Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

K83 VOEDING

Gestart door modelbouwpatrick woensdag 15 november 2017, 13:05:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K83 VOEDING
modelbouwpatrick
gast

K83 VOEDING
Kan de märklin k83 ook apart gevoed worden ,dus niet de baanspanning gebruiken, Bij de viessmann 5211 kan dit

thx
Bewerk bericht
Re: K83 VOEDING
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: K83 VOEDING
Dat kan wel maar dan moet je hem aanpassen. Ik stuur een PB



Re: K83 VOEDING
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: K83 VOEDING
Hi Maarten, ik denk dat er meer zijn die het willen weten.

groet
Harald
Re: K83 VOEDING
Lid sinds: 2006

offline
Re: K83 VOEDING
Heeeeee, die vraag had je toch ook al bij de buren geplaatst, en daar is hij al 2 keer beantwoord, met de juiste informatie

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,76258.0.html

Groetjes
Re: K83 VOEDING
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: K83 VOEDING
Re: K83 VOEDING
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: K83 VOEDING
Het bestand is te groot om als bijlage hier op te zetten. Maar wie het hebben wil kan mij een pb sturen.
Het komt er op neer dat je op de print een kleine aanpassing moet doen door een draadbrug door te slijpen.


Probeer anders deze link: https://www.3rotaie.it/3r_Documenti/k83_ali_separata.pdf
Volgens mij werkt dit wel en kun je het pdf bestand zelf downloaden.
Re: K83 VOEDING
Lid sinds: 2006

offline
Re: K83 VOEDING
Op die manier maak je er een Viessmann 5211 van, maar ik denk schat in dat dit iets te ingewikkeld is voor de topicstarter.

De andere manier is veel eenvoudiger en vergt geen aanpassingen.

Groetjes
Re: K83 VOEDING
modelbouwpatrick
gast

Re: K83 VOEDING
bedankt ga het proberen

Re: K83 VOEDING
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: K83 VOEDING
ik heb een k83 op een separate boosterkring staan, samen met alle wisselaandrijvingen.
Re: K83 VOEDING
Lid sinds: 2010

offline
Re: K83 VOEDING
@robert,

Dat is mooi dat je een K83 op een separate boosterkring hebt. Dat geven al meerdere mensen aan. Maar kan je ook uitleggen hoe je dat gedaan hebt? Is dat dezelfde oplossing die al hier is aangeven of een andere oplossing? Want dat is de vraag van Patrick, zie het bericht hier onder:

Citaat van: modelbouwpatrick op woensdag 15 november 2017, 13:05:32
Kan de märklin k83 ook apart gevoed worden ,dus niet de baanspanning gebruiken, Bij de viessmann 5211 kan dit

Groeten Ronald.
Re: K83 VOEDING
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: K83 VOEDING
de k83 heeft aansluitpunten (rood & bruin) waarmee de verbinding naar de booster plaatsvindt
(https://static.maerklin.de/damcontent/19/27/1927172fe21fca3a6614028cc86b1d811434542245.pdf)

in mijn geval is dat een booster die alleen maar de K83 en (andere) wisseldecoders voedt.
NB - de wisseldecoders in de wisselbedding voed ik ook zo (dus niet vanaf de wissel zelf, die rijspanning voert van één van de andere boosters)
Re: K83 VOEDING
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: K83 VOEDING
Dus gewoon een aparte "ringleiding" (toevoer en massa) voor alle schakelende decoders, de ringleiding is aangesloten op een booster die alleen dit "schakelwerk" doet.

Dat is bij mij ook zo, een LDT DB2 booster doet alle schakelwerk, daarnaast is ook de rijbooster, een Edits van 10A, op de DB 2 aangesloten.

Werkt al meer dan 10 jaar prima, de booster al meer dan 20 jaar, de eerste 10 jaar in samenwerking met de Edits centrale.

Groet, Anne W
Re: K83 VOEDING
Lid sinds: 2015

offline
Re: K83 VOEDING
Bij mij ook een aparte ringleiding met ldt db2 booster en 52 va voeding marklin  voor wissels en seinen
de nieuwe M83 (vervanger van K83 ) is alleen te gebruiken op de hoofd ringleiding
mg Jan
Re: K83 VOEDING
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: K83 VOEDING
Leg dat eens uit Jan.

De M83/K83 moeten hun digitale signaal van de de databus (rood/zwart) vanuit de mfx-compatibele booster halen. Dat kan een CS2/C3 zijn, maar ook de mfx-boosters.
Voor het benodigd vermogen kan gebruik gemaakt worden van deze dataleiding maar ook een aparte schakelende voeding.

In de oplossingen die eerder beschreven zijn, zoals bijv. Anne W beschrijft, worden en booster benut om het nodige vermogen te leveren. Dit is een andere route dan de aparte voeding van de Viessmann, die hiervoor gebruikt maakt van standaard lichttrafo's.

John
Re: K83 VOEDING
Lid sinds: 2015

offline
Re: K83 VOEDING
Beste John
De ldt 2 booster aangesloten aan Raptor - geeft stroom aan de k83 - is  aparte ringleiding(wordt gebruikt voor wissel/seinen)
De m83 echter werkte niet op de ldt2 booster maar wel op de hoofd ringleiding
dit is/was mijn ervaring
Groet Jan