Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuwe brugpijlers

Gestart door Peter.v.L zaterdag 11 november 2017, 12:04:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe brugpijlers
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Nieuwe brugpijlers
Onder één van onze bruggen hadden we voor de test pijlers van tempex gemaakt. Deze waren uitgezaagd en gesneden, man man man wat een bende.....
Deze pijlers zijn nu vervangen voor nieuwe, uitgesneden met een soldeerbout, geverfd en behandeld met drybrush..... stuk beter als de oude pijlers.

http://youtu.be/ym4KCZCTP5M

Tips? we horen ze graag.....

P.s. ze staan nu onder de brug, de afwerking van de brug is nog in volle gang   :D
Re: Nieuwe brugpijlers
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Nieuwe brugpijlers
Hoi Peter,

Ziet er goed uit, en eenvoudig gemaakt.
Alleen zou ik het niet van Tempex maar van XPS schuim maken.
Dit is steviger en fijner van structuur, daardoor fijner te bewerken, dunnere lijnen en minder puinhoop (al heb je daar natuurlijk geen last van met de soldeerbout :D)

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Nieuwe brugpijlers
-Peter:
Waarom moeilijk als het gemakkelijk ook gaat, knap werk,  :thumbup:
Re: Nieuwe brugpijlers
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Nieuwe brugpijlers
Ha  allen,

Dank voor jullie reacties. Hier en daar kreeg ik wat tips om het minder grof te maken en met ander materiaal te werken, nou, ik ben aan de slag gegaan met steekschuim (oase). Hieronder nog nat van het acrylverf, gips en water, ben benieuwd hoe het gaat opdrogen. :P
Hierna moet ik het nog schilderen en drybrushen, maar daar komt natuurlijk weer een video van  :D :D

Re: Nieuwe brugpijlers
Lid sinds: 2015

offline
Re: Nieuwe brugpijlers
Beste Peter
even een tip
ga naar een bouw handelaar - vraag daar naar eps 300 - 10x10x100 cm dat zijn balkjes die men gebruikt in plaats van palletten  onder isolatie volumes
zij zullen u gaarne zien komen want zij gooien het toch maar weg
buiten gewoon materiaal om mee te werken en kan je lijmen gewoon met acryl schilders kit - kost helemaal niets - is zeer sterk en weegt niets
na borstelen met een zeer zeer fijne koperen borstel - ook om bergen te maken  zonder te kliederen met plaatser
proberen maar

mg Jan
Re: Nieuwe brugpijlers
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Nieuwe brugpijlers
Nou, ik heb de roze XPS gevonden, wereldspul.....

De pijlers in XPS:


En na bewerking (moet nog verder worden afgemaakt hoor):
Re: Nieuwe brugpijlers
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Nieuwe brugpijlers
Ha medespoorders,

De nieuwe XPS pijlers zijn af een staan op de baan! wat een mooi materiaal om mee te werken, sterk, licht en goed te behandelen. Bedankt voor de tips!

De video kon niet uitblijven natuurlijk  ;D ;D
https://www.youtube.com/watch?v=je3Oi1FVceY
Re: Nieuwe brugpijlers
 @citaat Erg goed gedaan. 't Zier er profi uit :important:
Re: Nieuwe brugpijlers
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Nieuwe brugpijlers
Hey Peter,

weeral een mooi filmpje wat je ons hier laat zien,

prachtige pijlers die je gemaakt hebt
maar, en is een persoonlijke keuze natuurlijk, ik vind de eerste pijlers er wat natuurgetrouwer uitzien,
heb je al eens geprobeerd om de XPS ook van een laagje gips te voorzien, dat gaat volgens mij een iets wat natuurgetrouwe uitstraling geven,
maar wie ben ik , ik ben ook nog maar een beginneling :) :)

grts Freddy
Re: Nieuwe brugpijlers
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Nieuwe brugpijlers
Ziet er goed uit, Peter  :thumbup:

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Nieuwe brugpijlers
-Peter:
Prachtige zelfbouw brugsteunen,  :thumbup:
Re: Nieuwe brugpijlers
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Nieuwe brugpijlers
Dank allemaal,

@Freddy;

Ik heb er aan gedacht om het gips toe te passen, maar was bang dat de details zouden verminderen.
In het echt zien de pijlers er in mijn optiek net zo mooi uit, de boogstijl vond ik ook erg mooi maar kan niet in het echt. Er komt nog wat begroeiing tegenaan zodat het strakke wat breekt. Met wat bomen er bij, struikjes tegen de onderkant en eventueel nog wat extra highlights hoop ik het nog wat natuurlijker te laten ogen.
Re: Nieuwe brugpijlers
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Nieuwe brugpijlers
Hoi Peter,

Ja geweldig materiaal dat XPS. Bij ons in de buurt waren ze onlangs met woningrenovatie bezig. Op het dak kwam XPS te liggen van 10 cm dikte. Ik ben toen haast iedere avond even langs de afvalcontainer gelopen voor de reststukken en denk er nu een aardig berglandschap van te kunnen maken zonder daarmee veel gewicht aan mijn ophijsbare baan toe te voegen.
Aan brugpijlers had ik nog niet gedacht maar dit is zeker een idee. Dat heb je mooi gedaan. Bedankt voor het filmpje.

groet,
Wim
Re: Nieuwe brugpijlers
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe brugpijlers
Het ziet er beide mooi uit alleen past naar mijn idee de eerste video beter op een spoor 0 of spoor 1 baan,als je de filmpjes van ijsengel hebt gezien dan weet je dat je er ook kinderkopjes mee gaan maken monnikenwerk maar wel mooi.
Re: Nieuwe brugpijlers
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Nieuwe brugpijlers
geweldig!
Re: Nieuwe brugpijlers
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe brugpijlers
Interessant stuk om te volgen, ik wil graag op dezelfde wijze mooie pijlers bouwen. Echter roept het de volgende vragen bij mij op:
- Welk merk en type brugdeel heb je gebruikt;
- Welk materiaal zit er onder de brugdelen als je losse delen aan elkaar koppelt (bijv. bij Faller en Marklin)
- Hoe/waarmee bevestig je de zelfbouwdpijlers op de brug;

Ik hoor het graag.
Re: Nieuwe brugpijlers
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Nieuwe brugpijlers
Ha, dank voor alle reacties :thumbup:

De brugdelen zijn de Faller 120475 en de 120476 (afhankelijk van de boogstraal).
De delen worden aan de onderzijde vastgezet met een schuifplaatje.
De pijlers zijn met een druppeltje houtlijm vast te zetten, ik heb ze helemaal niet vast geplakt op dit moment