Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

faulhaber motor/geruisloze motor

Gestart door Jasperkc zondag 19 november 2017, 20:04:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
faulhaber motor/geruisloze motor
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
faulhaber motor/geruisloze motor
Hallo Allemaal,

Graag zou ik van Märklin een C-Sinus motor of een faulhaber type motor zien welke in de behuizing past van de oude trommelcollector motor. Of dat ze een behuizing maken waarin een Lemar solar motor past. Ik denk dat hier best wel een afzet markt voor is. Dan kan je oude modellen lekker een stille motor geven zodat je de geluiden van de sounddecoder beter kan horen.

Groet, jasper
Re: faulhaber motor/geruisloze motor
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: faulhaber motor/geruisloze motor
Ga je het zelf doen Jasper en aan welke lok denk je.


https://www.youtube.com/watch?v=sySvPiWZaT4



Gr. Arjan
Re: faulhaber motor/geruisloze motor
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: faulhaber motor/geruisloze motor
Hallo Arjan en anderen,

De eerste stap zetten is altijd eng! Ik zit er over te denken om de V200.1 uit te gaan rusten met een faulhaber motor, maar het slopen van het motorhuis is zo definitief! Zou ik het motorhuis meenemen naar de stamtafelbijeenkomst op 13 december?

groet, Jasper
Re: faulhaber motor/geruisloze motor
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: faulhaber motor/geruisloze motor
Kun je doen, ik breng wel voorbeeld tekeningen mee.
Zeker het is definitief die angst had ik ook wat maar ben in het verleden overtuigd door een mede 3 railer(44er) en zeker ook door het resultaat als deze lok weer op de baan staat.
Het onderstel waar de tandwielen zitten moet absoluut vrij en soepel lopen, dat is een voorwaarde.


Gr. Arjan
Re: faulhaber motor/geruisloze motor
Tja, daar gaan we weer. Dure Faulhabers inbouwen, terwijl het geluidsprobleem met de Märklinmotoren zo eenvoudig en veel goedkoper op te lossen is. Ik ga even kort door de bocht, maar wie over een beetje vaardigheid beschikt praat niet over koffiemolens, maar doet er iets aan. Zo, dat gezegd hebbende naar de oplossing. Het overdadige geluid wordt bij Märklin ofwel door de tandwielen veroorzaakt (en dan helpt een Faulhaber ook niet) of door de vrij grote speling in de omgeving van de koolborstels. Ik gebruik alleen vijfpolers en dat scheelt al, maar die hebben een paar foefjes nodig om echt mooi - en dan bedoel ik vrijwel geruisloos - te lopen. Allereerst moet alles schoon zijn en in perfecte staat, dus demonteren, schoonmaken en ontvetten. Eerste klusje is dan het monteren van kogellagers; ik koop ze bij Fohrmann of bij Tusnelda (beiden op ebay.de), maar leveranciers genoeg en ze kosten weinig. Over het opboren van het gat zijn hier al hele verhalen geschreven, dus dat laat ik even buiten beschouwing. Daarna zijn de borstels aan de beurt: eerst zet ik de messing borstelhouders vast op de kunststof plaat dmv. een mini drupje superlijm. Even met een schone soldeerbout aanduwen versterkt en versnelt de verbinding. Aangezien superlijm de nare gewoonte heeft om onder invloed van trillingen na verloop van (lange) tijd los te laten dek ik de borstelhouders af met een laagje epoxylijm. Ik gebruik daarvoor "steel-epoxy" van Biltema (ik woon tenslotte in Zweden), maar "kombi-metaal" van Bison is ook prima bruikbaar. Natuurlijk niet knoeien met die lijm, de borstelhouders moeten van binnen brandschoon blijven! Als de zaak tijd heeft gehad om uit te harden kan de motor gemonteerd worden en ik garandeer je dat je verbaasd zult zijn over de zijdezachte loop van de voortaan vrijwel onderhoudsvrije motor. Doordat de lagers niet gesmeerd hoeven te worden en het anker perfect rond loopt treedt er zeer weinig slijtage en daarmee vervuiling op. Als ik uit ga van een al aanwezige vijfpoler, dan zijn de kosten beperkt tot een paar drupjes lijm en twee kogellagers. En..... je motorblok blijft geheel origineel! Voor alle duidelijkheid: ik heb niets tegen Faulhabers, maar als je op zoek bent naar een manier om zonder al teveel gedoe en kosten een geluidsarme motor te bouwen, dan hoef je niet ver te zoeken.
Re: faulhaber motor/geruisloze motor
Ik heb mijn 5polige allemaal schoon gemaakt en ingesmeerd met vet en olie op de juist manier alle storende geluiden die ik nu nog heb zijn terug te voeren naar de behuizing die alles versterkt dit is ook bijna allemaal op te lossen maar ik stoor me er nu nog niet aan.
Re: faulhaber motor/geruisloze motor
Heb je dit draadje al gelezen Jasper?  ;)
Re: faulhaber motor/geruisloze motor
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: faulhaber motor/geruisloze motor
 @citaat  @citaat De behuizing werkt als klankkast. Neem maar eens de aloude 3000. Die staat niet bekend om zijn geruisloze rijden. Als je de kap eraf haalt ben je een hoop herrie kwijt. De enige remedie is dan de aanpak van de bron, motor en tandwielen.
Re: faulhaber motor/geruisloze motor
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: faulhaber motor/geruisloze motor
Hallo Jakop,

Dat draadje heb ik zeker gelezen! Ik ben ook degene geweest die gevraagd heeft het artikel welke in rail magazine stond te plaatsen op ons forum. Ik ben zeer onder de indruk van deze ombouw echter is er een groot nadeel. Het 3d geprinte model welke nodig is om de faulhabermotor op zijn plek te houden wordt door jou of door jou bouwer niet geleverd. Hierdoor is het nog niet mogelijk om makkelijk een lok om te bouwen. Zelf zou ik het helemaal geweldig vinden als er iemand is die in dit gat springt en een ombouwsetje op de markt brengt. In dit setje zit dan de faulhabermotor, het 3d geprinte onderdeel en eventueel de daarbij benodigde schroeven. Maar goed, als dit er nog niet is ga ik toch maar voor de ombouw van Arjan.

met vriendelijke groet, Jasper
Re: faulhaber motor/geruisloze motor
Hallo Jasper,

Kijk eens op deze site.
Hoop dat je model erbij staat.

https://sb-modellbau.com/

Tis niet goedkoop, maar wel compleet.

Groet, Edwin
Re: faulhaber motor/geruisloze motor
Op zich is het motorsteuntje waar de faulhaber in moet niet zo moeilijk te verkrijgen. Je ontwerpt er eentje in in een 3D tekenprogramma en laat hem via Shapeway of 3D hub uitprinten.

Ikzelf heb er eentje voor de 1600 van Märklin ontworpen maar heb mijn 3D printer verkocht omdat ik de kwaliteit niet goed genoeg vond.

Weet nog niet of ik een nieuwe printer aanschaf.

Ik denk dat ik in de toekomst via de bovengenoemde mogelijkheden wat laat printen.