Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Verschil remmodule Märklin met remmodule Huib Maaskant?

Gestart door RichAnt woensdag 19 december 2007, 19:35:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschil remmodule Märklin met remmodule Huib Maaskant?
Hallo Allen,

In hoeverre is er een verschil tussen de remmodule van Märklin, 72441 en 72442, en die van Huib Maaskant. Ikzelf heb ooit een Märklin 72441 aangeschaft. Als ik deze open maak zie ik dat hierin een 470uF condensator wordt gebruikt. Als ik dat dan vergelijk met die van Huib Maaskant waar een 220uF condensator vraag ik mij af of de remweg dan wel hetzelfde is.

Naar mijn mening is de remweg van Märklin langer. Klopt dit?
Zijn er hier personen die beide gebruiken op hun baan en wat is hun ervaring?

Ik ben van plan om zelf remmodulus naar voorbeeld Huib Maaskant te gaan maken maar ben benieuwd naar de verschillen, de werking en niet de prijs, als die er zijn.

Groeten,
Richard
Re: Verschil remmodule Märklin met remmodule Huib Maaskant?
Hallo Peter,

Bedankt voor je antwoord dan weet ik dat ook weer.

Groeten,
Richard
Re: Verschil remmodule Märklin met remmodule Huib Maaskant?
Hallo Richard,

Ik heb zelf kortgeleden twee remmodules van Huib gemaakt en in gebruik genomen.
Werken prima, de remweg kun je ook instellen in je locs.
Met de M* module heb ik geen ervaring.
De kosten van de "Huib-module" zijn een fractie van de kosten voor een M* module.
Ook mijn Roco locs (behalve 1) doen het er goed op.

Groeten, René G.
Re: Verschil remmodule Märklin met remmodule Huib Maaskant?
Hallo René,

Bedankt voor je reactie. Dat je de remweg van je loc kan instellen wist ik wel. Alleen omdat de condensator van de Märklin groter is vroeg ik mij af of er nou verschil in de remweg zit. Wand een condensator van 470uF doet er langer over om leeg te zijn dan een condensator van 220uF.

Groeten,
Richard
Re: Verschil remmodule Märklin met remmodule Huib Maaskant?
Verschil tussen 441 en de 442 is dacht ik alleen de aansluitingen, werking is hetzelfde.
Ik heb ook een aantal van die Huib Maaskant modules gemaakt en dat werkt perfect.
Als je maximale remweg wilt benutten heb je een zolder van 34 meter nodig.
Wat betreft de prijs, ik heb de onderdelen bij Centrum in utrecht gehaald. Dit is nog ff wat geodkoper dan de firma Conrad. Zo rond een euro'tje of 10 kom je dan uit.

mzzl,

jeroen
Re: Verschil remmodule Märklin met remmodule Huib Maaskant?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Verschil remmodule Märklin met remmodule Huib Maaskant?
Is het ook mogelijk om een versimpelde versie te maken van die van Huib Maasland?
Dan bedoel ik het weglaten van de overgang-sectie en de noodstop-sectie.

Bijv. de onderstaande baan:



Grote versie:

http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/bloksysteem.GIF


Aan het begin van ieder blok staat een sein, welke ook gekoppeld is aan dat blok. De blokken zijn lang genoeg om de trein uit te laten rijden, waardoor een noodstop sectie overbodig is.

Als je geen noodstop-sectie nodig hebt, is er ook geen overgang-sectie meer nodig, toch?

Als ik het goed heb, is per blok alleen een 5-aderige kabel nodig. Namelijk 2 aders voor de rails en 3 aders voor het sein.

Dan kan je ook 1 grote printplaat maken waar je bijv. 4 remmodules op soldeerd. Hier kan je dan weer de 4 benodigde 5-aderige kabels op aansluiten, wat dus een hele hoop aansluitwerk scheelt!

......................., of zie ik dit verkeerd?
Re: Verschil remmodule Märklin met remmodule Huib Maaskant?
De werking van de remmodule is dan toch niet helemaal duidelijk:

Overgangssectie is nodig, om de rest van de baan te scheiden van de afremsectie. De afremsectie wordt bij ingeschakelde functie namelijk voorzien van slechts het negative deel van de spanning. Zonder de overgangsectie zou je hele baan dan worden kortgesloten, zodra een trein over de remsectie rijdt. Niet doen dus om die weg te laten.
De negatieve spanning geeft de lokdecoder opdracht om af te remmen naar 0. Als de lokdecoder dat niet kent, zal ie aan het begin van de afremsectie stoppen, danwel met onverminderde snelheid doorrijden tot de stop sectie.
De condensator op de print, doet niets af aan de uitrijlengte, 220 of 470 uf, zou nog geen 1/10 sec verschil uitmaken. Hij is alleen aanwezig om de digitale informatie uit de spanning te filteren, waardoor er een strakke spanning overblijft.
Overgangssectie MOET, stopsectie zou je weg kunnen laten, mit als je treinen zijn voorzien van de juiste decoders die de remmodule ondersteunen.

Ben bezig met een nieuwe versie, met ingebouwde K83 decoder. Die spaar je dan dus uit. Deze nieuwe versie moeten we nog op onze website publiceren, zodra alles goed is getest.


suc6
Re: Verschil remmodule Märklin met remmodule Huib Maaskant?
Als je de overgangssectie wilt weglaten kijk dan eens op http://www.bogobit.de/brakemod/index.html.en. Dat is een redelijk stuk informatieve tekst plus afbeeldingen over de werking en opbouw van remmodules.

Herman
Re: Verschil remmodule Märklin met remmodule Huib Maaskant?
Medeforumers,

ook ik gebruik tot volle tevredenheid de "Huib Maaskant variant", maar 1 van mijn loc's "kruipt" na verloop van tijd als het ware naar de stopsectie als ie in het afremtraject tot stilstand is gekomen. kBen niet heel erg electronisch aangelegd, maar ik vraag me af of de condensator zoals in het schema, de boosdoener zou kunnen zijn. Maw, zou een condensator met andere waardes dit probleem oplossen? 50V 470µF bijv.
Het is wel zo dat alle andere loc's er geen last van hebben. Of ligt dit aan de electronica van de loc?

Ook een ander exemplaar (Märklin 37374) van een bevriende modelspoorder geeft hetzelfde probleem.

Met dank alvast voor een reactie.

Dick.
Re: Verschil remmodule Märklin met remmodule Huib Maaskant?
dag dag .

Dat probleem heb ik met me 221 met geluid pruttelt dan en kruipt ook richting stopsectie , ook ik zou niet weten hoe dit op te lossen jammer genoeg .

groet ruud