Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hondekop Benelux en "standaard".

Gestart door Olav vrijdag 17 november 2017, 12:39:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hondekop Benelux en "standaard".
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Hondekop Benelux en "standaard".
De Benelux hondekop heeft uiteraard binnen de Benelux gereden.

Maar werd deze ook wel eens alleen nationaal ingezet en eventueel gekoppeld met de nationale Hondekoppen (groen en/of geel)?
Re: Hondekop Benelux en "standaard".
Jazeker, samen in trein Asd - Vs waarna de Benelux werd losgekoppeld in Rsd en deze doorging naar België.



Grt, Ronald.
Re: Hondekop Benelux en "standaard".
Goede morgen,

Nadat de Benelux-hondekoppen, die overigens niet naar Luxemburg reden, afgedankt waren hebben ze in de binnenlandse dienst nog een poosje gereden in dienst Amsterdam-Vlissingen.

Groet,
Niek
Re: Hondekop Benelux en "standaard".
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hondekop Benelux en "standaard".
Dat is mooi, overweg namelijk een groene hondekop te kopen en deze te koppelen aan de twee beneluxstellen.  :)
Re: Hondekop Benelux en "standaard".
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hondekop Benelux en "standaard".
Is totaal geen onbekende samenstelling Olav.

We kunnen in model helaas nog steeds geen hondekop viertje kopen (behalve LIMA dan), dat was de meest geziene samenstelling.

Viertje voor Vlissingen en twee tweetjes voor Antwerpen, heeft zo jaren dienst gedaan.
Re: Hondekop Benelux en "standaard".
Ze zijn ook als internationale trein iingezet met versterking in het binnenland
, tot of vanaf een Roosendaal Van een materiaal 46 2- of 4-je. Ik vond dat als beginnend treinliefhebber een gek gezicht. De machinist van zo lange internationale trein in een piepkleine cabine. Terwijl de stellen daar achter en grote/ruime plaats voor de machinist hadden.

Groet,
Niek
Re: Hondekop Benelux en "standaard".
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hondekop Benelux en "standaard".
Als er destijds sprake was van mat 46, dan zal dit in de gewone dienst Amsterdam-Vlissingen zijn geweest.

beginjaren hondekop werden mat 46 en 54 gewoon door elkaar gebruikt.

Reden dat mat 46 voorop reed was dat dit materieel een max snelheid heeft van 120 km/h en de hondekop mat 54 een max snelheid heeft van 140 km/h. Kun je nooit te hard rijden in de gewone dienst.

Heet borgen van processen met een duur woord :-)
Re: Hondekop Benelux en "standaard".
 @citaat Bron afbeelding: Nobody. Amsterdam CS 1960.
Re: Hondekop Benelux en "standaard".
Citaat van: Marklindak op vrijdag 17 november 2017, 17:55:59
Reden dat mat 46 voorop reed was dat dit materieel een max snelheid heeft van 120 km/h en de hondekop mat 54 een max snelheid heeft van 140 km/h. Kun je nooit te hard rijden in de gewone dienst.

Ik heb daar ook andere verhalen over gehoord van een machinist :)
Het ontbreken van ATB in mat 46 gaf een stukje "vrijheid" om ook wel eens een tikje harder dan 140 te gaan. Gekoppeld met mat 54 ging dat gemakkelijk :)