Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Simpele decoder ?

Gestart door RoelofS zaterdag 25 november 2017, 12:36:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Simpele decoder ?
Lid sinds: 2009

offline
Simpele decoder ?
Hallo,
Toen M. begon met digitaal, heb ik direct massaal mijn loks omgebouwd.. naar 6080 decoders. Later (uiteraard) overgegaan naar nieuwere;  van Marklin, maar ook alle andere merken & soorten uitgeprobeerd : Uhlenbrock, Tams, Viesmann, etc; idem met de motoren:
5*, 3* met HAMO-magnet, AC met diodes in de stator-wikkelingen..., gewoon AC houden met Uhlenbrock 75900 decoder...
Ik wil nu bij mijn eerst omgebouwde loks de decoders vervangen door iets wat tenminste MM2/DCC verstaat, en adressen tot tenminste 256 aankan. Functies hoeven niet - alleen licht voor & achter. Meer eisen heb ik niet.. voor deze loks althans.
(Bijna) alles wat er aan nieuwe decoders op de markt is, kan veel meer. Dat is op zich natuurlijk niet erg, maar ik zou gediend zijn
met decoders die (een tientje?) minder kosten, en al die nieuwe functionaliteit niet hebben.. Heb ooit M60760 geprobeerd, maar ben het
eens met de heersende mening op dit forum dat die decoders niet aan te raden zijn.
Het gaat om enige tientallen loks, anders zou ik dat extra tientje er maar wel insteken..
Iemand suggesties ?

m.vr.gr.
RoelofS
Re: Simpele decoder ?
Ben den Hollander
gast

Re: Simpele decoder ?
Je kunt zo al een paar euro besparen als je DCC pakt in plaats van MM2/DCC.

Een LokPilot Basic DCC (geen fratsen, nette motorregeling en licht) koop je voor pak 'm beet ?18 en je kunt altijd korting bedingen bij meerdere aantallen.

Goedkoper kan ook: Hornby, Tams, Lais etc. tot ?15 maar ik vind het niks.

Gr, Ben.
Re: Simpele decoder ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Simpele decoder ?
Roelof,

Kijk eens naar decoders van Rampino.
Re: Simpele decoder ?
Lid sinds: 2014

offline
Re: Simpele decoder ?
Dat zijn idd goedkope decoders 138 euro of 128 euro voor 10 stuks is niet duur nu is alleen nog de vraag wat is de kwaliteit hebben ze niet de problemen die de 60760 heeft.
Al moet ik zeggen dat ik nog loks heb rijden met de 60760 erin  maar je kunt niet zien bij mij op de baan welke loks dat zijn kwa rijgedrag heb op dit moment geen van de aangegeven problemen ermee.
Re: Simpele decoder ?
Ben den Hollander
gast

Re: Simpele decoder ?
Rampino heb ik uren ervaring mee. Kost weinig maar dan heb je ook niks. Conclusie ===> Kliko. :D

Citaat van: Spoorman op maandag 29 oktober 2012, 10:57:59
Inmiddels aan het proberen geslagen. Ben er nu een ruim uur mee bezig in resp. een Piko Hondekop en een Roco V220.



Om te beginnen kan ik wel programmeren in DCC maar geen waarden uitlezen. En vaak krijg ik een ACK terug maar heel vaak ook niet.

Zonder de lastregeling, die staat trouwens default UIT, krijg ik de lok´s wel enigszins gelijkmatig aan het rijden maar met lastregeling aan is het redelijk dramatisch. Verschillende settings uitgeprobeerd maar vooralsnog weinig succesvol, de snelheden gaan alle kanten op.

Vanmiddag wil ik nog wel wat verder proberen. Maar of het wat wordt...... :?

Gr, Ben.

Citaat van: Spoorman op maandag 29 oktober 2012, 14:23:59
Nog wat pogingen gedaan met de Roco V221 maar krijg het niet onder controle. Misschien doe ik wat verkeerd maar zou niet weten wat.

Ik kom op een startspanning van 5 met een max. van 105 op CV5. De PWM frequentie is op 2 waarden geprobeerd. Lastregeling CV55 heb ik gevarieerd met als beste waarde 8. Met CV54 en 58 variaties kom ik ook niet verder.

Ik krijg de lok niet langzamer rijden dan 22km/hr en de snelheden in de rijstappen krijg ik niet opvolgend. Vanaf 28 omlaag gaat het goed tot 22 en dan schiet de snelheid weer omhoog.

Als ik omhoog regel vanaf 0 gebeurt er niets tot stap 6 en dan schiet de lok er vandoor. :D

Verder loopt de lok erg schokkerig en onregelmatig in met name het onderste bereik.



Ik stop er mee, iemand met goede ideeën dan lees ik het wel. :)

Ik heb nog een ongebruikt exemplaar, wil je testen laat maar weten. Voor de kostprijs ?13,50 stuur ik je de decoder op eventueel met aangesoldeerde draadjes.

Gr, Ben.