Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hoeveel ruimte tussen de rails voor een station?

Gestart door Steem woensdag 08 november 2017, 22:09:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoeveel ruimte tussen de rails voor een station?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Hoeveel ruimte tussen de rails voor een station?
Van Faller bezit ik het bouwpakket "Station Vathorst" (zie onderstaande foto). Daar zit een station bij die tussen 2 rails in hoort. Alleen hoe bepaal je de juiste rails afstand? Als ik de wissels 24611 en 24612 gebruik met een 24224 bocht dan past het station er precies tussen alleen lopen de wagons tegen het dak aan. Mijn gevoel zegt mij dat ik het station iets moet verhogen ivm de bedding van de C-rails, maar dan nog lijken de wagons erg krap op het station te staan (het past na verhoging dus wel). Een andere optie is om een klein pas stukje te gebruiken tussen de wissel en de 24224 bocht. Maar als ik het kleinste stuk rails gebruik (24064) wordt de afstand juist weer veel te groot. Is hier een "regel" voor?

Re: Hoeveel ruimte tussen de rails voor een station?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hoeveel ruimte tussen de rails voor een station?
Ja, daar hebben we NEM-normen voor, zoals de NEM 102
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem102_d.pdf

en de NEM 112
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem112_d.pdf

Oudere Märklin-modellen kunnen overigens wel wat afwijken. o.a. door een breder profiel t.b.v. het drijfwerk.
Eigenlijk moet je voor perrons kijken naar een bruikbare afstand voor de gebruikers. In NL is dit vaak 6 meter en meer voor een middenperron.
Omgerekend kom je dan op 6,6 cm. Tel daar je breedte van het spoor bij (2 x de helft van BL3 van NEM 102) = 42 mm, dan wordt je spoorafstand hart op hart 66 + 42 = 108 mm.
Met standaard wissels zonder tussen-rechte kom je bij Märklin normaal op ca 57-64 mm.

Dus trek je plan.

John
Re: Hoeveel ruimte tussen de rails voor een station?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hoeveel ruimte tussen de rails voor een station?
Top, heel erg bedankt! Je moet wel goed Duits kunnen in deze hobby merk ik. :D
Re: Hoeveel ruimte tussen de rails voor een station?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hoeveel ruimte tussen de rails voor een station?
Er is ook een Nederlandse versie van de meeste NEM bladen. Ik denk dat je die via de NMF kunt verkrijgen / benaderen.
De link naar de Duitse versie was sneller gevonden.

John
Re: Hoeveel ruimte tussen de rails voor een station?
Hoi,

Kijk ook eens naar dit artikel: Het perron. Onder het artikel staan wat links naar onder andere de nen-normen zoals eerder genoemd maar ook naar wat 'miba'-normen.

Je perron verhogen tot minimaal de hoogte van de bedding is in ieder geval goed.

Groet Ronald.
Re: Hoeveel ruimte tussen de rails voor een station?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hoeveel ruimte tussen de rails voor een station?
Prachtig artikel ook! Precies wat ik nodig heb.