Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

NS 1607 omgebouwd met set 60760, trots!

Gestart door Steem dinsdag 21 november 2017, 00:10:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS 1607 omgebouwd met set 60760, trots!
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
NS 1607 omgebouwd met set 60760, trots!
Er zijn er vast die er hun hand niet voor om draaien, maar ik ben best wel een beetje apetrots op mijzelf! Nadat Robin (Hero) mij enkele maanden geleden heeft geholpen met het ombouwen van een NS 1135 was het nu de beurt aan mijzelf. Vanmiddag bracht de postbode een pakketje met daarin ombouwset 60760. Bestemming was een analoge NS 1607 ("Ik trok de langste reizigerstrein ter wereld"). De reden dat ik voor de set met decoder ben gegaan terwijl ik overal adviezen zie voor andere decoders is omdat dit mij de makkelijkste instap leek. Nog geen inbouw van LED, sluitseinen of geluid, gewoon de oude 3-stappen motor vervangen met een nieuwe 5-stappen motor en een decoder. Kwestie van goed kijken en een beetje klooien met de soldeerbout. Toch ging er een golf van geluk door mij heen toen de MS2 het bericht gaf "Er staan nu 5 locs in de database" (of zoiets). Dit betekende dat de loc in ieder geval herkend werd! Deed hij het ook? Jazeker! Met lampjes en alles. Hier zit een blije Steem achter de computer te tikken! Ik ben zo iemand die zichzelf verrast met wat hij kan. Gewoon omdat ik niet snel iets nieuws probeer. En dan blijkt het eigenlijk best simpel te zijn... Ik denk wel dat het erg prettig is dat ik het Robin eerst heb zien doen. Hoewel dat project een stuk ingewikkelder was zijn er een aantal tips en valkuilen bijgebleven die nu heel erg goed van pas kwamen.

De volgende stap zal een andere decoder zijn dan de "standaard" en wellicht aan de slag met de verlichting. Ombouwset 60941 ligt al klaar. :D

O ja en nog een vraag! Hoe kan ik de decoder het best vast maken aan het onderstel? De tapes die ik heb blijven allemaal niet aan het onderstel plakken.



^De oude situatie.



^De nieuwe situatie.



^Met kap (ik moet nog steeds een nieuw konijnenhok bestellen).

En een video op een minuscuul testspoor:



Re: NS 1607 omgebouwd met set 60760, trots!
Ik maak mijn decoders vast met een tie rep  taai rep   ty-rap aan een stukje experimenteerprintplaat.
Dit printje is weer vastgeschroefd op de plek waar voorheen het omschakelrelais zat.
Het schroefje zit ook nog door een soldeerlip heen, zodat je daar de draad naar het chassis (de spoorstaven-aansluiting) al een keer kan aansluiten.
Een tweede verbinding is soms zeer wenselijk, je soldeert dan ook nog een draad (van deze aansluiting) naar het lipje op het motorchassis.

Op het printje kan je misschien ook nog een connector solderen, waar je later de decoder in kan prikken.
De decoder is nu ook gemakkelijk te verwijderen of uit te wisselen.
Ik heb veel 8-polige stekkerverbindingen, maar je kan ook andere connectoren gebruiken.

Let wel op, de kleurcode die ik gebruik, is de standaard ( zoals door ESU gebruikt) en niet die van Märklin.


Re: NS 1607 omgebouwd met set 60760, trots!
Als je het zo gaat doen als hier boven kun je naar mijn idee net zo goed voor een mtc21 of plux22 dus met een dragerprint gaan dat is minder werk je hoeft dan alleen maar te solderen want de dragerprint kun je gewoon vast schroeven of plaatsen in de kunststof houder van de 6090 print.
Re: NS 1607 omgebouwd met set 60760, trots!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 1607 omgebouwd met set 60760, trots!
Dit laatste klopt als je alles voor een loc die je om wil bouwen aan moet schaffen.

Ik heb in het verleden ook een aantal lopi4's gekocht omdat ik een goede deal kon maken, weggooien geen optie.

Je gebruikt die dingen dus gewoon in locs waar toch zat ruimte zit.
Re: NS 1607 omgebouwd met set 60760, trots!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: NS 1607 omgebouwd met set 60760, trots!
Citaat van: Steem op dinsdag 21 november 2017, 00:10:06
Er zijn er vast die er hun hand niet voor om draaien, maar ik ben best wel een beetje apetrots op mijzelf!
Gefeliciteerd!! Ik ken het gevoel want ik moest zelf ook een soort van drempel over om een lok (bij mij mijn 1139) onder de soldeerbout door te laten gaan.
Eerst zelf geoefend door een 3029 likje van een Delta decoder te voorzien en toen de 1100.
Het leuke is dat je dan, zoals je zelf al aangeeft, wel steeds een stapje verder wil gaan en inmiddels heb ik een Lima Koploper gedigitaliseerd en geschikt gemaakt voor 3-rail bedrijf.

Succes met verdere ombouwen en we zien de verslagen wel verschijnen.  O:-D
Re: NS 1607 omgebouwd met set 60760, trots!
Ha mooi om te zien en de foto's van de ombouw geven altijd inspiratie, zeker als er meer volgen in het draadje.

Ik heb in mijn eerste omgebouwde loc dubbelzijdig tape gebruikt, in de tweede tie-rips en nu kijken welke dragerprint voor de derde ombouw.

Veel plezier met deze ombouw, en de volgende ;)

Groet,
Jorrit
Re: NS 1607 omgebouwd met set 60760, trots!
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: NS 1607 omgebouwd met set 60760, trots!
Goed gelukt, maar je hebt ook een goede leermeester gehad. :arrow: :thumbup:
Re: NS 1607 omgebouwd met set 60760, trots!
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1607 omgebouwd met set 60760, trots!
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ga binnenkort de draden even wat verder inkorten en dan kijk ik meteen voor een goede plek om de decoder vast te zetten met een ty-rap. Lijkt mij een prima oplossing.
Re: NS 1607 omgebouwd met set 60760, trots!
Ik zou de decoder er gewoon zo in laten en pas als die los moet voor onderhoud iets aanpassen het zit in een krimpkous dus zoveel kan er niet mee beginnen heb gister nog een 60760 gebruikt om een BR78 mee om te bouwen hij loopt er prima op zelfs beter dan een fabrieks nieuwe stoomlok ben het nr zo even kwijt.
Ik mis trouwens nog wel de extra massa aan het motorhuis Märklin plaatst deze de laatste jaren ook daar voor kun je dit E231470 lipje gebruiken past zo onder de schroef van het Motorschild.