Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Pendelbaan

Gestart door diesel Thei maandag 20 november 2017, 20:16:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pendelbaan
diesel Thei
gast

Pendelbaan
Heeft er iemand ervaring met pendelautomaat Viessmann 5204 op Marklin C-rails?
Of is er een goedkopere oplossing om op wisselstroombaan te pendelen?
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Pendelbaan
Analoog of digitaal?
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
digitaal
maar hoe is dan nog even de vraag ...
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Pendelbaan
Het zal in ieder geval analoog zijn want Digitaal kan niet met dat ding.  Zo te zien zijn er twee versies:

Citeer
Bitte beachten Sie die Originalanleitung.
Die modifizierte Version ist auch geeignet für den Betrieb mit C- oder K-Gleis, benötigt aber auch dafür die

Anschlussweise wie in Abb. 1.
Trennung des Mittelleiters anstatt der Schienenstränge
Die Version 5204 M ist nun geeignet für den Betrieb mit M-Gleisen.
Dies wird dadurch ermöglicht, dass in den beiden Bremsabschnitten nicht mehr die Verbindung der beiden
Schienenstränge durch die Radsätze erkannt wird, sondern statt dessen der Strom im Mittelleiter erfasst wird.

Want de orignele is alleen voor M-rails. Dus je zal een aangepaste versie moeten zoeken of zelf moeten aanpassen. Wat? Dat kan ik zo niet zeggen.

Groet Ronald.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Pendelbaan
Hoi,

Ja een digitale lok kan op een analoge baan rijden. Dat is het probleem ook niet. Een digitale pendelbaan is een iets ander verhaal. Dus niet analoog aansturen maar gewoon via digitale signalen op de baan. Lees ook eens dit draadje door: Digitale Pendelautomaat?. Daar staan een aantal mogelijke oplossingen in.

Groet Ronald.
Re: Pendelbaan
Plexat
gast

Re: Pendelbaan
Misschien heb je hier iets aan?Als je googled op CS2 en pendelbaan staat er op de Marklin site een PDF bestand met uitleg.
Zo niet is het misschien voor een ander interessant. Ik heb er ook ooit naar gezocht.

Re: Pendelbaan
diesel Thei
gast

Re: Pendelbaan
Bedankt voor jullie tips,we gaan het lezen en bestuderen.
Re: Pendelbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Pendelbaan
Weliswaar gemaakt met de CS3+ maar gebaseerd op hetzelfed principe als de CS2

https://youtu.be/mTZfniTyhwU

John
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Pendelbaan
Altijd zo lief bedoeld om de mogelijkheden van alle dure Märklin-centrales, zoals een CS 2 of CS 3 (+) te laten zien. Zeker als de vraagsteller een mobile Station 2 heeft. Uit een ander draadje: Roco Kraan:

Citaat van: diesel Thei op maandag 10 maart 2014, 19:31:22
sorry,Mobilestation2

Dan helpt het een boel om te zeggen dat je het heel makkelijk wel kan doen met een CS 2 of 3... Een investering van 400+ euro doen om een simpel treintje te laten pendelen. :thumbup:  :thumbup:  :thumbup: Dan zal ik Anne W even voor zijn dat het ook met de Raptor kan, dat is zo'n zelfde investering van 400+ euro ...   :D  :D

Groet Ronald.
Re: Pendelbaan
diesel Thei
gast

Re: Pendelbaan
Ik ga zeker geen 400,00? uitgeven om een digtale "schienenbus" een paar meter op en neer te laten pendelen.
Maar evengoed bedankt voor de tips.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
Citaat van: ronaldk op dinsdag 21 november 2017, 12:48:36
Zeker als de vraagsteller een mobile Station 2 heeft.
Kijk, dat vroeg ik me nou al die tijd al af. Wat voor digitaal?
Het ene systeem is het andere niet. Betekent: dit geen Central Station dan dus ook niet pendelen?

De naam Mobile Station 2 zegt me niets. Is dat een Marklin 60653?
Sommige beweren dat een Mobile station niet meer is dan een simpel soort joystick of rijregelaar:
"Die Mobile Station 2 ist im Grunde genommen keine Zentrale, sondern lediglich eine Handregler, der an eine Zentrale angeschlossen werden ...... "

In het stummiforum staat een tricky manier om bij het pendelen de rijrichting met een 24 v puls te veranderen. Die truc, de reaguurder gelooft er zelf niet echt in, houdt in dat je de loc (bij oudere decoders) een ogenblik laat geloven dat hij in de analoge modus rijdt, dan geeft je een puls, en daarna krijgt de loc weer digitale code. Het grote dilemma: wat doet de locdecoder? Is deze zich bewust van rijrichting, dan werkt de truc niet. Bij alle nieuwere locdecoders kun je erop rekenen dat deze truc niet werkt. Bij oudere decoders werkt de truc wel, maar staat de rijrichting daarna verkeerd in het Mobile Station.

Ik heb het over dit draadje uit 2010, omdat er allerlei luchtfietserij in wordt beoefend, en geconcludeerd wordt dat je minimaal een CSR1 (met ESU  Reloaded  versie) nodig hebt, omdat een Mobile station nu eenmaal geen centrale is.
En een filmpje daarvan, trof ik ook aan.

Maar anders? Nee. Niets. Terwijl forums vol staan met vragen over MS-pendelen, komt elk antwoord neer op "gebruik een Mobile station als handregelaar van een Central Station, dan kan het wel".

Het is grappig dat de winst van de locdecoder is dat je de loc niet meer simpel van rijrichting kan laten veranderen. Terwijl dat vermoedelijk ook heel simpel is (de juiste code voor de juiste loc).

Conclusie: of het mobile station aan de kant, en dan analoog pendelen. Of een simpele centrale aanschaffen, maar niet een niet-updatebare CS1.

Vraag is Viessmann 5204 geschikt voor analoog pendelen? Ja, uitsluitend voor analoog 3-rail pendelen (op M-, K- en C-rails), maar veels te duur, voor wat hij kan (bevat timer, cdu, monostabiel relais).
Het apparaat berust op de omschakelpuls om de rijrichting te keren, en is daarom ongeschikt voor gebruik met loc-decoders.
Re: Pendelbaan
nobody
gast

Re: Pendelbaan
 @citaat Bij de meeste decoders dient de rijsnelheid 0 (nul) te zijn alvorens de rijrichting kan wijzigen.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
Citaat van: nobody op dinsdag 21 november 2017, 15:36:44
@citaat Bij de meeste decoders dient de rijsnelheid 0 (nul) te zijn
Dat verandert weinig aan de zaak, want het digitaal signaal op de rails blijft aanwezig i.t.t.
analoog gebruik waarbij rijrichting=0 betekent geen rijspanning op de rails.
Punt is, volgens mij, dat je bij digital gebruik geen bestuurszaken locaal afhandelt. Je zet niet even ergens een sniffer neer om locadres af te vangen, om die dan locaal met rijrichtingscodes te voeden (pendelen).
Dat doe je gewoon niet op die manier.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Pendelbaan
Citaat van: Jan22 op dinsdag 21 november 2017, 15:30:33
De naam Mobile Station 2 zegt me niets. Is dat een Marklin 60653?

Nummers zeggen mij niet veel ;) Zie Märklin Mobile Station II, dat is wat 'Diesel Thei' heeft. Een kwestie van even opzoeken ;)

Citaat van: Jan22 op dinsdag 21 november 2017, 15:30:33
Sommige beweren dat een Mobile station niet meer is dan een simpel soort joystick of rijregelaar:
"Die Mobile Station 2 ist im Grunde genommen keine Zentrale, sondern lediglich eine Handregler, der an eine Zentrale angeschlossen werden ...... "

Het is ook een rijregelaar maar dan digitaal. Maar dat zijn bijna alle centrales. Ze hebben allemaal rijregelaars. Op de modellen die speciaal voor PC-besturing of App-besturing zijn die hebben meestal geen rijregelaars.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 21 november 2017, 15:30:33
Ik heb het over dit draadje uit 2010, omdat er allerlei luchtfietserij in wordt beoefend, en geconcludeerd wordt dat je minimaal een CSR1 (met ESU  Reloaded  versie) nodig hebt, omdat een Mobile station nu eenmaal geen centrale is.

Mobile station II of III is wel een centrale. Alleen niet zo'n hele grote. Je kan er alles mee. :) De eerste Mobile Station I is niet heel uitgebreid, daar kan je alleen meerijden en geen wissels schakelen.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 21 november 2017, 15:30:33
Conclusie: of het mobile station aan de kant, en dan analoog pendelen. Of een simpele centrale aanschaffen, maar niet een niet-updatebare CS1.

Een verkeerde conclusie. Hij heeft al een simpele centrale, de MS II en geen Mobile station I Voor andere oplossingen dan de standaard kijk eens in het draadje Digitale Pendelautomaat?. Daar staat nog een aantal opties voor het digitaal pendelen. Van ABC-techniek tot digitale pendelautomaten. Geen dure centrales nodig. Naar dit draadje was al eerder gelinkt.

Groet Ronald.
Re: Pendelbaan
Ben den Hollander
gast

Re: Pendelbaan
Citaat van: diesel Thei op maandag 20 november 2017, 20:16:04

Of is er een goedkopere oplossing om op wisselstroombaan te pendelen?


KLIKKIE.

Mooi product voor weinig en het kan veel, check maar even de NL handleiding: KLIK.



Analoog maar niet geschikt voor digitale loks die je analoog kunt aansturen. Maar misschien leuk voor een oude railbus in plaats van de nieuwe.

Digitale sturingen zijn er wel in de hobbysfeer maar veelal DCC georiënteerd.

Gr, Ben.
Re: Pendelbaan
diesel Thei
gast

Re: Pendelbaan
Hallo Ben
Bedankt voor deze uitgebreide tips.
Dus de digitale railbus is hier niet geschikt voor begrijp ik.
Re: Pendelbaan
Ben den Hollander
gast

Re: Pendelbaan
Nee helaas.
Re: Pendelbaan
diesel Thei
gast

Re: Pendelbaan
Dus dat wordt ombouwen naar analoog.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Pendelbaan
Als je dan met een analoog systeem ook maar netjes kunt optrekken en afremmen.

Andere mogelijkheid: koop een oud CS1 (een echte zonder update), daar mee kun je pendelen (wel zonder tussenstation), afremmen en optrekken op de decoder en hij kost niet veel omdat de mensen minimaal een CS1R willen hebben.

Wellicht is er hier of daar ook nog een gebruikte Raptor te koop, daarmee kan het (natuurlijk) ook, er rijden bij mij 6 pendeltreinen.

Groet, Anne W
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Pendelbaan
Citaat van: Anne W op dinsdag 21 november 2017, 20:46:50
Als je dan met een analoog systeem ook maar netjes kunt optrekken en afremmen.
Klik

Groeten,

Erik.
Re: Pendelbaan
diesel Thei
gast

Re: Pendelbaan
Mannen,bedankt voor jullie tips.
Het wordt dus een heerlijk dagje Houten shoppen,en dan een lekkere hamburger(heerlijk)
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
Citaat van: ronaldk op dinsdag 21 november 2017, 17:13:36
Mobile station II of III is wel een centrale. Alleen niet zo'n hele grote. Je kan er alles mee.
Bedankt voor alle aanvullingen en correcties. Het wachten is nu op een filmpje of uitleg van iemand die pendelt met uitsluitend een Mobile Station II.
Wat me opviel aan je link ( https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/M%C3%A4rklin_Mobile_Station_II ), is dat er stond dat je er geen wisselstraten mee kunt programmeren, en dat er geen mogelijkheden zijn voor terugmelding. Beide zaken worden bij een Central Station gebruikt om te kunnen pendelen met een loc naar keuze.

In de discussie in het eerder door jou genoemde draadje, Digitale Pendelbaan, stelt Klaas Zondervan dat er twee vormen van "pendelen"
te onderscheiden zijn:

A. (op een bepaalde plek) op de baan pendelen alle treinen of
B. er zijn bepaalde locs die op bepaalde plekken onder bepaalde omstandigheden pendelen

A. is het klassieke principe van de (analoge of digitale) pendelbaan
Type A vormt analoog nooit een probleem. Nou ja, sommige 3-railers met weinig kennis van zaken dachten dat ze digitaal moesten gaan om dit op te kunnen lossen.

B. is het klassieke principe van digitaal pendelen
Analoog kun je een type B-loc onderscheiden van andere locs door er een magneetje aan te hangen, bijvoorbeeld aan de zijkant, of in de pantograaf. Met een simpele sniffer in de vorm van een reedcontact of hallsensor, kun je dan voor die ene loc (of groep locs met magneetje op die plek) een pendelschakeling activeren.

Maar we hebben het nu over digitaal. En voor digitaal geldt dat het systeem moet weten waar een loc zich bevindt, en welke handelingen (rijwegen, wisselstanden, wisselstraten) verricht moeten worden in welke volgorde (Analoog moet dat je dat ook weten, maar is dat locaal af te handelen).
Daartoe heb je meer apparatuur nodig, o.a. S88's. Met een centrale-alleen ben je er niet.

De beperking (geen terugmelding) van een MS-II geeft aan dat op die manier geen oplossing is te verwachten. Hoe dan wel?
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Pendelbaan
Citaat van: Jan22 op woensdag 22 november 2017, 11:36:49
Bedankt voor alle aanvullingen en correcties. Het wachten is nu op een filmpje of uitleg van iemand die pendelt met uitsluitend een Mobile Station II.
Wat me opviel aan je link ( https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/M%C3%A4rklin_Mobile_Station_II ), is dat er stond dat je er geen wisselstraten mee kunt programmeren, en dat er geen mogelijkheden zijn voor terugmelding. Beide zaken worden bij een Central Station gebruikt om te kunnen pendelen met een loc naar keuze.

Ja en? Leuk dat het gebruikt wordt bij een Central Station. Maar het ging over het feit dat jij het geen volledige centrale noemt. Het is gewoon een volledige centrale.  In het draadje waar je naar verwijst wil de draadjesstarter een pendel tussen al het andere verkeer door hebben. Dan kom je er niet met een simpele automaat. Daarvoor heb je een programma nodig. Dat lukt ook niet met en Central Station 1 / 2 / 3(+).

Citaat van: Jan22 op woensdag 22 november 2017, 11:36:49
De beperking (geen terugmelding) van een MS-II geeft aan dat op die manier geen oplossing is te verwachten. Hoe dan wel?

Kijk eens naar het ABC-systeem van Lenz. Lenz Digital+ ABC, ABC bij Lenz, Lenz ABC langzaam rijden en Pendelprobleem met ABC Lenz. Ik heb dit systeem nu 2x werkend op tentoonstellingen gezien. Een simpel lokmaus II setje (of op de beurs: multimaus-setje) en een Lenz-decoder in de lok deden de truuk. Eventueel zou het ook met andere fabrikanten moeten werken. Daarvoor verwijs ik graag naar de handleidingen ;)  :D Geen terugmelding of iets nodig, investering: ongeveer 40 - 50 euro. Dan zit je gewoon te pendelen tussen twee stukken of lees eens verder en je ziet een aantal digitale pendelautomaten tussen de oplossingen staan. Mogelijk werkt het ook met een MS II als centrale al kan daar het MFX en Motorola-protocol mogelijk problemen geven. Dat is nooit getest ;)  O:-D

Groet Ronald.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
Citaat van: ronaldk op woensdag 22 november 2017, 15:18:07
Mogelijk werkt het ook met een MS II als centrale al kan daar het MFX en Motorola-protocol mogelijk problemen geven. Dat is nooit getest ;)  O:-D
Okay, alle genoemde pendeldecoders in dat draadje maken gebruik van
http://www.dccwiki.com/Asymmetric_DCC
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Pendelbaan
Hallo Jan,

Citaat van: Jan22 op woensdag 22 november 2017, 17:43:56
Okay, alle genoemde pendeldecoders in dat draadje maken gebruik van http://www.dccwiki.com/Asymmetric_DCC

Toch iets beter kijken ;) Dat is namelijk niet waar. Kijk maar eens naar deze oplossing:

Citaat van: H0eGenaamd op woensdag 27 september 2017, 19:14:47
Die zelfde autonome DCC-pendelautomaat is ook in Europa verkrijgbaar, bij Austromodell uit (hoe kan het anders ;)) Oostenrijk. De prijs is ongeveer hetzelfde, en het bespaart mogelijk gedoe met wisselkoersen, rare verzendkosten en invoerrechten.

http://www.austromodell.at/index.php?site=webshop&kategorie=46

Nee, ik heb geen aandelen in die firma, maar wel 'ns zaken met ze gedaan. En dat ging probleemloos.

Roald

Hiermee kan je een standaard DCC-decoder bedienen. Asynchroon DCC is nog steeds de goedkoopste oplossing. Of je moet zelf iets kunnen met Arduino. Dat is ook nog een optie.

Groet Ronald.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
CiteerToch iets beter kijken ;) Dat is namelijk niet waar. Kijk maar eens naar deze oplossing:
Citaat van: H0eGenaamd op woensdag 27 september 2017, 19:14:47
Die zelfde autonome DCC-pendelautomaat (...)

Hiermee kan je een standaard DCC-decoder bedienen. Asynchroon DCC is nog steeds de goedkoopste oplossing. Of je moet zelf iets kunnen met Arduino. Dat is ook nog een optie.
Daar heb ik naar zitten kijken, ja, dat is de Tams Valley Train Shuttle Module voor DCC-decoders.

Die komt qua werkwijze het dichtst bij hoe ik me voorstel dat het zou moeten kunnen werken.

De module stelt de gebruiker o.a. in staat om in twee CV-registers waarden te herschrijven (CV1, CV3) in een DCC-decoder. Op die manier kun je een loc kenmerken en aanpassen aan het module gebruik.

Als je het loc-adres kent, en in de DCC-decoder veranderingen kunt weg schrijven, dan ben je al halverwege een goede digitale pendelmodule. Je hoeft dan alleen de rijrichtingcodes nog te weten (eventueel na meting). DCC is wat dat betreft een open standaard. MFX is wat lastiger.

De vraag is, als ik je gedachten goed probeer te volgen, of de Mobile Station II (die volgens de Märklin handleiding DCC ondersteunt) deze handelingen ook ondersteunt (en niet dwarsboomt). Omdat niemand tot dusverre ergens erover een terug vindbaar berichtje heeft geplaatst.

Het aangename van een Mobile Station II is dat het apparaat geen terugmelding ondersteunt, m.a.w. als centrale zo doof is als een kwartel. Je kunt er buitenom van alles wijzigen zonder dat het MS daarvan hinder ondervindt. Dus wellicht ook dit.
Re: Pendelbaan
Ben den Hollander
gast

Re: Pendelbaan
Ook de 6600 is niet toepasbaar bij een digitale lok. Daarnaast is het ding erg beperkt in vergelijk met een moderne pendelautomaat.

Gr, Ben.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
Volgens mij denken we langs elkaar heen. En dat komt omdat we blijven focussen op Mobile Station.
Omdat dit gegeven het enige is, wat we zeker weten. We moeten meer weten, o.a. van de loc (railbus)-decoder zelf. Het spreekt niet vanzelf dat je met een MS-II, de allernieuwste Märklin-decoder in je railbus hebt zitten.

Decoder-type
Zit er een moderne mfx-decoder in die digitale railbus?
Als er een Delta-Decoder inzit, noem je hem dan ook een digitale railbus?
Decoder-type maakt uit voor hoe je het pendelen concreet kunt of moet aanpakken: analoog of digitaal.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_6600_electronische_rijregelaar
De waarschuwing in roze is terecht: niet gebruiken met loc-decoders.

Hoe wil je pendelen
Wat wil je met die digitale railbus? Hoe wil je pendelen? Heb je een bergdorpje in gedachten waar deze trein eindigt in een stationnetje op een doodlopend spoor? Of wil je op een perron (station) langs een doorgaand spoor, stoppen en dan de andere kant op terug rijden? En alleen met die ene railbus of ook (wellicht in de toekomst) met andere treinen?
Zoek je een oplossing voor 1 locje in 1 specifieke situatie, of
een generieke oplossing voor van alles en nog wat?
Re: Pendelbaan
nobody
gast

Re: Pendelbaan
Heeft de railbus een motor met veldspoel?
Dan zal er waarschijnlijk een Märklin C80 (6080) decoder inzitten.
Re: Pendelbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Pendelbaan
Ik denk dat het het eenvoudigst wordt op de volgende manier (Je bent dan wel beperkt tot alleen dat treintje op dat specifieke baanbak)
- Neem een analoge (witte) trafo voor de rijspanning
- Neem een tweede trafo voor 24V (analoog)
- Gebruik twee schakelrails om een relais te bekrachtigen en een omschakelpuls uit de 24V-trafo te halen.

Je rijdt dan weliswaar analoog, maar het werkt zo wel.

John
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
Citaat van: VT601 op donderdag 23 november 2017, 12:44:26
en een omschakelpuls uit de 24V-trafo te halen.
Ja, en omdat dat laatste aftappen niet zo eenvoudig is, heb ik ooit een tip van Roy (Meerlingsbeek) gevolgd:
neem voor de omschakelpuls een eenvoudige beltrafo of een stekkervoeding van b.v. 22 of 24 volt.
Ik vond er eentje in een  kringloopwinkel in een doos troep. Er eentje tussenuit gehaald van minimaal 1 ampere. Dat moet genoeg zijn.
Monostabiel relais ertussen (b.v. een oud rijrichtingschakelaar uit een analoge loc), en die schakel je met een schakelrail. Dan kan het analoog simpel. Moet je alleen zorgen dat de trein niet stil kan komen te staan op het palletje van de schakelrails. Dat doe je door de schakelrails met een rode draad te verbinden aan de baan, en niet deel uit te laten maken van de stopplaats. De trein keert, en stopt daarna (al of niet op een stopplaats) bij een sein.
Re: Pendelbaan
Ben den Hollander
gast

Re: Pendelbaan
Citaat van: diesel Thei op donderdag 23 november 2017, 13:17:42

Het is idd een 60/80 decoder die er in zit.


Dan zou ik het wel weten: omschakelrelais er in zetten en op de Tams pendelmodule gaan pendelen...... :)
Re: Pendelbaan
nobody
gast

Re: Pendelbaan
 @citaat :thumbup: :D
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
@Ben  :D
Er zijn dan legio mogelijkheden. Persoonlijk ben ik ook niet zo gecharmeerd van die dwaze bokkesprongen van die oude rijrichtingschakelaars. Maar die zijn voor bijna niets te vinden in de rubriek Verkoophoek (Zoekertjes). Goedkoper kan het haast niet. Maar er zijn betere, betrouwbaarder en duurdere opties.
Re: Pendelbaan
Ben den Hollander
gast

Re: Pendelbaan
Een goed afgesteld relais heeft geen dwaze bokkensprongen, ik stelde die dingen zo'n 50 jaar geleden al af. Toen was geluk heel gewoon. :D
Re: Pendelbaan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pendelbaan
Roerend mee eens Ben!
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
Dat zet zoden aan de dijk!  :D

Hoeveel toeters en bellen wil je hebben bij een analoog bergbaantje
waarop een eenzaam railbusje heen en weer pendelt?
Neem je genoegen met een spartaanse aanpak of wil je het sophisticated?

Dat bepaalt de prijsstelling: de goedkoopste oplossing ken je nu.
Enkele iets duurdere ook (Marklin, Tams, Viesmann).
Dat is iets wat je zelf moet bepalen.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Pendelbaan
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 21 november 2017, 17:41:27
Citaat van: diesel Thei op maandag 20 november 2017, 20:16:04
Of is er een goedkopere oplossing om op wisselstroombaan te pendelen?

KLIKKIE.
Mooi product voor weinig en het kan veel, check maar even de NL handleiding: KLIK.



Analoog maar niet geschikt voor digitale loks die je analoog kunt aansturen. Maar misschien leuk voor een oude railbus in plaats van de nieuwe.

Digitale sturingen zijn er wel in de hobbysfeer maar veelal DCC georiënteerd.

Gr, Ben.

Aloha diesel Thei & Ben  :)

Volgens mij kon het niet anders of het volgen van deze topic zou de moeite lonen - Dank daarvoor  :thumbup:
... en ook "dank daarna   :) "  aangezien deze voor mijzelf totaal nieuwe PZS3-wetenschap de invulling is van de enige missing link om mijn Goforitz-baan (in opbouw)  uit te breiden met een geautomatiseerd U-bahn(tje) voor mijn recent op de kop getikt 4delig Primex-metrostel  :D   

RECHTZETTING 25/11/2017
Treinstel blijkt voor een S-Bahn.           Er komt dus geen apart U-baantje en geen pendelautomaat
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pendelbaan
Maar het kan heel erg eenvoudig digitaal.
Gewoon de juiste decoder erin en klaar is klaartje.

klikkerde klik

Het hoeft helemaal geen ?400,-- te kosten, onder de ?25,00 ben je klaar.

Groetjes
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pendelbaan
Hey "sprinter",

dat is een normale locdecoder toch? Moeten we daarmee de railbus gaan ombouwen naar digitaal, om zo'n PZS-3 te kunnen toepassen?
Ik ben normaal fan van ESU decoders, maar die hebben automatische analoogherkening. dat is bij de PZS-3 niet wenselijk lees ik. of kun je middels een MS2 deze
functie van de decoder uitzetten?

Lijkt mij, dat we dan verder niets nodig hebben als 2 contactrails en een aparte trafo voor het voeden van de PZS-3 toch?

Roy
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pendelbaan
Nee, dit is niet voor gebruik bij een PZS-3 (analoge pendelautomaat), maar gewoon voor een digitale baan en centrale. De decoder heeft meerdere programmeerbare opties voor het laten stoppen en wachten en laten pendelen, via sensoren. Lees de gebruiksaanwijzing van de decoder, dan weet jij het ook, wat er allemaal mogelijk is.

Groetjes
Re: Pendelbaan
Ben den Hollander
gast

Re: Pendelbaan
Da's ook een oplossing.  :thumbup: Wel even een nieuwe motor in de bus zetten.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Pendelbaan
@Wim / Sprinter: Dat is een goed alternatief  :thumbup: Eentje om eens te onthouden.

Groet Ronald.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
De huidige decoder in jouw Railbus toont aan dat er een allstrom motor in zit.
Feitelijk dus gewoon een ouderwetse wisselstroom motor (zoals al mijn locs hebben).

Voor deze Tams loc-decoder moet je de motor ombouwen naar DC (b.v. met een ombouwsetje).
Dat staat bij de decoder, en dat staat in het Glossar van Tams uitgelegd.

CiteerMotorart

>>> Lokdecoder

Wenn bei der Decoderauswahl die Frage "Gleich- oder Wechselstrom?" auftaucht, geht es nicht darum, ob Sie analog mit Gleich- oder Wechselstrom fahren, sondern um die Motorart der Lok. Folgende Motorarten sind bei Modellbahnloks typisch:

    Allstrommotoren (auch als Wechselstrommotoren bezeichnet) waren z.B. in den H0-Loks von Märklin und HAG lange Zeit Standard (bei Märklin bis etwa zum Jahr 2000). Zur direkten Ansteuerung dieses Motortyps benötigen Sie speziell ausgelegte Decoder. In der Regel sind Decoder für die direkte Ansteuerung von Wechselstrommotoren nicht lastgeregelt.
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pendelbaan
Citaat van: diesel Thei op vrijdag 24 november 2017, 09:06:26
Ben,hoezo nieuwe motor monteren?

Het volstaat om i.p.v de veldspoel een permanent magneet te monteren. O.a. ESU verkoopt die voor de verschillende Märklin Allstrom motor types.

Groetjes
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
Zo komen we iedere keer een stapje verder. Nu nog even weten welk type motor er in de railbus zit, oftewel welke ESU permanentmagneet nodig is, en we zijn rond.

Welk catalogusnummer heeft die railbus?
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pendelbaan
Kleine vlakke zelfde als in de bekende 3000 beginset loc waar het gros van ons mee is begonnen.
ESU 51961
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
Dus iets tussen de 10 en 15 ? hooguit voor deze "hamo magneet".
Zie b.v. http://www.jophispoor.nl/Prijslijsten/PRIJSLIJST%20ESU%202017.pdf
Daar staat hij in voor ? 14,90.
Komt de Tams decoder met pendelmogelijkheid bij.
Dat is aanzienlijk goedkoper dan de andere opties.
Daar komt, als ik het goed begrijp, nog een magneetje bij per pendelplek.

Wat ik zelf niet opmaak uit de tekst op Tams: zit dat reedcontact of die hallsensor al op de decoder, of moet je die zelf mee inbouwen in de loc en dan aansluiten op de Tams-decoder?
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Pendelbaan
Oke, mij lijkt dan ook de versie met deze decoder de handigste. de functie is ook weer eenvoudig uit te schakelen, en dus kun je met je railbus ook iets anders rijden. en voor de prijs is het niet gek. We moeten dan wel ook meteen de verlichting aanpassen, aangezien die de massa van het chassis nog gebruikt. maar dat heb ik al eerder gedaan. binnenverlichting knutselen we er dan ook nog bij!

Roy
Re: Pendelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelbaan
Mooi  :D

Ik weet dat je geen Koploper oid gebruikt, maar zat me wel af te vragen hoe een centrale die niet zo doof is als een Mobile Station II, reageert op een loc(-decoder) die ineens gaat pendelen omdat hij toevallig een magneet passeert (en dan denk ik al snel aan Koploper, iTrain, TC, e.d.). MS-II merkt daar niets van. Een CS misschien wel.

En wat ik me ook zit af te vragen is hoe deze Tams-decoder is in te stellen op een rem- en optrekvertraging, rondom de plek van het pendel-magneetje (maar dan puur in de omgeving van een MS-II). Tijdsduur (wachttijd) lijkt me ook nog niet zo simpel in te stellen.

Kortom, echt sophisticated lijkt me deze aanpak nou ook weer niet.