Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Brawa 40803

Gestart door nobody maandag 10 juli 2017, 17:07:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa 40803
nobody
gast

Brawa 40803
Ook Brawa laat wel eens een steek(je) vallen. Helaas.
Betreft deze loc ===> klik
Bij proefrijden op m'n "M" rail baan bleek dat ze niet over de hoge puko's van de wissels heenkwam.
Blijkt dat de sleper niet genoeg kan inveren doordat ie knijp loopt tegen de, plastic,  bodemplaat.
Stuk wegfrezen. Daarbij kwam een stukje messing bloot. bij meting blijkt dat dat deeltje
in rechtstreeks elektrisch contact staat met de sleper, dus geen probleem.
Na uitrichten sleper en proefrijden geen moeilijkheden op wissels meer.

Ook bleek het machinistenhuis niet aan te sluiten op het chassis. Was me niet eerder opgevallen.
Zag het pas op de foto ... Beetje kippig hè.
Het aangegoten nokje past niet in het rechthoekige gaatje in de bodemplaat.
Na uitoefenen druk brak het nokje af en sloot het huis. Dan maar géén nokje.
Zie pijltje in onderstaande afbeelding.

Verder niets dan lof voor deze fraaie creatie. (mag ook wel, voor die prijs)
Re: Brawa 40803
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Brawa 40803
Mooi,
dat je dat zelf hebt kunnen oplossen !  :thumbup:
Re: Brawa 40803
nobody
gast

Re: Brawa 40803
 @citaat Na vele ritten bleek dat de tender wel eens met de wielen tussen de rails belandde.
De loopvlakken van de wielen zijn smaller dan die van Märklin wielen.
De tenderwielen van de buitenste twee assen op een afstand van 14,1 mm, tussen de flenzen, en die
van de middelste as op 14,2 mm gezet.
Deze geringe aanpassing bleek de oplossing van het probleem(pje).
Re: Brawa 40803
Lid sinds: 2009

offline
Re: Brawa 40803
Hoi Wim,

Ze is weer mooi! Heb je er niet over gedacht haar te retourneren aan Brawa? Prima service over het algemeen...
Re: Brawa 40803
nobody
gast

Re: Brawa 40803
 @citaat Om haar heen en weer te sturen voor alleen de te geringe opening voor het nokje lijkt me overdreven.
De overige aanpassingen had Brawa vast niet gedaan, want ze is zo ontworpen en geproduceerd.
Re: Brawa 40803
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Brawa 40803
Hoi Wim,

Ik heb de 40811, de DB versie BR 57 2070, en die lijkt min of meer dezelfde problemen te hebben. Ik ga in ieder geval jouw tip voor de afstand van de tenderassen opvolgen. Ik dacht dat eerst dat het aan de wagons lag die er kortgekoppeld aan hangen (setje kolenbakwagens, die lopen nl. zelf ook regelmatig uit de rails, die heeft M te kort gekoppeld).
Ik heb nog niet zoveel met de loc gereden, dus ik moet nog even kijken of het ook nodig is om de ruimte bij de sleper aan te passen.
Of ook mijn cabine niet goed sluit, kan ik op dit moment even niet zeggen, de loc staat ergens in een schaduwstation, dus is even "onzichtbaar".

In ieder geval bedankt voor je tips  :thumbup:

-edit - aanvulling. Ik heb er nog even mee gereden. Zowat op elke wissel loopt de loc uit de rails, dus ik zal ook iets met de sleper moeten doen.
Ik denk dat ik de tender eerst maar eens ga verzwaren, onder de koleninzet kan nog wel wat lood liggen, kijken of dat helpt, want ik meet al 14,1 mm flensafstand.
Nu is er een klapdeurtje van tussen de cabine en tender uitgevallen. Eens zien hoe ik dat weer vast kan klemmen zonder de tere klemmetjes te breken.
Zucht, ik word een beetje gaar van al die problemen met nieuwe locs (zoals ook railbus met fietsaanhanger, BR 103 met raamproblemen).
Ze zijn mooi, maar erg kwetsbaar of ongeschikt om mee te rijden... :-(

Groet, Paul
Re: Brawa 40803
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Brawa 40803
Vanmiddag maar eens een mailtje naar Brawa gestuurd, kijken wat ze voorstellen...

Groet, Paul
Re: Brawa 40803
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Brawa 40803
En de reactie:

Grundsätzlich ist die BR 57 für Märklin-M Gleise nicht geeignet, die Punktkontakte sind sehr hoch und somit kann der Schleifer Probleme machen. Auch sind die Toleranzen der Schienen so hoch dass es zu Entgleisungen kommt.

Mit freundlichen Grüßen
BRAWA
Modellspielwarenfabrik GmbH & Co. KG

Nou, als ze dat op de website gezet hadden in 2016, dan had ik 'm natuurlijk nooit besteld (met een baan met 95% M-rails).
Je mag toch van een merk verwachten, dat als ze een loc voor Märklin uitbrengen, dat deze voor alle rails geschikt is. (En dat heb ik ze ook weer gemaild).

Kortom, na het debacle met de Köf (M 3680 in samenwerking met Brawa) met zinkpest, nu weer een miskoop bij Brawa. Ik ben wel klaar met Brawa...  :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:  >:-D

Groet, Paul
Re: Brawa 40803
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Brawa 40803
Jeetje, wat een slecht verhaal!
Re: Brawa 40803
nobody
gast

Re: Brawa 40803
Wat een gelul van Brawa. :thumbdown:
De sleper kan gewoon niet genoeg inveren. Dus óók ongeschikt voor "C" en "K" wissels.
Re: Brawa 40803
Lid sinds: 2017

offline
Re: Brawa 40803
Mijn 40801 (=geluidloze 40803) draait gewoon zijn rondjes.
Geen haperingen, ontsporingen, kortsluiting e.d. ook niet op wissels (C-rail)
Machinistenhuis is correct gemonteerd en sluit aan op het chassis
Filmbeelden zijn uitgesloten want eigentijdse prullaria waarmee die geproduceerd kunnen worden zijn in mijn modelspoorparadijs niet voor handen

Cees
Re: Brawa 40803
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Brawa 40803
Door de kap eraf te halen, kon ook het deurtje weer gemonteerd worden.

Inmiddels wat weggeslepen uit de bodem (zie foto), het voorste slijppunt (links op de foto) zou misschien nog iets dieper kunnen maar niet veel. Bij het achterste slijppunt ligt de sleper nu al dieper dan het plastic stangenstelsel. Hiermee rijdt de loc op 5202 en 5208 wissels al iets minder storingsgevoelig als hij rechtdoor rijdt. Aftakken is nog wel een probleem.

Vanavond nog even wat lood voor in de tender halen bij de ijzerwinkel (dacht dat ik nog wat had liggen, maar kon dat niet 1,2,3, vinden).

We sukkelen voort.

Groet, Paul
Re: Brawa 40803
nobody
gast

Re: Brawa 40803
 @citaat Juist het voorste stuk (bij de cilinders) veroorzaakt dat de sleper onvoldoende kan inveren.
Je kunt gerust dieper slijpen. Het onderliggende messing stripje staat in direct contact met de sleper
en kan dus geen kwaad.
Re: Brawa 40803
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Brawa 40803
 @citaat ...Waarbij je dus wel moet oppassen dat je in de breedte niet teveel wegslijpt, want aan de zijkanten zitten nog twee strips en die hebben massa...
Had ik dus weer. Maar met wat lak afgedekt, want de zijkanten van de sleper zouden die strips net kunnen raken.

Toch mijn eigen lood nog teruggevonden (de ijzerwinkel had het trouwens niet) en twee plakjes afgeknipt en in de tender gelegd, onder de koleninzet. De tender blijft nu wat beter in het spoor rijden, maar ik heb het nog niet op de gehele baan getest.

Voor de tweede keer de kap van de loc eraf omdat het linkerdeurtje eruit was gevallen. Nu viel ook het mechanisme dat het deurtje vasthoudt eruit. Gelukkig kon ik dat er weer inschuiven. Volgende keer het deurtje maar met lijm vastzetten op de metalen draaistang!?

De loc lijkt nu beter te rijden, maar ik ga nog uitgebreid testen. Als er geen (belangrijk) bericht meer volgt, is alles OK.

Groet, Paul
Re: Brawa 40803
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Brawa 40803
Rijden met deze loc bleef een drama. Inslijpen van de sleperruimte hielp wel iets en ook het afstellen van de asbreedte van de tender, maar hij bleef op sommige wissels ontsporen.
Ook bleven de deurtjes eruit vallen, eerst lieten de klemmetjes los van het staafje in de "deurpost", en die konden alleen weer vastgeklemd worden door de kap eraf te halen, de deurpost uit de lokkap te schuiven, vast te klikken en dan het hele boeltje weer in elkaar te zetten.  Met alle problemen van dien, want de leidingen langs de ketel wilden in de ketelbodem in plaats van erlangs en ook de schroef die onderin de ketel weer vastgedraaid moet worden, viel niet in het schroefgat maar altijd ernaast. Vervolgens wilde ook de deurposten niet meer in de houder schuiven (nokje afgesleten).
Kortom een tragedie. Ik had in totaal iets van 12 opmerkingen over deze loc verzameld in de paar maanden dat ik hem heb; nog nooit zo'n wanprodukt gehad.

De loc is weer ingepakt en gaat morgen (via de winkel) en met klachtenbrief terug naar Brawa voor een Generalüberholung.

Groet, Paul
Re: Brawa 40803
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Brawa 40803
De loc is vorige week terug gekomen. De deurtjes zijn gerepareerd, de schroef onderin de ketel zit er weer in (hoe ik die bij een volgende servicebeurt er weer in moet zetten is mijn nog steeds een raadsel).
In de Begleitbrief stond weer vermeld dat de loc bij M-rails slechts beperkt inzetbaar is (Ja had dat dan op de website geschreven,  :evil: ).
Verder was er aan de loc en met mijn overige 9 opmerkingen niets gedaan.
Een eerste testritje over 7 wissels in het station leerde dat hij met de helft nog steeds problemen heeft. Mag ik straks weer bij 7, 8 wissels onder de tafel kruipen om hem weer op de rails te zetten.... Zucht (wel goed om soepel te blijven  :D ).
Sorry, maar Brawa heeft voor mij echt afgedaan.  :-(  :thumbdown:
Groet, Paul
Re: Brawa 40803
nobody
gast

Re: Brawa 40803
 @citaat Ik ben ook een beetje teleurgesteld door Brawa.
Hoewel dit de eerste loc van dit merk is, waarbij ik mankementen constateerde.
Wat me wel opvalt aan Brawa loc's: De plasticsoort, die gebruikt is voor de vensters, verkleurt in ondoorzichtig blauw
onder invloed van (een beetje) ultraviolet licht (daglicht).
En 'k vind 't jammer dat men is overgestapt van ESU decoders naar D&H. Omdat ik een ESU fan ben en de Lokprogrammer bezit.
Re: Brawa 40803
Lid sinds: 2006

offline
Re: Brawa 40803
Jammer en frustrerend voor je Paul.
Hopelijk vind je een definitieve en afdoende oplossing.

En dat terwijl men bij Brawa wel bij de top wil horen (qua detaillering) met prijzen die er niet om liegen.