Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC

Gestart door Martijn1974 dinsdag 14 november 2017, 20:09:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC
Hallo allen,

Ik heb een oude Marklin 3428 BR515 omgebouwd naar DCC (Lokpilot v4.0)
Nou doet zich iets vreemds voor met de front- en sluitseinen en interieurverlichting...en ik kom er niet uit.
Op de Intellibox, TwinCenter, en analoog werkt het allemaal identiek en naar behoren.
https://youtu.be/jkSyolJluGI

Maar op de CS2 en CS3 gaat het licht heel fel, en flikkert het.
https://youtu.be/AxGPFFGdkvg

Ik heb alle aansluitingen ontelbare keren gecontroleerd, alles lijkt te kloppen.
Dit is het enige probleem, voor de rest rijdt hij als een zonnetje.

Wie kan mij hiermee op weg helpen?

mvg,
Martijn.
Re: Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC
Martijn,

Het komt doordat je de verlichting, met een zijde, aan de locmassa hebt zitten. Hierdoor knippert de verlichting als er een digitaal signaal op de rails gezet wordt.
Dit knipperen is bij de ene centrale meer te zien dan bij de andere, als gevolg van de manier hoe en welk signaal uitgezonden wordt. Het Motorola signaal wat de CS uitzend zorgt namelijk voor het geflikker.

Oplossing is de verlichting aan de V+ van de decoder (blauwe draad) aan te sluiten, of Motorola signaal uitzetten.
Zelf heb ik een accutreinstel met leds uitgerust, zie dit topic voor een ombouwverslag.
Re: Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC
Ik had al zo'n vermoeden dat het door een signaal via de rails kwam...
Wel vreemd dat dit de enige trein is die er last van heeft, terwijl er ook anderen op de zelfde wijze zijn omgebouwd.
Om de lampjes op de blauwe draad te krijgen is nogal lastig bij deze trein. Dan moeten ze geheel gescheiden worden van het chassis...daar ga ik eens op broeden.
Bedankt voor het inzicht in ieder geval.


mvg,
Martijn.
Re: Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC
Martijn,

Ik heb in mijn vorige bericht een link naar een topic toegevoegd, waar je kan zien hoe ik de verlichting potentiaalvrij heb uitgevoerd.
Misschien helpt dat je om een idee uit te broeden voor je eigen accuwagen.
Re: Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC
De link heb ik gezien en het verslag gelezen. Erg mooi uitgevoerd.
Echter is de trein niet van mij en diegene wil (vooralsnog) de originele verlichting behouden.
Ook rijdt hij daadwerkelijk met DCC en MM door elkaar op de baan...dus MM uitzetten is er niet bij.

Ik heb het onderstel nog eens bestudeerd, en ik zou de front- en sluitseinen houder los kunnen schroeven en hem met wat modificatie van de bodemplaat isoleren met dubbelzijdige tape.
Het interieurlampje kan ik de houder iets opruimen met de Dremel, en krimpkous om de voet van het lampje en zodoende isoleren... Als dit niet blijkt te werken dan zal ik het plan van de Leds voorleggen.

mvg,
Martijn.
Re: Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC
Voor dat doel heeft marklin speciale lampfittingen die je in de oude barjonet aansluiting kunt zetten om daarin een steeklampje te monteren, en dan heb je twee aansluitdraden per lampje. Het probleem wat je ziet is niet nieuw of uniek is al heeeeeeeeeel lannnnnnnng bekend.

Verlichting aansluiten op de blauwe draad dat is de PLUS van de spanning.

Groetjes
Re: Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC
Martijn,

Dank voor je compliment.
In elk geval succes met de ombouw, ik zou voordat je met een dremel aan de slag gaat inderdaad wel, zoals Wim zegt, naar steeklampjes/rijstkorrellampjes kijken.
Re: Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC
Citaat van: Sprinter op woensdag 15 november 2017, 11:52:29
Het probleem wat je ziet is niet nieuw of uniek is al heeeeeeeeeel lannnnnnnng bekend.
Ja, maaaaar net niet bij mij...
Ik houd mij sinds kort bezig met Marklin/3-rail/wisselstroom.
Al decennia werk ik met 2-rail/gelijkstroom...en DCC, maar nog nooit heb ik dit probleem gezien, terwijl ik dikwijls gebruik maak van de chassis massa ipv de blauwe draad.

Al doende leert men he?!  ;)

mvg,
Martijn.
Re: Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC
Dan heb jij nog nooit goed gekeken, want ook met puur DCC is dit probleem. En zelfs met puur Motorola ook. Heeft niets met Multi-protocol te maken.

Groetjes
Re: Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC
 @citaat Maar wel met de gebruikte centrale, in dit geval de CS2/CS3 en dat is ook al lang bekend.
Re: Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC
Je kan een condensator van 100 uf over het lampje kunnen uitproberen.
De min aan de gele/witte draad en de plus op de massa van de lok.

Willem.
Re: Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vreemd probleem met de lichten na ombouw naar DCC
 @citaat Nooit doen, de spanning op de AUX is een PWM spanning en dan sluit je de AUX poort bij opkomende puls telkens kortstondig kort.
Gewoon een geisoleerde lampvoet gebruiken en tussen Decoder plus en de AUX aansluiten.