@Laenderbahn027
Ik probeer anderen te waarschuwen. Zelf heb ik zoveel M*, P* en R* flex dat ik het daarmee ga proberen, en dus met Peco-strips ...
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 14 november 2017, 14:20:17
Je moet ze ook niet met de hand vervoeren maar in een doossie Jan-Willem. Mijn hele onderbaan is Piko-A flex, niks mee.
Bedankt voor de tip: ik zag in zo'n doosje 2 kwaliteiten, stevige zoals deze op jouw foto's en monday morning productions. Ik vrees dat ik die meekreeg op de beurs (van E., I know you know him).
Ik liep ermee de beurs in Rijswijk uit, en voor ik bij de uitgang was, was ik al 20 cm bielsmat kwijt. Daarna heb ik ze dubbelgevouwen om ze heel te houden. Thuis gekomen sprongen de railsje keurig terug, net zo recht als op de beurs, maar die bielsmatstukjes ...
R1, R2, en R3 zijn stralen die veel mensen moeten gebruiken vanwege ruimtegebrek. NEM-normblad 112, gaat over hart-op-hart afstanden ten gevolge van het profiel vrije ruimte in bogen (NEM-normblad 103).
Kleiner dan R1 (360 mm) moet je niet gaan bij voertuigtypen A (23,0 cm) en B (27,8 cm). Als je langere voertuigen gebruikt, moet je minimaal een straal van 400 mm gebruiken.
Binnen het aanbod van Märklin is de eerstvolgende radius voor R2=424,6 mm (alleen bij K-rails), bij Piko-A R2=421,9 mm. Maar als het met Piko-A flex lukt, dan kun je nog wat zakken....
Mits je maar zorgt dat je bij wissels weer op de gewenste hoh komt die bij die wissel hoort.
Vervelend bij k-rails: er ontbreekt tussen R2 en R3 iets. Er past een complete boog tussen. Dat is ruimte die Märklin voorzien heeft voor bovenleiding masten.
Als je R1 niet gebruikt (te klein), en R2 wel, dan past er om R2 een cirkel met een straal van 424,6+61,9=486,5 mm.
Haal ik dat Piko-A trucje nogmaals uit: 486,5+61,9=548,4mm
2241 = 553,9 mm
Je ziet dus dat die extra cirkel feilloos past. Hij zou zelfs een paar mm groter kunnen:
553,9-61,9=492 mm
Of als je dat mooier vindt, er precies tussen in (tussen 486,5 en 492) ...
Zie:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=K-Rail_GeometriePeanuts zal menigeen denken met voldoende ruimte. Maar dat is niet zo. Vooral in schaduwstations kan het praktisch zijn om net dat derde of vierde spoor te kunnen realiseren waar je anders vanaf moet zien.
Uitgaande van de hoh-afstanden tabel kun je andersom redeneren: wat is de maximale radius die nog past op een bepaalde tafeldiepte? Stel 2251 past net niet, maar 2241+61,9 mm past net wel.
Dan weet je al dat je veilig 55212+55213+55214+de zelfgemaakte 4e cirkel kunt leggen, en dat door alle vier type C voertuigen passen. Dat hoef je niet met Piko-A te doen. Het gaat om de straal in millimeters en de hart-op-hart afstanden ertussen. Met wat moeite kan het met flex-rails, mits je die maar goed kunt vast lijmen. Alleen de bovenleidingsmastjes vormen het probleem: waaraan hang je de bovenleiding op, als je die wel wilt hebben?