Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Märklin Besturing
| | |-+  Viessmann commander
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Viessmann commander  (gelezen 12953 keer)

laurens66

• Zeer Toffe Gast
Re: Viessmann commander
« Reactie #50 Gepost op: maandag 31 december 2007, 07:25:30 »

Is er iemand die daar iets meer van weet, de zogenoemde koppler?

Die meneer op Eurospoor zei dat oude centrale's wel gekoppelt kunnen worden enkel via optionele aansluitboxjes.

edit:

Ik lees net even snel dat de koppler inderdaad een externe module wordt.

Dit is ook heel interesant in het Duits
Zelf nog niet de tijd genomen het door te bladeren en te lezen.
« Laatst bewerkt op: maandag 31 december 2007, 07:32:35 door laurens66 »
Vriendelijke groet,
Laurens

^Rook

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 17 april 2008, 22:55:18 »

Hallo,

Vandaag in Dortmund een demo van de Commander (Viessmann #5300) gezien en even aan de knoppen kunnen voelen :idea: Liefde op het 1e gezicht...wat een extreem cool ding is dat :roll: 8) Heb de folder meegenomen om beetje na te genieten :lol: Er is al vanalles gemeld over de Commander dus ik herhaal vast stuff :oops: Maar voor geinteresseerden een lijstje met wat info:

# Prijs first :mrgreen: ?600 kostte 'ie vandaag op de beurs, normale prijs is ?665 :shock: De duurste centrale tot nu toe, denk ik :?:

# Er zit een 18V / 5,5A (99VA) trafo bij de prijs inbegrepen. Met deze trafo kan 'ie 3A leveren op het hoofdspoor of 1,5A op het programmeerspoor. Aangezien de Ecos met een 90VA trafo 4A beschikbaar heeft voor de treinen denk ik dat de hardware en het dikke scherm van de Commander wel wat lusten :D

# Er zit een Color Touchscreen op van 800x480 pixels :idea: Het totale apparaat meet 268x180x64mm. Ze roepen dat er een "32 Bit-Microcontroller" en meerdere "Realtime co-processors" in zitten, dat zegt mij weinig maar klinkt dik :lol: De software voor de Commander komt naar eigen zeggen uit de keuken van Viessmann zelf. Ding heeft trouwens ook een on-board speakertje voor terugmelding met geluid, leuke gimmick :!:

# Lokfoto's zijn via de PC over te zetten naar de Commander (16 Bit color), ding heeft inderdaad USB :lol: Je kunt met die USB aansluiting verder (o.a.?): het railplan via de PC weergeven, de Commander updaten en lijsten "ausdrucken" (wat is dat, printen...opslaan?) :idea:

# Over protocollen of hoe je dat ook moet noemen zegt de folder dit: DCC met 14, 28 & 128 rijstappen en 9.999 adressen :idea: (Hierbij max 20 (!) functies.) NMRA BiDirectional communication wordt ondersteund. Marklin/Motorola oud en nieuw met maximaal 14 rijstappen :? Dat is een minpunt t.o.v. de Ecos die ook Motorola 27 en 28 biedt en ik denk ook t.o.v. het CS dat met MFX een soort Motorola met 128 rijstappen heeft :?: (Tot 256 adressen in Motorola trouwens...maar dat zal iedereen behalve ik al wel weten.)

# Er staat ook een aansluitschema in de flyer. Volgens dit schema is zo'n beetje alles mogelijk :lol: De aansluitingen van links naar rechts: power, rood & zwart naar de baan, rood & zwart naar het programmeerspoor, aansluiting voor DCC-booster, aansluiting voor Marklin booster, aansluiting voor s88 terugmelders, LSB (LowSpeed-Bus), HSB (HighSpeed-Bus, 2x), USB :idea:

Die LSB en HSB zijn nieuw voor mij :| Hier kun je kennelijk allerlei speciaal Viessmann spul aan hangen (terugmelders, wisseldecoders, enz...).

Geen idee wie hier op zit te wachten, hehe... Maar ik ben het kwijt en heb er zelf weer van geleerd 8) Gotta see a man about a dog now...:mrgreen:

Vriendelijke groeten,

Rolf

^Rook

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 18 april 2008, 09:33:11 »

Hallo,

Kom net nog een hekel puntje tegen van de Commander :| Met conventionele s88 terugmelders kun je 'slechts' maximaal 160 terugmeldkontakten gebruiken :idea: Deze beperking hebben de Ecos en het CS volgens mij niet :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf