Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin 37121 NS 1200 pech-lok

Gestart door Willy donderdag 23 november 2017, 21:05:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Hallo allen,
Mijn 37121 heeft een 21 polige mfx decoder, gemonteerd op een "leiterplatte". Door de stugge bedrading brak de soldeeraansluiting van de motor. Draad is weer vastgemaakt, maar nu rijdt de loc niet meer. De decoder laat wel weten dat hij wordt aangestuurd. Licht kan aan- en uitgezet worden. Heb inmiddels een nieuwe decoder ( ESU lokpilot mfx 61601 ) in de lok geplaatst maar ook die is zowel met de 6021 als de ESU Lokprogrammer niet te bereiken.
Herkent iemand deze situatie en heeft iemand een idee om dit op te lossen.
Bij voorbaat dank.
Willy
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Niet per ongeluk twee eilandjes aan elkaar gesoldeerd ?
Een andere draad los ?
Zet er eens een foto bij.

groet
Harald
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Hallo

Als de decoder niet uitleesbaar is komt dit omdat de motor moet "terugmelden".

M.a.w., je motor is niet aangesloten.
Slechte soldeerverbinding, kabel of printplaat breuk, maar zelfs klemmende koolborstels kunnen de oorzaak zijn.

Ik zou de kabeltjes toch nog eens nakijken.
En oppassen dat je de decoder er niet verkeerdom opsteekt.
Pennetjes moeten door de decoderprintplaat.

Bart
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Als je de esu decoder niet kunt benaderen denk ik dat er wat aan de hand is met de voeding van de decoder - massa of + sleper decoder moet je gewoon kunnen benaderen met de lokprogrammer.
Heb zelf in het verleden ook een probleem gehad met deze lok maar dat lag aan de soundmodule die er op zit deze gaf sluiting.
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Recentelijk van 5 stuks van deze 1200 serie de motorbedrading vervangen, stugge troep.
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Inmiddels de soundmodule verwijderd. Daar wilde ik toch al van af.
Wat over blijft is de decoder + plaatje waarop de decoder bevestigd is en de motor.
Op het plaatje waar de decoder op zit zijn vlgs. mij alleen weerstanden opgeprikt.
Daar zou het niet aan kunnen liggen.
Dus of de motor of de decoder.
Ik ga nu de motor checken.
gr. Willy
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Motor kun je testen door de draden er van "los" te solderen, daarna 9V batterij er aan hangen en dan weet je of de motor werkt.

ESU decoder even op een decoder tester zetten, weet je meteen of de decoder OK is.

ESU 1 op 1 in deze loc plaatsen werkt volgens mij niet helemaal goed! AUX 1 en 2 zit de geluidsmodule op geschakeld geloof ik.

Alle kans dus dat de "mapping" zonder de geluidsmodule totaal verkeerd is.


Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Als je de ESU plaatst zonder mapping werkt alleen de sound module niet zo uit mijn hoofd is pas vanaf 37124 dat aux 1 en 2 ook voor verlichting word gebruikt.
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Ben den Hollander
gast

Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Citaat van: Willy op donderdag 23 november 2017, 23:38:01

Op het plaatje waar de decoder op zit zijn vlgs. mij alleen weerstanden opgeprikt.
Daar zou het niet aan kunnen liggen.


Er zit ook een line filter: het WD400. Wellicht is dat de boosdoener? Beetje veel van het goede: een line filter EN ontstoorspoelen? Ik las ergens dat die dingen door kunnen fietsen maar het topic heb ik niet paraat. Als niet helpt kun je het verwijderen en de bedrading doorlussen.

Gr, Ben.
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Esu adviseert om de ontspoorspoelen in de toe- en afvoerleiding naar de motor er af te halen, de condensator (het gele dingetje) wel laten zitten.

Groet, Anne W
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Motor getest---> loopt goed.
Smoorspoelen naar de motor zijn verwijderd.
De WD400 doorgelust maar de lok geeft geen krimp.
Hij reageert wel met verlichting.
Vanmiddag wordt de decoder getest.
Ben benieuwd.
Overigens ben ik niet afhankelijk van het Moterola gebeuren.
Mijn basis is de IB basic dus kan ik het hele gedoe omzeilen door
een lokpilot DCC V4 in te bouwen.
Maar liever niet.
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Beste Willy,

Esu decoder op een Märklin 21 MTC wil wel eens contactproblemen geven, zet je centrale eens "op wat snelheid" en beweeg dan de decoder wat heen en weer, wellicht zie je dan ineens wat gebeuren.

Groet, Anne W
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
zitten de draadjes wel gesoldeerd volgens het boekje?
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Citaat van: Anne W op vrijdag 24 november 2017, 11:46:21
Esu decoder op een Märklin 21 MTC wil wel eens contactproblemen geven
Daar kan ik, in negatieve zin, over meepraten. :(
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Vanmiddag de decoder getest en was daar niet 100% tevreden over.
Na het doormeten ontdekte ik dat de motor nogal veel stroom vroeg.
Waarschijnlijk te veel waardoor de decoder zichzelf uitschakelde.
Het bleek dat de naden tussen de ankercontacten volgelopen waren.
( vervuilde motor ). Motor opnieuw schoongemaakt en een nieuwe DCC decoder geplaatst.
Trein loopt prachtig.
Allen hartelijk dank voor het meedenken.
gr. Willy
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
 :thumbup:
Je ziet maar weer goed kijken, voelen, meten is altijd weten.

groet
Harald
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Als ik een andere decoder plaats dan haal ik de hele motor uit elkaar en maak deze helemaal schoon in wasbenzine laten drogen en dan nieuwe olie en vet erin en meestal rijd die dan zelfs beter dan toen die nieuw was(deze modellen zijn echt minimaal behandeld door marklin kwa olie en vet dan)
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Mooi dat de loc weer loopt Willy.  :thumbup:

Citaat van: nobody op vrijdag 24 november 2017, 13:24:53
Citaat van: Anne W op vrijdag 24 november 2017, 11:46:21
Esu decoder op een Märklin 21 MTC wil wel eens contactproblemen geven
Daar kan ik, in negatieve zin, over meepraten. :(
De decoder die er nu op zit is een OEM ESU Lopi V3. 8o ;)

Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Citaat van: Kappa op vrijdag 24 november 2017, 23:18:55
De decoder die er nu op zit is een OEM ESU Lopi V3. 8o ;)

Daar kom ik nu ook achter nadat de lok zo'n 10 jaar geduldig in z'n doos heeft liggen wachten tot hij de 1211 mocht worden.
Nu ben ik op zich wel fan van ESU decoders, maar begrijp nu (denk ik) dat de OEM betekent dat deze decoder uitsluitend Motorola 'spreekt'.
Ik rijd met de IB IR en die staat dus op Motorola Nieuw. Hij moest even wakker worden -hij reageerde eerst niet op de snelheidsregelaar- maar rijdt nu netjes.

Waarom in dit oude draadje over de lok opnieuw open is het volgende:

-Kan ik met de IB überhaupt iets instellen bij deze decoder?
-Zijn (behalve met een kniptangetje) de sluitseinen uit te schakelen?
-Kan ik een DCC MTC21 monteren of gooit onderliggende printplaat dan roet in het eten?
-Onder de grote printplaat ligt nog een kleine vast op een stukje kleefband. Waar is die voor?

Veel vragen dus, maar vermoedelijk voor jullie niet al te moeilijk.
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Beste Jakop,

Je kunt de decoder in ieder geval benaderen met een Mobile Station, een Central Station, een Ecos en een Märklin 6021 centrale, bij de laatste alleen met Motorola, "met de 6021 instellen" staat ook beschreven in de handleiding van de lok en heet ook de "6021 methode".

In de handleiding van de IB moet je dan ook zoeken naar Motorola decoder instellen of decoder instellen met de 6021 methode.

Groet, Anne W
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Er zwerft een schema op het forum waarbij de sluitseinen los uit kunnen.
Moet er wel een transistor tussen.

Je kunt de lopi wisselen voor een DCC exemplaar heb ik ook gedaan bij de 37120
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
OEM betekent toch niet dat de decoder alleen Motorola aankan? Het staat volgens mij voor een wat simpelere versie. Maar volgens mij nog steeds via DCC te besturen en programmeren.

Koen
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Decoder is MFX en MM2  En doet niets met DCC

OEM is een door ESU aan een modeltrein fabriekant verkochte versie met beperkingen.
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Citaat van: Jakop op zaterdag 29 februari 2020, 17:39:49
-Zijn (behalve met een kniptangetje) de sluitseinen uit te schakelen?

Kijk voor de sluitlichten ook eens hier: KLIK

Origineel zit er een ESU OEM decoder in, valt met de lokprogrammer te benaderen! F1 en F2 zijn voor toeter in gebruik zover ik me kan herinneren.
Heb deze ombouw zelf uitgevoerd, inclusief het SMD transistor en weerstanden gepriegel.
Werkt prima! Hierover is ook een draadje te vinden, heb ik even vlug niet kunnen vinden.
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Citaat van: Hero op zondag 01 maart 2020, 00:00:13
Decoder is MFX en MM2  En doet niets met DCC

Klopt inderdaad. Als ik de IB op DCC zet, is ie niet thuis....

Ik ga eens kijken wat ik via de IB kan regelen in Motorola.
Die schakeling is nogal ingewikkeld...voor mij althans   :?

Dank voor jullie reacties  :thumbup:
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Beste Jakop,

Als het mij met een Raptor lukt dan moet het jou toch wel lukken met een IB..... en anders even in je kennissenkring zoeken naar iemand die een 6021 heeft.

Groet, Anne W
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Citaat van: Anne W op zondag 01 maart 2020, 10:37:26
Als het mij met een Raptor lukt dan moet het jou toch wel lukken met een IB.....

Dat dacht ik ook eigenlijk en ben best wel ervaren in het programmeren van DCC deoders via de IB, maar een Motorola had ik nog nooit gedaan...
Dus het IB-boek open en kijken hoe dat dan moet.
Als ik naar programmeren ga krijg ik drie opties:
-Uhlenbrock (motorola) decoder met allerlei types in een submenu er achter
-DCC
-Selectrix

De laatste 2 zijn niet Motorola en de eerste is uitsluitend Uhlenbrock want ik moet, wil ik verder gaan, een type kiezen  :?

Erg lastig dit....hij staat standaard op adres 12, wat ik prima vind, maar wil de snelheid eigenlijk bijstellen zodanig dat hij in stap 14 ca. 80 km/u schaalsnelheid rijdt wat de maximale snelheid op mijn baan is zodat ik alle 14 stappen kan benutten.
Is dit überhaupt wel te doen met een IB vraag ik me nu af  :(

Citaat van: Anne W op zondag 01 maart 2020, 10:37:26
en anders even in je kennissenkring zoeken naar iemand die een 6021 heeft.

:D Alle maal IB's of Roco Z21...
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Citaat van: Jakop op zondag 01 maart 2020, 10:02:12
Ik ga eens kijken wat ik via de IB kan regelen in Motorola.
Die schakeling is nogal ingewikkeld...voor mij althans   :?
De schakeling is maar één enkele transistor, één diode en twee weerstanden.
Het bijbehorende topic staat hier.
Je kan niks regelen in de decoder, omdat de sluitverichting van cabine 2 aan dezelfde F0 poort hangt als het frontsein van cabine 1 en omgekeerd.
Zou je dus de sluitverlichting aan cabine 2 uit zetten, dan brand het frontsein ook niet meer.
Je moet de sluitverlichting loskoppelen van de F0 poorten en met apart schakelen met een AUX poort.
En ik heb toen AUX3 genomen, maar omdat deze op de Lopi onversterkt is, heb je een extra transitor nodig voor de versterking en te inverteren.
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Citaat van: Kappa op zondag 01 maart 2020, 16:29:04
Je kan niks regelen in de decoder, omdat de sluitverichting van cabine 2 aan dezelfde F0 poort hangt als het frontsein van cabine 1 en omgekeerd.
Zou je dus de sluitverlichting aan cabine 2 uit zetten, dan brand het frontsein ook niet meer.
Je moet de sluitverlichting loskoppelen van de F0 poorten en met apart schakelen met een AUX poort.
En ik heb toen AUX3 genomen, maar omdat deze op de Lopi onversterkt is, heb je een extra transitor nodig voor de versterking en te inverteren.

Inmiddels zitten uitpluizen hoe e.a. is aangesloten en ik heb nu de gele draad aan motorzijde van de lok (wat mijn sleepzijde is) los gesoldeerd en heb dus nu geen brandende sluitlichten meer aan de sleepzijde.
Nu gaat er van pin 15 (wat in een schema Aux 1 wordt genoemd) een draad naar de geluidsprint. De hoorn klinkt bij f3, dus f3 zit aan aux 1
Volgens de handleiding zit de rangeergang onder f4
Bij bediening van f1 en/of f2 gebeurt er niets en zijn kennelijk nog vrij. Volgens dat zelfde schema (zie plaatje) is pin 14 de aux 2.
Daar zou ik de sluitseinen aan kunnen sluiten mits aux 2 door f1 of f2 wordt bediend.
Dat is een kwestie van uitproberen. Een draadje aan pin 14 en kijken of ik er iets mee kan schakelen.

Maar het andere punt vind ik eigenlijk belangrijker. De lok rijdt nu in stap 14 164 km/u schaalsnelheid!!  8o
In stap 10 75 km/u wat dus betekent dat hij op mijn baan niet sneller als dat zal rijden en dus maar stap 1 t/m 10 gebruikt.
Zie ook de afbeelding van de ijkstaat in Koploper.

Is dit aan te passen bij deze decoder?
Bij DCC pas ik de CV's aan zodat hij ca. 80 gaat in stap 28 en ik dus alle stappen benut.
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Beste Jakop,

Je Forum Collega Sprinter heeft veel ervaring met de IB, die zou je wellicht kunnen vertellen hoe je met een IB via de 6021 methode een Motorola decoder kunt instellen, met de 6021 zie https://static.maerklin.de/damcontent/53/45/53456ed52ffb432205d397fab6bd19f01434542403.pdf , maar je kunt het ook met een Mobiel Station, zelfs de oudste die voor een appel en een ei in Houten te koop zijn.

Groet, Anne W
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Nog maar even dit draadje 'misbruiken' voor de volgende vraag: heeft iemand de cabine al eens uit de cap verwijderd?
ik heb al eens voorzichtig zitten frotten, maar durf ook niet al te veel kracht uit te oefenen  :?
Kortom; hoe moet dat?
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Mijn 37121 1215 word binnen kort ook een 1211 gelukkig hoef ik niks over te zetten op de lichtprinten na dan en heb ik een Msd3 geplaatst en de sluitlichten op de vrije AUX 3 en 4 pads gesoldeerd via een 3k7 weerstand dacht ik.
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Citaat van: Jakop op zondag 01 maart 2020, 16:52:45

Maar het andere punt vind ik eigenlijk belangrijker. De lok rijdt nu in stap 14 164 km/u schaalsnelheid!!  8o
In stap 10 75 km/u wat dus betekent dat hij op mijn baan niet sneller als dat zal rijden en dus maar stap 1 t/m 10 gebruikt.
Zie ook de afbeelding van de ijkstaat in Koploper.

Is dit aan te passen bij deze decoder?
Bij DCC pas ik de CV's aan zodat hij ca. 80 gaat in stap 28 en ik dus alle stappen benut.

Hallo

Onder motorola kun je alleen de Vmax aanpassen.
Onder MFX kun je de gehele snelheidscurve aanpassen. Je zult iemand met een CS moeten vinden, dan is het binnen een minuutje gepiept.

Bart
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Beste Jakop,

Als je goed zoekt kun je nog een originele Central Station 1 vinden, de originele is niet aangepast en ge-updated en dat kan ook niet meer, dus zal hij ook niet echt duur zijn, in het menu zit ook wat meer motorinstellingen voor een MFX/Motorola decoder.

Groet, Anne W
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Beste Jakop,

Wat bedoel je met cabine uit cap, heb je de gebruiksaanwijzing met explosietekening, zo niet: https://static.maerklin.de/damcontent/53/45/53456ed52ffb432205d397fab6bd19f01434542403.pdf

Groet, Anne W
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Hallo Anne,

Ik bedoel hoe krijg ik onderdeel 18 van de explosietekening uit de kap.
Ik wil de cabine schilderen en een machinist plaatsen en wellicht ben ik te voorzichtig..
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Hallo

Peuteren met een kleine schroevendraaier. Er zitten nokjes aan de zijkant, die in de ramen inklikken.
En toch een beetje geweld gebruiken, anders gaat het niet lukken.

Bart
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Dank je Bart, weten waar de nokjes zitten helpt. Vanavond eens proberen  :thumbup:
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
En mocht het misgaan, waar we niet vanuit gaan, heb ik nog wel reserve interieurs.
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
 @citaat

:thumbup: ik zal vanavond proberen ;)
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Gelukt! Mcn zit al paraat op z'n stoel  B)
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
 @citaat

Foto......, groet, Anne W
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Hij moet nog geschilderd worden  :D  plaatje komt dus later
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Jakop jij hebt toch ook de 37121 naar een 37120 omgebouwd heb je ook andere verlichtingprints geplaatst?
Ik heb namelijk nu het probleem dat de verlichting te zwak brand.
Re: Marklin 37121 NS 1200 pech-lok
Ik ben bezig met de ombouw, nog niet klaar.
De verlichtingsprintjes ben ik nu zelf aan het prutsen. Stukje styreen waar ik SMD ledjes op gelijmd heb.
Deze brandden ook erg zwak en ik heb toen de SMD weerstand (staat 3901 op =3k9 ohm) van de print gesoldeerd en nu (tijdelijk) vervangen door een normale 1k2 weerstand.
Het ledje wat ik gebruik voor de derde hoge pit moet echter een grotere weerstand hebben.
Ander type, andere kleur (wit).
Ik ben nog wat aan het uitproberen en wil de decoder -waar we hierboven al uitgebreid over geboomd hebben- toch vervangen door een LoPi 5 om toch wat meer te kunnen doen.
Als het toonbaar is zal ik hier wel e.a. laten zien.