Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

3125 & 3127 Traag en heet!

Gestart door RoelofS zondag 12 november 2017, 20:45:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3125 & 3127 Traag en heet!
Lid sinds: 2009

offline
3125 & 3127 Traag en heet!
Hallo,
de twee genoemde loks ( beiden van een beurs) lijden aan het volgende euvel : de aandrijving loopt erg stroef; zodanig stroef dat de motortjes zeer heet worden, een daardoor ( het hoge stroomverbruik?!) er al een decoder gesneuveld is.
Ik heb gisteren op de beurs in Houten een "Bastler" onderstel gekocht van een 3125 : die vertoont exakt hetzelfde gedrag.
Ik heb toen de aandrijf-draaistellen verwijderd : de motoren lopen dan - onbelast - probleemloos.
Het lijkt duidelijk dat de stroef lopende aandrijving de oorzaak is van het te heet worden.
Vervolgens heb ik de bovenste as vh draaistel verwijderd : dat gaf geen verandering - wat nog over was ( een as in de langsrichting vh draaistel,met daarop twee wormwielen en de twee wielassen) bleef stroef lopen. Ik weet niet hoe ik het draaistel nog verder (omkeerbaar) kan slopen, om uit te vinden welke as nu verantwoordelijk is voor het stroeve lopen.
Weet iemand of de twee metalen delen, waaruit het draaistel bestaat, gescheiden kunnen worden ? De as met wormwielen zou dan vrijkomen...
  Komt dit verhaal iemand bekend voor :
  Zijn dit gevallen van hardgeworden olie rond de worm-wiel-as ?
Andere ideeen of suggesties die kunnen helpen om deze loks weer te laten rijden?
Het lijkt wel erg toevallig dat ik drie loks heb met dit identieke probleem ?

Bvd RoelofS
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Goed reinigen, bij voorkeur in een ultrasoon reiniger met wasbenzine.
Let op voor plastic delen en antislip bandjes.
Nu het reinigen weer goed smeren.

Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Dat is wel gemakkelijk gezegd : pas op met plastic delen: er zitten plastic tandwielen op de wielassen,
je kunt eea niet reinigen zonder die ook onder te dompelen in de wasbenzine.
Ik heb het complete draaistel nu in een badje wasbenzine liggen, zonder het bovenste asje met plastic
"kom" waar de cardan-as in valt. Hoop maar dat de tandwielen er tegen kunnen.

RoelofS

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
hey, zijn dat geen 'nylon' tandwielen?
mvg,
Alain
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Lid sinds: 2016

offline
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Bij Stummi is ook wat te vinden over deze trein (ik weet niet hoe goed je duits is):

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=58549

Als ik de afbeeldingen daar zo bekijk zou het bodemplaatje van het aangedreven stel los geklikt moeten kunnen worden. Dan zou je de tandwielen schoon kunnen maken en opnieuw smeren. In dat topic is ook wat te lezen over een issue met de printplaat in het treinstel waardoor deze langzaam is.
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Alex,

bedankt voor je link naar het Stummi-forum. Ik lees daar precies wat ook mijn klachten zijn over de twee-en-een halve 3125/3127
in mijn bezit. Wat er blijkt te gebeuren, bij allemaal, is dat de overbrenging te stroef gaat lopen, door, waarschijnlijk, vastgekoekte
smering. Volgens mij is dat met name het geval voor de as in lengtrichting, met de beide wormwielen.
Het gevolg is ( bij mij, en ook te lezen op genoemd forum) verhitte motoren/decoders/uitgebrande power transistors, en bij mij zelfs een gebroken cardanas. Veelvudig wordt gemeld, dat de motor/decoder combinatie met verwijderde cardan-as, dus onbelast, perfect loopt.
Ik heb een van mijn drie aandrijf-draaistellen een nacht in de wasbenzine laten staan (onderplaatje, plastic bandjes en losse plastic delen verwijderd; ook de bovenste as, met opvang voor de cardan-as, was er uit) en dat gaf een forse verbetering. Nog niet perfect, maar ik durf het uit twee metaaldelen bestaande frame van het draaistel niet met geweld open te breken. Dat zou de as met wormwielen vrijmaken, zodat je die echt schoon kunt maken.
Ik heb nog van niemand gehoord dat je dit frame omkeerbaar kunt slopen ... De delen lijken met pin/gat verbindingen verbonden te zijn,
maar er zit geen enkele beweging in.

In ieder geval bedankt; het bevestigt mijn vermoedens dat de klachten typisch en systematisch zijn voor deze treinen. Je zou het
een ontwerpfoutje/ cq zwakte in het ontwerp kunenen noemen..
De twee glijlagers van de verdachte as zijn ieder ongeveer een cm lang- veel ruimte voor vastgekoekte smering.
Deze as draait met een hoog toerental, (het motor-toerental) dus zelfs een klein beetje wrijving hakt er hier ernstig in.

RoelofS
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Beste Roelof,

Het draaistel is te demonteren zie http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?artikelnummer=3125
Succes met het (voorzichtig) demonteren.
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Dick,
ik zie inderdaad de twee delen van het frame - los in de onderdelen-tekening/lijst van de 3125 in de link die je stuurde.
Daar staan echter 4 "Bolzen" (nr28) getekend - bouten dus, in mijn vertaling, die ik niet herken in mijn uitvoeringen van de
draaistellen. Bij een "bout" verwacht ik schroefdraad en een schroefkop voor gewone of kruiskop-schroevendraaier. Dat zie ik bij mij niet.
Ze lijken meer op "deuvels" zoals je aantreft bij IKEA meubilair. Tenminste twee ervan zitten  in een "blind" gat dwz je kunt ze niet
van de andere kant met een doorslag of bot spijkertje terugslaan.
Dit zijn juist de onderdelen, die de twee helften vh frame bij elkaar houden.
Tenzij iemand een ander idee heeft lijkt mij geweld hier vooralsnog de enige manier - en daar schrik ik nog van terug.

RoelofS
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Met bolzen worden ook metalen stiften(waar ook tandwielen op zitten)aangeduid in het duits meestal zijn deze goed te verwijderen anders kijk of je ergens voor weinig een aandrijving kunt vinden om het op uit te testen zo doe ik het zelf ook ;)
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Bolzen is inderdaad "bout". Metalen stift, al dan niet met schroefdraad. Ook wel "projectiel voor de kruisboog".
Google maar eens op "Bout". Kom je nog veel meer aanduidingen tegen. (Lamsbout ... )
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
 @citaat  @citaat  @citaat

Beste Roelof,

De Bolzen zijn in werkelijkheid stiften met een kop. Twee zijn gemakkelijk met een doorslag o.i.d te verwijderen. De twee andere zijn inderdaad lastiger te verwijderen, het olie/vet kan ze aardig vast doen zitten. Aangezien ik zelf ook een 3125 bezit die al een tijdje stilgestaan heeft, heb ik gekeken of ook bij mij het verharden van het smeermiddel heeft plaatsgevonden. Het resultaat is niet verrassend, ook hier loopt de aandrijving niet soepel, het kan beter. Vandaar dan maar meteen de zaak goed aangepakt en het draaistel gedemonteerd voor zover dat kan. Bij de twee laatste stiften liep ik ook tegen het bovengenoemde probleem aan. Ik heb de aandrijving een kwartier in de wasbenzine laten staan en in 1 ervan zit nu wat beweging, dat geeft hoop voor de tweede die tot nu toe muurvast zit. Misschien dat bij hardnekkig vast blijven zitten kruipolie werkt, of ultrasoon reinigen, wie weet.
Wordt zsm vervolgd.
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Hallo

Alleen in wasbenzine leggen en laten weken heeft weinig zin.
Je moet de aandrijving doordraaien wil je alle hars ook daadwerkelijk verwijderen.

De helften zijn te scheiden door ze met een kleine schroevendraaier van elkaar te wrikken.
Er zit echter te weinig aan tandwielen in om dit te rechtvaardigen

Bart
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Even een update van de demontagewerkzaamheden: de pin die door wrikken al een stukje los was gekomen is door verder wrikken er nu ook uit. De laatste overgebleven pin, stribbelt nog tegen. Hij is een klein stukje losgekomen en daardoor is er zicht gekomen op het voorheen afgedekte gedeelte van de wormwielaandrijving. Ondanks dat ik de aandrijving toch flink had doorgedraaid zit er toch nog een dunne laag hars op de alle aandrijvingsdelen. Misschien is het nu tijd om een warm ultrasoonbad toe te passen.
Wordt vervolgd.
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Laatste update: gisteravond een laatste poging met wrikken deed de stift wat verder loskomen, waardoor voldoende ruimte ontstond om de as met de wormaandrijving uit het draaistelhuis te peuteren. Ik heb de as volledig van de laatste harslaag kunnen ontdoen en daarna ingevet c.q. olie gegeven op de nodige plekken. De hele aandrijving is nu weer in elkaar gezet en in de Rote Pfeil gemonteerd en loopt weer als nieuw.
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Bart,

te weinig aan tandwielen ? De verharsing zit niet op/aan de tandwielen, maar in de twee 1 cm lange glijlagers waar de wormwiel-as in draait.
Die zijn het grote probleem, en die as komt vrij als de twee helften van het frame gescheiden worden.  De tandwielen erop zijn het probleem niet; daar kun je toch al goed bij.

m.vr.gr. RoelofS
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
Dick,

gefeliciteerd! geeft mij moed om ook (met mate..) geweld te gebruiken om de frame-delen te scheiden.
Maar omdat dit toch een klemverbinding is, hoop ik dat dit niet al te vaak nodig zal zijn. Jammer dat
M hier geen schroeven voor gebruikt heeft......
Misschien ooit zelf draad tappen, als de verbinding "uitgelubberd" is...

m.vr.gr.
RoelofS
Re: 3125 & 3127 Traag en heet!
De mijne gaf de zelfde symptomen, maar ik zag er nogal tegenop om die hele uitbouw te doen.  Gewoon een druppeltje olie op de raderingen gedaan en wat laten rijden.  Ondertussen rijdt ie weer als nieuw, zonder wat dan ook uit elkaar geschroefd te hebben.

Ik wil zeker niet beweren dat dit altijd lukt, maar misschien wel een interessante poging voor de luie medeforummers als ik :)