Ik heb het afgelopen uur besteed aan het bestuderen van de "Kurzanleitung" van de Commander, is 37 pagina's.
De stelling dat de Commander het eenvoudiger maakt is in mijn optiek niet terecht, wat ik met mijn Raptor test gedaan heb, gaan testen en opbouwen zonder handleiding is echt onmogelijk bij de Commander (tenzij je kennis hebt van andere programmas als hun GBS)
Natuurlijk is de Commander "mooier", je kunt inderdaad het baanplan er in zetten, je kunt dan ook zien waar je treinen zijn, maar bij een wat grotere baan zoals die van mij, moet je de baan toch opknippen in drie stukken en dan ben je het overzicht toch kwijt (neen heren, het is niet de bedoeling om een groot beeldscherm te plaatsen, dan kun je beter naar de PC en Koploper of zo)
Het grootste verschil tussen de Raptor en de Commander is dat Raptor werkt vanuit het basisprincipe "het gebeurt op de baan en niet op het scherm".
Of je nu alles invoert door menutjes met een toetsenbord als op een mobiele telefoon (ouderwets?, zeg dat niet tegen de kinderen, die sms-en zich ongans met zo'n bordje) of door menutjes op een touch-screen, maakt niet zo veel uit.
Bij de Commander moet je je per rijweg toch ook door 10 menutjes ("datei-karten") worstelen, hetzelfde geldt voor loks.
Het lijkt er op dat de Commander veel functionaliteiten heeft die Raptor ook heeft, wat ik niet kan ontdekken is hoe Commander weet waar welke lok is en ergens zie ik ook nog het woord "inteligente Rückmelder" staan, wat betekent lokidentificatie d.m.v. een streepjescode of zoiets, mooi maar prijzig.
Ook mis ik iets over langzaam afremmen voor een rood sein, maar welllicht heb ik het niet "gelezen", mijn laatste Duitse les is ook meer dan 40 jaar oud.
Mijn zeer voorlopige conclusie is dat de Commander ontegenzeggelijk voordelen heeft, maar niet voor diegenen die een simpel en betrouwbaar autmatisch bedrijf willen hebben zonder toeters en bellen en als je toch die toeters en bellen wilt dan is de PC toch ook weer meer de aangewezen weg.
Jullie en ik zouden het op prijs stellen als iemand die de Commander heeft aageschaft of gaat aanschaffen, verslag doet van zijn ervaringen, zodat we er allemaal van kunnen leren.
Groet, Anne W