Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ontwerp baanplan met blokken

Gestart door Thom Lier woensdag 08 november 2017, 19:52:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerp baanplan met blokken
Hallo,
Hierbij mijn baanplan met daarbij de indeling van de blokken, suggesties en opmerkingen welkom ( de afmetingen zijn 2,60x1,50 en ik heb geen centimeter meer ruimte )
Ik hoor het graag,
Thom

Re: Ontwerp baanplan met blokken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ontwerp baanplan met blokken
je zal mss meer reply krijgen als je het ook als jpg plaatst.Niet iedereen heeft het programma dat *.any kan openen
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Hallo Thom,

leuk ontwerp en een eerste mooie aanzet :-)

Zomaar wat vragen ......
Begrijp ik dat je rijrichting met de klok mee is?
Of ga je twee richtingen rijden?
Je linker zijspoor is de enige die niet aansluit op met de klok meerijden  :?
En overweeg je ergens een schaduwstation te maken op een ander niveau?

Grtz, Arjan
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Het bovenste gedeelte boven de gebogen wissels wordt het schaduwstation wat in "de bergen" komt te liggen op niveau ±10cm
Ik rij in twee richtingen, en er gaat een pendeltrein van het hoofdstation ( +5cm ) naar het bergstation wat op ±15cm hoogte komt te liggen.
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Op zo'n kleine tafel kun je een hoogteverschil van 10 cm niet realiseren, tenzij je een hellingspercentage van ver boven de 3% gaat doen. In jouw geval even gekeken met links 3 x 24230, daartussen 5 x 24360 en rechts 3 x 24230 en dan zit je al op 3,7%.
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 09 november 2017, 05:45:43
Op zo'n kleine tafel kun je een hoogteverschil van 10 cm niet realiseren

Dat zal toch wel kunnen
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Hallo Herman,

Geef bij dit plan de hellingspercentage eens aan. Mij lukt het niet in Anyrail.
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Plan heb ik niet meer Gerrit.
Maar gedaan als volgt, links onder bij het station beginnen met steigen naar de 2 wissels zodat je daar al hoogte wind vervolgens steig je door naar het bergstation.
De andere sporen dalen weer naar 0.
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Hallo Herman,

Jou plan even gedaan met Anyrail, maar kom toch ruim boven de 3% uit. Kan zijn, dat ik de verkeerde railnummers gebruik, maar had wel een baan op het juiste formaat.
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Op deze manier max 3%
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Mannen, leuke discussie over hellingspercentages...maar ik heb een vraag over het aanleggen van mijn blokken. De meningen op diverse fora verschillen nogal qua isoleren, solderen, enz.
Ik wil simpelweg tussen mijn wissels blokken maken met 3 secties, inrij-, rem- en stop sectie met twee-richtingsverkeer.
Onderstaand nogmaals mijn aangepaste baanplan met blokken.
Help mij even met een duidelijke schets waar te isoleren en waar te solderen, enz...
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Beste Tom
ikzelf heb een baan van ca 180 lm met ca 200 terugmelders 
vorige baan had ik eveneens  3 meldpunten per blok
hier ben ik van terug gekomen en doe nu 2 terug meldingen per blok  nml 1ste terugmelder is inrij (aankomst)/ rem melder  - kan ook rood melder  zijn - deze sectie is ca 4 raillengtes
2de terugmelder is stop/ seinmelder  - ( kan ook aankomstmelder zijn )
ik heb dit gedaan omdat bij mij er soms wissels werden omgegooid terwijl er nog een trein passeerde op een wissel met ontsporingen als gevolg  - misschien kan je dit oplossen in je trein besturings- systeem maar ik denk dat dit een stap verder denken is 
dit zijn mijn bevindingen   - denk er eens over na 
mvg Jan
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Citaat van: JanHaagdorens op maandag 13 november 2017, 20:48:00
misschien kan je dit oplossen in je trein besturings- systeem maar ik denk dat dit een stap verder denken is 
dit zijn mijn bevindingen   - denk er eens over na 
mvg Jan
Jan, ik heb een CS1 met update en wil automatisch gaan rijden via deze centrale en met massa detectie gaan werken, is dan 3 blokken niet beter ?
Ik heb hiervoor 3 stuks Digikeijs 4088 aangeschaft waarvan er 1 een loconet versie is.
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Beste Thom
zelf heb ik geen kaas gegeten met besturingssystemen via cs1-2 of 3
ik dacht dat een cs1 -2 of 3 steeds moest bijgestaan worden met een computer via koploper of id
ikzelf heb om deze rede geen dergelijk systeem ontwikkeld op mijn baan
ik wilde absoluut geen computer scherm aan mijn baan - je bent teveel bezig met je computer en niet met het treingebeuren
ikzelf heb de cs 2 maar gebruik die niet op mijn tafel - alleen maar om de locs te programeren
De raptor die ik gebruik is een zeer bescheiden toestel , zeer eenvoudig te gebruiken met oneindig veel mogelijkheden -zeker in de beginfase is het een heel vriendelijk besturing systeem - het diepere raptor werk volgt automatisch  en vraagt dan alleen logisch denken
om verder te gaan over uw blokken - 2 melders zijn volgens mij meer dan voldoende daar je vrij korte blokken hebt
bekijk mijn idee maar eens - is nog zeker te verbeteren
mg Jan
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Hallo Jan, enorm bedankt voor je input, ik ga er eens mee aan de slag nadat ik geïnformeerd heb met wat voor systeem ik ga rijden.
Ik dacht namelijk dat je met een CS2 of CS3 wél automatisch kan rijden. De Intellibox I moet met computer, de Intellibox II ondersteunt volgens mij ook al automatisch rijden evenals de ESU EcoS.
Koploper werkt in ieder geval niet met 3-rail heb ik begrepen...dus wordt het I-Train, Win Digipet of zoiets...
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Ook het programma RocRail werkt met de CS2 en CS3.
Kijk eens op de website http://forum.rocrail.net/

John
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Citaat van: Thom Lier op donderdag 16 november 2017, 08:07:09
Koploper werkt in ieder geval niet met 3-rail heb ik begrepen...dus wordt het I-Train, Win Digipet of zoiets...
Er zijn op dit forum genoeg banen die bestuurd worden door Koploper. Dus het werkt wel ;)
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Citaat van: Thom Lier op donderdag 16 november 2017, 08:07:09
Koploper werkt in ieder geval niet met 3-rail heb ik begrepen...dus wordt het I-Train, Win Digipet of zoiets...
Misverstand: Koploper en CS2 zijn geen goede combinatie, maar koploper werkt wel met 3-rail, zelfs met metalen rails, en dat zegt wel wat.

Citaat van: JanHaagdorens op woensdag 15 november 2017, 20:23:31
2 melders zijn volgens mij meer dan voldoende daar je vrij korte blokken hebt
Dat is een terugkerend issue op dit forum, en of 1, 2 of 3 meldpunten worden gebruikt hangt een beetje af van de keuze van het besturingssysteem (Koploper, iTrain, TC, Windigipet, Raptor, RocRail), en of je eenrichtings- of tweerichtingsverkeer hebt.

Wat ik interessant vind, is dat je die (terug)melders benoemt: inrij (aankomst), rem/stop(sein), omdat je bij 3 melders wellicht een vertrek-melder zou toevoegen die in omgekeerde rijrichting de inrij/aankomstmelder zou zijn, en omgekeerd.

De benoeming geeft ze een functie; die functies laten zich terugvertalen in de besturingslogica,
en die logica wordt op verschillende manieren uitgewerkt in de diverse besturings software systemen.

Zo heb ik op dit forum gelezen dat iTrain minimaal 2 melders verwacht, en dat bij Koploper (bij eenrichtingsverkeer) 1 melder volstaat.

Als analoog lrijder verdiep ik me daarin niet al te veel (wel in de logica, niet in de systemen).
Analoog geven melders signalen naar schakelingen, en die schakelingen kunnen de functies inrijden (bezet geven), remmen (stoppen, vrijgave vorig spoor voor inrijden), en vertrekken zijn.
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Ontwerp baanplan met blokken
koploper icm M-rail en ECoS: geen enkel probleem
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Citaat van: Jan22 op maandag 20 november 2017, 11:32:39
Citaat van: Thom Lier op donderdag 16 november 2017, 08:07:09
Koploper werkt in ieder geval niet met 3-rail heb ik begrepen...dus wordt het I-Train, Win Digipet of zoiets...
Misverstand: Koploper en CS2 zijn geen goede combinatie, maar koploper werkt wel met 3-rail, zelfs met metalen rails, en dat zegt wel wat.
[/quote]

I-train en alle ander besturingssystemen kunnen ook met M-rails worden gecombineerd, je moet alleen contactrails gebruiken om terugmeldingen op de s88 decoder te ontvangen.

Citaat van: Jan22 op maandag 20 november 2017, 11:32:39
Citaat van: JanHaagdorens op woensdag 15 november 2017, 20:23:31
2 melders zijn volgens mij meer dan voldoende daar je vrij korte blokken hebt


Twee of drie melders in een blok is voor iedereen een eigen keuze, per blok een "binnen" melder en "vrijgave" melder is een minimum.
Als je in het midden van een blok nog een extra melder plaatst kan die een speciale functie hebben, perron aankondiging of iets van die aard.


Re: Ontwerp baanplan met blokken
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Citaat van: Marklindak op maandag 20 november 2017, 12:35:35
I-train en alle ander besturingssystemen kunnen ook met M-rails worden gecombineerd, je moet alleen contactrails gebruiken om terugmeldingen op de s88 decoder te ontvangen.

Leg uit. Ik gebruik stroomdetectie naar de s88 net als de 2rail wereld. Werkt perfect met m-rail en betrouwbaarder dan schakel- en contactrail. Dus "moet" valt wel mee  ;)
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Beste Jan 22
ik heb een raptor en werk daarmee ( ik heb een baan van 180 lm met een 60 tal werkende wissels) een 80 tal  blokken
verschillende blokken zijn 4 m lang  waarvan een 20 tal blokken met 2 richtings verkeer
als je heel lange blokken (ca 2 m en meer) hebt kan je 3 melders plaatsen-al deze melders kan je een functie geven
als je de inrij melder gebruikt als aankomst melder gaat de cpu het vorige blok vrijgeven , de volgende trein gaat aansluiten
ikzelf vindt dit niet mooi omdat je een soort processie maakt van aansluitende treinen - daarom gebruik ik in de meeste gevallen de rem melder als aankomst melder  - is het een kort blok maak ik van de stopmelder een aankomst melder -
ik heb ook ondervonden als je na een wissel (volgend blok) een aankomst melder plaatst is het mogelijk dat het systeem denkt - ok -  de volgende trein kan eventueel vertrekken naar een andere bestemming en dat ie dan verschillende  wissels omgooit met ontsporingen  tot gevolg -
bij een kort blok is zelfs 1 melder voldoende omdat je in dit blok een max snelheid kan instellen voor korte treinen  waarbij een rem melder niet nodig is - in dit blok moet je dan ook een stopverbod opleggen voor langere treinen 
met deze ervaringen en logisch denken kom ik zeer ver - ik heb een 12 tal lange en korte treinen rijden met een 15 tal treinen in het schaduw station -  denk niet dat ik er alles van ken want ik leer nog dagelijks bij
misschien heb je hier iets aan
mg Jan
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Citaat van: Kaleb op maandag 20 november 2017, 15:00:14
Citaat van: Marklindak op maandag 20 november 2017, 12:35:35
I-train en alle ander besturingssystemen kunnen ook met M-rails worden gecombineerd, je moet alleen contactrails gebruiken om terugmeldingen op de s88 decoder te ontvangen.

Leg uit. Ik gebruik stroomdetectie naar de s88 net als de 2rail wereld. Werkt perfect met m-rail en betrouwbaarder dan schakel- en contactrail. Dus "moet" valt wel mee  ;)

Klopt Henk, deze optie heb ik eigenlijk even niet meegenomen, ging ook over twee of drie melders en denk je automatisch aan massa detectie en contactrails. Ik rijd ook op die manier, gaat prima!
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Citaat van: JanHaagdorens op maandag 20 november 2017, 18:24:41
daarom gebruik ik in de meeste gevallen de rem melder als aankomst melder  - is het een kort blok maak ik van de stopmelder een aankomst melder -
ik heb ook ondervonden als je na een wissel (volgend blok) een aankomst melder plaatst is het mogelijk dat het systeem denkt - ok -  de volgende trein kan eventueel vertrekken naar een andere bestemming en dat ie dan verschillende  wissels omgooit met ontsporingen  tot gevolg
Ja, daar heb ik iets aan.

Even terug naar de vragensteller:
Citaat van: Thom Lier op maandag 13 november 2017, 20:19:07
Ik wil simpelweg tussen mijn wissels blokken maken met 3 secties, inrij-, rem- en stop sectie met twee-richtingsverkeer.
Onderstaand nogmaals mijn aangepaste baanplan met blokken.
Help mij even met een duidelijke schets waar te isoleren en waar te solderen, enz...

Als ik z'n tekening bekijk, dan zijn z'n blokken circa 1,8 m, maar wat er niet bij staat is hoelang z'n treinen maximaal zijn, terwijl toch de eerste wet bij blokrijden is: een trein mag niet langer zijn dan een blok minus een bepaalde standaard marge. Die marge is dan bedoeld voor stopsectie + bijvoorbeeld 9 cm (bij TC, althans). Anders gesteld: de minimale bloklengte (minus marge) bepaalt de lengte van de langste trein.
Ik kan mij voorstellen dat je digitaal minder strikt gebonden bent aan zo'n blok-treinlengte relatie.

Jouw voorstel:


Nu lees ik al in jouw uitleg dat je kunt besluiten dat bepaalde treinen niet mogen stoppen in te korte blokken. Dus dat geeft aan dat je ook kortere blokken hebt, d.w.z. blokken die korter zijn dan treinen maximaal lang zijn. Neemt niet weg dat het voor vragensteller nu gaat om blokken die langer zijn dan de trein die er moet afremmen en stoppen.

Laat ik het even omdraaien. Stel het groene blok is 1,8 m en de trein die aankomt is 2,4 m. In mijn geval bepaalt de achterste wagen wanneer de trein moet stoppen. Dus hij rijdt door, geeft de vertrekmelding, schakelt daarmee de rails naar 2- of 3-rail, en geeft bij doorijden geen kortsluiting, maar een botsing verderop is niet uitgesloten. Ongeacht van welke richting de trein aankomt op het spoor.
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Citaat van: Jan22 op maandag 20 november 2017, 20:53:18
Ik kan mij voorstellen dat je digitaal minder strikt gebonden bent aan zo'n blok-treinlengte relatie.

Dit is duidelijk niet waar!

Re: Ontwerp baanplan met blokken
Beste Jan 22
ik vermoed dat de vragensteller  informatie wilde over blokindeling
Dit plan is bij wijze van spreken een basisplan dat nog verder moet ontwikkeld worden
Dit plan laat helemaal niet toe om met lange treinen te rijden daar deze altijd moeten parkeren op het lichtgroene/bruine blok
op dat moment valt alles stil , dat is  mijn conclusie  - met korte treinen  kan je mits wat aanpassingen wel een boeiende tafel maken
groet Jan
Re: Ontwerp baanplan met blokken
Wat leuk om al deze reacties te lezen, het vliegt van hellingspercentages, naar treinbesturingssystemen, en weer terug naar mijn vraag...:-)
Ik ga met relatief korte treinen rijden van ±80-90 cm lengte maximaal, en een glaserner zug die van het "dalstation" naar het bergstation rijdt.
Het lichtgroene en bruine blok heb ik zelfs nog opgesplitst in 4 blokken totaal in plaats van 2.
De treinen in het bruine gedeelte vertrekken naar rechts, en de treinen in het lichtgroene vlak vertrekken naar links.
Dit wordt overigens een tijdelijke baan in een huurhuis simpelweg om te gaan leren digitaal te rijden met Märklin, een CS1 en een computer waarbij iTrain denk ik de voorkeur gaat krijgen boven alle anderen. Ik werk met Digikeijs DR4018 voor mijn wissels, en de DR4088 voor de terugmelders. Ik heb voor de wissels nog 10(!) Märklin decoders liggen mocht het programmeren van de DR4018 problemen gaan geven.
Ik heb nu twee MFX stoomloks met sound, en een MFX glaserner zug met sound. Ik wil hier nog een mooie diesellok bij hebben en een klein stomertje voor wat klein rangeerwerk. Hopelijk is alles nu wat duidelijker, en alle input en suggesties blijven welkom ! ( ik ben digibeet, heb geen zak verstand van elektronica, maar hélémaal weg van de treinenhobby, dus wat doorzettingsvermogen is vereist :-) )