Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323

Gestart door jodelo vrijdag 17 november 2017, 22:49:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Hallo beste forum leden.

Ik zit met mijn handen in het haar omdat van mijn gloednieuwe Piko 57323 hondekop van een van de 2 treinstellen de koppeling is afgebroken doordat het treinstel uit mijn handen gleed.
Gelukkig kon ik erger voorkomen en is er verder niets beschadigd.
Vandaag een nieuwe koppeling besteld en alvast begonnen met de loc uit elkaar te halen na het lezen op dit forum van een beknopte handleiding.
Omdat ik echter niet heel erg technisch ben aangelegd kom ik na het verwijderen van de kap en het losmaken van het interieur niet meer verder.

Ik zie niet hoe ik de oude koppeling kan verwijderen en daarna de nieuwe (nog te ontvangen) te monteren.
Weet er iemand op dit forum of ik het treinstel ergens kan laten repareren want ik ben bang dat ik hem zelf ga beschadigen.
Of misschien is er iemand die ervaring hiermee heeft en mij hiermee zou kunnen helpen.

Heel graag hoor ik van jullie welke opties ik heb.
Alvast bedankt en hopelijk krijg ik dit euvel verholpen.
Groeten Jo
:( :(
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Hallo Jo,

Wacht eerst even op de nieuwe koppeling, dan weet je wat je moet gaan vervangen.

De koppeling valt namelijk ook nog uit elkaar te halen en er is kans dat je alleen de arm hoef te vervangen.

Kans dat het gedeelte waar gesoldeerd moet worden kapot is is namelijk klein.

Probeer anders de koppeling uit elkaar te halen, dan weet je ook meteen of je het juiste stukje hebt besteld.
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Hallo Fred:
Ik heb het male gedeelte besteld want deze is afgebroken. Komt waarschijnlijk morgen per post binnen.
Zal dan eens bekijken hoe deze er uit ziet, maar ik vrees dat ik niet de kennis heb om deze te vervangen.

gr. Jo
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Van alle koppelingen die ik ken moet je toch echt demonteren om de print te kunnen vervangen die erop of erin zit.
Het ziet er vaak moeilijker uit dan het daadwerkelijk is je moet alleen durven om er aan te beginnen waar dit bij de eerst nog wel eens een middag kost kan dit na een aantal soms al wel binnen een kwartier klaar zijn.
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Ik zal even zien hoe de boel ook weer in elkaar zit, doe ik morgen.
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 17 november 2017, 23:04:35
Van alle koppelingen die ik ken moet je toch echt demonteren om de print te kunnen vervangen die erop of erin zit.
Het ziet er vaak moeilijker uit dan het daadwerkelijk is je moet alleen durven om er aan te beginnen waar dit bij de eerst nog wel eens een middag kost kan dit na een aantal soms al wel binnen een kwartier klaar zijn.

Kort door de bocht: de hondekop koppeling is een bouwdoos zonder prints enzovoort.
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Oke Fred bedankt, ik wacht dit even af.

gr. Jo
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Je zult de boel uit elkaar moeten halen om bij de koppeling te komen. Draden los solderen en een draaistel uitnemen:



De male koppeling zit in de motorbak maar hier een plaatje van de andere bak. Aan het schaarmechanisme zit een veertje wat je los moet nemen dan kan de koppeling eruit:



Koppeling met printje, let wel: dit is van het DC model.



Veel plezier, het is prima te doen met het nodige geduld.

Gr, Ben.
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Hoi Ben:

Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik ben alleen bang dat mij dit werkje niet gaat lukken omdat ik nogal slecht zie van dichtbij.
Heb wel een hobby vergrootglas maar dan nog ben ik toch wel bang om van een gloednieuwe trein alles te gaan los solderen.

Ik heb van iemand in de buurt een persoonlijk bericht gekregen en als het me niet lukt kan ik naar hem toe rijden voor hulp.
Zal even wachten tot ik vandaag de koppeling binnenkrijg en dan de zaak nog eens op mijn gemak bekijken.

In ieder geval heel veel dank voor je hulp en de foto's.
gr. Jo
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Dank Ben dat jij al beeld voor Jo hebt, ik wilde vanmiddag dit bij mij ook gaan doen, heb er nl nog eentje aan te passen.

Ik moet zelf nog extra draad aan koppeling toevoegen, kom er vanzelf terecht dacht ik gisteravond. :-)
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Er zijn 2 vrije plekken op de koppeling Fred voor b.v. extra stroomafname en/of binnenverlichting.
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Bij de AC versie maar eentje over!
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Ah ja, door de sleper is er eentje natuurlijk al bezet.
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Hallo Ben, ik heb de nieuwe koppeling binnen en zie dat er i.p.v. 4 kabeltjes maar 3 kabeltjes aan zitten.
Ik heb toch de juiste versie besteld en ook gekregen n.l. 57520-33 voor AC gebruik.
Morgen ga ik met een modelspoorvriend kijken of we de klus geklaard krijgen. Hij heeft wat meer ervaring als ik en ik heb goede hoop dat alles goed komt.
Ik laat nog weten of het gelukt is.

m.vr.gr. Jo
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Jo,

Je zal dan toch een extra kabel aan de koppeling moeten solderen, anders zal je 3rail hondekop niet gaan rijden. De ontbrekende draad is, zoals gezegd, namelijk die van de sleper.
In elk geval succes morgen.
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Hoi John:
Ja er zal een kabel bij moeten ook al heeft het treinstel met de kapotte koppeling geen sleper.

Het verschil is wel vreemd omdat ook de kleuren anders zijn dan de originelen. (zie foto's)
Hopelijk wordt dit geen probleem.

Gr. Jo
Re: Hulp gezocht bij reparatie Piko hondekop AC 57323
Hallo allemaal:
Het probleem met de gebroken koppeling is vandaag (grotendeels door mijn kennis) opgelost.
De Hondekop draait weer rondjes op de spoorbaan en ik ben een gelukkig mens.
Dankzij de kennis van mijn vriend hadden we zaak binnen 2 uurtjes weer aan het lopen.


Iedereen bedankt voor de hulp en de tips.
En hopelijk blijft de zaak nu heel.


m.vr.gr. Jo :thumbup: :thumbup: