Budapest heeft ook een viertal metrolijnen. Deze hebben ieder hun eigen traject en zijn dus onafhankelijk van elkaar. Zij delen dus niet delen van trajecten, zoals bijv. de metrolijnen A,B en C in Rotterdam of de lijnen 51 en 54 in Amsterdam dat doen. Van de vier lijnen zijn er twee die in het stadsdeel Pest (oostelijk van de Donau) blijven: M1 en M3. De metrolijnen M2 en M4 steken de Donau over. Wij hebben alleen gebruikt gemaakt van de metrolijnen M1 en M4. Zie
wikipedia voor meer algemene informatie over de metro van Budapest. Metro M3 was van vrijdagavond t/m maandagmorgen buiten dienst vanwege onderhoud en hiervoor reden bussen in de plaats. Wij zaten zaterdagavond in een restaurant aan één van de doorgaande wegen en de bussen van "Metrodienst" reden nog net niet in file achter elkaar aan. En allemaal geledebussen, en allemaal zo goed als vol!
De metro M1 ligt vrij ondiep onder de grond, namelijk slechts één trap af en je staat op het perron van het station. Als je wilt overstappen de andere kant op, dan moet je weer naar boven, de straat oversteken en daar de trap naar beneden om aan de andere kant van het station uit te komen. Binnendoor gaat dus niet. Dit komt omdat dit metrotraject al in 1896 is aangelegd.
1. De entree bij station Oktogon. Het woord "Fördalatti" betekent "ondergrondse" en staat dus op alle borden van de M1 lijn. daarboven staat de naam van het station (hier dus Oktogon). Eronder staat de eindbestemming, hier is dat "Vörösmarty tér", wat richting de Donau is. Het bord is geel, omdat de M1 lijn de 'gele metro' is.
2. Een trein van M1 rolt station Oktogon binnen. Sorry voor de bewogen foto....
3.
4. De namen van de stations langs de M1 lijn. Tussen de sporen staat een hek, zodat je niet even kan oversteken. Gezien het lage profiel zijn de perrons ook wat lager en zou dat in theorie makkelijk kunnen. Uiteraard is dat niet verstandig om te doen.
5. De metro's rijden op bovenleiding. Dat is hier een metalen strip die midden boven het spoor gemonteerd is. Ik kon niks zien op de stellen qua stroomafnemers, dus hoe dat gaat, weet ik niet.
6. De kopse wand van het perron, bestaat uit een mooie houten wandkast.
7. De naam van het station is een tegeltableau.
8. Installatie tussen de rails. Vraag me niet wat en hoe, want ik weet het niet
9. En de volgende metro komt alweer aanrijden.
10. De laatste avond van ons verblijf nog even teruggegaan naar metro M1 en wat foto's in meer detail vastgelegd.
In elk station hangen aan het eind van de perrons dergelijke spiegels. Dit zijn voor de metrobestuurder zijn 'achteruitkijkspiegel' zodat hij kan zien of er niemand meer in- of uitstapt. De tunnels zijn te krap voor spiegels aan de metrotreinen zelf of gebruik van camera's (al zou dat met de huidige technieken wel moeten lukken).
11. Het neusje van de metro M1 aan de andere kant van het station.
12. Aan de andere kant van het perron de tunnelingang. De metro's kunnen blijkbaar ook op verkeerd spoor rijden, want aan beide zijden staan seinen geplaatst.
13. Evenals een spiegel, die aangeeft dat links verkeer dus mogelijk is.
14. Een blik in de tunnel richting station Vörösmarty Utca. Het lichtje in de verte is een metrostel wat aan komt rijden.