de soort ballet ben ik erg tevreden over! Het merk minitec is zeker een aanrader. Ben ik eens tegenaan gelopen op een beurs in Zutphen. Ze heten Unique Scenery productschap en komen uit Coevorden.

@narwal
Het zand komt uit de lokale speeltuin. Ik heb net zo lang gezocht tot ik een wat meer donkere kleur vond. Is goed te combineren met mijn zoon van 3 die graag in speeltuintjes speelt  :D. Het zand heb ik daarna gezeefd met een bolzeef van de Blokker, de grove gebruik ik later als steentjes en het fijne als zand. Vooraf de ondergrond bruin verven, dan een laagje Noch Grass Glue, vervolgens sprayen met isopropanol gemengd met water en daarna verdunde houtlijm erover spuiten. Luke Towan (YouTube)was hiervoor mijn inspiratiebron.
Ja de struikjes zag ik bij BDS ook al voorbij komen haha, vanuit jouw post ben ik verder gaan zoeken maar de handelingen zijn inderdaad hetzelfde  ;)
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - dec 2020 update
Dank voor de tips! Ik zal dat eind januari op gaan pakken  :thumbup:.

In december ben ik bezig geweest met zowel zaken onder de baan als boven de baan. Hetgeen onder de baan is gelukkig nog maar beperkt; 2 ontkoppelrails en daarna nog 1 wissel, dan is dat allemaal gereed op de nodige verlichting na natuurlijk  :D.

De zaken bovenop vind ik heel leuk om te doen en haal er veel energie uit. Zeker als het samen komt met de rest geeft dat een voldaan gevoel.
Zo heb ik een proefstukje gemaakt met balsa hout van 2cm hoog met daar doorheen zwart garen, dit worden de steun met draad voor wijnranken. Ik heb wat bomen gemaakt, 3D geprinte bankjes, stoeltjes en schagen geairbrushed. En ook nog wat aan de ondergrond van de wijngaard gedaan.
De kerstman is ook langsgeweest met de nodige spulletjes om de wijngaard verder gestalte te geven!

Fijne jaarwisseling!
Modelbaan in Schwarzwald - dec 2023 update
Het is lang geleden dat ik een update heb gedaan van mijn baan. Wel veel foto's gemaakt, maar die deel ik alleen in een whatsappgroep met mijn pa en oom die ook een baan maken.

Zo was ik hierboven bezig met een gebied voor een wijnmakerij, dit gebied is inmiddels helemaal klaar. Vervolgens ben ik gaan ballasten (minitec), heb ik een station (Faller Neukirchen) gebouwd, met perron (Auhagen perrondelen), incl de nodige Duitse aankleding, parkeerplaatsen voor auto's om het compleet te maken. Het doel van de baan is een beetje reizigers maar voornamelijk goederen.
Naast het station heb ik een klein dorpje gemaakt met drie huizen, hier moet ik nog enkele details toevoegen.

Rechts naast het station heb ik een bosgebied gemaakt voor herten, waar wandelaars zijn, jagers rondlopen en je de auto kan parkeren naast een chaletje. De bomen zijn voor een deel zelf gemaakt, een paar zelfbouw van Heki en een paar MBR.

Nu ben ik bezig met het industriegedeelte, waarin ik een Walther Coal Flood loader (blauw) heb staan en een Kibri mijntoren op ga aansluiten. Daaromheen heb ik diverse bouwpakketten klaar staan voor industrie, met opslag tanks, buizen etc. Hier moeten nog meer bouwpakketten bij, maar eerst de coal flood loader afronden.

Medio december heb ik een CS2 (60215) gescoord in Houten en ga ik mijn wissels via een m83 decoder aansluiten. Zodoende kan ik wat ervaring opdoen voor een volgende baan waarin ik een deel wil automatiseren.

Tevens het rollend materieel uitgebreid, want naast DB heb ik nu ook wat SBB ertussen rijden. De baan is een fictief dorp op de Duits/Zwitserse grens.

Foto's zeggen natuurlijk meer dan 1000 woorden, dus hieronder nog wat beeldmateriaal.

Modelbaan in Schwarzwald - dec 2023 update
En hierbij de foto's, in willekeurige volgorde
Re: Modelbaan in Schwarzwald - dec 2023 update
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Modelbaan in Schwarzwald - dec 2023 update
Hoi Silco,

Het werd ook wel weer eens tijd voor een update ;). De scenery op je baan is goed geslaagd, mooi om te zien! Je baan doet me een beetje denken aan mijn oude baan "Donnerwetter Wald" waar ook een combinatie van Duits en Zwitsers materieel rondreed.

Fijne jaarwisseling
Wico   
Re: Modelbaan in Schwarzwald - dec 2023 update
Ziet er leuk uit, Silco. Goed bezig geweest :thumbup:  :)
Re: Modelbaan in Schwarzwald - jan 2024 update
Gestaag bouw ik verder aan een kolenmijn die op de coal loader moet aansluiten. Foto's van de voortgang heb ik hier niet van gemaakt en aangezien foto's meer zeggen dan 1000 woorden volgt die update later.

Afgelopen zaterdag ben ik met mijn ouders en oom naar Rijswijk gegaan om in de Broodfabriek te genieten van mooie banen, een praatje met Lars op 't hof die leuke tips gaf en uiteraard een bezoek gebracht aan de verkoopstands. Ik had nog wat dingen op mijn lijstje staan, niet alles kunnen vinden, maar al met al toch wat moois gescoord.

Leuk detail van de set 46239 is dat deze een 'achter ruit' heeft! Nu heb ik met 46249 en 46239 een sleep van 8 cargo zelflossers  :D
Re: Modelbaan in Schwarzwald - Jan 2024 update
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Modelbaan in Schwarzwald - Jan 2024 update
Silco,

Dat zijn weer prachtige aanwinsten! Zelf gebruik ik ook veel scenery spullen van Woodland Scenics; werkt erg prettig en komt natuurgetrouw over.

Verder zie ik veel mooi en deels herkenbaar materieel op je baan :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Modelbaan in Schwarzwald - Februari 2024 update
De afgelopen twee weken bezig geweest om de kolenmijn van Kibri te maken. Ik ben hiervoor ten rade gegaan op dit forum onder "scenerybouw". Hier heb ik mooie suggesties ontvangen, diverse geprobeerd maar helaas zonder resultaat. De door kibri geleverde rubberband is meermaals doorgesneden door het dak (scherp plastic), mijn DC trafo is niet sterk genoeg om het te laten draaien en het wiel aan het motortje is gammel  :( . Een nieuwe trafo kopen kan, maar na avonden zoeken naar rubber buis van 1mm kwam ik niet tot het juiste materiaal... :?
Dus besloten de mijn in elkaar te zetten zonder dat deze draait  :-(  :-( . Wel jammer aangezien dit een mooie highlight is op de baan. Aan de andere kant biedt het de mogelijkheid om verder te bouwen  :D. Dus wissels voorzien van een aandrijving, uitsparing gemaakt om altijd bij de aandrijving te kunnen en de rails gelegd.

De kolenmijn en coal flood loader neergezet (los) voor een idee van het eind resultaat. Alle verlichting zit in de bouwwerken en moet nog worden aangesloten, maar zoals het er nu bij staat ben ik er zeer content mee. Ik kan nu verder bouwen en de bouwpakketten die ik af had, gaan plaatsen en stukje bij beetje het geheel vol gaan zetten. :D
Re: Modelbaan in Schwarzwald - Februari 2024 update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan in Schwarzwald - Februari 2024 update
Mooie sfeer-laatjes Silco, jammer dat je de kolenmijn niet draaiend krijgt.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Modelbaan in Schwarzwald - Februari 2024 update
Silco.

Leuke baan met mooie details. We gaan dit volgen  ;)

H&A
Re: Modelbaan in Schwarzwald - Februari 2024 update
Ziet er echt fantastisch uit wat je aan het knutselen bent. Erg mooie scenery. Een kleine opmerking, ik zou persoonlijk de roest randen rond de spoorstaaf iets subtieler aanbrengen. Het contrast lijkt nu wel heel groot.

Ga zo door. Top
Re: Modelbaan in Schwarzwald - Februari 2024 update
Inderdaad spijtig van de mislukte aandrijving van de schachtbok.

Geen ander draadje geprobeerd?
Deze dikke rubberen tuinslang lijkt me ook helemaal niks. Er bestaat EZ-line in diverse diktes; elastische draad die prima te gebruiken is voor allerlei dingen, tuidraden, kabels etc.
Misschien werkt dat. Neem niet al te dun draad want dat slipt waarschijnlijk over de wielen heen. Maar het is minder dik en onhandig dat wat Kibri bedacht heeft. En mogelijk ook steviger.

Groet,

Peter