Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Pendelbaan

Gestart door diesel Thei maandag 20 november 2017, 20:16:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Pendelbaan
Met een MS2 kan je uitstekend alle CV's instellen van een decoder, Jan.

Gr.  Charlie
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
Instellen? Zeker, en met een update ook dcc-decoders.

Maar wat ik me afvraag heeft niet betrekking op het instellen, maar op het effectief ermee rijden.

Ik vermoed dat de software volgend, niet leidend is. Dus dat als een loc-decoder, om wat voor reden ook, van richting verandert, dat de software in een centrale met tweerichtingsverkeer, constateert dat de rijrichting is veranderd.

Als ik het goed begrijp, kan een MS-II niet vaststellen dat on-the-fly de rijrichting verandert,en zal die dus aangeven dat een loc naar links blijft rijden, zelfs als hij ineens naar rechts rijdt. Alleen als vanuit de MS-II de rijrichting veranderd wordt, dan geeft de MS-II dat correct aan.

Ik kan het mis hebben, zo kwam het op me over.

Maar nog even nadenkend over je opmerking. Je bedoelt te zeggen dat afremmen, optrekken, tijdsvertraging speciaal voor pendelsituaties is in te stellen in de CV's van de decoder met behulp van een MS-II. Dat kan dan inderdaad het gewenste rijgedrag opleveren.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pendelbaan
Jan, naar mijn idee, is een ms2 alleen "sturend" en niet "controlerend". Hij geeft een decoder
Opdrachten, maar controleerd niet of deze ook gevolgd wordt.


Roy
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Pendelbaan
hallo,

Citaat van: Jan22 op zaterdag 25 november 2017, 20:58:52
MS-II merkt daar niets van. Een CS misschien wel.

Een CS merkt daar ook niet van.... De centrale zet gewoon signalen op de baan en controleert deze niet of ze aankomen of niet. Daar sturen ze niets aan. De lokdecoder reageert niet terug van 'commando' ontvangen. Je denkt te moeilijk.

Citaat van: Jan22 op zaterdag 25 november 2017, 22:49:04
Maar nog even nadenkend over je opmerking. Je bedoelt te zeggen dat afremmen, optrekken, tijdsvertraging speciaal voor pendelsituaties is in te stellen in de CV's van de decoder met behulp van een MS-II. Dat kan dan inderdaad het gewenste rijgedrag opleveren.

De MS II is niet verschillend van andere 'dure' centrales. Dat betekent gewoon dat je een decoder kan instellen, tenminste wat de decoder toestaat te wijzigen. Dat staat gewoon in de handleiding welke CV's (configuratie variabelen) dat zijn. Deze vul je met de juiste waarde en dan reageert de decoder daarop. En ja, dat moet dan het gewenste gedrag opleveren. Het is allemaal niet zo heel moeilijk.

Groeten Ronald.
Re: Pendelbaan
Ben den Hollander
gast

Re: Pendelbaan
Niettemin ben ik benieuwd naar het verloop van dit projectje met de Tams.

Bus komt aan bij de stopsectie, ziet de magneet, remt aldus af en stopt. Na x tijd keert de bus en gaat weer rijden maar komt dan dezelfde magneet weer tegen? Hoe voorkom je dat de bus blijft pendelen om de magneet heen?  :|
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Pendelbaan
Dat is inderdaad interessant. Zal eens in de handleiding van de Tams duiken.. eens kijken of er nog iets daarover staat.

Groet Ronald.
Re: Pendelbaan
Ben den Hollander
gast

Re: Pendelbaan
Oké, CV 179 regelt dat: negeren schakelpulsen.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
Rest ons te wachten op het inbouwverslag en het resultaat.  O:-D
En hopen dat het geluk anno nu voorspelbaar is.
Aan de Tams-documentatie kan het niet liggen. Als Märklin het net zo goed deed, zou dit forum amper bestaansrecht hebben.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Pendelbaan
Wat ik al aangaf: ABC-oplossing van Lenz. Dan kan je met een LENZ-decoder en wat diodes aan de gang. Wat staat je tegen om de Tams uit te proberen? Je bent dan mogelijk alleen de aanschaf van een decoder kwijt.

Groet Ronald.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pendelbaan
Hallo,
zo, eens even een oud topic opgezocht in de 3RF-kelder. wat een stoffige bende daarzo. :D
Maar inmiddels heeft diesel-thei (bij mij beter bekend als "papa") mij gevraagd, om het e.e.a eens in te gaan bouwen. Ik zal jullie op de hoogte houden. We hebben iig gekozen voor de tams LD-G-31 plus. onder de railbus monteer ik een reedcontact, en tussen de rails moeten we dan nog gaan proberen met kleine magneetjes. Komende zaterdag gaan we naar Rail in houten. Ik hoop daar nog wat kleine spullen te kunnen scoren voor dit project. Onderandere wil ik de verlichting gaan maken met 2-kleurige leds. Een railbus heeft immers geen aparte front-en-sluitlichten. Daarnaast heb ik nog een plux-12 stekker nodig, waar ik de decoder in kan prikken.

Roy
Re: Pendelbaan voorschakelweerstand vragen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pendelbaan voorschakelweerstand vragen
Alle spullen zijn binnen, en de start is gemaakt. Een.plux-12 stekker is nogal lastig te vinden, dus heb ik 26-polige stekkers gekocht. Past niet helemaal, maar dat gaat wel lukken. Ook heb ik 2-kleurige leds gekocht, en de verkoperMeteen de juiste voorschakelweerstand erbij laten doen. Maar wat ik me afvraag, moet ik pér led zón weerstandGebruiken?  En die moet op het middelste pootje had ik al begrepen uit een schema wat ik met google gevonden had.
Roy
Re: Pendelbaan
Henk.HO
gast

Re: Pendelbaan
Hallo .Het pendelen doe ik analoog zonder reed contacten en. magneten.
Er zijn lucht verfrisser die een puls af geven 2 sec. om de 8 /16 of 24 minuten.
Ik heb er 2 gekocht een voor 24 volt om schakeling en een voor rijstroom
voor het geisoleerde stuk rails.
24 volt haal je uit je trafo.
De puls zet een motor in beweging de motor vervang je door een relay 5volt
Dus 2 stukjes rails isoleren  altijd de 24 volt print als eerste zetten.
Kosten 15 euro sucses.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pendelbaan
Bedankt voor je tip, maar we zijn al begonnen, met de eerder gegeven oplossing.
Roy
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pendelbaan
Treinstel is gelukkig klaar. Wat een karwei zeg. Helaas een decoder vernield. Verder nog wat andere foutjes gemaakt,Maar het werkt inmiddels. De pendelfunctie werkt prima.
Roy
Re: Pendelbaan
Ben den Hollander
gast

Re: Pendelbaan
Leuk dat het werkt mannen.  :thumbup:
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Pendelbaan
Hoi Mannen,

Even een kort vraagje op dit oude draadje, Roy pendelt de loc op een apart spoortje of kruis hij ook de Hoofdbaan?

Gr Ruud
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
Citaat van: nkeer3 op maandag 31 januari 2022, 16:51:02
Roy pendelt de loc op een apart spoortje of kruis hij ook de Hoofdbaan?
Als je de documentatie van Tams mag geloven, is je vraag niet van belang.
Het daadwerkelijk pendelmoment gebeurt op een spoor met een magneet.
De decoder is instelbaar op o.a. een pendelfunctie,
en de trein heeft daartoe een reedcontact aan boord.

Zodra die trein ergens een magneet passeert,
begint het pendel proces.

(Die magneet hoeft dus niet op een apart spoor te liggen en wordt genegeerd
door alle loc-decoders die pendelen of andere reedcontact-functies niet ondersteunen)

Volgens Tams kunnen nieuwere decoders (van dit type) nog veel meer,
zoals het omzetten van servo's.

Zelfs analoog (met beperking):
Voor een analoogrijder, werkt deze decoder ook om te pendelen.
Volgens de Tams handleiding en de Tams Glossar.
Mits de decoder vooraf is ingesteld op de functie pendelen
voordat hij op de analoge baan wordt los gelaten.
Met één beperking: niet voor permanent analoog gebruik op een wisselstroom baan
(als reden wordt opgegeven dat de analoge rijrichting omschakel puls op lange termijn de decoder schade toe brengt).
Maar wel permanent analoog mits je op een andere manier de rijrichting wijzigt,
b.v. met gelijkstroom ompoling (dus diodes in de loc inbouwt).

Je moet het systeem natuurlijk niet willen combineren met het gebruik van Kadee Magnetische koppelingen.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Pendelbaan
Dank Jan, Ik ga de documentatie van Tams een bekijken.

Groet Ruud
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Pendelbaan
No ja zeg, heb je me gevolgd vanmiddag  ;)
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
nee hoor, ik voegde alleen de bronvermelding toe ...
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Pendelbaan
Ik zou aan de lijst van Jan Willem nog DEZE en wanneer het DCC moet zijn DEZE willen tovoegen.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Pendelbaan
Citaat van: mcs51 op vrijdag 11 februari 2022, 12:19:02
Ik zou aan de lijst van Jan Willem nog DEZE en wanneer het DCC moet zijn DEZE willen tovoegen.
Bedenk wel, PenDelDCC is eigenlijk ook een DCC centrale dus heeft een eigen stroomkring, lees: stuk spoor nodig.
De ECOS heeft ook zijn eigen stuk spoor nodig. Deze mogen nooit met elkaar in verbinding staan.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
Ik lees hier (verkoophoekje februari 2023) dat het niet is gelukt.

CiteerDe railbussen zijn vast gekoppeld, en voorzien van verlichting. Er zit een tams-electronic LD-G-31 plus decoder in.
Deze heeft de mogelijkheid om dmv reedcontacten geschakeld te worden, om zo bijvoorbeeld automatisch te kunnen pendelen.
Helaas heeft dit nooit 100% gewerkt...
En dat is spijtig om te lezen.

Vooral omdat dit vragen oproept over hoe het dan wel had gekund. En wat er mis is.

Op het stummiforum staat o.a. dit draadje (december 2022), met dit citaat:
CiteerGenau, aber das funktioniert nur Analog, steht auch dick und fett mit in der Überschrift zur Steuerung der TAMS Pendelzugsteuerung.
Digital benötigst du dafür eine Option (Software oder Zentrale) die nach dem Auslösen des Events (Reedkontakt, Lichtschranke, Gleisbesetzmelder, Schaltgleis) die entsprechende Lok mit den Fahrbefehlen ansteuert, bei einem Bremsmodul oder einer Pendelzugsteuerung konnte man das einfach über die Spannung regeln, man hat dadurch die Lok verlangsamt und am Ende umgepolt. Das Funktioniert mit digitalisierten Loks nicht, es sein denn man lässt sie im Analogmodus fahren. Digital wird nach dem Überfahren des Schalters für die passende Lok die Fahrstufe auf 0 gesetzt, Fahrtrichtung geändert und wieder auf die gewünschte Geschwindigkeit beschleunigt. Nur mit einer MS2 funktioniert das aber nicht.
Beide forumleden beroepen zich op de Tams LD30+ documentatie, zowel om te beweren dat het digitaal wel kan, als dat het niet kan (en de loc dus analoog aangestuurd wordt middels de digitale decoder). Ik kan er geen soep van koken.

Hoe het werkt, staat op pagina 20. Er staat nergens in de handleiding
CiteerGenau, aber das funktioniert nur Analog, steht auch dick und fett mit in der Überschrift zur Steuerung der TAMS Pendelzugsteuerung.
Die bewering staat nergens in de Tams-handleiding. Als het al ergens ooit heeft gestaan, is dat op de Tams Online Shop geweest.
Het is dus de vraag of wat volgt uit dat draadje (namelijk dat je minimaal een cs2 moet hebben, of een verwante centrale),
juist is, en alleen Roy kan ons dat vertellen. Als hij het nog weet.

Er staat wél in de Tams Glossar, dat de POM Updater afhankelijk is:
CiteerPOM-Update derzeit nur mit folgenden Zentralen möglich (Stand: 01/2015): MasterControl (Tams Elektronik), Intellibox 1 (Uhlenbrock), CS2 (Märklin).

Er staat niét dat het alleen analoog zou werken.
In tegendeel.
CiteerLD-G-31 plus | Lokdecoder
Artikel-Nr.: 41-0331x

    kleiner Lokdecoder für Loks mit Gleichstrommotoren der Nenngrößen N und TT und kleine H0-Loks
    lastgeregelt
    4 Ausgänge
    2 Schalteingänge
    3 integrierte Basic-Sounds
    diverse Automatikfunktionen (z.B. Pendelautomatik, An- und Entkuppelfunktion)
    Formate: DCC, Motorola, RailCom und RailCom plus

Nergens staat wat er in het Stummiforum staat, en al helemaal niet dik- en vetgedrukt.
Dus je vraagt je oprecht af wat en waar die respondent dan wel zoiets heeft gezien.

Wat je  wel kunt vermoeden is dat de pendelfunctie op een functie (range F1 t/m F4) moet liggen,
en niet op een hogere functie, om ook analoog te kunnen werken.