Alex,
bedankt voor je link naar het Stummi-forum. Ik lees daar precies wat ook mijn klachten zijn over de twee-en-een halve 3125/3127
in mijn bezit. Wat er blijkt te gebeuren, bij allemaal, is dat de overbrenging te stroef gaat lopen, door, waarschijnlijk, vastgekoekte
smering. Volgens mij is dat met name het geval voor de as in lengtrichting, met de beide wormwielen.
Het gevolg is ( bij mij, en ook te lezen op genoemd forum) verhitte motoren/decoders/uitgebrande power transistors, en bij mij zelfs een gebroken cardanas. Veelvudig wordt gemeld, dat de motor/decoder combinatie met verwijderde cardan-as, dus onbelast, perfect loopt.
Ik heb een van mijn drie aandrijf-draaistellen een nacht in de wasbenzine laten staan (onderplaatje, plastic bandjes en losse plastic delen verwijderd; ook de bovenste as, met opvang voor de cardan-as, was er uit) en dat gaf een forse verbetering. Nog niet perfect, maar ik durf het uit twee metaaldelen bestaande frame van het draaistel niet met geweld open te breken. Dat zou de as met wormwielen vrijmaken, zodat je die echt schoon kunt maken.
Ik heb nog van niemand gehoord dat je dit frame omkeerbaar kunt slopen ... De delen lijken met pin/gat verbindingen verbonden te zijn,
maar er zit geen enkele beweging in.
In ieder geval bedankt; het bevestigt mijn vermoedens dat de klachten typisch en systematisch zijn voor deze treinen. Je zou het
een ontwerpfoutje/ cq zwakte in het ontwerp kunenen noemen..
De twee glijlagers van de verdachte as zijn ieder ongeveer een cm lang- veel ruimte voor vastgekoekte smering.
Deze as draait met een hoog toerental, (het motor-toerental) dus zelfs een klein beetje wrijving hakt er hier ernstig in.
RoelofS