Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Vervangen lampjes door leds

Gestart door stefoijen woensdag 22 november 2017, 14:53:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vervangen lampjes door leds
Hoi,

Ik gebruik C-raill en Marklin CS 3

Ik heb een aantal oude armseinen van Marklin type 7039. Nu wil ik de bajonetlampjes vervangen door leds.
Heb ik behalve de weerstand nog iets anders nodig om de leds goed op wisselstroom te laten functioneren?
Bijvoorbeeld een gelijkrichter?

Alvast bedankt voor een reactie.

Stef  :)
Re: Vervangen lampjes door leds
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Vervangen lampjes door leds
Ik dacht dat de 7039-serie gebruik maakte van steekfittingen, maar dat terzijde.
Een goede optie is de lampjes vervangen door LED-lampjes. Deze zijn o.a. bij diverse leveranciers beschikbaar.
Bij het aansluiten op de tradtionele 16V levert dit geen problemen op. Bij hetaansluiten op digitale spanningsbronnen zal flikkeren optreden.

Alternatief is inderdaad het vervangen door "echte" LEDs, maar dan heb je een voorschakelweerstand nodig en bij voorkeur een gelijkspanningsbron.
Let er daarbij wel op dat de wisselaandrijvingen normaal ook van de gele draad gebruik maken. Het is dan ook verstandig deze gele draad te ontkoppelen voor de verlichting van het sein.

John
Re: Vervangen lampjes door leds
Lid sinds: 2008

offline
Re: Vervangen lampjes door leds
Je mag een led NIET op een wisselspanning aansluiten.
Dat wil zeggen: de reverse spanning mag nooit hoger worden dan 5 Volt.
Dat houdt ook bij (sinusvormige) wisselspanning in dat de top waarde 5 Volt mag zijn.
De effectieve waarde van die wisselspanning maar iets van 3,5 Volt bedragen (dat is de waarde die normaal gebruikt wordt)
Veel beter is helemaal geen verkeerd-om spanning gebruiken.

Is er bij de te gebruiken leds al rekening met wisselspanning gehouden (componenten toegevoegd), dan is dit niet van toepassing.
Re: Vervangen lampjes door leds
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Vervangen lampjes door leds
Om het probleem van huub te vermijden, plaats een diode in sper parallel over je led. Die 2 diodes plaats je dan in serie met je weerstand. Probleem opgelost, maar flikkering kan blijven bestaan.
Re: Vervangen lampjes door leds
Lid sinds: 2008

offline
Re: Vervangen lampjes door leds
Een prima voorstel, dat heet trouwens anti-parallel schakelen.
Re: Vervangen lampjes door leds
Er bestaan kant-en-klare LEDs met ingebouwde weerstand en bajonet- en schroeffitting. O.a. bij Conrad.