Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

verlichting Marklin dubbeldekker 43598

Gestart door Jaap van Zuthem zaterdag 18 november 2017, 22:51:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting Marklin dubbeldekker 43598
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van de verlichting in de rijtuigen van de dubbeldekker. Als je van Marklin de verlichtingset 73401 ( samen met de stroom geleidende koppelingen en sleper), kun je dat dan eenvoudig aansluiten of moet je zoals ik bij "het groterdam project" zie zelf nog draden aan solderen ?
Re: verlichting Marklin dubbeldekker 43598
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: verlichting Marklin dubbeldekker 43598
Als ik in de handleiding (hieronder) kijk, dan moet je er drie per wagon hebben, de 73401 is bedoeld voor enkeldekkers, bij lange wagons heb je toch ook al 1,5 stuks nodig.

https://static.maerklin.de/damcontent/82/c8/82c8f398bc8ccf536e6a569883c9dc471434541824.pdf

Ik concludeer dat er, ondanks de aanwezigheid van stekkers, toch nog wel wat "gehobbyd" moet worden, daarnaast denk ik dat er goedkopere oplossingen zijn.

Groet, Anne W
Re: verlichting Marklin dubbeldekker 43598
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: verlichting Marklin dubbeldekker 43598
Zijn dezelfde wagons als Chris op Groterdam laat zien, dus als je zowel boven als onder verlichting wil zal je moeten gaan solderen.
Re: verlichting Marklin dubbeldekker 43598
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: verlichting Marklin dubbeldekker 43598
Als je toch gaat solderen dan zou ik tevens een stroomvoerende koppeling van tams gebruiken die twee draden kan doorverbinden.

Ik heb in het koprijtuig een functiedecoder geplaatst waardoor je alle verlichting kunt schakelen, ook de front en sluitseinen.

Tevens minder weerstand op de rails omdat je het met 1 sleper en massaveer af kan.
Om de decoder niet op te blazen kun je het beste voor de binnenverlichting een relais gebruiken om te schakelen.
Koppelen en ontkoppelen kan dan nog steeds, alleen zal dat niet veel nodig zijn, bij NS reden deze rijtuigen in vaste stammen.

Ontkoppelen kan zelfs met een ontkoppelrail.