Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting

Gestart door marklintim maandag 23 oktober 2017, 17:21:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
hallo allemaal
ik ben bezig om oude blikken marklin TEE's en een roco plan D van interieur verlichting te voorzien. de eerste stappen zijn aardig gelukt maar ik zit met een paar dingetjes. als eerst even over de TEE's. de verlichting brand goed en het rijd allemaal mooi. maar ik heb er (naar mijn mening) geen goed massa contact aan zitten. de ledverlichting knippert tijdens het rijden de hele tijd aan en uit. is er iemand die weleens blikken marklin wagons van ledverlichting voorzien? zo ja, hoe is de massa verbinding gemaakt?

zo ziet het er nu bij mij uit. verder brand de verlichting dus wel netjes, alleen het knipperen stoort mij.

dan de roco plan D, de verlichting inbouwen is het probleem niet echt. ik ben eigenlijk opzoek naar de massa sleper en een sleper voor het wisselstroom rijden. het draaistel lijkt voorbereid te zijn voor de montage van een sleper. maar zodra ik deze eronder plak wordt het te dik en wordt de wagon op wissels uit de rails getilt. ik ben vast niet de eerste wisselstroomrijder die een plan D van interieur verlichting voorziet, daarom ben ik benieuwd naar welke materialen anderen hebben gebruikt voor deze wagons.


ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze laatste stappen bij deze rijtuigen
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
ik zou in ieder geval een fatsoenlijke massasleper onder beide rijtuigen maken . welke interieur verlichting gebruik je ? hier moet je een condensator op solderen, deze zorgt ervoor dat de verlichting niet knippert.

zoek eens op het forum zou ik zeggen, er zijn draadjes genoeg over binnenverlichting.

Wijbe geeft een demo op de gastendag, misschien iets voor jou ??

Groet Robert 
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
robert,
een fatsoenlijke massa sleper is juist wat ik dus zoek. welke voor de plan D en welke voor de blikken TEE en hou zet je hem onder het blikken rijtuig?
ik gebruik gewoon een stuk van een china ledstrip rol. het lijkt mij niet dat het knipperen komt omdat er geen condensator opzit maar omdat deze geen goede massa heeft, de wielen van de TEE zijn ook niet echt nieuw meer zeg maar.

wijbe zijn draadje over goedkope interieurverlichting heb ik bijvoorbeeld ook al gevonden, het inbouwen is niet zo zeer het probleem maar ik krijg nog altijd geen antwoord op de vraag, welke (massa) sleper past er perfect onder de plan D?. en nu ik toch bezig ben, hoe kan ik de massa van de TEE's verbeteren?
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
Hallo Tim.

Kijk bv https://forum.3rail.nl/index.php?topic=29198.msg539619#msg539619

Dit zijn complete strips , prijzig  , maar dan heb je ook wat , en zit er zo in.

Die elco zorgt dat de leds niet meer gaan knipperen. (als ze  even stroomloos zijn bv door vuil op de baan).
Let wel dat zowel de leds als de Elco alleen maar goed werken op gelijk spanning.
Branden leds op wissel spanning / digitale spanning , dan zie je ze knipperen en mag je ook geen elco plaatsen.(ontploffings/brand gevaar)
Dit moet echt gelijk spanning zijn.

Voorbeeld massa sleper oa bij de buurtjes
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52759.0

Op Google en dan kijken bij afbeeldingen kom je er enkele tegen als je bij zoeken invult massa sleper Ho.

Mvg: Alex
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
Eerst je stroom gelijkrichten met diodes; daarna afvlakken / bufferen met condensator ( min 36volt) en dan spanning aanpassen door weerstand in serie op te nemen.

Mvg. Marcel
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
alex,
de strips inbouwen is het probleem niet.
het enigste wat ik graag wil weten is welke (massa) sleper er perfect onder de roco plan D past, omdat dit draaistel voorbereid lijkt te zijn voor een bepaald soort sleper. er zitten 2 puntjes op bijde draaistellen, in een sleper zitten deze ook. maar als ik een roco sleper erop druk dan is het geheel te dik en wordt de wagon op wissels uit de rails gedrukt.
ik heb ook wel massa slepers gevonden (die van digikeijs bijvoorbeeld) maar pasen die direct onder een plan D rijtuig of moet je die eerst nog bewerken?

marcel,
in mijn TEE's zit alleen een gelijkrichter en een weerstand. ik kan eens kijken of een condensator echt verschil geeft maar ik denk het persoonlijk niet. de verlichting knippert tijdens het rijden volledig aan het uit. omdat de wagons niet meer het nieuwste van het nieuwste zijn en omdat de massa niet echt heel netjes is gemaakt aan de wagon, denk ik eerder dat die geen stroom krijgt. ook op bepaalde delen van de rails geeft de wagon geen licht, op wissels valt de verlichting uit, maar dat komt dan weer omdat de afstand tussen de 2 pukko's bij de wisseltong net iets groter is dan de lengte van het slepertje.
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
Citaat van: marklintim op dinsdag 24 oktober 2017, 11:43:13
ik kan eens kijken of een condensator echt verschil geeft maar ik denk het persoonlijk niet.
Ik denk net als Marcel van wel.

Citeerde verlichting knippert tijdens het rijden volledig aan het uit.
Dat knipperen vangt een elco juist op.

Citeeromdat de wagons niet meer het nieuwste van het nieuwste zijn en omdat de massa niet echt heel netjes is gemaakt aan de wagon, denk ik eerder dat die geen stroom krijgt. ook op bepaalde delen van de rails geeft de wagon geen licht
Als de verlichting uit is, is de stroomafname niet ideaal, maar die elco slaat lading op, zodat als er geen stroomafname van de rails is, de elco de leds alsnog voedt.
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
Deze ook gezien>???
Bij de buurtjes.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15489.msg299763.html#msg299763

En/of via Googel zoeken op Ho Roco massa slepers en kijken naar de afbeeldingen.

Mvg: Alex

Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
Puntjes afvijlen en een marklin sleper met dubbelzijdig plakband monteren

voor de massa gebruik ik de massa veren van marklin. Werkt goed. Als ze teveel schuiven dat met superlijm vast zetten

Zo monteer ik deze onder de niet Marklin wagons. Tot op heden gaat dat nog steeds goed.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
hey, denk dat je met een elco de spanning goed kan stabiliseren, zodat het flikkeren niet meer opvalt,mvg,
amaon
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
hallo allemaal,
bedankt voor de tips. ik zal eens kijken of het helpt bij de TEE's als ik daar een elco in zet.

alex, ja die had ik ooit al eens gevonden. ik zal eens kijken of ik zoiets kan maken.

cees, ik heb even een marklin sleper gepast, deze past perfect, maakt geen kortsluiting en tilt de wagon ook niet uit de rails. ik heb alleen 2 gaatjes geboord in het bruine plaatje zodat de puntjes niet uitgeslepen hoefen te worden, en dat de sleper netjes in het midden zit.
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: hulp gezocht bij inbouw wagonverlichting
Die Elco gaat écht helpen Tim!
Ik gebruik bij ledverlichting in principe altijd een afvlakcondensator (elco) omdat anders de leds 100x per seconde knipperen. En bij sommige types geeft dat toch een onrustig beeld (en is misschien ook nog slecht voor de levensduur <?>). Bij gloeilampjes heb je dat effect niet want die gloeien uit zichzelf lang genoeg na.
Maar ook "langere" storingen door bv slechte massa in wagons kunnen worden opgevangen met een elco. Hoe groter de capaciteit, hoe langer de leds blijven branden. Je hebt zelfs "supercap's" of "goldcap's" waarmee je led's enkele minuten kunnen blijven branden na het wegvallen van de spanning.
:warning: Let -zoals hierboven ook al omschreven- altijd wel op dat de spanning van de elco hoog genoeg is én let ook op de polariteit! Je wilt niet dat er eentje ploft in een rijtuig: electroliet is een smerig goedje.