De werking van de remmodule is dan toch niet helemaal duidelijk:
Overgangssectie is nodig, om de rest van de baan te scheiden van de afremsectie. De afremsectie wordt bij ingeschakelde functie namelijk voorzien van slechts het negative deel van de spanning. Zonder de overgangsectie zou je hele baan dan worden kortgesloten, zodra een trein over de remsectie rijdt. Niet doen dus om die weg te laten.
De negatieve spanning geeft de lokdecoder opdracht om af te remmen naar 0. Als de lokdecoder dat niet kent, zal ie aan het begin van de afremsectie stoppen, danwel met onverminderde snelheid doorrijden tot de stop sectie.
De condensator op de print, doet niets af aan de uitrijlengte, 220 of 470 uf, zou nog geen 1/10 sec verschil uitmaken. Hij is alleen aanwezig om de digitale informatie uit de spanning te filteren, waardoor er een strakke spanning overblijft.
Overgangssectie MOET, stopsectie zou je weg kunnen laten, mit als je treinen zijn voorzien van de juiste decoders die de remmodule ondersteunen.
Ben bezig met een nieuwe versie, met ingebouwde K83 decoder. Die spaar je dan dus uit. Deze nieuwe versie moeten we nog op onze website publiceren, zodra alles goed is getest.
suc6