Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Viessmann commander

Gestart door Eric VW vrijdag 21 december 2007, 10:51:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann commander
Eric VW
gast

Viessmann commander
Wat kun daar allemaal mee aanvangen
Heb je ook een pc scherm voor besturing?
Eric
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Viessmann commander
Op de Viessmann pagina staat alvast wat informatie.
Klikkerdeklik

Charlie.
Re: Viessmann commander
Ja ik heb ook iets gelezen, maar in het duits en dan nog wat uitleg
Volgen ik zie zou je ook met een pc scherm kunnen besturen, maar zeker ben ik niet
Eric
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2006

offline
Re: Viessmann commander
Als het goed is kun je er een beeldscherm op aan sluiten voor beter beeld.
Ook hier ben ik niet zeker van, zal me er eens in verdiepen........

Klik hier naar een brochure
Re: Viessmann commander
Dank voor de inlichtingen
Eric
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

offline
Re: Viessmann commander
Vind hem prachtig ,maar veeel te duur :(

Dennis
Re: Viessmann commander
Hoe  hoogis de prijs ?
Eric
Re: Viessmann commander
Wat zijn de mogelijkheden
ook met bediening op scherm?
Eric
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2006

offline
Re: Viessmann commander
Heb hem zojuist gezien. Mijn handelaar had er één binnen voor demo.
Is prachtig. Werkt in kleur (groot voordeel tov ESU en Marklin). Je kunt er niet alleen je baan mee sturen, je kan ze ook helemaal uittekenen zolang (max 20m op 10m). Ingebouwd zit de Wintrack (ook van Viessmann).
Inderdaad je kunt er een groter computer scherm op aansluiten. De commander heeft nl een usb-aansluiting.
Later zou ook nog een afstandsbediening volgen (handig voor een noodstop).
Er zit echter wel nog een softwarefoutje in, want normaal zou je elke loc moeten kunnen aanmelden met een kleurfoto, maar hier gaat het soms de mist in.

Guy
Re: Viessmann commander
Nu heb ik me laten vertellen dat de Commander, ingewikkelder is dan de CS en de Ecos, Klopt dit?

Groten Richard
Re: Viessmann commander
Ingeval aansluiting op je pc heb je nog een interface nodig
Eric
Re: Viessmann commander
Zeker niet goed gelezen
Eric

Re: Viessmann commander
sbbmarklin
gast

Re: Viessmann commander
MFX doet hij zeker niet.

Het is wel een mooi apparaat met dat bedieningstableau er bij. Wel prijzig zo te zien.

Gr Arnout.
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

offline
Re: Viessmann commander
Het is een multiprotocol centrale (DCC en Motorola), maar met twee bijzondere kenmerken.
1. Dat bedieningstableau op een kleurenscherm.
2. De software voor automatische besturing van de baan is ingebouwd.
In beginsel kun je er een baan mee automatiseren zonder een PC aan te sluiten. Zeg maar zo'n Raptor, maar dan gelijk goed.

Hoe goed de besturingssoftware is, weten we nog niet. In het januari-nummer van MiBa zou daarover een artikel staan.
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Viessmann commander
Citaat:
Zeg maar zo'n Raptor, maar dan gelijk goed.

Wat wordt hier nu mee bedoeld?

Raptor is toch compleet als ik het zo lees.
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

offline
Re: Viessmann commander
Of de software van Raptor compleet is, weet ik niet en daar kom je ook lastig achter, omdat er allerlei los aan te schaffen modules zijn. Bij de Commander krijg je de hele boel er gewoon gebruiksklaar bij en software updates met meer mogelijkheden kosten niks.

Zo'n scherm waarop je de treinenloop kan volgen en nog kan beïnvloeden maakt automatiseren door de centrale compleet, naar mijn mening.

En verder heeft de Commander allerlei zaken die de Raptor niet heeft. Om een voorbeeld te noemen: software updaten gaat bij Raptor moeilijk, omdat er geen computeraansluiting is. Verder zit er een booster in, zijn er betere terugmeldmogelijkheden, etc, etc.

De Commander is duur, maar dan heb je ook wat.
Een bruikbare Raptor, met voldoende modules en los aan te schaffen booster, kost ook ruim 400 euro en dat vind ik een beroerde prijs-prestatieverhouding.
Re: Viessmann commander
Ik denk dat het scherm zeer klein is , dus bijna niet tevolgen
Eric
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

offline
Re: Viessmann commander
Ik vergat ook nog dat met zo'n scherm het invoeren van de baangegevens tamelijk eenvoudig is. Je ziet het sporenplan immers voor je en op een groot scherm is het gemakkelijker een handige menustructuur voor de veelheid aan in te voeren gegevens te bouwen. Bij de Raptor moet het invoeren van de gegevens een eindeloos geworstel met onduidelijke menuutjes zijn.
Bij de IB en Lissy is dat precies hetzelfde gedoe.

Raptor is best bruikbaar, maar de Commander maakt het idee van automatiseren zonder PC af.
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2006

offline
Re: Viessmann commander
Eric VW

Het scherm is inderdaad niet zo groot, maar er kan in en uitgezoomd worden. De overzichtelijkheid hangt natuurlijk af van uw banenplan.
Ik heb wel geen demo gezien van een banenplan met bvb 3 niveau's.

Guy
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Viessmann commander
Dus eigenlijk zit het verschil in het scherm.

Maar als het scherm zo belangrijk is en je wil met een pc rijden dan heb je toch weer niets aan zo'n scherm, dan is 4 regeltjes volgens mij genoeg.
Het gaat toch omdat gene wat op de modelspoorbaan gebeurd.

Koploper geeft ook een heel goede grafische weergave, wat is dan de meerwaarde die de Commander geeft.
In het Koploperforum geeft Paul Haagsma dit ook aan over de Ecos.

Ik zie zulke investeringen niet zitten, voor dat geld koop ik persoonlijk liever rollend materiaal
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

offline
Re: Viessmann commander
Dat mis je de clou. Raptor en Commander willen nu juist automatisering mogelijk maken zonder dat er een PC aan te pas komt. Of dat zinnig is, moet iedereen zelf uitmaken, maar Commander biedt daarvoor het betere gereedschap, 'onder andere' in de vorm van dat scherm (er zijn veel meer zaken genoemd).
Je zou ook kunnen zeggen dat Viessmann de voordelen van een PC in de Commander heeft gestopt. Raptor is haverwege blijven steken.
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Viessmann commander
Ok, Henkv

Ik begrijp het, maar toch vind ik het persoonlijk een enorm prijsverschil voor 2 apparaten die "hetzelfde" moeten doen.
Ik blijf voorlopig zeker met mijn huidige centrale rijden, en wacht gewoon af wat de meningen worden van de mensen die wel deze investeringen willen doen.
Re: Viessmann commander
Volgens mij is ook dit Viessmann ding een vette centrale, instant drewling hoor 8) Maar alas alas...weer zonder MFX natuurlijk :cry:
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann commander
Als de Viessman Commander dezelfde "automatisch bedrijf" mogelijkheden en snelheid heeft als Raptor, ben ik de eerste die dan zal erkennen dat de Commander "beter" is.

Dus als er iemand is die al ervaring heeft met het maken van een "automatisch bedrijf" met de Commander, dah horen de Leden van dit Forum dat graag.

En, Geachte Importeur, mocht u iemand zoeken die de Commander op het "automatisch bedrijf" kan testen (10 treinen in automatisch bedrijf) en vergelijken met een ander apparaat, dan is een PB-tje genoeg, ongetwijfeld zullen de Leden van dit Forum zo'n vergelijking op prijs stellen.

Beste Rook, als de geachte Fabrikanten eens samen werkten, nou ja, een DCC en een Märklin stroming dan, dan zou de modelspoorwereld daar veel beter van worden.

Groet, Anne W
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann commander
Ik heb nu de papieren handleiding die bij de Commander zit op mijn harde schijf staan, dus als iemand die gemaild wil hebben, dan hoor ik het wel.

Ik heb hem ook in mijn box op de zaak staan, ik zal hem netjes uitprinten (ik "lees" erg slecht van af het scherm), daarna zal ik mijn commentaar geven, één ding heb ik al wel gezien:

de Commander ondersteunt MM1 en MM2 op 14 stappen en dat zou voor mij alleen al de reden zijn om voor de Raptor te kiezen, die doet 27 en 28 stappen.

Groet, Anne W
Re: Viessmann commander
Indien mogelijk wil ik het wel
Eric
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann commander
Beste Eric,

Ik zal proberen je via een PB de manuals van Raptor en Commader te mailen, in ruil daarvoor kijk je even of jede menustructuur van Raptor echt onduidelijk of lastig vind, accoord?

Groet, Anne W
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann commander
Beste Eric,

De ledenlijst vermeldt geen E-mail adres, dus kan ik niets.

Groet, Anne W

Re: Viessmann commander
Ja maar het is in het duits zeker.
daar ben ik n iet zo straf in.
Eric
e mail
even nakijken
Jawel in mijn profiel
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann commander
Beste Eric,

Hij is inderdaad in het Duits, dus zal ik die niet aan je mailen, ik print hem morgen full-colour uit en zal er eens naar kijken.

Ik wil je wel de Raptor handleiding in het Hollands mailen, maar om de één of andere reden staat je E-mail adres voor mij niet zichtbaar in de ledenlijst, ik wel dus stuur me even een E-mailje.

Groet, Anne W
Re: Viessmann commander
de ledenlijst vind ik niet, maar staat wel in mijn profiel
Groetjes,
eric
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann commander
Ik heb het afgelopen uur besteed aan het bestuderen van de "Kurzanleitung" van de Commander, is 37 pagina's.

De stelling dat de Commander het eenvoudiger maakt is in mijn optiek niet terecht, wat ik met mijn Raptor test gedaan heb, gaan testen en opbouwen zonder handleiding is echt onmogelijk bij de Commander (tenzij je kennis hebt van andere programmas als hun GBS)

Natuurlijk is de Commander "mooier", je kunt inderdaad het baanplan er in zetten, je kunt dan ook zien waar je treinen zijn, maar bij een wat grotere baan zoals die van mij, moet je de baan toch opknippen in drie stukken en dan ben je het overzicht toch kwijt (neen heren, het is niet de bedoeling om een groot beeldscherm te plaatsen, dan kun je beter naar de PC en Koploper of zo)

Het grootste verschil tussen de Raptor en de Commander is dat Raptor werkt vanuit het basisprincipe "het gebeurt op de baan en niet op het scherm".

Of je nu alles invoert door menutjes met een toetsenbord als op een mobiele telefoon (ouderwets?, zeg dat niet tegen de kinderen, die sms-en zich ongans met zo'n bordje) of door menutjes op een touch-screen, maakt niet zo veel uit.

Bij de Commander moet je je per rijweg toch ook door 10 menutjes ("datei-karten") worstelen, hetzelfde geldt voor loks.

Het lijkt er op dat de Commander veel functionaliteiten heeft die Raptor ook heeft, wat ik niet kan ontdekken is hoe Commander weet waar welke lok is en ergens zie ik ook nog het woord "inteligente Rückmelder" staan, wat betekent lokidentificatie d.m.v. een streepjescode of zoiets, mooi maar prijzig.

Ook mis ik iets over langzaam afremmen voor een rood sein, maar welllicht heb ik het niet "gelezen", mijn laatste Duitse les is ook meer dan 40 jaar oud.

Mijn zeer voorlopige conclusie is dat de Commander ontegenzeggelijk voordelen heeft, maar niet voor diegenen die een simpel en betrouwbaar autmatisch bedrijf willen hebben zonder toeters en bellen en als je toch die toeters en bellen wilt dan is de PC toch ook weer meer de aangewezen weg.

Jullie en ik zouden het op prijs stellen als iemand die de Commander heeft aageschaft of gaat aanschaffen, verslag doet van zijn ervaringen, zodat we er allemaal van kunnen leren.

Groet, Anne W


Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann commander
Beste Peter,

Even voor de goede orde: lang niet iedereen is zo goed ingevoerd in computers en elektronica als jij, om deze groep mensen ook het digtale tijdperk in te begeleiden is het nodig dat je zo nu en dan "met hun ogen gaat kijken".

Dus houdt het simpel is een gezegde wat voor deze groep zal gelden, een menu structuur met woorden is makkelijker voor deze groep als een menustructuur met symbolen, zeker als die van fabrikant tot fabrikant verschillen, ik bedoel dus een menu met bijvoorbeeld de woorden "Blok-Hoofdsein".

Een scherm waarop alleen een melding is als een trein te laat is, is voldoende, eventueel nog versterkt met een alarmlampje.

Je kunt niet vol bewondering naar het gebeuren op je baan kijken en tegelijkerijd op het scherm van de Commander (dit is overigens een verschil in principes, ben ik een modelbaanbouwer of een treindienstleider die ook nog aan modelbaanbouw doet.

Ten tijde van Eurospoor 2007 zat ik in de US of A om centjes voor de baas en de Nederlandse Industrie te verdienen, weet jij waar en wanneer er weer demo's zijn, en zullen ze op Rail 2008 zijn?

Eigenlijk komt alles neer op de volgende vraag:

kan de Commander alles op automatisch bedrijf (dus zonder rapportage op het scherm), wat een computerprogramma als koploper of win-digipet ook kan, het antwoord op deze vraag zal belangrijk zijn voor veel lezers.

voor de goede orde: mijn 9 maanden (ik bedoel daar niets mee) met Raptor hebben bij mij geen zaken opgeleverd die Raptor niet kan OP DE BAAN.

voor de goede orde 2: daarvoor zijn nog wel een aantal opties nodig die in elke Raptor zitten, maar die geactiveerd moeten worden.

nog een antwoord voor HenkV: er zit wel een computeraansluiting op de Raptor, alleen niet voor updates door de gebruiker, omdat Raptor niets te maken heeft met de handelingen van de grote Windows hoeft er ook niets geupdate te worden, tenzij er nog een gebruiker opstaat met een optie die het Raptor Team nog niet ontwikkeld heeft.

Als laatste: ik heb niets tegen de Commander indien hij inderdaad alles aankan wat Raptor aankan, ik zal een lijstje maken van wat Raptor bij mij allemaal doet en meenemen naar de demo.

Groet, Anne W

Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Viessmann commander
Beste Anne en Peter

Ik volg dit en de andere draadjes waarin over Raptor gesproken wordt al een tijdje.

Wat mij opvalt is dat Anne zeer positief is over het gebruik van zijn Raptor en daar vol enthousiasme de meelezers daar kennis van wil geven.

Een van de meelezers is Peter en die, is geheel mijn eigen mening, weet vrijwel altijd iets negatiefs te brengen naar aanleiding van het enthousiasme van Anne.

Ik vind het heel prettig als personen een mening hebben en er voor uit willen komen maar om het op z'n Hollands te zeggen een ander staan af te kraken vind ik niet leuk om te lezen.
Er moet ruimte zijn voor woord en wederwoord maar mijn inziens niet op deze manier.

Ik hoop dat ik hiermee niet bepaalde personen kwetsend raak maar ik wil het wel even kwijt.

Een goede en vooral veilige jaarwisseling toegewenst voor een ieder.
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Viessmann commander
Hallo Peter

Ik ben blij dat je reageert en schrijft dat beide apparaten bijna hetzelfde doen met het verschil van het scherm(pje), daar bij zoals ik hierboven begrepen heb is het verder ook nog een heel groot prijsverschil tussen beide apparaten.
Dus een hele eerlijke vergelijking ?????

Zoals geschreven vind het ik het heel goed dat er wordt gereageerd op elkaars bevindingen, maar jouw opmerkingen komen bij mij steeds als een beetje negatief over en dat vind ik ook niet eerlijk.

Het is tenslotte de mening van Anne en als het sluikreclame is dan kan en mag niemand meer een ervaring, positief of negatief, van welk artikel dan ook plaatsen want op dat moment zet je een product in het zonnetje of je maakt het kapot.


Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann commander
Beste Peter,

Ik maak op uit je woorden dat je alles van de Commander af weet, hoeveel weet je van de Raptor af, behalve wat ik geschreven heb, contact gehad met het Team? (waar ik geen deel van uit maak, maar in Houten bij ben omdat er dan maar één man van het team beschikbaar is, om een aantal winkels toch draaiende te kunnen houden tijdens de beurs)

Met mij heb je geen contact gezocht, ondank dat je donders goed weet dat ik mijn huis open stel voor belangstellenden.

Ook heb ik bij mijn eerst reactie gezegd dat, indien de Commander alles kan wat de Raptor ook kan, hij "mooier" is, daarnaast zeg ik ook dat Raptor zijn nadelen heeft, dat heb ik jou nog niet zien zeggen over de Commander.

Als laatste, maar dat is niet echt mijn stijl: kijk eens op het forum op de Viessmann website, zo te lezen gaat het met de eerste geleverde Commanders abosluut niet van een leien dakje, veel updates nodig, waarvoor je ook weer een programmatje van Microsoft moet downloaden (Raptor wil niets van doen hebben met Gates en consorten)

Groet, Anne W
Re: Viessmann commander
Heren heren....

Het maakt mij niet zoveel uit wie waar reclame voor maakt.
Ik zie op deze manier prima alle voor en nadelen voorbij komen.  :D

Blijkbaar hebben jullie er allebei behoorlijk verstand van (van Peter wist ik dat al lang).

Ik heb nog wel een vraag en die geldt denk ik zowel voor de commander als de raptor en dat is de volgende;

Om de baan-onderdelen te besturen zoals wissels en kruisingen (en seinen) heb je bij deze apparaten dan ook nog van die digitale decoders nodig (een decoder per vier wissels?) of sluit je rechtstreeks aan ? 

Eigenlijk is de vraag dus hoeveel andere dingetjes moet je nog aanschaffen naast die commander of raptor ?

Letwel, ik ben een dikke beginner (twee MS'en) als het gaat om digi besturing dus ik weet niet of dit een domme vraag is...

Groeten
Arjan
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

offline
Re: Viessmann commander
Bij automatisering zijn wissel- en seindecoders nodig, evenals terugmeldencoders (S88 bijvoorbeeld, bij de Raptor moet het zelfs S88 zijn).

Voor een praktische vergelijking is het nog te vroeg, aangezien de Commander nog niet uitgebreid aan de tand is gevoeld.
Ik constateerde op de vorige pagina alleen maar dat Raptor en Commander eenzelfde uitgangspunt hebben - automatisering zonder PC - maar dat Commander daarvoor meer gereedschap ter beschikking stelt. Het gereedschap van Commander is al besproken in Miba 2007/12.
In het volgende nummer van Miba komt de software aan de orde. Ik ga er overigens vanuit dat Commander wat dat betreft minstens hetzelfde biedt als een volledig opgetuigde Raptor, aangezien het lijstje met opties van de Raptor dat ik op Eurospoor heb opgepikt, alleen basale dingen bevat.

Op Eurospoor heb ik me ook laten uitleggen hoe de gegevens in Raptor moeten worden ingevoerd. Anne heeft dat ook al laten zien. Dat is een nogal abstracte aangelegenheid. Met een beeldscherm kan dat een stuk eenvoudiger, maar is het afwachten hoe Viessmann dat heeft aangepakt.

Los van de automatisering heeft Commander de nodige extra's die Raptor niet heeft. Is het aan ieder om te bedenken of die zinvol zijn.
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

offline
Re: Viessmann commander
Citaat van: KoosLeiderdorp op vrijdag 28 december 2007, 18:18:12
Hallo Peter

Ik ben blij dat je reageert en schrijft dat beide apparaten bijna hetzelfde doen met het verschil van het scherm(pje), daar bij zoals ik hierboven begrepen heb is het verder ook nog een heel groot prijsverschil tussen beide apparaten.
Dus een hele eerlijke vergelijking ?????


Twee dingen Koos.

1. Je onderschat de voordelen van het 'schermpje'. Op basis van ervaring met veel centrales kan ik je verzekeren dat het scherm zowel de bediening van de baan als het invoeren van allerlei gegevens een stuk eenvoudiger maakt.

2. Commander heeft nog veel meer zaken aan boord die Raptor niet heeft. Een selectie: booster met meegeleverde trafo, twee handregelaars, veel meer aansluitmogelijkheden, computer interface (al was het maar voor eenvoudige software update), de mogelijkheid om betrouwbaarder terugmeldencoders te gebruiken dan S88, en nog veel meer.

Het prijsverschil is in ieder geval niet vreemd.

Commander is uitgebreid met als nadeel een hogere prijs en dat er vermoedelijk wat software updates nodig zullen zijn voordat alles naar wens werkt.
Raptor is bewust zo basaal mogelijk gehouden. Is ook wat voor te zeggen, hoewel ze naar mijn mening zijn doorgeschoten. Basaal betekent in dit geval ook ingewikkelder in de bediening en programmering.
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Viessmann commander
Beste Henk

Ik begrijp uit alle harde kritieken die door een aantal personen wordt geuit dat Raptor een slecht product is, want ik lees alleen maar nadelen van dit apparaat en voordelen van de Commander.
Volgens mij hebben deze personen nog nooit beide apparaten gewerkt dus is het van horen zeggen.

Klopt mijn conclusie?

Toch vreemd dat er ook een gebruiker is die zijn opa zeer teverden is met Raptor, en dat ik nog geen artikelen heb gelezen over tevreden Commander gebruikers, alleen op het duitse forum over startproblemen en steeds weer updaten, of heb ik iets gemist?
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

offline
Re: Viessmann commander
Citaat van: KoosLeiderdorp op zaterdag 29 december 2007, 12:20:14
Ik begrijp uit alle harde kritieken die door een aantal personen wordt geuit dat Raptor een slecht product is,

Dan lees je behoorlijk diagnoaal.  :?
Re: Viessmann commander
Voor goed te zijn zouden  ze alletwee in werking moeten zijn ,
zodat je kunt vergelijken
Eric
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Viessmann commander
Dan lees je behoorlijk diagnoaal??

Nou ik lees alleen maar negatieve conclusies,  en nadelen t.o.v. Commander
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann commander
Even voor de goed orde, ik heb een complete baan met 10 rijdende treinen liggen, die nu geheel bestuurd worden (met losse handen) door Raptor.

Ik ben dolgraag bereid, (nou ja dolgraag is een beetje overdreven, door Raptor heb ik een half jaar verloren in de modelbaan bouw) om de Commander op dezelfde manier te testen als ik met de Raptor heb gedaan, maar net als met de Raptor moet iemand mij wel een Comander ter beschikking stellen.

En nogmaals, ik kan dat niet genoeg herhalen, zowel de Raptor alswel de Commander, zijn bedoeld voor de mensen die niet met een Computer willen rijden, dus Computerrijders, als jullie commentaar wilt leveren dan graag "in de schoenen van deze mensen" gaan staan.

Groet, Anne W
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann commander
Beste Peter,

Één van de problemen waar de Commander, denk ik, mee te maken heeft is een gebrek ervaring met het schrijven van het "automatische rijden" programma, je weet wel: lok A mag van blok 1 naar blok 2 als blok 2 leeg is en er geen kruisend verkeer is.

Het programma van de Raptor is helemaal  doorgekauwd omdat een bestaand programma (van origine ouder als Koploper) gebruikt is, de centrale op zich is het nieuwe.

De finetuning van de Centrale heeft dan ook geleid tot het feit dat ik een keer of drie een nieuwe Raptor heb gekregen, en van één keer kun je zeggen dat er een soort update was: de Raptor moest minder efficiënt gemaakt worden om ook de MFX Loks automatisch goed te laten rijden.

Deze wijziging werd door het Raptor Team gedaan d.m.v. een Laptop aangesloten op de bus, dus updaten is mogelijk, ik verwacht dan ook dat als er een echt noodzakelijk update nodig zal zijn het Raptor Team zal komen met een oplossing.

Het verbaast me overigens hoe vaak er over updaten gesproken wordt, betekent dat dat het gemiddelde modelspoor digitale apparaat altijd fouten in zich heeft of zijn het andere talen/programma's die het veroorzaken? (een nieuwe Windows versie doet Raptor helemaal niets)

Bij mij is het altijd simpel, als iets goed werkt dan werkt het goed en heb ik niets nodig, als er iets zou zijn wat ik nog extra zou willen hebben, dan bespreek ik dat met het Raptor Team en bekijken we eerst of het ook via een betaande weg kan, mijn vragen hebben in het verre verleden al geleid tot een nieuwe diskette voor mijn bestaande programma.

Conclusie bij Raptor: updaten is hoogst zelden nodig omdat het een uitgekauwd programma herbergt in een taal/systeem wat niet "mode of voor andere talen/systemen" gevoelig is, indien toch echt nodig zal er een methode gevonden worden.

Sinds ik op het Forum ben, lees ik vaak over onbetrouwbare S88 decoders, ik heb daar in de meer dan 10 jaar dat ik met dit systeem werk nog nooit last van gehad, kan dat zitten in bijvoorbeeld de door mij gebruikte Edits melders of in het feit dat ik een afgeschermde ronde kabel gebruik?

Groet, Anne W
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

offline
Re: Viessmann commander
Ik ben in dit draadje over de Commander zelf over Raptor begonnen, dus ik kan niemand verwijten dat het mu weer een Raptor draadje dreigt te woden.  :P
Maar ik bedoelde alleen maar wat ik later nog eens heb opgemerkt.

Citaat van: henkv op zaterdag 29 december 2007, 11:34:11Ik constateerde op de vorige pagina alleen maar dat Raptor en Commander eenzelfde uitgangspunt hebben - automatisering zonder PC - maar dat Commander daarvoor meer gereedschap ter beschikking stelt. Het gereedschap van Commander is al besproken in Miba 2007/12.
In het volgende nummer van Miba komt de software aan de orde.

Lijkt me allemaal objectief.
Binnenkort koop ik de nieuwe Miba.

Re: Viessmann commander
roerijzer
gast

Re: Viessmann commander
jongen sorry heren!
kunen we niet een apart topic maken over de raptor zijn voor en na delen en die va viesmann en koploper en cs en ib dat lijkt me vee makelijker
Re: Viessmann commander
woodymax
gast

Re: Viessmann commander
Citaat van: roerijzer op zaterdag 29 december 2007, 21:17:45
jongen sorry heren!
kunen we niet een apart topic maken over de raptor zijn voor en na delen en die va viesmann en koploper en cs en ib dat lijkt me vee makelijker

of de mogelijkheden in een tabbel zetten, zodat je ze gelijk kan vergelijken.

groetjes,
mark
Re: Viessmann commander
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann commander
Op verzoek zet ik de discussie voort in een nieuw draadje onder overige digitale systemen.

De Forum leden en ik zijn echter wel zeer geïnteresseerd in ervaringen met de Raptor, dus aarzel niet.

Groet, Anne W
Re: Viessmann commander
woodymax
gast

Re: Viessmann commander
Citaat van: Anne W op zaterdag 29 december 2007, 23:09:09
Op verzoek zet ik de discussie voort in een nieuw draadje onder overige digitale systemen.

De Forum leden en ik zijn echter wel zeer geïnteresseerd in ervaringen met de Raptor, dus aarzel niet.

Groet, Anne W

Beste Anne,

Ook ik ben op moment aan het kijken naar een nieuwe centrale, en volgde dit draadje al een tijdje.

Niet om jou af te kraken of te kwetsen, maar ik volgde dit draadje voor de ervaringen van de commander, niet een vergelijk tussen de raptor en de commander.

Ook zal ik het nieuwe draadje lezen, dus het is niet dat ik niet geintereseerd ben in de raptor, alleen dit draadje was bestemd voor de commander.

tot zover mijn zegje, tot het nieuwe draadje.

Groetjes,
mark