Tja, daar gaan we weer. Dure Faulhabers inbouwen, terwijl het geluidsprobleem met de Märklinmotoren zo eenvoudig en veel goedkoper op te lossen is. Ik ga even kort door de bocht, maar wie over een beetje vaardigheid beschikt praat niet over koffiemolens, maar doet er iets aan. Zo, dat gezegd hebbende naar de oplossing. Het overdadige geluid wordt bij Märklin ofwel door de tandwielen veroorzaakt (en dan helpt een Faulhaber ook niet) of door de vrij grote speling in de omgeving van de koolborstels. Ik gebruik alleen vijfpolers en dat scheelt al, maar die hebben een paar foefjes nodig om echt mooi - en dan bedoel ik vrijwel geruisloos - te lopen. Allereerst moet alles schoon zijn en in perfecte staat, dus demonteren, schoonmaken en ontvetten. Eerste klusje is dan het monteren van kogellagers; ik koop ze bij Fohrmann of bij Tusnelda (beiden op
ebay.de), maar leveranciers genoeg en ze kosten weinig. Over het opboren van het gat zijn hier al hele verhalen geschreven, dus dat laat ik even buiten beschouwing. Daarna zijn de borstels aan de beurt: eerst zet ik de messing borstelhouders vast op de kunststof plaat dmv. een mini drupje superlijm. Even met een schone soldeerbout aanduwen versterkt en versnelt de verbinding. Aangezien superlijm de nare gewoonte heeft om onder invloed van trillingen na verloop van (lange) tijd los te laten dek ik de borstelhouders af met een laagje epoxylijm. Ik gebruik daarvoor "steel-epoxy" van Biltema (ik woon tenslotte in Zweden), maar "kombi-metaal" van Bison is ook prima bruikbaar. Natuurlijk niet knoeien met die lijm, de borstelhouders moeten van binnen brandschoon blijven! Als de zaak tijd heeft gehad om uit te harden kan de motor gemonteerd worden en ik garandeer je dat je verbaasd zult zijn over de zijdezachte loop van de voortaan vrijwel onderhoudsvrije motor. Doordat de lagers niet gesmeerd hoeven te worden en het anker perfect rond loopt treedt er zeer weinig slijtage en daarmee vervuiling op. Als ik uit ga van een al aanwezige vijfpoler, dan zijn de kosten beperkt tot een paar drupjes lijm en twee kogellagers. En..... je motorblok blijft geheel origineel! Voor alle duidelijkheid: ik heb niets tegen Faulhabers, maar als je op zoek bent naar een manier om zonder al teveel gedoe en kosten een geluidsarme motor te bouwen, dan hoef je niet ver te zoeken.