Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?

Gestart door Stoomstefan vrijdag 17 november 2017, 21:10:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Al jaren lees en bekijk ik met plezier dit forum. Nu voor het eerst een "eigen" topic en hopelijk veel antwoorden en reacties...

Ik wil boven het trapgat een treinbaan gaan maken (zie afbeelding) die minimaal 105cm x 197cm wordt. Stippellijn is het maximale formaat!
Ik heb me nog totaal niet verdiept in ontwerpprogramma's en meen ooit eens papieren spoormallen gezien te hebben. Gewoon een outlijn van een stuk C-rail die gemakkelijk is uit te printen op juiste formaat. Verder alleen even uitknippen en je kan "analoog ontwerpen"... Een beetje puzzelen en gemakkelijk schuiven.

Mochten jullie zelf nog een passend ontwerp hebben liggen of willen maken dan zie ik die graag verschijnen!

Met vriendelijke groet,
Stoomstefan :)
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Hallo Stefan.....boven het trapgat zeg je. Hoe moet ik me dat voorstellen? Heb je ook een hoogte tot je beschikking, of kan de baan alleen vlak op de plaat?
Dit ivm. met eventuele sporen die een onderling niveauverschil hebben.
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Hoi Tjoekedoris,

Het is misschien een beetje lastig uitleggen maar ik hoop dat de afbeeldingen wat helderheid scheppen.
Het loopt dus eigenlijk van 0cm aan de rechterkant tot ongeveer een max van 60cm aan de linkerkant.

Het grijze gedeelte op de afbeelding is dus minimaal nodig (zodat het steunt op de bestaande traphek) en het witte deel (tot stippellijn) is het maximale deel.

Hopelijk begrijp je zo hoe de situatie hier in elkaar zit... Er is dus wel hoogte tot m'n beschikken maar niet overal even veel ;)
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Je kunt Anyrail gratis downloaden (https://www.anyrail.com/nl/download) en railstukken / wissels 1:1 uitprinten.

En wat je zegt: schuiven en puzzelen met de schaar en plakband.





Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Citaat van: Stoomstefan op vrijdag 17 november 2017, 21:10:49
Mochten jullie zelf nog een passend ontwerp hebben liggen of willen maken dan zie ik die graag verschijnen!

Ik weet niet of je van rangeren houdt?
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Ben den Hollander, super bedankt voor de tip! Dit was inderdaad wat ik bedoelde maar wist niet hoe ik er aan moest komen. Nu dus wel, via Anyrail. :thumbup:

marklinmanus, wauw wat een baan! Zo snel een ontwerp had ik niet verwacht... Ja rangeren daar hou ik wel van, is ook een soort van puzzelen toch :P Het liefst nog met een "buiten rondje" waar een reizigerstrein ongestoord kan rijden. Maar echt al super dat je dit hebt gemaakt, bedankt!
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Ga je niet iedere keer dat je naar de zolder gaat je hoofd op een ongenadige manier stoten :????
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Hanzi, Nee gelukkig voldoende ruimte, dat hebben we al uitgemeten/getest. Wel bedankt voor je oplettendheid! :thumbup:
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Als je het plan van Ben nu gaat onderverdelen in 2 helften dmv. een schot o.i.d. dan heb je echt op een kleine baan een spannend geheel, omdat je het schaduwstation hebt
gescheiden van het zichtbare rangeerstation.
Dat zie je op beurzen ook geregeld.
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Ik ben er nog niet helemaal uit wat het baanplan wordt. Eigenlijk wil kijken om ook een station (liefste tussen 100cm-125cm perronlengte) in het ontwerp te krijgen. Aangezien er de vorige keer al vrij snel een ontwerp en andere voorbeelden voorbij kwamen ben ik benieuwd of jullie hier iets mee kunnen!
Nog eventueel wat andere specificatie's;
* Duitse baan
* Periode IV
* Gecombineerd rangeer/hoofdbaan
* Gecombineerd stoom/diesel
* Perronlengte 100cm-125cm (liefst zo lang mogelijk)
* C-rails
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Weet alleen niet of je dit red et je hoogte
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
nog 1 met je maximale ruimte
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Wauw dat laatste ontwerp vind ik zeer interessant om ver te uit te werken en kijken wat kan qua hoogte! Heb je voor mij het bestand of een lijstje met gebruikte railstukken? Echt geweldig hoe snel je baanplan kan maken :thumbup:
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
Met nummers
Re: Baanontwerp trapgat/analoog ontwerpen?
En met wat kleine aanpassingen