Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wispelturige Santa fé

Gestart door bengali zaterdag 03 februari 2018, 10:43:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wispelturige Santa fé
Lid sinds: 2016

offline
Wispelturige Santa fé
Een van mijn Santa fé's heeft een nogal wispelturig gedrag.  Als ik hem aan de praat krijg (soms wilt ie soms niet) rijdt ie mooi zijn meestal 3tal rondjes en dan begint hij te vertragen om uiteindelijk na enige tijd te stoppen met rijden en maakt ie een reutelend lawaai.  Schakelen blijft ie mooi doen en zijn licht blijft branden.

Als ik hem eens vastneem, met zijn koolborsteltjes rommel en terug op de sporen zet zijn we weer vertrokken voor enkele rondjes en dan meer van hetzelfde.  Ik heb wel de indruk dat het aanspanveertje van een van de koolborsteltjes minder hard spant dan bij vele andere locs.  Zou dit de oorzaak zijn?
Re: Wispelturige Santa fé
Dat is makkelijk te controleren door met draaiende motor de borstels een voor een licht aan te drukken met een satéprikkertje of zoiets. Als het toerental verandert (toeneemt) heb je de boosdoener gevonden.
Re: Wispelturige Santa fé
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wispelturige Santa fé
Tja ik heb wel het gevoel dat het dit is.  Wat is nu de volgende stap dan?  Koolborstels zijn al vervangen ... Zou een volledige kuis van de motor noodzakelijk zijn?
Re: Wispelturige Santa fé
Hallo

Meestal blijft de koperborstel hangen.
Ik draai deze dan een beetje af, en knip er een stukje af om hem wat dunner te maken.

Aan de veertjes liever niet rommelen.

Bart
Re: Wispelturige Santa fé
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wispelturige Santa fé
Heb je een trommel of een schijfcollector?

Het gedrag wat jij beschrijft komt door overslag tussen de spleetjes van de collector, welke zijn vervuilt met slijpsel van de koolborstel(s).
Dit kan blijven zitten doordat eea wat vettig is door te veel of onjuiste smering en door onjuiste opslag*.
Dus netjes demonteren en schoonmaken is het devies. En misschien nieuwe borstels, als deze te kort zijn, of als ze ook een smeerbeurd hebben gehad.
*treinen kunnen beter horizontaal worden opgeslagen, uitgaande van de hartlijn van de motor.

Mvg  Marcel
Re: Wispelturige Santa fé
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wispelturige Santa fé
Ik vreesde ervoor ... zal de machine eens uit elkaar schroeven en een kuisbeurt geven

Het is trouwens een schijfcollector denk ik (eerste model van de 3060)
Re: Wispelturige Santa fé
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wispelturige Santa fé
Kuisbeurt is voorbij enne het was eigenlijk de moeite niet waard... Maar het veertje willen aanspannen die een van de borsteltjes aandrukte en ja ... krak.  Nu is die helemaal stuk.  Valt dat te repareren of wordt het een nieuw schildje?
Re: Wispelturige Santa fé
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wispelturige Santa fé
Die veertjes heb ik liggen welke moet je hebben?
Zie foto.NIEUWE VEERTJES>


Grt. Jo
Re: Wispelturige Santa fé
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wispelturige Santa fé
Misschien kan ik er dan recupereren van een slooploc.  Bestaat er een handleiding hoe deze ge(de)monteerd worden?
Re: Wispelturige Santa fé
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wispelturige Santa fé
Ja dat kan het ligt aan de uitvoering hoe het moet.
De hele oude zijn met schroefje,daarna krijgt men de uitvoering met een soort met een plat stiftje .
De nieuwere de zijkant bij de koolborstel een beetje uitbuigen.
De laatste uitvoering zijn gefelst en kan het niet meer.
Het monteren doen zonder de koolborstel erin.
Het gaat dan makkelijker ,met minder spanning op het veertje.

Grt. Jo
Re: Wispelturige Santa fé
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wispelturige Santa fé
Allen superbedankt.  Heb wel wat afgezien met dat veertje, bij een oude loc kreeg ik het er niet van, maar een recentere loc heeft me gered :)
Lokje rijdt weer als van oudsher :)

Hopelijk blijft het duren