Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Welke loc heb ik ?

Gestart door RoelofS vrijdag 17 november 2017, 01:57:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke loc heb ik ?
Lid sinds: 2009

offline
Welke loc heb ik ?
Hallo,
op een beurs een lok gevonden die in mijn verzameling past...
Alleen ik weet het Marklin-nr niet; kan hem althans niet in de "Datenbank" bij Marklin vinden.
Het is een rode BR365 diesel, met TELEX voor en achter, met nog als bijzonderheid dat er twee
kleine gele lichtjes links en rechts van de cabine zitten. Deze schakelen met F1; de TELEX voor
met F2, de TELEX achter doet het niet... werk aan de winkel dus.
Er lijkt fabrieksmatig een originele type 60901 decoder in te zitten.(met "klavier" dus)
  In de Marklindatabank kan ik wel een 34641 vinden, met het juiste bedrijfsnr 365 709-5
Daar wordt echter met geen woord gerept over de extra lampjes, die ik noemde, en bovendien is het een
DELTA uitvoering.
Nog een raadsel : mijn BR365 heeft gele koppelingen; de 34641 in de Marklindatabank niet,
en op ebay.de heeft de helft van de aangeboden 34641'en die ook, de andere helft niet....
Op de ebay plaatjes zijn de zijlichtjes wel zichtbaar, maar ook daar heeft niemand het erover.
Heeft Marklin hier meerdere varianten gemaakt ?
Het is wel een moderne, goedkope versie; de lok heeft maar een (door tandwielen) aangedreven as.
  Op de Marklinwebsite staat wel "drie assen aangedreven"
Vroeger zeiden ze dat alleen als er inderdaad drie door tandwielen aangedreven assen waren; daarna,
toen er op tandwielen bespaard werd, zeiden ze nog "drie door koppelstangen aangedreven assen" - laten
ze "door koppelstangen" tegenwoordig weg ?
Iemand die mijn lok kan "determineren" ?

m.vr.gr.
RoelofS
Re: Welke loc heb ik ?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Welke loc heb ik ?
Je hebt het over een V 160 dieseltje, artikelnummer 3065, zitten twee telex koppelingen op.

De gele koppelingen met artikelnummer 34641 waar je het over hebt kloppen!
Re: Welke loc heb ik ?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Welke loc heb ik ?
Hoi Roelof,

Je hebt de 34641. Daar zit oorspronkelijk een Delta-decoder in, dus is die van jou gedigitaliseerd door de vorige gebruiker.
De 34641 heeft gele telexkoppelingen zover ik weet. De op ebay aangeboden modellen met een zwarte koppeling zijn vermoedelijk niet origineel.
Wat veel gedaan werd is de kap van de 34641 overzetten naar een onderstel van een digitale V 60 zoals die van de 37649, zodat men een digitale loc kreeg zonder deze zelf te moeten ombouwen.
Wat ook kan is dat bij jou ook een onderstel van een digitale V60 is gebruikt (gezien de 6090x decoder), maar de gele koppelingen van de oorspronkelijke 34641 zijn overgezet samen met de kap.
Om zekerheid te krijgen zou je foto's van het binnenwerk en het onderstel kunnen plaatsen, of deze goed vergelijken met de foto's op internet van de 34641 loc's met een gele koppeling.

Mvg,

Johan (treinsmurf)
Re: Welke loc heb ik ?
Stijn Laceur
gast

Re: Welke loc heb ik ?
Roel,
misschien eens gedetailleerde foto's maken?
Zowel van de gesloten loc als van haar ingewanden, kwestie dat er kan gedetermineerd worden wat er allemaal juist inzit.
Re: Welke loc heb ik ?
Lid sinds: 2009

offline
Re: Welke loc heb ik ?
Hallo, hierbij de plaatjes. Ik ben met name benieuwd naar de zij-lichtjes aan de cabine. Daarvoor is speciaal een printje met gele LEDjes
op de top van het binnenwerk geplaatst. Bij de beschrijving van de 34641 bij Marklin wordt daar in het geheel niet over gesproken...
Ze zitten er echt professioneel in; zowel in het binnenwerk alsook in/op de kap, bediend via een van de "functiedraden" van de decoder.
( In de Marklinkleuren, ik geloof bruin-rood)
Dat maakt het m.i. niet waarschijnlijk dat het een mix is van onderstel van een type, en kap van een ander type.
Gezien het feit dat er maar een as per tandwiel aangedreven is, is het ook geen onderstel van een oudere serie (30xx,31xx)

m.vr.gr.
RoelofS
Re: Welke loc heb ik ?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Welke loc heb ik ?
Zo te zien klopt het wel. De buitenkant en binnenkant zijn van de 34641.
Netjes gedigitaliseerd door de motor te vervangen door een hoogvermogens motor en de delta decoder te vervangen door een 60902 decoder.
De verlichtingselectronica op het dak (die de lampjes aan de zijkant verlichten) zijn van de originele 34641.

Mvg,

Johan
Re: Welke loc heb ik ?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Welke loc heb ik ?
De lichtjes zijn ook goed , alleen hebben ze een andere functie bij het model , ontkoppelen aangegeven . In het grootbedrijf was het loc is radiografisch bediend
Re: Welke loc heb ik ?
Lid sinds: 2014

offline
Re: Welke loc heb ik ?
Met een koppelstangen aandrijving is toch niks mis zo gebeurt het ook bij het groot bedrijf heb zelf een vrij nieuwe BR 03 deze heeft ook koppelstang aandrijving en dat werkt prima meer tandwielen betekent vaak alleen maar meer geluid ;)
Als ik een lok niet kan thuis brengen google ik altijd op het bedrijfs nr van de lok heeft me tot nu toe altijd geholpen.
Re: Welke loc heb ik ?
Lid sinds: 2009

offline
Re: Welke loc heb ik ?
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 17 november 2017, 22:28:52
Als ik een lok niet kan thuis brengen google ik altijd op het bedrijfs nr van de lok heeft me tot nu toe altijd geholpen.
Mark, mijn ervaring is dat je er niet blind op kunt varen dat elke Marklin-productnr. ook een eigen bedrijfsnr heeft; en, omgekeerd,
verschillende bedrijsnrs kunnen horen bij een productnr.
Bovendien kun je dan hooguit nagaan, waar de kap vandaan kom; het zegt nog niets over het binnenwerk van een lok die niet nieuw gekocht is..

m.vr.gr.
RoelofS
Re: Welke loc heb ik ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Welke loc heb ik ?
 @citaat Roelof, in 99,99% van alle gevallen wel hoor. ;)