Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Welk strooimateriaal voor welke boom

Gestart door WimFPU maandag 20 november 2017, 14:04:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Welk strooimateriaal voor welke boom
Beste leden van dit forum,

Ik ben pas geleden zelf begonnen met de bouw van bomen en ik merk dat ik daar best nog wel wat advies bij kan gebruiken. je probeert natuurlijk om je bomen zo realistisch mogelijk te maken maar het juiste strooimateriaal heb ik nog niet kunnen vinden. Het is natuurlijk ook niet mis al die merken en soorten die er zijn. je hebt keuze uit Noch, Busch, Heki, Woodland, Jordan en dan heb ik ze waarschijnlijk nog niet allemaal benoemd. Van die merken heb je weer talloze soorten zoals grassen, strooimateriaal vlokken en naaldjes. Maar welke soort strooimateriaal en voor welk type boom hebben jullie goede ervaringen. Afgezien van de persoonlijke smaak natuurlijk want ook die hebben wij allemaal.
Ik heb naaldbomen gemaakt met Noch 8320 Moorboden gras maar die vind ik er te wollig uitzien. Ook heb ik naaldbomen gemaakt met Noch 8470 streumaterial dunkelgrun en ook die vind ik afgezien van de kleur niet echt op een naaldboom lijken.
Kortom ik ben er nog niet uit en ik zou het leerzaam vinden en wellicht meerderen onder ons, om jullie ervaringen te horen. Veelal lees je in een topic een nauwkeurig  verslag van hoe de boom gemaakt wordt en dan eindigt het met het bestrooien met strooimateriaal. Vervolgens zie je de meest prachtige bomen voorbijkomen maar weet je niet waarmee er is bestrooid.
Ik hoor graag van jullie.

groet,
Wim
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Hi Wim,

Ga eens kijken bij of praten met Jaap Vriend die woont vlak bij jou in de buurt.
Hij verkoopt ook veel voor hele redelijke bedragen.
Je kan ook eens gaan informeren bij een Stamtafel bij jou in de buurt.

groet
Harald
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Hallo Harald,

De naam Vriend heb ik al meerdere malen voorbij zien komen op dit forum. Ik had er echter geen idee van dat hij bij mij uit de buurt komt. Ik ga zeker eens bij hem informeren.
Wat bedoel je precies met stamtafel. Je bedoelt waarschijnlijk niet onder het genot van een biertje. haha

groet,
Wim
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Noch loof ===> klik
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Edit: andermans teksten en werk verwijderd.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Hoi Wim,

Afgelopen zaterdag ben ik toevallig op zoek gegaan naar het strooimateriaal van Noch 7146 in de nieuwe zaak van Huider in HHwaard. Maar toeval of niet het was niet op voorraad. Ik ben al eens eerder op een afbeelding afgegaan en aan de hand daarvan iets besteld maar dat viel toen tegen dus vandaar dat ik nu maar niet heb besteld. Ga ik nu alsnog doen en dan maar gokken dat het ook voor naaldbomen geschikt is.

Bedankt en groet,
Wim
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Hoi Ben,

Interessante link stuur je me daar door Ben. Deze zal mij zeker van nut komen als ik aan loofbomen begin. De woodland scenic fine turf heb ik ook al eens genoemd zien worden op dit forum.
Het fijne skelet met vezels maak ik momenteel van plastic limonaderietjes. Deze ruw ik eerst op met schuurpapier. De takken maak ik door de rietjes om de 5 mm te doorboren met een passer. Daar steek ik dan een stukje elektra draad doorheen. Dat draad beplak ik vervolgens met heel smalle reepjes wasemkap filter dat ik eerst groen kleur en daarna in vier laagjes splits. Op die manier krijg ik een voor mijn gevoel goed skelet met tussen de 56 a 60 takken. De stammen smeer ik in met lijm en bestrooi deze met gedroogde thee.
Over de naalden was ik niet tevreden en ik ga de woodland scenic zeker proberen.

groet,
Wim
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Hoi,

Er zijn meerdere methodes om mooie bomen te maken. Kijk eens naar deze methode voor Naaldbomen: Realistische modelbomen. Dit artikel is van Jos (Grove Den) en die maakt hele mooie en realistische bomen.

Groet Ronald.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Hoi Ronald,

Ook jij bedankt voor de interessante link naar de bomen van Jos Geurts. Ja voor zo´n mooie grove den ga ik het natuurlijk niet redden met mijn limonaderietjes. Deze leveren immers recht toe recht aan stammen op. En dat heeft de Grove Den dus juist niet. Jos maakt ze wel heel natuurgetrouw. Ook Jos heeft het trouwens over Woodland scenic fine turf.

groet,
Wim
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Naaldbomen van Walter Smit:

Edit: andermans teksten en werk verwijderd.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Citaat van: Haradigi op maandag 20 november 2017, 14:10:13
Je kan ook eens gaan informeren bij een Stamtafel bij jou in de buurt.

De stamtafel in Noord-Holland wil nog niet echt van de grond komen.
Gebrek aan belangstelling of de lokatie (Nieuw Sloten bij Badhoevedorp) is daar mogelijk debet aan.
We zijn op zoek naar een andere lokatie en Hotel De Rijper Eilanden in De Rijp is in beeld.
Binnenkort, wellicht in nog in december, houden we daar een bijeenkomst en dan ben je van harte welkom.
KLIK: voor praattopic stamtafel Noord-Holland

Citaat van: WimFPU op maandag 20 november 2017, 14:19:49
Wat bedoel je precies met stamtafel. Je bedoelt waarschijnlijk niet onder het genot van een biertje. haha

Bijna goed. Of je een biertje neemt moet je zelf weten. >:-D
Koffie, thee of limonade is ook goed.

Citaat van: Ben den Hollander op maandag 20 november 2017, 15:15:22
Stamtafel blijf je lekker weg, beter is dan het forum te volgen en vragen te stellen of inderdaad naar Vriend voor een workshop.

De stamtafel heeft niet de intentie om het forum te vervangen. Integendeel.
Het positieve van de stamtafel is dat je andere forumleden persoonlijk kunt ontmoeten.
Forumleden die je anders alleen via het topic kent.
Doel is om elkaar beter te leren kennen, van elkaar te leren en elkaar te helpen en door te verwijzen.
Natuurlijk gebeurd dat via het forum, maar je ziet en leest niet elk topic.
Een enkele uitzondering daar gelaten. 

On topic maar weer:
Je hebt genoeg informatie om verder te komen.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Goed, na dit off-topic stamtafel intermezzo (om maar niet te zeggen geneuzel) nog een link naar de buren.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45140.0.html

Edit: andermans teksten en werk verwijderd.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 20 november 2017, 15:15:22
Voor loof en gebladerte kijk eens hier: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=100532

Naaldbomen is andere koek: het beste gebruik je fine turf van Woodland Scenic. Maar je hebt zeker een heel fijne skelet met vezels nodig.

Stamtafel blijf je lekker weg, beter is dan het forum te volgen en vragen te stellen of inderdaad naar Vriend voor een workshop.

Gr, Ben.

Ben,

dank je voor het posten van deze link, hier hebben wij "als beginnelingen" ten minste wat aan,
er komen hier idd. heel wat voorbeelden van bomen maken voorbij op het forum,  en dan zoals Wim het aanhaalt, een hele mooie beschrijving van het maken van de bomen, en dan bestrooien we de boom en klaar.

het is niet verkeerd bedoeld, maar het zou fijn zijn als m'n bij de uitleg ook meteen de soorten materialen er bij zou vermelden die ze gebruiken. is zeer handig voor de beginnelingen.

grts Freddy
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
@Kelderspoorder / Freddy: Je kan ook de vraag stellen wat voor een materialen gebruikt worden. 9 van de 10 keer wil men dan wel wat meer uitleggen of aangeven. Domme vragen bestaan niet. Alleen domme antwoorden. Dus wees niet te bleu om vragen te stellen als er iets niet duidelijk is. Daar is een forum voor.

Groet Ronald.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Bedankt weer Ben voor de link naar de bomen van Walter. Als ik zijn bouwverslag lees dan gebruikt hij een elektrostaat om 12 mm vezel aan de boom te bevestigen. Dat is een stuk gereedschap dat wij natuurlijk niet allemaal in huis hebben. De bomen zien er wel prachtig uit qua vorm en kleur.
Hij bevestigt de vezels zo aan de draad en krijgt het toch voor elkaar om een betrekkelijk volle boom te maken. Ik ga er eens goed op studeren.

groet,
Wim
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
@Wim,

Je woont iets te ver weg... Maar anders had je mijn Greenkeper wel kunnen lenen. Het is niet zo'n probleem om het ding uit te lenen. Ik weet dat winkels als Bentink in Apeldoorn ook de elektrostaats verhuren. Of zelf bouwen. Dat kan ook. Dat heb ik ook eerst gedaan voor een 'echte' te kopen :)

Groet Ronald.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Natuurlijk heb je gelijk Ronald wanneer je stelt dat iedereen gewoon zijn vraag moet stellen en dat domme vragen niet bestaan maar ik ben het wel eens met Freddy dat er soms wat kortaf wordt geantwoord. Zo kort soms dat je met het antwoord niet veel kunt. Neem nu het antwoord van Wim`Noch loaf en Klik kort en bondig. De link verwijst vervolgens naar een site van Noch met wel 9 soorten strooimateriaal. Hoe goed bedoeld het antwoord ook is je kunt er niet zo veel mee.

Bedoel je met een zelfbouw elektrostaat soms een omgebouwde vliegenmepper? Ik heb nog zo´n ding liggen en die zou ik daarvoor kunnen gebruiken. Ik wist alleen niet of deze ook geschikt is voor het aanbrengen van naalden op de bomen. Je ziet wel eens iemand ermee bezig en dan is er altijd een contactpunt verbonden met de natte lijm. Hoe realiseer je dat bij een boom. Doe je dat dan tak voor tak?

groet,
Wim
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Wim,

Dat hangt van de kwaliteit /sterke van je elektrostatisch af.
Hoe lager de spanning hoe kritischer het aarden wordt.
je hoort ook verhalen van een metalen plaat onder de grasmat die prima werkt.
Dan zit je met een metalen skelet in je boom al snel goed.

Een veel gebruikte truc is om na het opbrengen van de vezels ze de juiste richting op te trekken met een stofzuiger. Dan dient die theezeef alleen voor makkelijk uitstrooien.

Wat je er daarna nog overheen wil strooien varieert van zaagsel stof tot redelijk grove vlokken.
Net wat je zelf mooi vind.
Kijk eens goed rond op een beurs. Eerst naar de bomen op de banen en vervolgens bij de scenery  verkoop stand.

Mvg,Robin
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Citaat van: WimFPU op maandag 20 november 2017, 23:14:01
Natuurlijk heb je gelijk Ronald wanneer je stelt dat iedereen gewoon zijn vraag moet stellen en dat domme vragen niet bestaan maar ik ben het wel eens met Freddy dat er soms wat kortaf wordt geantwoord. Zo kort soms dat je met het antwoord niet veel kunt. Neem nu het antwoord van Wim`Noch loaf en Klik kort en bondig. De link verwijst vervolgens naar een site van Noch met wel 9 soorten strooimateriaal. Hoe goed bedoeld het antwoord ook is je kunt er niet zo veel mee.

Gewoon doorvragen. Ik merk wel dat ik bijvoorbeeld veel op 'gevoel' doe dus bijvoorbeeld verhoudingen voor bepaalde kleuren vezels en merken vezels of strooimateriaal weet ik niet meer. Ik heb een hele collectie aan vezels en strooimaterialen. Wat ik dan gebruik op een boom is afhankelijk van wat ik voorhanden heb en mooi vindt. Het is geen exacte wetenschap. Zelfde geldt voor mijn ballast, dat is wel een mix van 10 soorten. Ik weet echt niet wat er allemaal doorheen geflikkerd is.

Citaat van: WimFPU op maandag 20 november 2017, 23:14:01
Bedoel je met een zelfbouw elektrostaat soms een omgebouwde vliegenmepper? Ik heb nog zo´n ding liggen en die zou ik daarvoor kunnen gebruiken. Ik wist alleen niet of deze ook geschikt is voor het aanbrengen van naalden op de bomen. Je ziet wel eens iemand ermee bezig en dan is er altijd een contactpunt verbonden met de natte lijm. Hoe realiseer je dat bij een boom. Doe je dat dan tak voor tak?

Inderdaad zo'n zelfbouw elektrostaat. Je zal de aarding toch ergens op moeten maken. Dus ook bij een gekochte elektrostaat moet je de aarding op de boom of zo dicht mogelijk in de buurt hebben.  Het is en blijft een kwestie van proberen en experimenteren. Bij iedereen die hier op het forum de mooiste bomen laat zien zijn de eerste bomen ook mislukt of erg mindere exemplaren. Dat wordt meestal niet getoond ;)

Groet Ronald.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Citaat van: WimFPU op maandag 20 november 2017, 23:14:01

Neem nu het antwoord van Wim`Noch loaf en Klik kort en bondig. De link verwijst vervolgens naar een site van Noch met wel 9 soorten strooimateriaal. Hoe goed bedoeld het antwoord ook is je kunt er niet zo veel mee.


Je kunt er alles mee. Je vraagt om loof voor bomen, de link van Wim verwijst daar naar. Als je op een van de artikelen klikt krijg je nota bene tips en ook nog eens een filmpje van Noch te zien.

Oftewel: ik begrijp je reactie niet evenals die van Kelderspoorder. Beetje zelfwerkzaamheid is niet verkeerd. ;)
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Ik dacht dat ik toch al aardig wat onderzoek had gedaan, maar in dit draadje lees ik toch ook weer voor mij nieuwe merken. Dank!
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Hi Wim,

Zo te lezen is alle positieve uitleg al gegeven en doet iedereen zo zijn eigen ding op zijn eigen eigenwijze manier.  :thumbup:
Daardoor is er veel moois te zien op Stamtafel bijeenkomsten en ook hier op het forum.
Zelf zit ik ook hier op het forum maar is het leuk om gewoon met iemand te praten en/of reacties te zien en dingen voor te doen.

groet
Harald
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Oke Ben. Ik heb mijn allereerste vraag er nog eens op nagelezen en zie dat ik daar kennelijk niet duidelijk genoeg in ben geweest. Het ging mij eigenlijk om strooimateriaal voor naaldbomen en vandaar dat ik de link van Wim naar Noch loof te algemeen vond. Ik zie wel dat er een Video van Noch beschikbaar is bij de getoonde artikelen maar die krijg ik niet geopend.
Excuus Wim voor mijn te snelle oordeel.

Ik ga nu eerst maar op zoek naar de beschrijving voor de ombouw van de vliegenmepper. Muggen zijn er nu niet meer dus hij zal niet zo snel gemist worden hier. :D
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
 :thumbup: ;)
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Wim,
Wat jammer nou dat je nu je vraag stel.
Wij hebben een paar weken geleden in DE GOORN uitleg gegeven over het maken van bomen.
Hier had je dus een schat aan info kunnen ophalen voor 0 Euro.
Wij maken alles zelf wat strooisel betreft en maken ook vele bomen voor div modelbanen in binnen en buitenland.
Als wij wat verkopen geven wij er uitleg bij zodat je voor weinig geld je mooiste bomen kan maken.
Ook de grasleggers zijn voldoende intrek bij de modelbouwers en ook weer niet duur.
Wij hebben dus voldoende in voorraad om je te helpen, kijk maar op het forum er staan voldoende bomen op die door ons gemaakt zijn.
Ook mogelijk kom eens langs dan kan je zien wat er mogelijk is.
Groeten Jaap
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Hoi Patrick,

Nu maak je mij nieuwsgierig. Welke nieuwe merken zag jij dan voorbijkomen?

gr. Wim
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Ik had nog niet van 'Modellbaum-Manufaktur' gehoord Wim.

En daarnaast, de opsomming in het stummi draadje van Ben is sowieso overzichtelijk. Die staat nu dus tussen mijn favorieten.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Hoi Ben,

Bij het openen van de foto's op de site van Beneluxspoor waarop je de bouw van bomen door Walter Smit wilt laten zien krijg ik geen afbeeldingen te zien. Fotobucket?
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
 @citaat Nee, géén Photobucket. 'k Heb geen probleem met het bekijken. Ik gebruik de nieuwste versie
van Firefox (57.0 64 bit) als browser.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Oke Wim, dan zoek ik het probleem in de verkeerde hoek. Het strooigoed van Piet ligt dus in de andere. 8o

gr, Wim
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Ik kennelijk Microsoft Edge voor Windows 10.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
 @citaat Gewoon andere browser proberen, Firefox = voor noppes en Google Chrome (die de link probleemloos toont) is ook gratis.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Er zal toch meer voor nodig moeten zijn voordat ik een andere browser ga installeren Wim. Bovendien verdenk ik er toch de Photo Bucket van. Ik krijg namelijk dezelfde afbeeldingen te zien als die ik zie in het topic van Freddy (Kelderspoorder) als Gerrit aan Ronald meldt dat zijn link naar de buren is leeggegooid door foto-emmer.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
 @citaat Heeft niks van doen met foto-emmer:
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Ik kan de foto's van Walter gewoon zien

Edit: andermans teksten en werk verwijderd.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Citaat van: WimFPU op woensdag 22 november 2017, 09:27:16
Hoi Ben,

Bij het openen van de foto's op de site van Beneluxspoor waarop je de bouw van bomen door Walter Smit wilt laten zien krijg ik geen afbeeldingen te zien. Fotobucket?


ik krijg ook geen foto's te zien (fotobucket)

grts Freddy
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Misschien moeten we het maar weer over bomen hebben. ;)
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Juist Ben. Het is jammer omdat je veel leert van de foto's die geplaatst worden maar de meeste plaatjes zijn gelukkig wel te zien op dit forum.
Ik ben door het kijken naar wat anderen doen een stuk wijzer geworden. ik maakte mijn bomen eerst veel te netjes. ik plakte op elk takje een reepje filtermateriaal van ongeveer een halve cm. Recht toe recht aan en dat zie je dan aan het uiteindelijke resultaat. Nu trek ik kleine stukjes van het filtermateriaal wat uit elkaar. Het gevolg daarvan is dat de randjes i.p.v. scherp en hoekig, nu wat rond en hoe zal ik het zeggen wat harig zijn. Gevolg hiervan is dat de spuitlijm zich ook hecht aan die "harige' uiteinden waar dan ook weer strooimateriaal aan blijft plakken.
Ik begin nu wat enthousiaster te worden over mijn gepruts en ga toch eens proberen of ik daar wat foto's van kan plaatsen.
Want dat ik zelf redelijk tevreden ben is een ding. ik ben ook benieuwd naar wat jullie ervan vinden natuurlijk.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Mijn enthousiasme over de resultaten is jullie kennelijk ontgaan.  :-( Dit weerhoudt mij er toch niet van om te laten zien waar ik mee bezig ben.
Foto 1 spreekt voor zich, het kale rietje voorzien van er doorheen gestoken elektradraadjes.
Op foto 2 is het geheel geschilderd met donkerbruine verf van de Action.( bruin en zwart)
Foto 3 is de stam na ingesmeerd te zijn met lijm, bestrooid met gedroogde thee. In deze fase bestrooide ik uitsluitend de zichtbare onderkant van de stam. Beter en natuurlijker is het om de hele stam en ook de takken in te smeren en te bestrooien.
Op foto 4 zijn de takken beplakt met uitgeplozen filtermateriaal van in dit geval een nieuw wasemkap filter.
Op foto 5 zijn de takken eerst met spuitlijm van de Action bespoten en vervolgens bestrooid met strooimateriaal van Noch nr. 08320. Het bestrooien heb ik gedaan met behulp van een theezeefje.
Graag hoor ik wat jullie ervan vinden en natuurlijk ook graag wat er aan verbeterd kan worden.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Ik denk dat het wasemkapfiltermateriaal het eindresultaat vermindert. Het stekelige van een naaldboom komt hierdoor een beetje te vervallen. Ik heb zelf nog nooit een naaldboom gedaan, maar wat ik er van gelezen heb is dat hier vaak een statische begrasser voor wordt gebruikt met relatief lange vezels. (soms richting 12 mm dacht ik). Daarmee krijg je veel meer het effect van een naaldboom.
Juist in het verminkte draadje van Walter op Beneluxspoor werd dat uitgelegd. Wellicht dat enkel de tekst nog voldoende is om te achterhalen hoe hij dat deed.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Dag Wim,

Mooi resultaat hoor  :thumbup:

Een paar vraagjes:
Citaat van: WimFPU op dinsdag 28 november 2017, 12:24:28
Foto 1 spreekt voor zich, het kale rietje voorzien van er doorheen gestoken elektradraadjes.

Dat van het rietje had ik nog niet gezien. Weer wat geleerd.

Citaat van: WimFPU op dinsdag 28 november 2017, 12:24:28
Op foto 2 is het geheel geschilderd met donkerbruine verf van de Action.( bruin en zwart)
Foto 3 is de stam na ingesmeerd te zijn met lijm, bestrooid met gedroogde thee. In deze fase bestrooide ik uitsluitend de zichtbare onderkant van de stam. Beter en natuurlijker is het om de hele stam en ook de takken in te smeren en te bestrooien.
Op foto 4 zijn de takken beplakt met uitgeplozen filtermateriaal van in dit geval een nieuw wasemkap filter.

Gedroogde thee is ook nieuw voor mij.
Ik denk dat ik na het verven de gedroogde thee direct in de natte verf had gestrooid ipv laten drogen en insmeren met lijm.
Daarover nagedacht?

Citaat van: WimFPU op dinsdag 28 november 2017, 12:24:28
Op foto 4 zijn de takken beplakt met uitgeplozen filtermateriaal van in dit geval een nieuw wasemkap filter.

Het wasemkapfilter is groen geschilderd?
Heb je dat voor het plaatsen op de boom of daarna gedaan?

Henk
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Citaat van: PaT op dinsdag 28 november 2017, 13:26:31
Juist in het verminkte draadje van Walter op Beneluxspoor werd dat uitgelegd. Wellicht dat enkel de tekst nog voldoende is om te achterhalen hoe hij dat deed.
Ik zal eens kijken Patrick of ik daar wat info uit kan halen.
Citaat van: Trainhenk op dinsdag 28 november 2017, 17:49:43

Henk, Op het idee van een rietje kwam ik toen ik zag dat anderen de draadjes door een stukje balsahout frummelen. Ik dacht een rietje is ook recht en makkelijker te doorboren.
Ik strooi de thee niet rechtstreeks in de natte verf omdat ik bang ben dat dit niet voldoende dekt. Zou misschien wel kunnen. Maar de rietjes zijn nogal opvallend van kleur. De thee zag ik iemand op de beurs in Utrecht gebruiken.
Het wasemkap filtermateriaal heb ik groen geverfd voordat ik het in vier laagjes heb gesplitst.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
@Wim: ik vind het resultaat niet zo mooi, met name door de filterwatten. Ook het koperdraad mag dunner. :)

Gr, Ben.

Edit: aanpassing vanwege teksten en foto's van andermans werk.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Wim,
Ik denk dat je eens goed in de natuur moet gaan kijken dan zie je gelijk wat er niet geheel juist is.
Maar ik wil je wel helpen je vraag te beantwoorden, allereerst is de boom naar bomen altijd smaller denk maar aan de heipalen.
Dan plak je wasemkap vilt op de takken wat veel te dicht is voor een naald boom.
Dus spuitlijm aan de onderkant van de takken en met 12 mm vezels beginnen, dan als het begint
te drogen de vezels naar beneden blazen.
Dit op brengen van de vezels kan je met een electrostaat doen en dan met een kompressor blazen of de achterkant van een stofzuiger.Hierdoor gaan de naalden naar beneden wijzen.
Vervolgens neem je 6 mm vezels en na inspuiten van de onderkant strooien en weer blazen dan kan je nog een laatste behandeling geven met 2 mm vezels.
Hierna kan je de boom met de luchtkwast op kleur brengen.

Het nadeel van welke watten dan ook is dat je het snel te dicht strooit en de boom moet je altijd doorheen kunnen kijken.
Naalden zitten aan de onderkant van de takken jouw watten liggen boven op de takken.
Hopende dat je er wat aan heb.
Groeten Jaap
eigenlijk als bericht hier boven
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 28 november 2017, 18:22:47
@Wim: ik vind het resultaat niet zo mooi, met name door de filterwatten. Ook het koperdraad mag dunner. :)

Heel erg bedankt Ben voor het doorsturen van de foto's van Walter zijn bomen en je adviezen. Ik ga nog het een en ander uitproberen. Het door mij gebruikte koperdraad lijkt op mijn foto's waarschijnlijk dikker dan het is. Het is krap 1 mm dik maar dit lijkt door de schaduw op het karton direct achter de boom een vertekend beeld te geven.
Ook met het filtermateriaal ga ik aan de slag. Of ik het helemaal achterwege laat weet ik nog niet. Ik vind de naalden aan de boom van Walter wel erg mooi maar vind de boom persoonlijk te dun en te iel. Maar dat is zuiver persoonlijke smaak natuurlijk.

Jaap ook bedankt voor je raad. Ik heb de foto's van mijn bomen niet voor niets geplaatst. Ik was benieuwd naar jullie commentaar en daar ga ik wat mee doen.

Groeten Wim
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Ben, bedankt voor de aanvulling. Ik dacht dat Walter destijds het met een elektrostaat had gedaan, maar daar liet mijn geheugen mij dus duidelijk even in de steek.
Gewoon strooien dus!
Walter had zijn stammen toch van rondhout gemaakt en die met schorspasta (oid) bewerkt?
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Citaat van: vriend op dinsdag 28 november 2017, 18:34:59
Wim,
Ik denk dat je eens goed in de natuur moet gaan kijken dan zie je gelijk wat er niet geheel juist is.
Maar ik wil je wel helpen je vraag te beantwoorden, allereerst is de boom naar bomen altijd smaller denk maar aan de heipalen.
Dan plak je wasemkap vilt op de takken wat veel te dicht is voor een naald boom.

Het nadeel van welke watten dan ook is dat je het snel te dicht strooit en de boom moet je altijd doorheen kunnen kijken.
Naalden zitten aan de onderkant van de takken jouw watten liggen boven op de takken.

Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 28 november 2017, 18:22:47
@Wim: ik vind het resultaat niet zo mooi, met name door de filterwatten.


Ben en Jaap. Ik denk dat wij de beheerders van dit forum dan maar moeten vragen om het artikel van Ronald dat in de Wiki staat en dat gaat over het zelf maken van naaldbomen, te verwijderen. Voor zijn zelfgemaakte naaldbomen maakt hij immers gebruik van .......Filterwatten. 8o

groet Wim
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
hoi,

Citaat van: WimFPU op donderdag 30 november 2017, 20:53:32
Ben en Jaap. Ik denk dat wij de beheerders van dit forum dan maar moeten vragen om het artikel van Ronald dat in de Wiki staat en dat gaat over het zelf maken van naaldbomen, te verwijderen. Voor zijn zelfgemaakte naaldbomen maakt hij immers gebruik van .......Filterwatten. 8o

Waarom? Er zijn toch meerdere methodes om een boom te maken? Ben en anderen vinden mogelijk het resultaat van filterwatten niet echt super, dat vind ik persoonlijk ook  ;) Maar dan meteen te roepen dat het artikel weg moet. Als ik zie dat hier gewoon nog naaldbomen op basis van plee-borstels gemaakt worden en dat het resultaat dan  :thumbup:  :thumbup: krijgt als waardering 'oh wat mooi'  :thumbup:  :thumbup:  dan kan zo'n artikel gewoon blijven bestaan  :D  :D Het blijft experimenteren wat je zelf het fijnste werken vindt.

Groet Ronald.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Citaat van: WimFPU op donderdag 30 november 2017, 20:53:32

Ben en Jaap. Ik denk dat wij de beheerders van dit forum dan maar moeten vragen om het artikel van Ronald dat in de Wiki staat en dat gaat over het zelf maken van naaldbomen, te verwijderen. Voor zijn zelfgemaakte naaldbomen maakt hij immers gebruik van .......Filterwatten. 8o


Je vraagt hier hulp, ik doe mijn best je te voorzien van plaatjes en tekst. Je post hier wat je er van gebakken hebt, vraagt om feedback en dan begin je te zeuren dat het commentaar je niet aan staat?

Raar.......

Gr, Ben.
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Welk strooimateriaal voor welke boom
Dan heb je niet goed gelezen Ben. Ik bedankte je voor de foto's, en kan mij niet herinneren dat ik heb gezeurd over jullie commentaar. De bomen die Ronald in de wiki toont zijn voor mij de aanzet geweest om ook filterwatten te gaan gebruiken. Ik vind de daar getoonde bomen wel mooi. Het voorstel om het artikel dan maar van de wiki te verwijderen was dan ook ironisch bedoeld maar dat is je kennelijk ontgaan.

groet Wim