Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ballasten van k-rails

Gestart door PaulC zondag 19 november 2017, 11:43:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ballasten van k-rails
Lid sinds: 2014

offline
Ballasten van k-rails
Beste forumleden,

IK wil  al een  tijdje  een deel van mijn baan ballasten, normaal wordt houtlijm of speciale kol ver dunt met water en dan verdeeld over de uitgestrooide steentjes.
Onlangs ik las  in tijdschrift dat iemand in plaats van water brandalcool  gebruikte, en de kol verving door een acryldrager;
Brandackool ken ik, maar acryldrager????
Het voordeel van dit systeem is men moet het niet nat maken en alcool verdampt.
Kent iemand het , en heeft iemand van jullie ervaring mee?
Graag een reactie en alvast bedankt.
Groetjes Paulc
Re: Ballasten van k-rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ballasten van k-rails
Hi PaulC,

Zelf gebruik ik neopreenband en latex lijmen.
lees hier

groet
Harald
Re: Ballasten van k-rails
-Paul:
Ik denk dat de meest gebruikte methode houtlijm verdund met water en een drupje afwaszeep is.
Ik heb zelf ook K-rails en ga die methode toepassen.
Mijn sporen liggen op de ondergrond vast met de dubbelklevende tape van ER DECOR.
Re: Ballasten van k-rails
Citaat van: PaulC op zondag 19 november 2017, 11:43:46
Onlangs ik las  in tijdschrift dat iemand in plaats van water brandalcool  gebruikte, en de kol verving door een acryldrager;

Welk tijdschrift? En in welk artikel? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Citaat van: PaulC op zondag 19 november 2017, 11:43:46
Brandackool ken ik, maar acryldrager????

Zie ook dit draadje: Arcyldrager

Groet Ronald.
Re: Ballasten van k-rails
Alternatief: Ballast en plaksel voor zwaar behang goed mengen in b.v keukenmachine op laag toerental.
Dan dit mengsel, op de gebruikelijke wijze, aanbrengen langs en tussen de bielzen.
Dan bevochtigen met ontspannen water.
Laten drogen. Klaar.
Re: Ballasten van k-rails
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ballasten van k-rails
Roland,
Uw vraagt naar het tijdschrift, wel het is het laatste nr van Modelspoormagazine nr 174. Artikel "MONTHERME_KM.160" blz 32, lees verder naar spoor en onmiddellijke omgeving.
Veel leesplezier, groetjes Paulc
Re: Ballasten van k-rails
Hoi,

Toevallig hier dat nummer liggen. :) Zover was ik nog niet helemaal geweest. Ik heb het stuk nu gelezen. Een mooie baan is dat. Stond op Ramma Redan 2017 afgelopen oktober. Nog even staan kijken bij de baan. Veel landschap weinig rails.  :thumbup: Het is inderdaad dat spul wat ik al aangaf in de link of Acryl medium van een ander merk kan ook :) Je zal even moeten kijken of het na droging 'watervast' is of niet. Zodat je later je rails makkelijker weer los kan halen.

Ik gebruik boekbinderslijm voor het ballasten. Maar ik spuit nooit eerst alles nat. Gewoon ballast erop en dan rustig in druppelen met een mix van water, boekbinderslijm en een drupje afwasmiddel. Dat is bij mij met een paar uur wel goed droog.

Groeten Ronald.
Re: Ballasten van k-rails
Ben den Hollander
gast

Re: Ballasten van k-rails
Hangt een beetje van het soort ballast af of je eerst met water moet vernevelen. Ik gebruik N-spoor ballast en als je dat niet eerst verneveld kun je niet druppelen want het spoelt weg.



Verder boekenlijm met water verdund. Houtlijm vind ik minder geschikt want het wordt keihard.

Voor K-rail kun je het beste zo min mogelijk water toepassen want...... :D :D



Gr, Ben.
Re: Ballasten van k-rails
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 19 november 2017, 16:41:59
Hangt een beetje van het soort ballast af of je eerst met water moet vernevelen. Ik gebruik N-spoor ballast en als je dat niet eerst verneveld kun je niet druppelen want het spoelt weg.
Met mijn methode
Citaat van: nobody op zondag 19 november 2017, 14:40:22
Alternatief: Ballast en plaksel voor zwaar behang goed mengen in b.v keukenmachine op laag toerental.
Dan dit mengsel, op de gebruikelijke wijze, aanbrengen langs en tussen de bielzen.
Dan bevochtigen met ontspannen water.
Laten drogen. Klaar.
heb ik daar, met "Z" schaal ballast geen last van.
Re: Ballasten van k-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ballasten van k-rails
Indien de lipjes tussen de railstukken van koper zijn dan heb je kans dat er op de langere termijn corrosie ontstaat, waardoor er geen contact meer is, ik heb dat op een paar plaatsen.

De laatste jaren soldeer ik de lipjes zo veel mogelijk aan elkaar, natuurlijk is er een ringleiding.

Groet, Anne W
Re: Ballasten van k-rails
philippe_007
gast

Re: Ballasten van k-rails
sowieso moet je om steeds bedrijfszekerheid te hebben elk spoor voorzien van min 1 en liefst 2 aansluitdraden op de ringleiding.
Als je sporen gaat vervuilen dan ben je ook al niet meer 100% zeker dat je nog een goed contact hebt met de tijd. 
Re: Ballasten van k-rails
Hoi PaulC,

Vraagje: liggen je rails al muurvast of kan je ze nog eruitnemen?
Merkur bv biedt onder Styroplast een bedding aan waar je de k-rails in kan klikken. Is niet meteen spotgoedkoop maar ook weer niet pokkeduur en je kan het gerust naar budget toe in stukken doen.  Bij mijn project gaat dit sowiezo het geval gaan worden. Zo hoef je niet te lijmen en kunnen de K'tjes al niet gaan roesten zoals Ben getoond heeft. Wel zoals aangeraden zeker elke rail een aansluting geven als je de railstaven gaat schilderen want als er verf op de contactjes komt gaan die inderdaad niet (goed) meer doorgeven. Het beste is dat eigenlijk standaard te doen bij K-rails. Is wel een hoop extra kabel, maar als er stukken geen stroom meer geven ben je verder van huis.

Groetjes
Ronald
Re: Ballasten van k-rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Ballasten van k-rails
Om de bedrijfszekerheid te vergroten heb ik een 0.7mm koperdraadje onder het gehele tracé geklemd. Niet vergeten dat draadje te onderbreken als je verschillende blokken wilt maken natuurlijk.
Re: Ballasten van k-rails
piet timmerman
gast

Re: Ballasten van k-rails
hallo,

hier staan veel goede methoden maar wat voor materiaal wordt gebruikt als ballast.

groetjes Piet
Re: Ballasten van k-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ballasten van k-rails
De grote schottertest in het Duits

Ik moet er zelf nog aan beginnen. Maar op dit forum staan talloze alternatieven, goedkoop en duur.
Er is b.v. iemand die theeblaadjes gebruikt, iemand die gezeefd aquariumzand gebruikt, en ....
Re: Ballasten van k-rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ballasten van k-rails
Veel op dit forum hierover te vinden
Zie o.a. #1

groet
Harald