Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Modelbaan in Schwarzwald - Februari 2024 update

Gestart door Silco_88 zondag 26 november 2017, 14:21:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan in Schwarzwald - Februari 2024 update
Beste mede treinenliefhebbers,

Allereerst wil ik mij voorstellen. Ik ben Silco, 29 jaar, vader van een dochter van bijna 3 jaar en een zoontje van 3 maanden. Naast het vaderschap wil ik graag een eigen modelbaan maken. Toen ik bij mijn ouders woonde heb ik met mijn ouders een tijdperk III baan gemaakt (H0, volledig marklin) en heb ik dus de nodige ervaring. De manier van bouwen bij mijn ouders beviel mij niet, dus ik wil graag de 'lessons learned' meenemen naar mijn eigen baan. Ik heb ooit een ICE 1 gekocht, deze valt in tijdperk V is dus een vreemde eend op de baan van mijn ouders en daarom wil ik zelf graag een tijdperk V baan maken. Ook ben ik in het bezit van een recente startset van de BR 185, met mobile station 2 en c rails. Voor mij een goede basis om een baan te gaan beginnen.

Een baan met alleen DB AG modellen uit tijdperk V, met wat industrie en veel groen. Ik ben opgegroeid met de kreet van mijn vader: 'we maken een treinbaan, geen scenerybaan'. Tegen de realiteit in zal ik hierdoor redelijk wat rails op een baan leggen. Scenery wordt zeker geen ondergeschoven kindje, maar de treinen zijn hoofdzaak.
Ik wil gaan rijden met het mobile station 2 en een schakelbord maken voor de wissels en seinen.

De zolder is 'over' (naast washok en opbergruimte) en heb ik een ruimte van ca. 3,0m bij 1,30m. Ik hiervoor een banenplan gemaakt in Wintrack 7 (deze had ik nog van vroeger, en doet het nog goed op ons windows 7 laptopje).
Ik beide lijnen gaan met de klok mee, de binnenste baan wordt gebruikt voor reizigers (met een schaduwopstelspoor voor 1 treinstel) en de rest is voor het goederenvervoer.

Ik heb de wintrack plaat afgedrukt op schaal en ben begonnen met het inkleuren van de scenery en welke gedeeltes ik waar wil hebben. Daarna ga ik het geraamte voor de basis uittekenen om volgens de methode van Bernhard Stein (zie youtube) de houtbouw af te maken. De methode van Stein (het gebruik van verticale, op maat gemaakte platen komt voort uit de meegenomen lessen van de baan bij mijn ouders.
Ik ben voornemens om MDF uit te zagen als stroken waar het spoor op komt en voor de verticale platen.

Door de tijd die de kinderen opslokken, wil ik mijn baan rustig bouwen, rekening houden met het gezin en zal daardoor niet wekelijks wat posten.

Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Hi Silco,

Eigenlijk is er een apart draadje voor het voorstellen maar vanuit hier, een welkom op dit Forum.
Op dit Forum is veel te lezen, te zien en te leren en leuk dat je aan een treinbaan gaat beginnen.
En wat je niet weet, gewoon even vragen en antwoorden komen dan vast wel.
Heb plezier in je(onze) hobby.

groet
Harald
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Dag Silco,
Veel plezier hier én met de modelspoorhobby :exclaim:

Voorstelhoekje ===>klik
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'

Dat is een mooie start en binnenkomer hier, Silco  :thumbup:

Hopelijk staat je baan op wielen straks en/of niet tegen vast de muur zodat je er ook aan de achterkant bij kunt, 1.30 meter is erg diep reiken, namelijk.
Ben benieuwd naar je bouwvorderingen  :P

En ook welkom namens mij,

Grtz Tony
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
leuk ontwerp,

ik bouw een baan op vergelijkbaar oppervlak (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=33976.msg612413#msg612413).
veel plezier
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Welkom op het forum Silco.
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Welkom op het forum Silco.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Dag Silco,

welkom op het forum en leuk dat je de baanbouw met ons gaat delen! :thumbup: Het baanplan wat je hebt gemaakt ziet er op eerste gezicht leuk uit. Met de ruimte die je hebt, is er ook zeker iets moois neer te leggen.

Citeer
Door de tijd die de kinderen opslokken, wil ik mijn baan rustig bouwen, rekening houden met het gezin en zal daardoor niet wekelijks wat posten.



Ik ken het precies, heb zelf ook twee kinderen van inmiddels acht jaar en ik weet niet anders dan dat je de uurtjes om aan de baan te werken bijelkaar moet schrapen. Het gezin komt natuurlijk op de eerste plaats ;)

Veel success met het bouwen en ik ga het volgen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Hallo Silco, welkom op het forum en veel sucsez met de bouw van je baan. :arrow: :thumbup:
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Silco, van harte welkom op dit forum.
Heel veel plezier aan je mooie hobby en heb je vragen, stel ze gerust.

Groeten,Willy
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Hoi Silco (is dat ook je roep naam) leuk baanplan.
De bouw is altijd het leukste vind ik zelf, ik lees dat je MDF wil gebruiken, maar ik zou je toch adviseren om voor de verticale platen multiplex of gewone vurenplanken te gebruiken. MDF is best sterk maar als je het gaat gebruiken als verticale stroken is het nogal breekbaar. Het zou dan zonde van je werk en geld zijn als je weer opnieuw moet beginnen.
De stroken van MDF om de rails op te leggen hebben een nogal hard oppervlak en laat zich minder gemakkelijk schroeven.
Zelf heb ik voor mijn huidige baantje stroken multiplex van 10cm en 9mm dik laten zagen, hiervoor gebruik ik populieren multiplex, lekker ligt, makkelijk te bewerken en ook niet duur.
Ik weet dat er twijfels zijn bij sommige bouwers maar geloof me ik kon met mijn 106 kilo er gewoon bovenop zitten (inmiddels ben ik wel  6 kilo afgevallen want er op klimmen ging lastiger dan er op zitten)
Succes met de bouw.
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Citaat van: iTom op vrijdag 08 december 2017, 14:10:44
Hoi Silco (is dat ook je roep naam) leuk baanplan.
De bouw is altijd het leukste vind ik zelf, ik lees dat je MDF wil gebruiken, maar ik zou je toch adviseren om voor de verticale platen multiplex of gewone vurenplanken te gebruiken. MDF is best sterk maar als je het gaat gebruiken als verticale stroken is het nogal breekbaar. Het zou dan zonde van je werk en geld zijn als je weer opnieuw moet beginnen.
De stroken van MDF om de rails op te leggen hebben een nogal hard oppervlak en laat zich minder gemakkelijk schroeven.
Zelf heb ik voor mijn huidige baantje stroken multiplex van 10cm en 9mm dik laten zagen, hiervoor gebruik ik populieren multiplex, lekker ligt, makkelijk te bewerken en ook niet duur.
Ik weet dat er twijfels zijn bij sommige bouwers maar geloof me ik kon met mijn 106 kilo er gewoon bovenop zitten (inmiddels ben ik wel  6 kilo afgevallen want er op klimmen ging lastiger dan er op zitten)
Succes met de bouw.

Ja, dat is ook mijn roepnaam. Ik ben inmiddels van het MDF-idee afgestapt. Qua prijs natuurlijk wel gunstiger dan populier maar het is keihard en nietjes e.d. blijven er lastig in zitten. Ik ga een frame maken van vurenhouten balken en ga rails leggen op populieren multiplex  :). Ik wil de populieren liggers voor de rails op hoogte brengen met vuren balken en ben daarom ook afgestapt van het idee om spanten te maken van MDF of populier.
De afmeting van mijn tafel (130cm diep) is ongunstig voor de 122cm populieren platen, de 244cm kan ik momenteel niet vervoeren (geen trekhaak en te groot voor de stationwagon).
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Hi Silco,

Kijk eens Hier bij Brilma voor wat mooie voorbeelden.
Bij mij wordt het een raster van 12 mm multiplex en de tracé (voor de rails ect.) platen/stroken worden van 8mm multiplex.

groet
Harald
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
En ik heb het weer anders gedaan. Wel spanten van populierenmultiplex. Zie mijn draadje onder mijn naam.
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Dat is een mooi voorbeeld van Brima. Ik kan wel redelijk met een cirkelzaag en decoupeerzaag omgaan, maar dit gaan mijn pet te boven. De methode zoals deze bij Kleine Heik wordt toegepast (frame van balken en de populieren onderplaten op maat maken en op hoogte zetten met balken) kan ik zelf goed verwerken en kan ik qua scenery alle kanten op.
Met grote spanten moet je alles van te voren bepalen en ik wil wel iets aan vrijheid houden.

De tafel van Gerrit is ook mooi, helaas heb ik niet de volledige zolder tot mijn beschikking om een pootloze tafel te maken :(.
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
O ja ik zet de baan ook op zwenkwielen.
Kan ik er aan de achterzijde goed bij.

groet
Harald
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Vanaf begin december heb ik 's Avonds mijn houtplan helemaal uitgewerkt. Goed voorbereid is (hopelijk) straks het halve werk!

Vanochtend de kinderen naar de opvang gebracht dus tijd om te hobbyen! Eerder al balken (18*70) gehaald bij Pontmeyer, even laten acclimatiseren thuis en vanochtend/vanmiddag gezaagd en geschroefd! Het frame is bijna klaar, nog een paar balken t.o.v. mijn plan, de rest laat ik afhangen als ik bezig ga met de populieren stroken en platen.

Het frame komt op poten met wieltjes, zodat deze verrijdbaar is en ik overal bij kan.

Al met al best tevreden voor vandaag  :D :D!

Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Je hebt je dag goed besteed Silco, het ziet er keurig uit.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Silco,

Je hebt goed je best gedaan vandaag. :thumbup:
Ga je verdere vorderingen met belangstelling volgen. :)
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Mooi strak gewerkt.
Vergeet niet het zaagsel even met de stofzuiger te lijf te gaan.
Hoe ga je de bedrading later doen, onder de regels of door de regels heen, dan zou je nu alvast gaten kunnen boren.
Ook de ringleiding heeft een plaatsje nodig.
Voor de poten kan je eventueel tuinhout gebruiken, dat is er in 90x90mm, aan de onderkant een plaatje multiplex en daar kunnen dan de rolwielen onder. De poten wel met schoren vastzetten anders komt er op den duur speling op de constructie en gaan de poten wiebelen.



Zo zag het onderstel er uit van mijn vorige baantje.
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Citaat van: iTom op donderdag 28 december 2017, 19:36:21
Mooi strak gewerkt.
Vergeet niet het zaagsel even met de stofzuiger te lijf te gaan.
Hoe ga je de bedrading later doen, onder de regels of door de regels heen, dan zou je nu alvast gaten kunnen boren.
Ook de ringleiding heeft een plaatsje nodig.
Voor de poten kan je eventueel tuinhout gebruiken, dat is er in 90x90mm, aan de onderkant een plaatje multiplex en daar kunnen dan de rolwielen onder. De poten wel met schoren vastzetten anders komt er op den duur speling op de constructie en gaan de poten wiebelen.



Zo zag het onderstel er uit van mijn vorige baantje.

Hoi Tom, dank voor de foto en de tips, hoe heten die zwarte en rode dingen onder jouw oude baan? Het lijkt op de rug waarmee boekwerken worden ingebonden. Het zaagsel is al opgezogen hoor  :).
De bedrading twijfel ik over. Ik denk dat ik een kabelgoot onder de regels monteer, ik moet nog even uitzoeken hoe ik de ringleiding wil gaan maken. Het is geen bijzonder grote baan, dus had ik in gedachte een ringleiding van geel en bruin te maken t.b.v. verlichting. Ik wil de baan op 3 á 4 punten voorzien van stroom.

Ik heb nog hout van mijn opa (ja, alles wordt hergebruikt :)) in de maat van 50x50. Schoren heb ik al rekening mee gehouden  :thumbup:
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
ziet er al mooi uit, goed bezig

gr Ed

Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
 @citaat @citaat Het zijn inderdaad bindruggen, kabelgoten zijn wel mooier maar kosten ook weer wat mer.
Zelf gebruik ik voor mijn nieuwe baan ook weer bindruggen omdat er nog een volle doos lag.
Met hete lijm werkt het prima, ik schuur wel eerst de rugkant een beetje zodat het wat beter hecht.
50x50cm voor de poten en dan met wielen, zal wel kunnen maar ik vond de 90x90 wel prettiger omdat de plaat van de wielen bijna net zo groot was. De vorige baan was 145cm x 245cm
Wielen kwamen overigens van de Action.
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Hallo Silco,

Je kan de bindruggen ook prima vast nieten ;) (werkt bij mij perfect)

Groet,
Edwin
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Waar halen jullie die bindruggen dan?
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Boekhandel, Macro.
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Na een slechte week waarin mijn schoonmoeder vorige week op 65 jarige leeftijd plots is overleden was er even tijd voor de hobby nodig. De kindertjes naar de opvang en vrouwlief ook alles op een rijtje zetten. Vandaag heb ik, al zeg ik het zelf, veel kunnen doen!
Vanochtend eerst maar wat platen hout gehaald bij de lokale bouwmarkt. Ik wilde eerst populieren, daar ben ik vanaf gestapt gezien de prijs, dus toch MDF gehaald...
Aansluitend ben ik begonnen met poten, schoren en wieltjes. Passen, meten en veel zaagwerk!

In de middag ben ik begonnen met een ringleiding van installatiedraad in het frame te maken, daarna heb ik een oud wagonnetje van mijn pa opgeofferd die netjes de lijnen op vaste maat uit de rails tekent en ben ik begonnen met aftekenen   :).

Eind deze maand staat Rail 2018 op de agenda, alle kerstschenkingen heb ik bewaard om mooie spullen te kunnen kopen. Momenteel staat een BR 101 bovenaan het lijstje, hopelijk zijn die met MFX en wat geluidsfuncties nog te vinden  :).
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Gecondoleerd Silco, ik snap dat je de gedachten even wilde verzetten na zo,n week.

Ik heb zo,n zelfde potloodwagon gebouwd een paar jaar geleden, erg handig  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Gecondoleerd met het verlies van je schoonmoeder.

Waar is zo'n potloodwagen eigenlijk handig voor? Oftewel; waarom gebruik je deze en wat bepaald de afmeting?
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Silco,

Gecondoleerd met het overlijden van je schoonmoeder.
Ook sterkte voor je vrouw en overige familieleden toegewenst.

Groet Michel
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Hi Silco,

Ook vanaf hier gecondoleerd en voor jou en je familie veel sterkte.

groet
Harald
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Citaat van: Colonel op vrijdag 02 februari 2018, 11:43:21
Gecondoleerd met het verlies van je schoonmoeder.

Waar is zo'n potloodwagen eigenlijk handig voor? Oftewel; waarom gebruik je deze en wat bepaald de afmeting?

Met de potloodwagen heb ik rondom de rails een vaste maat van 1,5 vanaf zijkant rails tot zijkant strook waar ik de rails op leg, dit is m.i. de makkelijkste manier om stroken te zagen...
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt'
Ik ken de potloodwagon eigenlijk alleen maar als afteken apparaat voor bovenleidingen op een laag hangend plafond (helix e.d.).
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt' - nieuwe aanwinsten!
De afgelopen weken heb ik stroken gezaagd voor de meeste stukken. Ik ben begonnen met het plaatsen van de stroken op de baan, wat rails neergelegd en een testrit gemaakt! Mijn zoon van 6 maanden wilde ook even kijken en ging gelijk op de foto met mij en de BR 185 :D.

Het vordert gestaag, ik kom nu uit op het punt waar ik mijn station wil gaan plaatsen, dit ga ik op een standaard maat 61x122cm doen. De komende maand probeer ik nog de plaat voor het station te plaatsen en hier 2 halve cirkels op aan te sluiten. In maart begint ook het racefiets seizoen weer en gaan de treinen op een laag pitje.

Afgelopen weekend op Rail 2018 geweest en daar twee mooie aanwinsten gescoord en nieuwe wissels en rails! De nieuwe aanwinsten zijn 46249 en 48451!
Ook op de foto alle goederen wat ik tot nu toe heb. Mijn ouders sponseren een nieuwe locomotief, dit zal een BR 247 (vectron, maar dan rood) worden  :D.
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt' - nieuwe aanwinsten!
En deel 2
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt' - nieuwe aanwinsten!
Dat zijn leuke plaatjes, Silco. Mooie aanwinsten en de onderbouw ziet er ook stevig uit.
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt' - nieuwe aanwinsten!
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt' - nieuwe aanwinsten!
Ziet er goed uit!
Ik gebruik voor de kabelgeleiding PVC pijpen ( zie Waldbrunn baan).
Voor de bezetmelders (S88) gebruik ik UTP kabels (8 aders per kabel, 2 kabels per S88), maakt de bekabeling praktisch en beheersbaar.

Succes!
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt' - nieuwe mooie aanwinst
De afgelopen weken heb ik het paradespoor van het laagste niveau naar stationsniveau gebracht. Een plaat als station gebruikt en dat geeft een mooie indruk hoe alles eruit komt te zien.

Van mijn ouders heb ik een mooi kado gekregen, een BR 247 Vectron. Veel functies en rijdt erg mooi.

De houtbouw komt de komende maanden op een lager pitje te staan gezien het beter wordt. Wel ga ik tussentijds verder met verdiepen in scenery, ik ben van plan zelf bomen te gaan bouwen en heb hier al balsahout voor aangeschaft. Ik ben benieuwd hoe dat gaat worden. Verder ga ik alle elektronica spullen bij elkaar zoeken om komende winter te starten met solderen voor electrische wissels en een eigen schakelbord. Ook moet ik nog achter een geschikte trafo aan voor verlichting en het schakelen van de wissels. Genoeg om op te letten de komende maanden  :D.
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt' - nieuwe mooie aanwinst
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt' - nieuwe mooie aanwinst
Mooie aanwinst, en mooie plannen voor de rest van het jaar :thumbup:
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt' - nieuwe mooie aanwinst
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt' - nieuwe mooie aanwinst
Dat is een mooi exemplaar Silco, ik heb dezelfde loc ook gekocht en even snel op de rollerbank laten rijden  :)

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Start eigen modelbaan 'Neustadt' - nieuwe mooie aanwinst
Silco heel veel plezier met die mooie Vectron.
Start eigen modelbaan - kleine update
Even een kleine update.
In maart ben ik bezig geweest met het zelf maken van bomen. Geïnspireerd door Andre Saris (zie google) en voorbeelden hier op het forum (o.a. PvL). Allereerst een bestelling gedaan zodat ik aan de gang kon!
Ik gebruik 2 methodes: balsa (Andre Saris) en sisal (o.a. PvL en Oberndorf). Momenteel heb ik zo'n 10 boompjes en ga het bos verder uitbreiden. Het geeft mij voldoening om zo bezig te zijn voor een mooi resultaat :).

Verder heb ik mij verdiept in het aanpassen van de verlichting van mijn ICE1 (37701). Ik werd gek van het flikkerende licht en omdat ik eigenlijk altijd met verlichting aan rijdt werd alles warm door de gloeilampjes. Hiervoor heb ik via een Engelse site een voorbeeld gevonden hoe de rijtuigen en kopwagens omgebouwd moeten worden. Gelijk maar Chinese reizigers in de rijtuigen geplaatst als de kappen er toch vanaf lagen. Alles bij elkaar kost toch best wat avonden, de kopwagens zijn voorzien van LED verlichting net als 1 tussenrijtuig. Als het minder warm wordt bouw ik nog een MFX decoder in en voorzie ik de andere tussenwagens van LED.

De meeste spullen voor de elektronica zijn binnen. Als trafo voor het aansturen van wissels en verlichting ga ik een Conrad labvoeding gebruiken. Deze is schakelbaar van 11-14v en is gelijkstroom, wat makkelijk is voor de verlichting. De Marklin wisselaansturingen zijn geschikt voor gelijkstroom :)
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - kleine update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - kleine update
De bomen in het witte ronde blok vind ik het fraaist, Silco  ;)

Grtz Tony
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - kleine update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - kleine update
 @citaat

Ik sluit me aan bij Tony, dat zijn pracht bomen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Start eigen modelbaan - kleine update
hoi,

Citaat van: Silco_88 op vrijdag 03 augustus 2018, 14:11:00
Ik gebruik 2 methodes: balsa (Andre Saris) en sisal (o.a. PvL en Oberndorf). Momenteel heb ik zo'n 10 boompjes en ga het bos verder uitbreiden. Het geeft mij voldoening om zo bezig te zijn voor een mooi resultaat :).

Zijn de bomen op basis van Ande Saris: Modelbouwtips Bomen:thumbup:

Citaat van: Tony op zondag 05 augustus 2018, 16:21:23
De bomen in het witte ronde blok vind ik het fraaist, Silco  ;)

Inderdaad. Die zijn voor mij het fraaist.  :)

Dit is ook nog een methode om naaldboompjes te maken: "Lenne-übung": Massaproductie naaldbomen. Eigenlijk bijna hetzelfde als de "balsa"methode.

Groet Ronald.
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - kleine update
Dank voor de complimenten. Dit is het begin dus ik denk dat er nog mooiere bomen kunnen komen, zeker qua kleurstelling.

Klopt, alleen maakt Andre Saris de stam van draad en ik van balsa hout (hier op het forum gelezen). De methode met sinaasappelnetjes voor het groen is wel hetzelfde.

@Ronald, dank voor de link ik ga daar eens naar kijken.
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - kleine update
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - kleine update
Je eerste bomen zien er niet slecht uit, zou ze wel de foliage wat luchtiger maken en de naaldbomen wat slanker.
Bomen zelf maken geeft zoveel voldoening en je ziet ze steeds mooier worden.
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - kleine update
Je bomen zien er heel erg mooi uit, ik wil het ook nog eens leren de link legt goed uit hoe je makkelijk bomen kan maken.
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - kleine update
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - kleine update
 @citaat Peter, niet te makkelijk over denken, bomen maken doe je niet zo 1, 2, 3.
Daar gaat best veel oefening aan vooraf, soms lijkt het eenvoudig als je de plaatjes ziet maar ik weet uit eigen ervaring dat een mooie en goed lijkende boom geen eenvoudig klusje is.
Re: Start eigen modelbaan in Schwarzwald - kleine update
 @citaat

Tom

Inderdaad en daarom zit de twijfel er erg in om er zelf aan te beginnen, het is mooi een zelf gemaakte boom.
En zoals je zegt het is niet 1 2 3 en klaar, dus ik koop ze wel kost me wat euro's maar dan heb ik al die misserie niet.
Zoals ook de ergernis van het lukt niet en niet mooi en dit en dat.