Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Reset bij IB-IR

Gestart door RoelofS vrijdag 17 november 2017, 14:07:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reset bij IB-IR
Lid sinds: 2009

offline
Reset bij IB-IR
Hallo,
ik heb een nieuwe (tweedehands) IB-IR. Bij mijn huidige IB1 kun je een Reset uitvoeren door "STOP" en "GO" gelijktijdig in te drukken.
(Eea nodig bij programmeren van adressen / CV-waarden in lokdecoders)
De nieuwe IB-IR, die ik zonder handleiding verworven heb, reageert daar niet op.
Kent iemand een alternatieve Reset-methode ( anders dan de stekker eruit ?)

m.vr.gr.
RoelofS
Re: Reset bij IB-IR
Lid sinds: 2006

offline
Re: Reset bij IB-IR
Ook de IB-IR reageert daar op, net nog even gedaan op mijn eigen IB-IR/

Maar om CV te programmeren in Loc decoders hoef je absoluut geen reset te geven. Dat is sowieso een verkeerde en overbodige handeling.

Groetjes
Re: Reset bij IB-IR
Lid sinds: 2009

offline
Re: Reset bij IB-IR
Sprinter,
ik geloof graag dat jouw IB-IR een Reset uitvoert bij gelijktijdig die twee knoppen indrukken; de mijne lijkt dat niet te doen.
Misschien moet ik nog een update uitvoeren oid, of een "special option " resetten...
Ik heb overigens problemen met programmeren; sommige dcoders (ESU, mfX/mfx+) is het zojuist nog wel gelukt; andere
(marklin & ESU) willen absoluut niet.
  Een ESU decoder ( ik dachtV3) geeft na het DCC-programmeren zelfs "OK" op mijn IB-display (ipv "fout")  maar toch is er niets veranderd aan het adres...

m.vr.gr.
RoelofS
Re: Reset bij IB-IR
Lid sinds: 2006

offline
Re: Reset bij IB-IR
En sluit je dan wel een apart stukje spoor aan op de aansluiting van de programmeerspoor aansluiting, en zet je daar dan wel de trein op.
Verder als de IB OK aangeeft dan is de opdracht uitgevoerd, en is de opdracht begrepen.

Voor de normale reset via de groene en rode knop hoef je geen en kun je geen instellingen zetten op of in de IB, dat werkt gewoon standaard en altijd. Misschien dat er iets mis is met jouw IB en dat hij niet meer werkt zoals hij het zou moeten doen, je hebt wel hele vreemde dingen die je nu beschrijft.

Ook het programmeren van een DCC decoder is standaard en doe je zonder eerst de IB te resetten.
Iets wat ik zeer regelmatig doe, zonder enig probleem.

Groetjes
Re: Reset bij IB-IR
Lid sinds: 2009

offline
Re: Reset bij IB-IR
Sprinter,

ik programmer inderdaad ook regelmatig; heb zojuist nog succesvol een ESU/V3 decoder gedaan via DCC-programmeren,
ondanks de door mij gesignaleerde eigenaardigheden van mijn nieuwe IB-IR
In het verleden ook meermaals een "simpele" mfx; eergisteren mijn eerste  mfx+.
Toch heb ik nu hier een aantal loks staan die niet willen :
  Een BR648 / 37735 met mfx decoder; een 37251 stoomlok met "originele Marklin"-decoder, een BR361 met ESU/V3...
Ze doen het allemaal prima - op het adres dat ze hadden toen ik ze kreeg ( BR648 en 37251 nieuw)

Het is echt niet voor het eerst dat ik het doe;met mijn eerste IB1 heb ik er( zojuist geteld) al 68 succesvol gedaan (ESU,Viessmann,Uhlenbrock,M60760,M610761,mfx,enz)

Overigens meldt mijn IB-IR zich aan met :"Loksnelheid herstellen ?" ,
en na "enter" gaat hij pas aan ( GO/groen lampje branden) herken je dat ? Mijn oude IB1 doet dat niet.

m.vr.gr.
RoelofS
Re: Reset bij IB-IR
Lid sinds: 2006

offline
Re: Reset bij IB-IR
Citaat van: RoelofS op zaterdag 18 november 2017, 16:27:44

Het is echt niet voor het eerst dat ik het doe;met mijn eerste IB1 heb ik er( zojuist geteld) al 68 succesvol gedaan (ESU,Viessmann,Uhlenbrock,M60760,M610761,mfx,enz)

Overigens meldt mijn IB-IR zich aan met :"Loksnelheid herstellen ?" ,
en na "enter" gaat hij pas aan ( GO/groen lampje branden) herken je dat ? Mijn oude IB1 doet dat niet.

Maar MFX kun je helemaal niet programmeren, je kunt wel het Motorola adres aanpassen, maar daar dat is een crime.
DCC en CV's moeten gewoon via POM of via de programmeerrails.

Verder heb ik die melding nog nooit gezien. Maar misschien staat er iets aan waarbij de IB-IR zijn laatste snelheid instelling onthoud.

Bijvoorbeeld de instelling van SO#19
19 Loc status
restore 0* Do not restore loc status at physical power on or after a reset with X@, X@@ command or with go + stop buttons. See also SO#31.
1 Restore loc status, dir and F1..4, but set speed to zero.
2 Restore complete loc status, incl. speed.

Groetjes
Re: Reset bij IB-IR
Lid sinds: 2009

offline
Re: Reset bij IB-IR
Hallo Sprinter,

ik had mij beter uit moeten drukken : bij mfx en mfx+ ben ik er in geslaagd om met de IB het MM2 en/of DCC adres te veranderen.
  Ik ben er overigens in geslaagd de aanvangsmelding weg te krijgen door een basis-menu instelling te wijzigen!
Nogmaals geprobeerd een aantal decoder-adressen te wijzigen (mfx & "60760-achtige"), nadat ik zorgvuldig eerst de IB default
naar MM1 gezet heb, SO25=0 en SO907=1, en heb er zojuist 4 stuks succesvol geprogrammeerd/adres gewijzigd!!

Bedankt voor het meedenken!
m.vr.gr.
RoelofS
Re: Reset bij IB-IR
Lid sinds: 2009

offline
Re: Reset bij IB-IR
Hallo, nog wat aanvulling op de problematiek van mfx+decoders i.c.m. Intellibox..

Inmiddels heb ik wat meer geexperimenteerd, en heb het volgende ontdekt :
- de mfx+ decoder reageert alleen op het MM-protocol met de IB in de stand "Alleen DCC als het nodig is" ( Spec optie 25=0)
EN er moet geen enkel lokadres op DCC ingesteld staan, althans niet van een lok die aangestuurd is geweest sinds de laatste Reset van de IB. ( er mag er dus geen in de refresh-cyclus van de IB zitten, dus ook niet de stand "onthouden" in de IB!!)
Alleen dan herkende mijn lok met mfx+ decoder het door marklin opgegeven originele MM-adres (49) .
Zodra er (op enig adres) een DCC is ingesteld, OF de IB heeft SO25=1 ingesteld, dan werkt het MM=adres niet.
Ik ben er dus wel in geslaagd, via "normaal" DCC-byte programmeren, om het DCC adres te veranderen. Het originele MM-adres blijft daarbij onveranderd! Hoe je dat wijzigt bij de combinatie IB/mfx+ is mij onbekend. Iemand ?

Nog een "pikant" detail : Na wat heen- en weer schakelen van mijn IB tussen MM en DCC was ik (toevallig) geeindigd in DCC/27 mode.
Ik heb me nooit echt verdiept in de verschillen tussen DCC14/27/28/128 - en was dan ook zeer verrast toen ik, na enig frusterend zoekwerk, er achter kwam dat de lichten van mijn GlaeserneZug 37584 het niet deden in de stand DCC27, maar wel in de stand DCC28
(koplampen & achterlichten) Alle andere functies, vooruit & achteruit rijden deden het wel normaal!
Nooit eerder gehoord of meegemaakt - weer iets nieuws geleerd!

m.vr.gr.
RoelofS
Re: Reset bij IB-IR
Aliebengalie
gast

Re: Reset bij IB-IR
Gelukkig geen verstand van MFX , en dat wil ik graag zo houden.

Van DCC 14/27/28/128 is wel bekend , staat af en toe hier op het forum wel is te lezen.
Als men de verlichting niet brandend kreeg..... :D
Maar je moet het wel weten.....en dit vergeet je niet meer.

Veel suc6.
Mvg: Alex