Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -

Gestart door rscosworth dinsdag 21 november 2017, 07:19:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Goede morgen allen,

Omdat ik mijn bouwtopic niet verder wil vervuilen met allerlei baanontwerpen, heb ik er een nieuw topic voor aangemaakt.

Verdere info volgt nog.
1 ding is zeker, ik heb jullie hulp nodig want in mijn hoofd gaan dr plannen alle kanten op  :D

Gr Richard
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Bij deze alvast mijn huidige baan. Alle sporen hiervan liggen er al, met uitzondering van het rangeerterrein (rood gekleurd)


Zoals jullie zien is het een redelijk groot schaduwstation, met maar aan 1 kant van de zolder een in- en uitrit.
Dit houd dus in dat er ergens op de bovenbaan gekeerd moet worden.

Graag had ik dit anders gezien, maar ik zit met 2 problemen:
- Links onderin is de baan maximaal 95 cm breed, waardoor er slechts ruimte is voor een R2 keerlus. Een klimspiraal met R3/R4 is hier niet mogelijk.
- Ik kan/mag de zolder niet helemaal rond rijden. Aan de kant van de CV ketel (naast de trap) staan nog een wasmachine/droger waar ik niet langsheen kan. Ik ben dus gebonden aan de U-vorm van de tafel zoals hij nu is.


Links bovenin heb ik wel ruimte voor een klimspiraal met R3/R4 en kan ook stijgen via de buitenboog.
Echter ik vind/vond een flauwe helling mooier om te zien dan een klimspiraal, en heb daarom in het huidige ontwerp gekozen voor een flauwe helling. Als het voor de bovenbaan beter uit komt om de helling te vervangen door een klimspiraal, dan is dat dus wel een optie.


Mijn wens is: Less is more. De ene geniet van tientallen sporen met allerlei treinen kris kras door elkaar. Ik geniet meer van een mooie dubbelsporige paradebaan waar zo nu en dan een trein overheen rijd.
Met dat uitgangspunt heb ik onderstaande baan ontworpen, alleen helaas:

- Ten eerste ik vind het veel te saai en het af te leggen traject is nog veel te kort.
- Ten tweede bevat de baan veel te veel hoeken van 90 graden. Helaas door de vorm van de treintafel is daar niet heel veel van af te wijken, maar het mag wel iets speelser.
- Ten derde stoor ik me aan de R4/R5 bochten in het zicht die naar mijn idee nog te scherp zijn. Het liefst zie ik enkel R9 bochten.


Of te wel, er moet een compleet nieuw ontwerp komen voor de bovenbaan. Aan het schaduwstation kan ik helaas niets verbeteren, dus dat blijft zoals het is.
In dit topic zal ik af en toe wat (delen van) een ontwerp laten zien en ben benieuwd naar jullie kritische mening.
Mochten jullie mee willen tekenen, dan mag dat van harte!
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
In dit ontwerp heb ik al 2 aanpassingen doorgevoerd waar ik me aan stoor:
- Bochten zijn niet exact 90 graden
- Enkel R9 in het zicht

Maar wat mij betreft mag het hele ontwerp wel op de schop, want:

- Het af te leggen traject mag een stuk langer
- Zonder dat het aantal zichtbare sporen verdubbeld! (less is more)
- En ik vind zoiets als een fly-over altijd erg mooi en dat mis ik in het huidige ontwerp
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Heb je al eens gedacht aan een dubbele achterwand? Dan zou je parallel maar uit het zicht meer treinen op je tafel krijgen die je dan halverwege tevoorschijn laat komen of verdwijnen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door er een fly-over in te verwerken.
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Daar heb ik wel over na gedacht en het is nog steeds een optie die ik overweeg. Nadeel er van vind ik wel dat je minder ruimte over houd voor scenery.

Of misschien de dubbele achterwand vervangen door een geluidswal die je in de scenery kan verwerken?
De treinen zijn dan toch uit het zicht (tenzij je helemaal over de baan gaat hangen).. En bij calamiteiten zijn de sporen toch bereikbaar.
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Dat R9 deel ziet er interessant uit, dat is ook wat ik in de planning heb. Het valt alleen niet mee om het allemaal passend te krijgen. :)
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Als je het helemaal optisch mooi wilt doen kun je net als in het echt met overgangsbogen gaan werken. Vanuit een rechtstand zet je met de grootste R9 in, waarna je met een iets kleinere boogstraal verdergaat en weer terug.
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
In mijn huidige baan zitten inderdaad dergelijke overgangsbogen. (van R9 naar R5/R4 en weer naar R9).
Helaas is de overgang van R9 naar R5 mij iets te groot, waardoor er nog niet echt een vloeiende overgangsboog ontstaat.
Daarom kies ik er liever voor om alles met R9 te leggen.


Maar voor ik het plan helemaal tot in detail ga uitwerken, moet ik voor mijzelf eerst duidelijk hebben wat nu precies waar moet komen.
Zo kan ik het station aan de ene kant van de zolder leggen en het rangeerterrein aan de andere kant. (zoals in het huidige ontwerp)

Of ik kan er voor kiezen om beide parallel aan elkaar aan 1 kant van de zolder te maken.
(in dat geval de rangeersporen voor op de plaat, met daarachter de perrons en daarachter het station+scenery)

Als ik voor die laatste optie kies, heb ik in ieder geval wel alle 'drukte' aan 1 kant van de zolder, en kan ik aan de andere kant een mooie fly-over maken.

Keuzes .. Keuzes ..
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Het voordeel is wel dat je tegen binnenbogen aan kijkt. Dan valt een gat tussen bijvoorbeeld rijtuigen niet op. Zou er nog maar eens over nadenken of je R9 gaat toepassen, als het kan is het mooi maar het vreet natuurlijk ruimte.

Ter hoogte van de gele 1300 is deze boog best scherp maar door de flauwe aanloop valt het niet op.



Gr, Ben.
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Het klopt dat je alleen tegen binnenbogen aankijkt, daar heb je gelijk in. Ik denk dat het er bij mij al mooier uit zou zien als niet alle bochten exact 90 zouden zijn.

Hoe langer ik er over na denk ga ik toch de helling weg halen. Door die helling kan ik namelijk niet zo veel met die kant van de zolder.

Ik ga er dan een klimspiraal voor terug plaatsen.
Dan kom ik gelijk op de juiste hoogte de baan op, waardoor ik wat flexibeler ben.

Het word dan wel een R2(dalen)/R3(stijgen) spiraal met een paar rechte stukken.
Maak ik hem met R3/R4, dan word het te breed en moet ik na het spiraal een hele S-bocht maken om weer midden op de plaat uit te komen.
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Citaat van: rscosworth op dinsdag 21 november 2017, 21:31:08
- En ik vind zoiets als een fly-over altijd erg mooi en dat mis ik in het huidige ontwerp
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Complimenten voor je ontwerpkunsten! Ziet er zeer mooi uit.
Niet te veel sporen en straalt rust uit.

Zelf had ik nog niet bedacht om de flyover daar in de bocht te maken. Dan alleen de afrit van de flyover verlengen, zodat dat spoor nog bij het station betrokken kan worden.

De onderste sporen (die onder de flyover door gaan) zou ik dan uit het zicht willen hebben.
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Maar wat is het praktisch nut van de fly-over?

Gr, Ben.
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 25 november 2017, 16:55:21
Maar wat is het praktisch nut van de fly-over?

Gr, Ben.
Om over het andere spoor te komen :D
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
 @citaat Aha..... :D
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Haha ja waar is een flyover anders voor  :P

Linksonder moet dan inderdaad dubbelspoor komen met r1 en r2. Niet alles rijd door r1, maar die kunnen dan gewoon niet via de flyover.

Helaas 1 ding ... Het was de bedoeling om de rijlengte te verdubbelen, maar die is nog exact hetzelfde  :D

De kunst is dat het niet zo'n drukke 4sporige baan moet worden. Her en der moeten de sporen dus even uit het zicht.. Bijvoorbeeld onder een flyover.

De style zoals het ontwerp van marklinmanus bevalt me wel! Goeie inspiratiebron!
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Vanavond zal ik even een schematische tekening maken van hetgeen wat ik bedoel. Dat is voor iedereen die mee denkt toch wat makkelijker :D

Een kopstation is het ook niet helemaal. Het moet wel een rijdersbaan worden. Rangeren vind ik leuk, maar op zn tijd moet het ook lekker door kunnen rijden. Met elke lok omlopen gaat hem dan niet worden.
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Misschien is een flyonder een ideetje .... ?
Maar zonder gekheid gewoon een tunnel dus.

groet
Harald
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Een dive-under :)

Helaas vanwege de constructie van de baan is dat niet mogelijk. Er zit een houten frame onder, waar ik niet in kan zagen omdat er dan geen verband meer in zit. De gehele bovenbaan is echt vlakke plaat. Daar heb ik ooit voor gekozen omdat ik een vlak Nederlands landschap wil.

Wat ik wel zou kunnen doen is de baan op een half-hoog dijkje te maken.
Het doorgaand spoor kan dan iets zakken en de flyover iets stijgen. Daarmee kort je de benodigde lengte van de gehele flyover voor de helft in.
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Citaat van: rscosworth op zaterdag 25 november 2017, 21:19:38

Wat ik wel zou kunnen doen is de baan op een half-hoog dijkje te maken.
Het doorgaand spoor kan dan iets zakken en de flyover iets stijgen. Daarmee kort je de benodigde lengte van de gehele flyover voor de helft in.


Dat is sowieso geen slecht idee, de enige manier om een beetje reliëf in je baan te krijgen anders is het allemaal erg plat.

Gr, Ben.
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Gisteravond nog even wat schetsen gemaakt van wat ik bedoel.. Oftewel het traject verlengen. Hoe ik het ook teken, het worden toch te veel sporen.

Ook moet ik dan aan 2 kanten van de zolder keren met keerlussen die ik ergens moet verbergen.
Ben bang dat dat hem gewoon niet gaat worden.

Het eerste ontwerp van marklinmanus spreekt me nog steeds aan.
Het traject is niet langer als wat ik nu heb, maar ik kan de treinen wel vaker laten rijden. (De ene keer linksom, de andere keer rechtsom.

Ik zal het nog iets aanpassen zodat het nog iets meer aan mijn wensen voldoet. Onder andere de flyover eerder laten beginnen, zodat de sporen ook weer eerder op gelijke hoogte uit komen.

Dan kan ik de onderkant  (het stuk van 6 meter) gebruiken voor het station met daarvoor enkele rangeersporen.

En inderdaad zoals Ben zegt de baan op een dijkje en vlakke stukken opvullen met bijv. schuimplaten.

Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Citaat van: rscosworth op zondag 26 november 2017, 09:19:35
Oftewel het traject verlengen. Hoe ik het ook teken, het worden toch te veel sporen.

Enkel spoor?

Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Een enkelspoor houd denk ik te veel op, aangezien het 2richtingsverkeer is.

In de huidige situatie heb ik een doorgaand 4sporig intercitystation. Dan nog een paar rangeersporen er naast en dan heb ik alle 'drukte' aan 1 kant.

Hopelijk heb ik vanavond wat tijd om het uit te werken.
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Bij deze een schets van mijn kant op basis van het ontwerp van marklinmanus.
De raileindjes moeten nog even aan elkaar geknoopt worden, maar dat doe ik wel als ik het plan definitief heb.

Het station komt dan half-hoog, waardoor de benodigde ruimte voor de flyover is gehalveerd. Als ik het goed heb komt het allemaal net uit. Beter zou zijn om de flyover naar de hoek rechtsboven te verplaatsen. Dan heb ik net wat meer rijlengte om bij het station op de juiste hoogte uit te komen.

De rangeersporen zijn nog niet in dit plan opgenomen, maar die zou ik dan boven de sporen kunnen maken die uit het zicht moeten. Ze liggen dan wel achterop de plaat, wat het rangeren niet makkelijker maakt.
Het liefst zie ik de rangeersporen aan de voorkant, dus er moet nog wat gesleuteld worden aan het plan.

Gr Richard
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Richard,

Blijkens je voorgaande berichten wil je graag een fly-over. Waarom kies je dan voor deze oplossing die nogal gekunsteld overkomt ?
De fly-over bij Lage Zwaluwe is dubbelsporig. Dat kan hier ook. Bij de aftakking linksboven een wissel links + kruising en het plan wordt realistischer.

Groeten
Cees
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Hoi Cees, toevallig ken ik het sporenplan van Lage Zwaluwe uit mijn hoofd  :D, maar de flyover is daar ook enkelspoor. Het doel is juist om kruisingen te vermijden.

Misschien ziet het er wat geknutseld uit omdat het in een bocht ligt?
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Andere optie is om juist het voorste spoor te laten stijgen ipv de achterste.
Voordeel hiervan is dat de doorgaande sporen richting het station vlak blijven.

Helaas geen computer met wintrack bij de hand, dus even ouderwets met pen en papier  :)
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Richard,

Inderdaad de fly-over bij Lage Zwaluwe is enkelsporig. Onjuist voorbeeld dus. De fly-over bij Breukelen is dubbelsporig.
Het gaat mij om de punten waar de samenvoeging en aftakking zijn gesitueerd. Deze liggen erg ver uit elkaar. Dat is gekunsteld.
Het voorste spoor laten stijgen heeft als nadeel dat de vrije blik op de doorgaande sporen wordt belemmerd.
Kan een dive-under uitkomst bieden ? Zeker als je er voor kiest het noodzakelijke hoogteverschil bij de kruisende sporen evenredig te verdelen over stijgend hoofdspoor en dalend secundaire spoor.

Cees
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Ik heb even gekeken naar de flyover bij Breukelen.
Daar ga je van 4 sporen naar 6 sporen. Dan moet je inderdaad met dubbelspoor over de flyover.

Voor mijn situatie van 2 naar 4 sporen is een enkelsporige flyover voldoende.

Dat er wat sporen uit het zicht liggen omdat ik oprit voorlangs maak is voor mij eerder een voordeel dan nadeel :)

Bij mn laatste tekening liggen de 2 aftakkingen al iets dichter op elkaar. Het is niet ongebruikelijk dat daar wat afstand tussen zit.

Vanavond maar weer even wat schetsen in wintrack.

Bedankt voor jullie input tot nu toe!
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Hoi Richard,

Ik wil je eerst complimenteren met de mooie ruimte die je hebt. Dat wordt smullen. Het idee van de fly-over vind ik een leuke en is inderdaad een leuke toevoeging aan een anders wel erg plat Nederlands thema.

Het punt links boven, waar het van 2 naar 3 sporen gaat richting fly-over doet mij zo op tekening wat "speelgoed-achtig" aan. Ik weet niet of Cees ook dit punt bedoelt, maar daar zou ik kijken of kruising en extra wissel e.e.a. wat echter maakt.
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Dank je wel!
Dat is inderdaad het punt wat Cees bedoelde.
Waar daar Prorail alle overbodige wissels verwijderd, heb ik ze even toegevoegd :) Zie schets v2
Als ik daar wissels zou plaatsen, dan zou het echt alleen voor de show zijn, want het zou het verkeer alleen maar ophouden.


Ook ben ik wat aan het proberen met een flyover in de andere bocht, zie schets v3
Voorlopig ben ik er nog niet uit, en ben blij met alle input  ;)
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Richard,

Het (V3) begint er al meer op te lijken !
Probeer eens de punten van het aan- en aftakken van de secundaire sporen dichter bij elkaar te brengen. Dat is in de echte spoorwereld ook het geval.
Bij het aansluitende spoor boven zou ik bij het eerste of tweede gebogen railstuk een rechts wissel toepassen in plaats van het nu gekozen linkse wissel. Je bent dan ook een s-bocht kwijt.
Voor het aftakkende spoor onder zou ik proberen een oplossing te zoeken met het nieuwe slanke gebogen wissel R3
Succes

Cees
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Dank je wel  :D
Bij de Gooiboog zie je ook dat het spoor wat moet stijgen en dalen veel eerder aftakt dan het spoor wat op gelijke hoogte blijft.

Die S-bocht zal ik er uit halen. Dat geeft ook problemen met buffers die in elkaar blijven hangen. De R3 wissel pas ik liever niet toe in het zicht.

Vanavond maar weer even verder tekenen.

Gr Richard
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Ambitieuze plannen. Ik blijf het met veel genoegen volgen.
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Deze had ik ook nog gemaakt
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Misschien is Hamburg Altona wel een aardige inspiratiebron v.w.b. fly-overs.
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Citaat van: Pt2/3 op zondag 26 november 2017, 23:34:59
De fly-over bij Lage Zwaluwe is ...

Naar aanleiding van jou opmerking heb ik mijn topic over Lage Zwaluwe ook even terug gezocht. Dat stamt al weer uit 2011,... maar de ideeën er over stammen al van daar voor.

Geen idee waarom, maar het simpele sporenplan (een flyover met wat rangeersporen) blijft me bezig houden.
Het kan daarom ook niet anders dan dat ik mijn baanplan daarop moet baseren. Een 1 op 1 kopie zal het niet worden, daar is simpelweg de ruimte niet voor.

De komende tijd (die schaars is) zal ik toch weer proberen om dit op te pakken, en kijken hoe ik dit passend ga krijgen in de ruimte die ik heb.

Blijf vooral doorgaan met het posten van baanplannen... Misschien niet allemaal 100% bruikbaar, maar ik doe er toch inspiratie mee op. (bijv. het sporenplan diagonaal leggen ipv recht...).

@Basjuh, heb je hier mooie (lucht)foto's van? Via Google/afbeeldingen kom ik helaas niet ver.

Gr Richard
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Kijk anders even hier en hier.

Bij de laatste kun je lekker door de plaatjes heen scrollen.
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Hi Richard, ik volg dit topic met interesse. Ben zelf bezig met het invullen van een bijna gelijke ruimte (heb alleen nog wat meer meters lengte, niet meer breedte) en zit dus ook met de U en de smalle randen/poten. Maar omdat ik lengte heb kan ik wel een lang paradetraject inpassen en ook een station met voorhof realiseren. Blijft over dat het idd te saai wordt door de rechte vormen van de U. Ik ben dan ook zoekende hoe het station enigszins in een boog te laten lopen. Zal ook proberen met jouw ontwerp mee te denken. Is het de bedoeling om met 1 centraal station te werken, of komen er meer?

gr. Gertjan
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Hoi Gertjan,

Alvast bedankt voor het mee denken! Zelf ben ik er nog altijd niet uit. Ik loop ook met het idee te spelen van een 2e schaduwstation.

In het zichtbare deel komt 1 station (max 4 sporen) en wat rangeersporen. Waarschijnlijk leg ik die rangeersporen parallel aan het station, zodat ik alle 'drukte bij elkaar heb.

Ga jij met flexrails werken? Zelf vind ik de R9 bocht nog veel te scherp om langs een perron te leggen.

Ben benieuwd naar jou ontwerp.

Gr Richard
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Hoi Richard,
De oriëntatiefase verloopt langzaam, maar ik heb de tijd. Krijg pas in mei de sleutel en dan moet eerst nog het nodige aan het huis gebeuren (en dat heeft volgens mijn vrouw prioriteit  :D :?). Maar ik kan intussen mooi vast diverse schetsen maken. Misschien reken ik me te rijk, maar ik hoop eindelijk mooie lange stationsemplacementen te kunnen aanleggen.
Ik heb me wat georiënteerde op de schetsen op sporenplan.nl en mijn voorkeur gaat uit naar het station Dordrecht als doorgaand station en Leeuwarden als kopstation, uiteraard met de nodige aanpassingen naar modelspoor afmetingen  :( .
Idee is op de langste poot het doorgaande station beginnend in een boog en verderop op deze poot op hoogte +2 een klein doorgaand station. Op de kortere poot dan een kopstation dat ik op 2 plaatsen op de hondenbot met schaduwstations wil aansluiten. Het zit nog in mijn hoofd, dus als ik ga schetsen past het waarschijnlijk niet.....
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanontwerp - Nederlandse modelbaan -
Ooit begonnen met Lage Zwaluwe tekenen, maar kwam er al snel achter dat je een beste villa nodig hebt als je dat op schaal na wil tekenen.

Het idee van een station 1 op 1 namaken heb ik al laten varen.

Inmiddels heb ik al behoorlijk ver gevorderde plannen waarvan ik van het weekend wat zal posten.

Zowel het station als de rangeersporen komen aan dezelfde kant te liggen, zodat ik alle drukte aan 1 kant heb.
Aan de andere kant komt een simpel dubbelspoors traject met een 2e (veel kleiner) schaduwstation.