Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

mfx+?

Gestart door RoelofS maandag 13 november 2017, 00:39:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mfx+?
Lid sinds: 2009

offline
mfx+?
Hallo,
sinds gisteren is er een "glazen trein" in mijn verzameling; echter : hij rijdt niet!
  Uit "Houten" ; nieuw in OVP enz...
Volgens het boekje met adres "af fabriek" nr 49
  Ingetoetst op mijn Intellibox en .... niets ... ??!!
   Eerdere mfx loks werkten wel gewoon op het "fabrieks-adres" van mijn IB.
Kan ik hier nog iets mee ? (behalve mopperen bij de verkoper, als hij er tenminste is op de volgende beurs)
Openschroeven is ook nog een optie..?

RoelofS

Re: mfx+?
Lid sinds: 2009

offline
Re: mfx+?
... ik vergat nog te melden dat het gaat om een 37584
Kan ik met de IB uitlezen wat het MM-adres is van een mfx+ lok?
RoelofS
Re: mfx+?
Lid sinds: 2014

offline
Re: mfx+?
Heb hetzelfde met mfx locs. Je loc is waarschijnlijk gewoon ok. Zijn eerder oplossingen voor behandeld in dit forum, maar mij is het nog niet gelukt om mijn mfx locs met de IB rijdend te krijgen. En nee, je kunt het adres van een mfx niet uitlezen.
M.v.g.
Hans
Re: mfx+?
nobody
gast

Re: mfx+?
Wanneer je niet weet welk adres je decoder heeft, kun je er toch zélf een adres inzetten?

Zie hier hoe ===> klik


Edit nobody: Link naar handleiding toegevoegd.
Re: mfx+?
Lid sinds: 2017

offline
Re: mfx+?
Wanneer je er in slaagt de decoder te programmeren schakel dan over op het dcc protocol
Dan ben je verlost van het mfx geleuter
Doe ik ook en dat bevalt me prima !

Cees
Re: mfx+?
Ben den Hollander
gast

Re: mfx+?
Over de Glazen trein 37584: die staat "af fabriek" op DCC adres 3. Dus stel op de IB het lokadres 3 in op DCC28 protocol en je kunt rijden.

Wil je dat adres veranderen dan doe je dat vanuit de IB op een programmeerspoortje via het DCC programmeer menu: CV1 veranderen.

Gr, Ben.
Re: mfx+?
Lid sinds: 2009

offline
Re: mfx+?

Ben, jouw suggestie heeft resultaat opgeleverd! Hij rijdt nu op DCC adres3. Waarom hij niets doet op het MM-fabrieksadres 49, wat de handleiding met zoveel woorden aangeeft, snap ik niet.

m.vr.gr.
RoelofS

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: mfx+?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx+?
Beste Roelof,

Het zou kunnen dat de decoder blijft hangen in de DCC modus omdat dat een hogere prioriteit heeft als Motorola, als je in de IB DCC uit kunt zetten dan kun je dat eens proberen, je kunt ook in de decoder DCC uitzetten. (e.e.a. staat in de handleiding van de lok)

Maar als je tevreden bent met rijden op DCC dan zou ik niet proberen op Motorola te gaan rijden.

Groet, Anne W
Re: mfx+?
Bahn-AG
gast

Re: mfx+?
Hallo

DCC kun je niet uitzetten.
Ik zou gewoon met DCC blijven rijden. Motorola is wel erg beperkt..eh...ouderwets :D

Bart
Re: mfx+?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx+?
Beste Bart,

Behalve het "waarde-oordeel" ben ik het met je eens.

Groet, Anne W
Re: mfx+?
Lid sinds: 2009

offline
Re: mfx+?
Beste Bart,

ik zal voorlopig ( met deze lok) wel DCC bliven rijden, al was het maar omdat hij vooralsnog niet op MM reageert....
Maar overigens heeft DCC in deze situatie voor mij geen meerwaarde. Ik kan er niets mee, wat niet ook met MM zou kunnen.
(moet nog uitzoeken, hoe ik bij deze lok de functies 5-16 moet aanspreken via mijn IB)

m.vr.gr. RoelofS
Re: mfx+?
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: mfx+?
Citaat van: RoelofS op dinsdag 14 november 2017, 10:35:30
(moet nog uitzoeken, hoe ik bij deze lok de functies 5-16 moet aanspreken via mijn IB)

Je IB de nieuwste update geven die op de Uhlenbrock site staat, daarna kan je met "shift" de functies 5-8 aanspreken.
"Shift" doe je door als de lok actief is nogmaals op #lok te drukken en daarna de F 1-4 die dan F 5-8 worden.
(dus F1 word F5, enz)
Hoger als F8 kan bij mijn weten niet met een IB 1.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: mfx+?
nobody
gast

Re: mfx+?
 @citaat Zonder de update kan mijn IB IR (in DCC) F5 t/m 8 benaderen.
Met update: Zie afbeelding hieronder. Meer functies: Zie (PDF) ===> klik
Re: mfx+?
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: mfx+?
 @citaat

Dit geld voor de betaalde update (V2.000), niet voor de gratis update van de IB (tot V1.550)
Re: mfx+?
Ben den Hollander
gast

Re: mfx+?
Voor de IB-IR is de update 2.0 gratis te downloaden, voor de IB zonder IR koop je 2.0 in de winkel: https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=128242
Re: mfx+?
Lid sinds: 2006

offline
Re: mfx+?
Maar ik denk dat jouw loc ook gewoon op Motorola rijd via de Intellibox.

Loc op roepen met adres 49, dan nogeens loc# en dan de menu knop drukken en dan het format instellen op Motorola new en na bevestiging zal de loc op adres reageren, vooropgesteld dat dit het juiste Motorola adres is voor deze decoder.

Maar met je IB kun je sowieso 9 functies bedienen en na een upgrade naar V2.0 zelfs 65000.

De stelling dat je niets aan DCC hebt is niet waar daar heb jij heel veel aan, alleen weet je nog niet hoe het te gebruiken.

Groetjes
Re: mfx+?
Lid sinds: 2009

offline
Re: mfx+?
Citaat van: Sprinter op dinsdag 14 november 2017, 14:03:48
Maar ik denk dat jouw loc ook gewoon op Motorola rijd via de Intellibox.

  Niet dus.. dat was de hele reden voor het ontstaan van deze thread....

RoelofS
Re: mfx+?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: mfx+?
Citaat van: RoelofS op maandag 13 november 2017, 00:39:59
Eerdere mfx loks werkten wel gewoon op het "fabrieks-adres" van mijn IB.
Roelof,

Ik denk dat dit komt doordat die "eerdere mfx loks" nog van de generatie mfx decoders zijn voorzien die nog geen dcc "verstaan" en dus alleen luisteren naar Motorola.
Aangezien bij de decoder in de glazen trein DCC de voorkeur krijgt boven Motorola, luistert je glazen trein alleen naar dcc.
Je zal dus altijd gemengd moet blijven rijden, of een mfx centrale aanschaffen.
Re: mfx+?
Ben den Hollander
gast

Re: mfx+?
 @citaat Ik zou zeggen: zet het lokadres 3 in de IB eens op Motorola New in plaats van op DCC28 en kijk wat'ie doet......
Re: mfx+?
Bahn-AG
gast

Re: mfx+?
Hallo

Zal niet werken. De decoder pakt automatisch het hoogste protocol, hier DCC.
In de decoder kun je DCC niet uitschakelen, maar als je verder geen DCC loks hebt kun je het wel in de IB uitschakelen.
Hiervoor zet je Sonderoptions 22=6, 25=2 en 907=1.

Bart
Re: mfx+?
Ben den Hollander
gast

Re: mfx+?
Dat zal dan uniek zijn voor Marklin decoders Bart? Even een testje, ben toch bezig met een draaischijf decoder te programmeren.

Heb hier een lok 2552 met een Esu V4 M4. In de decoder staat zowel MM als ook DCC aan (en ook MFX hoewel niet relevant).
In m'n Intellibox staat ook zowel DCC als MM aan.



Regelaar 1 stuurt de 2552 aan op Motorola New 14 stappen adres 25 en lokkie rijdt. Tegelijkertijd stuur ik een MM lok op regelaar 2 een DCC lok.
En de 2552 rijdt ook als ik adres 25 op DCC28 stuur.

In mijn beleving is een adres een adres wat bij een multiculti decoder geldt voor MM als ook voor DCC. Als gezegd: als Marklin daarvan afwijkt is dat bijzonder, nooit geweten dat één en dezelfde Marklin decoder naar 2 verschillende adressen kan luisteren afhankelijk van wat je stuurt: MM of DCC. Daarom was ik benieuwd naar wat het resultaat is van mijn eerdere vraag aan RoelofS: zet de Intellibox eens op lokadres 3 Motorola New en kijken wat'tie doet. ;)

Gr, Ben.
Re: mfx+?
Lid sinds: 2006

offline
Re: mfx+?
Citaat van: Bahn-AG op vrijdag 17 november 2017, 09:41:46
Hallo

Zal niet werken. De decoder pakt automatisch het hoogste protocol, hier DCC.
In de decoder kun je DCC niet uitschakelen, maar als je verder geen DCC loks hebt kun je het wel in de IB uitschakelen.
Hiervoor zet je Sonderoptions 22=6, 25=2 en 907=1.

Bart

Bart die instellingen hebben alleen effect bij het opstarten van de IB, verder worden deze instellingen overruled als je op je display kiest voor een loc met een DCC of een Loc met een Motorola decoder.
Door LOK# -> Menu te klikken en daarna het format te selecteren.

Verder zal de ESU M4 automatisch het protocol herkennen die bij zijn adres hoort. Alleen de Intellibox heeft niets met MFX en zal dat ook niet ondersteunen, de decoder kan dus perfect via Motorola NEW en DCC(28) worden aangestuurd, waarbij via DCC alle functies te bedienen zijn.
Via Motorola alleen de eerste 4 en via een tweede adres, of derde of vierde adres de volgende functies. Afhankelijk van de instellingen in de decoder.

Groetjes
Re: mfx+?
Lid sinds: 2009

offline
Re: mfx+?
Heren,

jullie hebben het allemaal (gedeeltelijk) fout.... Niet dat ik het wel wist....
Een aantal observaties zijn korrekt : de decoder pakt, bij voorhanden zijn van meerdere protocollen op de rails, het "hoogste",
en dat in de volgorde mfx-DCC-MM.
  Het is ook juist dat je in de IB kunt kiezen om sommige protocollen niet uit zenden.
Maar ook in (deze) decoder kun je een protocol kennelijk uitzetten - zie de aangehechte kopie van de handleiding van mijn trein!
Ook vermeld in mijn handleiding ( althans zo interpreter ik dat ) dat bij MM het adres 49 is, en bij DCC 3 af fabriek...
Heb ik ook nog nooit eerder meegemaakt...... Maar is mijn interpretatie fout van de handleiding ? zie zelf maar...
Erg duidelijk vind ik het niet..

Ik heb inmiddels via mijn IB in DCC-programmeermodus het (DCC-) adres op 90 gezet. De trein reageert nu op DCC-adres 90,
maar niet op MM-adres 90. (ook niet op 49 trouwens) Waarschijnlijk omdat mijn IB een mix van DCC en MM uitzendt.

"Alles weten is alles begrijpen" ..  bijna; het raadselachtige adres 49 in MM vs DCC 03 blijft over....

m.vr.gr.
RoelofS
Re: mfx+?
Bahn-AG
gast

Re: mfx+?
Citaat van: Sprinter op vrijdag 17 november 2017, 11:59:40
Citaat van: Bahn-AG op vrijdag 17 november 2017, 09:41:46
Hallo

Zal niet werken. De decoder pakt automatisch het hoogste protocol, hier DCC.
In de decoder kun je DCC niet uitschakelen, maar als je verder geen DCC loks hebt kun je het wel in de IB uitschakelen.
Hiervoor zet je Sonderoptions 22=6, 25=2 en 907=1.

Bart

Bart die instellingen hebben alleen effect bij het opstarten van de IB, verder worden deze instellingen overruled als je op je display kiest voor een loc met een DCC

Hallo

En waarom zou je DCC kiezen als je geen DCC loks hebt?

Wel FF lezen wat ik schrijf  :|

MFX heeft verder helemaal niks met dit draadje te maken.
Draadjesopener wil op MM rijden met een intellibox. De decoder in dit treinstel zal dit alleen maar doen als er verder geen andere protocollen op de baan aanwezig zijn.
Verder kun je DCC in de decoder niet uitschakelen.
Allemaal volgens de nieuwe märklin "logica".  :error:

Een gemiddelde märklinist zal er ook geen problemen mee hebben.
Die rijdt MFX of motorola met een 6021.
Diegene die geen MFX hebben zullen voor DCC kiezen.

Heb je echter een IB met oude software dan kan het wel zinvol zijn om met Motorola te rijden.
Je kunt dan middels de volgadressen extra functies aanspreken die bij DCC verborgen blijven.

Links of rechtsom:
Het märklin protocol is MFX en biedt de volledige functionaliteit.
Hierna DCC dat hetzelfde biedt mits je geen centrale hebt uit een "ander tijdperk" :D
Motorola is leuk om te rijden en 4 functies aan te spreken, maar meer niet. De rest is bij motorola aanknutselen en niet meer van deze tijd.

Bart
Re: mfx+?
Lid sinds: 2009

offline
Re: mfx+?
Citaat van: Bahn-AG op vrijdag 17 november 2017, 13:49:45
..
Wel FF lezen wat ik schrijf  :|
Verder kun je DCC in de decoder niet uitschakelen.
Allemaal volgens de nieuwe märklin "logica".
..
Bart

Bart, dit laatste, dat je DCC in de(ze) decoder niet kunt uitschakelen, is dus volgens mijn /Marklin's handleiding onjuist.
(Zie mijn vorige post, met kopie van een blz uit de handleiding)
citaat "Einzelne Protokolle koennen ueber den Parameter CV50 deaktiviert werden"

Wist ik ook niet, maar we leren dagelijks bij....

m.vr.gr.
RoelofS
Re: mfx+?
Ben den Hollander
gast

Re: mfx+?
Als we nou effe stoppen met elkaar wijzen op een vermeend leesgebrek c.q. snapvermogen lijkt me deze conclusie als volgt:

- bij een Marklin decoder als genoemd is het mogelijk om een DCC adres op 3 te hebben en een Motorola adres op 49 aldus Marklin.
- op al mijn "niet" Marklin decoders van verschillende merken met multiculti functionaliteit is dat niet mogelijk: als ik het adres in CV1 verander geldt dit voor zowel DCC als ook MM.

Ja? Toch? :D
Re: mfx+?
Bahn-AG
gast

Re: mfx+?
Hallo

DCC en motorola kunnen inderdaad verschillende adressen hebben.
Dit voorkomt dat je onder motorola een adres hoger dan 255 programmeert.

Terzijde: in een CS2/3 kan hetzelfde adres ook meerdere keren vergeven worden. Onder DCC en motorola.

En nog een keer : DCC kan in märklindecoders die dit beheersen niet uitgeschakeld worden.
Dit om te voorkomen dat een decoder die alle protocollen uitgeschakeld heeft niet meer benaderbaar is.
Kijk maar eens bij CV50.

Bart
Re: mfx+?
Ben den Hollander
gast

Re: mfx+?
 @citaat Ik reken alles goed maar het valt niet mee een antwoord op m'n vraag te krijgen. :D
Re: mfx+?
Lid sinds: 2017

offline
Re: mfx+?
Dan heb ik zeker de verkeerde gebruiksaanwijzing.
Volgens de gebruiksaanwijzing van mijn Bädisch IVh: CV 50 = 0 -> alles uit, ook AC en DC; CV 50 = 1, 2, 3, 8, 9, 10 en 11: ->DCC uit (samen met of AC of DC of mfx)
Wanneer DCC in/uitgeschakeld is dan is ook MM in/uitgeschakeld.
MM/MFX en DCC kunnen verschillende adressen hebben. Bij mijn loc MM/MFX = 19 (af fabriek en uitgeschakeld) en DCC = 101 (gebruikt adres/protocol)
Wanneer ik MFX inschakel en DCC uit via CV50 én idem in de  Ecos centrale dan is de lok via adres 19 MFX te bedienen

Cees
Re: mfx+?
Lid sinds: 2006

offline
Re: mfx+?
Sinds wanneer heeft MFX een adres???
MFX heeft een ID nummer.

MM heeft een adres en dat is 19

Groetjes
Re: mfx+?
Lid sinds: 2009

offline
Re: mfx+?
Heren,

  Ben : ik heb ook geconstateerd, tot mijn verbazing, dat deze nieuwe Maerklin (mfx+) decoders verschillende adressen kunnen hebben
           voor MM en DCC. Alle multi-protocoldecoders die ik totdusver bezat, hadden de eigenschap dat de adressen in beide protocollen
           identiek waren en bleven. Dit is mijn eerste Marklin-multi-protocol decoder; de conclusie is dus dat het daar anders is.

Bart : Marklin denkt wel dat DCC via CV50 uitgeschakeld kan worden, zie mijn handleiding en de info van Cees/Pt2/3 over zijn
          gebruiksaanwijzing !

Cees : ik lees in de gebruiksaanwijzing dat "Einzelne Protokolle" uitgezet kunnen worden. Dus bv: MM wel aktief, DCC niet.
           Zo lees ik de handleiding.... met een slag om de arm, want ik heb het nog niet zelf uitgeprobeerd!

m.vr.gr.
RoelofS

       
Re: mfx+?
Lid sinds: 2017

offline
Re: mfx+?
Roelof

Ik lees dat anders: DCC en MM zijn gelijktijdig in- of uitgeschakeld.
Vervolgens kun je dan met je centrale de keuze voor DCC of MM protocol maken.
Voor beide geldt dan hetzelfde adres maar bij MM zij alleen licht en de functies f1 t/m f4 eschikbaar.

Cees
Re: mfx+?
Lid sinds: 2009

offline
Re: mfx+?
Cees,
er staat toch letterlijk in de handleiding, in de originele Duitse tekst  "Einzelne Protokolle"
   en ook in het Engels "Individual protocols" ...
dwz niet twee tegelijk.... in- of uitschakelen. Ik kan daar niets anders van maken.
Bovendien staan er twee verschillende getallen voor het adres af fabriek : 49 ( voor MM, neem ik aan, ook heel gebruikelijk bij Marklin, om in het af-fabriek MM-adres de Baureihe -hier 491- terug te laten komen)
    en DCC 03 - duidelijk voor dcc
Hoe kan hier misverstand over bestaan ?

m.vr.gr.
RoelofS
Re: mfx+?
Ben den Hollander
gast

Re: mfx+?
Plaatje voor Cees.....

Re: mfx+?
Lid sinds: 2006

offline
Re: mfx+?
Oftewel DCC rules
Re: mfx+?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx+?
 @citaat, nee hoor elke modelspoorder ruled zelf

Groet, Anne W
Re: mfx+?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: mfx+?
Famous last word,   ;) :D
Re: mfx+?
Lid sinds: 2017

offline
Re: mfx+?
Ben, 

Dank voor het plaatje. Maar ui welke handleiding komt dat ?
De inhoud van mijn bericht is gebaseerd op de tabel van pagina 25 van de handleiding van Märklin
https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/26922  Anleitung
Volgens CV 8 is het een Trix Selectrix Decoder

Cees
Re: mfx+?
Bahn-AG
gast

Re: mfx+?
Hallo

Ik denk dat ik me teveel heb laten leiden door de mld/3 waar dcc niet uitgezet kan worden.

Zoals ik het begrijp kan het actieve protocol zich bij de nieuwe decoders niet deactiveren.
Dit zou betekenen dat als MM aktief is, en je in CV50 dcc en motorola uitzet, je alleen dcc uitzet.

Dus als je de IB op alleen motorola zet zou je dcc op dat moment kunnen deaktiveren.

Allemaal theorie die ik bij gebrek aan moderne loks niet kan uitproberen.
Toch ben ik wel benieuwd of dit zo kan.

Bart