Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal

Gestart door Flodder450 zondag 12 november 2017, 20:53:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
Hallo,
in dit topic zal ik komende week de ombouw van een Marklin 3338 (SBB AE 6/6) beschrijven!

Echter heb ik nog een vraag over de lichtschakeling: is het mogelijk om met een 60760 een zwitserse lichtschakeling te krijgen?

Ik heb het volgende idee in mn hoofd:
2x een warmwit ledje en 1x een rood LEDje per kant, de rode LED aan de achterkant zit gesoldeerd aan F0-licht voor, zo worden beide witte leds aan de voorkant en de rode led aan de achterkant geschakeld.(andersom zit dit precies omgekeerd) Zit ik op de goede weg of of zie ik nu iets over het hoofd? (Kan de decoder het aantal LEDjes aan bijvoorbeeld?)

Is er eventueel wat te regelen met de printplaat voor de verlichting die in het midden van de loc gemonteerd zit? ik had een ombouwverslag gevonden van iemand die deze wel weer had gebruikt

Alvast bedankt voor jullie hulp!

//Flod
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
Hoi Flod,

Als ik je één tip mag geven: Gebruik de decoder 60760 niet!
Deze heeft belabberde rijeigenschappen.
Neem dan een mLd of Lopi decoder, dan heb je veel meer mogelijkheden.

Voor info over het aansluiten van het licht printje, zie hier ==> Klik.
En hier ==> Klik.
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
@kappa, dank voor de informatie, ik ben me ervan bewust dat de 60760 niet een heel goede decoder is, zeker in vergelijking met de LoPi's, maar ik moet het er mee doen haha

Zo te zien is het schema voor het 1:1 overnemen van de huidige aansluiting, maar zijn er ook oplossingen om het seinbeeld aan beide kanten gelijk te krijgen? (dus 1 rood sein aan de ene kant, 3 witte aan de andere, in beide richtingen) zonder daar allerlei rare toeren voor uit te moeten halen met LoPi instellingen e.d. ? EDIT: realiseer me nu dat het schema op die link bijna exact doet wat ik vraag! excuses!
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
Ik was vandaag met de ombouw begonne nen kwam tot mijn schrik erachter dat het motorschild+schoreven niet waren meegeleverd in het setje wat ik nog had liggen :-(
even conrad bellen maandag dus...
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
Zwitserland kent twee type sluitseinen.
Op de lok brandt rechtsachter 1 witte lamp, wanneer het een trekkende lok is en geen eerste lok van een dubbetractie.
(Dubbeltractie is niet hetzelfde als voorspan)

Als de lok duwend is dan branden 1 of 2 rode lampen.

Als je dus aan het ombouwen slaat heb je drie situaties. Geen lamp, 1 lamp wit of 1 of 2 lampen rood.
Dat kan in principe prima met een MlD decoder.

John
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
@V601 bedankt voor de info!

Inmiddes is het vervangende setje van conrad gekomen, alles zit er in, zal na deze week de loc dus eindelijk gaan ombouwen!
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
Voor de lichtwisseling 2 wit en 1 rood kun je gewoon de print waar nu de verlichting op zit gebruiken.
Je hoeft alleen de diodes allemaal om de draaien, dus de ring op de diodes de andere kant op.

Grt. jo
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
@stoombr38: er zitten op de LEDjes die ik ga gebruiken al weerstandjes op, deze heb ik eerder ook al gebruikt voor ombouwen van locs, kan ik de diodes dan ook gewoon weglaten?
mijn plan voor de lichtwissel is trouwens om de printjes waar deze opzitten te laten zitten en gewoon de draden van de leds hier in te stoppen en vast te maken
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
De diodes worden gebruikt om de Zwitserse lichtwissel te maken, dus niet om gelijk te richten of zo.

Het idee is dat de verlichting vooruit en achteruit samengevoegd worden om de constante verlichting (rechtsonder) te maken.  De andere lampen gaan ook via diodes zodat de helderheid gelijk is.

Afhankelijk van het type decoder moet je de print omdraaien.  Bij oudere Märklin decoders kun je de bestaande aansluitingen behouden, bij lokpilot enz is de spanning precies omgedraaid, en moet je dus ook de print rechts voeden ipv links.

Zie ook  https://frank103.blogspot.nl/2017/10/over-zwitserse-verlichting.html
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
Nu net de ombouw gedaan, alles gesoldeerd, ook geeisoleerd met krimpkousjes et al, daarna eerst eens met 2 SMD LEDjes getest (licht voor,  1x warmwit en 1x rood) en dat ging goed, perfect! Maar toen ik aan licht achter óók SMD LEDjes hing flipte de hele boel,de mobile station 2 herkende geen locs, gaf wel stroom maar geen digitale signalen meer door niets! (kortsluiting wss), ook op een analoge Trafo deed de loc raar, de lampjes brandden voor 1 seconde totdat ze uitgingen.

Nu heb ik alle LEDjes losgesoldeerd en de loc doet het redelijk, de MS2 doet het ook weer naar behoren.
Aangezien er stond dat 150 Ma per uitgang de max is, en 1 SMD LEDje 7-24v, 10mA is, dacht ik dat het wel goed zou gaan, maar het bleek ziet zo te zijn.

nu moet ik wel zeggen dat de + draden van de decoder en de + van de LEDjes met zijn allen op een kloetje zaten gesoldeerd en dit niet echt netjes was. Ik zal van het weekend hier weer verder mee gaan.
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
Vallen en opstaan. Komt me bekend voor. Groet. Petrus
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
@petrus, het is inderdaad vallen en opstaan met deze dingen!

Ik heb weer geprobeerd het werkend te krijgen, 2 LEDjes (licht voor 1x, licht achter 1x) trok hij wel, maar 4 niet, wederom dezelfde problemen, zijn er eventueel dingen die ik over het hoofd zie? Ik heb verder geen diepere kennis van elektrotechniek nml.

Voorzover ik weet zijn de ledjes 5-25v, 10mA/stuk en staat er in de ombouwhandleiding dat de maximaal belastbaarheid van de functieuitgang 150mA is, dus zou hij dit makkelijk moeten trekken (wel staat er dat er max twee 610080 lampjes óf één gloeilampje 610 040 per uitgang mogen worden gebruikt, deze zijn 50mA wat ik gelezen heb, dus wederom: het zou makkelijk moeten kunnen denk ik, tenzij de decoder merkt dat er meer dan 2 lampjes worden aangesloten)

UPDATE: na de draden opnieuw aan de functiedraad te hebben gesoldeerd werkt alles! Nu nog de draadjes fatsoeneren en dan is de ombouw klaar! Misschien toch een keer proberen om printplaatjes te maken, want het gepriegel met deze LEDs ben ik toch wel een beetje zat nu hehe
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
Het is mij uiteindelijk nu gelukt om de ledjes fatsoenlijk aan te sluiten en de ombouw af te ronden! Wel ga ik mij voor mijn volgende ombouw voorbereiden om een verdeelprintplaat te maken en SMD Ledjes gewoon op een koperplaat/printplaat te solderen.



ik kwam op gegeven moment wel een beetje in de knoop met dat ik de draden al voortijdig te kort had geknipt, vandaar de vele krimpkousjes..


de lampjes in actie:
https://i.imgur.com/ROm5tYk.mp4
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
Lid sinds: 2015

David Andrew Banks

offline
Re: Ombouw Marklin 3338 (SBB AE 6/6) Analoog naar Digitaal
 RE4/4 Swiss lighting changeover suggestion.