Verder met wat zaken bovenop het gebouw(tje), denk aan dakbedekking, afzuiging van de patatluchten en schoorstenen en zo..
152. Eerst met een stuk schuurpapier de dakbedekking gemaakt ....

153. .... en deze een kleurtje gegeven ....

154. .... en vastgelijmd op het dak.

155. Vorige week al bezig geweest met een idee voor een (imitatie van het) afzuigsysteem. Met behulp van de overblijfselen van de gietstukken uit een bouwdoos een constructie gemaakt ....

156. .... en dit naast het gebouwtje gehouden. En nee.... dit werd hem niet. Dit is 4 mm dik, dus dit zou een buis van ca 36 cm zijn. Beetje grof als je dit zo naast het gebouwtje ziet. Dus dit werd afgekeurd en richting restbak gegooid (je weet per slot nooit wanneer het nog nodig kan zijn en of dat nog WOSA punten kan scoren

)

157. Maar ik moest dus wel een andere oplossing verzinnen. En die lag eigenlijk vlak voor mijn neus in de vorm van een wattenstaafje met aan weerszijden twee vieze watjes (had net een lok zijn wieltjes gepoetst, was hard nodig). Daar een staafje van gemaakt door de watten eraf te halen en dan hou je een buisje van 3 mm doorsnede over. Maar die moet een bocht om, om op het dak uit te kunnen komen. De moeilijke oplossing was om een paar zaagsnedes erin te zetten en dat dan vast te lijmen, met risico dat het weer loslaat. De makkelijke oplossing was om er een bocht in te buigen, maar dan kan het knakken. Mijn oog viel op een bundeltje montagedraad en even gepast: en ja, het koperdraad daarvan past netjes in de binnenkant van het buisje en dan kan het wel netjes gebogen worden.
Lang verhaal om dit resultaat te krijgen:

158. Een kastje geplakt om op het dak als soort van filterunit te laten fungeren en een ander kastje voor aan de muur om de aansluiting vanaf de frituurwand binnen na te bootsen.

159. Schoorsteen erop gemaakt en los geplaatst voor het idee. Uiteraard moet dit nog een kleurtje gaan krijgen.