Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad

Gestart door frenkievee woensdag 08 november 2017, 19:07:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Hallo allemaal,
Vanmorgen zijn mijn vrouw en ik weer veilig op vliegveld Zestienhoven aangekomen na een paar dagen in de mooie stad Budapest (ja, ik weet: Nederlandse spelling is Boedapest, maar ik hou hier de spelling aan, zoals ik die in de afgelopen continue tegen gekomen ben). De reden was om onze jongste zoon te bezoeken, die daar voor vijf maanden stage loopt. Wij wilden wel eens zien waar hij woont en werkt en hoe het hem bevalt. In het kort: meer dan goed! (Gelukkig).
Meegenomen was dan dat we samen met hem afgelopen zaterdag (4 november) onze 29e trouwdag konden vieren. :)

Hieronder wil ik een groot deel van de foto's delen, die ik van het OV van Budapest gemaakt heb. Beginnend met de paar foto's van de gewone bussen, dan de trolley-bussen, trams, metro's en treinen. En kan ik je vast verklappen dat ik leuke dingen gezien heb!

1. Op vrijdag op de heenweg de stad vanuit het vliegtuig. Niet helemaal helder, maar dat kwam door de bewolking. Dit was tevens de laatste dag dat we wolken gezien hebben, want vanaf zaterdag t/m dinsdag meer dan mooi weer gehad.


2. Budapest heeft een zeer uitgebreid OV-netwerk, waar ik hier graag wat foto's van wil laten zien. Dat omvat bussen, trolleybussen, trams, en metro's. In de stad wordt dit verzorgd door de BKK (de stadsdienst van Budapest dus) en met één 24-uurs of 72-uurs kaartje kun je onbeperkt het OV in. Een 72-uurs kaartje kost 4150 Forint (of HUF) wat gelijk staat aan ongeveer ? 13,40  8o.
En gewoon een papieren kaartje. Niks geen getob met een OV-chipkaart en zo....


3. De stadsbussen zijn blauw (de dieselbussen) of rood (de trolleybussen). Een voorbeeld is hier een Mercedes bus.


4. Naast het stadsverkeer heeft Budapest ook verbindingen buiten de stad, middels bussen en treinen (deze komen later nog aan de beurt). Deze bussen zijn van de fa. Volanbusz. Een voorbeeld daarvan is deze, maar ik heb diverse uitvoeringen voorbij zien komen. Meestal vanuit andere vormen van OV, zodat het lastig was om daar foto's van te maken.


5. Als laatste bus (voor de trolleybussen de revue gaan passeren) wil ik een echte toeristenbus laten zien. We hebben dinsdag heerlijk toeristje gespeeld en zijn met deze bus op stap geweest.


6.


7. Na een dik half uur door het centrum van de stad gereden te hebben (veel moois gezien met prima uitleg!), kwam (volgens de dame die het hoogste woord voerde voorin de bus) het spannende moment: onder de bezielende klanken van Also sprach Zarathustra van Richard Straus ("Silan geconcentreerd" voor hen die de associatie nog kennen  >:-D) 'doken' we de Donau in.


8. Wat uiteraard leuke plaatjes van het water opleverde


9. En na het tochtje op het water toch maar weer het droge opgezocht.

Re: Uitstapje naar Budapest
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Uitstapje naar Budapest
Hoi Frank, altijd apart zo'n tochtje over het water met de bus, bedankt dat je dat met ons deelt. :arrow: :thumbup:
Maarre je hebt vast ook nog wat treinenfoto's voor ons :P
ohja ook nog trollybussen ;)
Re: Uitstapje naar Budapest
-Frank:
Heerlijke plaatjes,  :thumbup:
Re: Uitstapje naar Budapest (Trolleybussen)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitstapje naar Budapest (Trolleybussen)
Zoals gezegd is er in Budapest een uitgebreid netwerk van trolleybussen. Ik heb drie types gezien, dus ik ga er vanuit dat dit dan ook alles is. Maar dat weet je natuurlijk nooit zeker :)

1. Dit is volgens mij het nieuwste type trolleybus wat er rondstuurt. Hier wagen 8014 als lijn 72 naar iets in de stad. De uitspraak van de verzameling letters die je op een bus of in een tram of metro ziet staan, stelde me telkens weer voor verrassingen :D


2. En zo heb je er één, en binnen no time zijn het er twee. Wagen 8010 heeft zich als lijn 73 bij zijn voorganger gevoegd.


3. En diezelfde wagen 8010 van achteren.


4. Maandag 6 november weer een rondje gelopen om wat OV vast te leggen.
Hier komt wagen 712 voorbij denderen. Omdat deze bussen een stuk minder geluid maken, dan reguliere bussen is het goed oppassen geblazen bij oversteken! Op de achtergrond een taxi. Hiervan rijden er ook meer dan heel veel rond. De tarieven zijn naar onze maatstaven meer dan redelijk. We hebben er dan ook een aantal keren gebruik van gemaakt.


5. Een stukje infrastructuur. Deze foto's zijn genomen op één van de doorgaande wegen van de stad, de Bajcsy-Zsilinsky ut (waarbij 'ut' staat voor utca, wat straat betekent). Dit is de aansluiting van de stroomtoevoer en -afvoer van de bovenleiding van de trolleybussen.


6. En aan de overkant van de straat ook.


7. En dat detail ingezoomd.


8. Met de schakelkasten die aan de muur van één van de gebouwen gemonteerd zijn.


9. Een kruising van de bovenleiding. Hier is namelijk het eindpunt van een (of meerdere?) lijn(en) en de lus is zo aangelegd, dat de bussen rechtsom gaan, dus de bovenleiding moet elkaar kruisen.


10. De bussen 213 en 217 gebroederlijk naast elkaar bij het genoemde eindpunt, in de lus, die alleen voor de bussen toegankelijk is. Dit is m.i. het oudste model bus wat er nog is.


11. De kop van bus 217.


12. En weg was bus 213 en zijn plaats ingenomen door de 255, daarom dus de 255 en de 217 gezamenlijk op de foto. Nu van de achterkant :)


13. De bovenleiding van de trolley's is niet mooi strak afgespannen. dit is goed zichtbaar als de wat lager staande zon er op staat. Het lijkt wel een beetje een spinnenweb in de morgendauw, maar dan anders ;)


14. In diezelfde zon rijdt wagen 701 op lijn 70 bij de halte weg.


15. En op dinsdagmiddag (7 november) zittend in de 'etalage' van de Starbucks, genietend van een joekel van een beker koffie en een flink stuk appeltaart, kwam bus 8017 rijdens voor lijn 78 voorbij. Let dus niet op de weerkaatsing van het glas. ;)


16. Al snel gevolgd door zijn oudere broertje, nl bus 709 op lijn 70.

Re: Uitstapje naar Budapest
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Uitstapje naar Budapest
Hey Frank,
ik zie maar weinig treinen.
- Budapest heeft een mooi tramsysteem, waarmee je een leuke rodnrit kunt maken
- Budapest heeft minstens twee mesea waar genoeg treinen te zien zijn (Spoorwegmuseum en techniek museum)
- Budapest heeft zelfs een treintje dat door kinderen gerund wordt.
en ook de metro heeft best leuke plekken en een klein museumpje.

John
Re: Uitstapje naar Budapest
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitstapje naar Budapest
Hoi Cees, graag gedaan!
Citaat van: ceess op woensdag 08 november 2017, 20:45:35
Maarre je hebt vast ook nog wat treinenfoto's voor ons :P
ohja ook nog trollybussen ;)
Ja hoor, er komt nog genoeg. Trams, metro's en treinen. Maar niet alles in één keer, want dan is de lol eraf. :D
En de trolley's heb je inmiddels al gezien ;)

Dankjewel Jørg!

@John,
Klopt, de treinen hebben dit draadje nog niet gevonden.
En ja, het tramsysteem is zeer uitgebreid (komt zo nog). Ons eerste doel was natuurlijk het bezoeken van onze jongste zoon en hij heeft ons mooie plekken van de stad laten zien, zoals de Burchtwijk, een park in Buda en nog een flink aantal mooie plekken. En dan zijn het OV en OV gerelateerde musea (hoe leuk ook) toch niet de eerste prioriteit. ;)
Re: Uitstapje naar Budapest - Trams in de stad (deel 1/2)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Trams in de stad (deel 1/2)
Hieronder een 30-tal foto's van wat trams en gerelateerde zaken in de stad. Ze staan op chronologische volgorde, dus misschien ontbreekt er hier en daar dus ogenschijnlijk wat logica :)
In Budapest rijden verschillende soorten trams rond, varierend van oudere t/m ultramoderne.

1. De welbekende Combino's zijn de trams die ik het meest heb gezien. In Budapest rijden ze rond in een zes-delige, 56 meter lange uitvoering. Op veel plekken hebben ze een eigen vrije baan (die soms gedeeld wordt door een enorme hoop lawaai makende ambulance) en rijden dan al snel sneller dan 50 km/h.


2. De bovenleidingen van de tram en de trolleybus kruisen elkaar op sommige kruispunten. Dat levert naast soms het nodige vonkwerk ook een apart getik op, als de tram de draden van de trolleybus passeert.


3. En het spul wat meer in detail.


4. Beetje getracht in de rechte lijn van de trolleybus bovenleiding te kijken.


5. En flits, komt de volgende Combino voorbij zetten. De trams volgen elkaar in snel tempo op, soms minder dan 2 minuten. Dit zijn de wagens op de lijnen 4 en 6, die een groot deel van hetzelfde traject afleggen.


6. En van de andere kant. Op de achtergrond is trouwens het stationsgebouw van station West te zien. Hier ben ik (uiteraard!) ook nog even wezen kijken en heb nog wat foto's gemaakt. Maar: betracht daar wat geduld voor, die komen echt nog wel aan de beurt :D


7. En daar was de volgende alweer.... het begint bijna saai te worden...


8. Opvallend is dat er trams met reclame zijn, zoals hier de 2021, en zonder, zoals die in de foto hierboven.


9. Een van de dagen zijn we naar de kant van Buda gegaan om naar een mooi park met uitzichtpunt te gaan. Dit was de tram van lijn 4 die ons naar het eindpunt gebracht heeft. Dit is het plein "Széll Kálmán tér M" wat je kunt zien als het centrum van Buda. Hier komen een flink aantal bus- en tramlijnen samen, evenals een station van de M2 lijn van de metro. Ook zijn er veel winkels in de buurt, maar wij zijn overgestapt van tram op bus om verder de heuvels in de te gaan.


10. Tram 4012 van een van de oudere series op lijn 61 op bovengenoemd plein. Volgens Wikipedia zijn deze Tatratrams gebouwd in Tsjechië en bestaan uit een serie motorwagens en volgwagens (beide met stuurstand aan één kant).


11. Een overzicht van het plein vanaf de plek waar de lift naar beneden is.


12. Een blik op de bovenleiding bij het einde van de tramlijn 4/6.


13. Tram 2011 is inmiddels de kruiswissel gepasseerd en zal na kop maken onze kant op rijden.


14. In de verte kwam een tram van lijn 17 voorbij. Dit is een flink modernere tram van CAF. Volgens een artikel in de Railway Gazette (in het Engels) kwamen deze trams in dienst vanaf maart 2016.


15. In tram 2011 zaten wij in module 5.

Re: Uitstapje naar Budapest - Trams in de stad (deel 2/2)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Trams in de stad (deel 2/2)
16. Zomaar wat reclame op één van de trams die voorbij kwam zetten buiten station West.


17. Tram 1370 by night op het eindpunt van lijn 2.


18. Trams 2020 op lijn 4 (ook by night :D) op halte Oktogon, een van de grote kruispunten in de stad.


19. CAF tram 2205 op lijn 19 langs de Donau aan de Buda zijde.


20. Tram 1407 op lijn 47. Maar dat is allemaal niet zo heel moeilijk te zien ;) Deze trams is een ICS (afkorting van "ipari csuklós" oftewel Industriële gelede tram). Ze zijn gebouwd door Ganz, zie verder de informatie op Wikipedia.


21. Nogmaals een ICS tram, jammer van de auto, die pontificaal door het beeld rijdt..... Maar ja, daar ontkom je in Budapest bijna niet aan, want het is een drukke stad!


22. Het verkeerslicht voor de tram. Net zoals Nederland het negenoog kent, kent Budapest een soortgelijk systeem: 3 horizontale witte lichtjes is stoppen, de middelste lamp bevat één wit bolletje in het midden en de onderste 2 verticaal geplaatste bolletjes. Het systeem is ingesteld op het Duitse verkeerslichtsysteem, dus 'oranje' (dus de bovenste en de middelste samen) gaat ook branden voordat het verkeerslicht op 'groen' (de onderste) gaat.


23. Een wat zeldzamer beeld op de lijnen 4/6 zijn de ICS trams, omdat deze lijnen zo goed als geheel het domein zijn van de Combino-trams. Maar soms komen ze wel voorbij.


24.


25. Zoek de verschillen tussen de trams 2017 en 1326 :) Duidelijk zijn hier ook de afscheidingen te zien tussen de vrije baan van de trams en links en rechts het autoverkeer. Dit zijn halve bollen, waar je met je auto echt niet overheen wilt proberen te rijden. Zoveel was mij wel duidelijk.


26. Tunneltje waar lijn 2 doorheen slingert aan de Pest zijde van de Donau.


27. De tram in aankomst. Eerst in de tram, toen overstappen op de bus op weg naar de lunch.


28.


29. In de tram. Niet alles, maar wel heel veel in het OV is in twee talen uitgevoerd: het Hongaars en het Engels.


30. Op de terugweg zijn we uitgestapt bij de halte Király Ut / Erzsébet körút, en gauw nog even een blik langs de Combino die ons er veilig afgeleverd heeft.

Re: Uitstapje naar Budapest - Trams in de stad
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Trams in de stad
 :thumbup:
Re: Uitstapje naar Budapest - Trams in de stad
-Frank:
Wat een mengelmoes van verschillende trams, oud en nieuw,  :thumbup:
Re: Uitstapje naar Budapest - Trams in de stad
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Trams in de stad
Hier alvast de  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup: voor de trams

We w8en met spanning op het vervolg :P :P
Re: Uitstapje naar Budapest - Trams in de stad
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Trams in de stad
Veel rollend materiaal Frank  :thumbup: de speciale bus / boot vind is het leukste.

Bedankt voor de mooie plaatjes  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Uitstapje naar Budapest - Trams in de stad
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Trams in de stad
Frank,

Met veel plezier je fotoreportage van het openbaarvervoer uit Budapest gekeken. :)
Persoonlijk vindt ik de gele trams mooie zonder reclame dan met reclame maar dat is mijn mening.
Toch hebben die oude trams ook wel wat het maakt meer geluid dan de nieuwere en er gaan denkelijk minder passagiers in maar voor het gezicht zijn ze niet lelijk en geven nog een nostalgie sfeerbeeld in de grote straten met hun mooie statige grote gebouwen.
Ik kijk uit naar je reportage van de treinen uit Budapest. :)
Re: Uitstapje naar Budapest - Metro's onder de stad (deel 1/3)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Metro's onder de stad (deel 1/3)
Budapest heeft ook een viertal metrolijnen. Deze hebben ieder hun eigen traject en zijn dus onafhankelijk van elkaar. Zij delen dus niet delen van trajecten, zoals bijv. de metrolijnen A,B en C in Rotterdam of de lijnen 51 en 54 in Amsterdam dat doen. Van de vier lijnen zijn er twee die in het stadsdeel Pest (oostelijk van de Donau) blijven: M1 en M3. De metrolijnen M2 en M4 steken de Donau over. Wij hebben alleen gebruikt gemaakt van de metrolijnen M1 en M4. Zie wikipedia voor meer algemene informatie over de metro van Budapest. Metro M3 was van vrijdagavond t/m maandagmorgen buiten dienst vanwege onderhoud en hiervoor reden bussen in de plaats. Wij zaten zaterdagavond in een restaurant aan één van de doorgaande wegen en de bussen van "Metrodienst" reden nog net niet in file achter elkaar aan. En allemaal geledebussen, en allemaal zo goed als vol!  8o

De metro M1 ligt vrij ondiep onder de grond, namelijk slechts één trap af en je staat op het perron van het station. Als je wilt overstappen de andere kant op, dan moet je weer naar boven, de straat oversteken en daar de trap naar beneden om aan de andere kant van het station uit te komen. Binnendoor gaat dus niet. Dit komt omdat dit metrotraject al in 1896 is aangelegd.

1. De entree bij station Oktogon. Het woord "Fördalatti" betekent "ondergrondse" en staat dus op alle borden van de M1 lijn. daarboven staat de naam van het station (hier dus Oktogon). Eronder staat de eindbestemming, hier is dat "Vörösmarty tér", wat richting de Donau is. Het bord is geel, omdat de M1 lijn de 'gele metro' is.


2. Een trein van M1 rolt station Oktogon binnen. Sorry voor de bewogen foto....


3.


4. De namen van de stations langs de M1 lijn. Tussen de sporen staat een hek, zodat je niet even kan oversteken. Gezien het lage profiel zijn de perrons ook wat lager en zou dat in theorie makkelijk kunnen. Uiteraard is dat niet verstandig om te doen.


5. De metro's rijden op bovenleiding. Dat is hier een metalen strip die midden boven het spoor gemonteerd is. Ik kon niks zien op de stellen qua stroomafnemers, dus hoe dat gaat, weet ik niet.


6. De kopse wand van het perron, bestaat uit een mooie houten wandkast.


7. De naam van het station is een tegeltableau.


8. Installatie tussen de rails. Vraag me niet wat en hoe, want ik weet het niet ;)


9. En de volgende metro komt alweer aanrijden.


10. De laatste avond van ons verblijf nog even teruggegaan naar metro M1 en wat foto's in meer detail vastgelegd.
In elk station hangen aan het eind van de perrons dergelijke spiegels. Dit zijn voor de metrobestuurder zijn 'achteruitkijkspiegel' zodat hij kan zien of er niemand meer in- of uitstapt. De tunnels zijn te krap voor spiegels aan de metrotreinen zelf of gebruik van camera's (al zou dat met de huidige technieken wel moeten lukken).


11. Het neusje van de metro M1 aan de andere kant van het station.


12. Aan de andere kant van het perron de tunnelingang. De metro's kunnen blijkbaar ook op verkeerd spoor rijden, want aan beide zijden staan seinen geplaatst.


13. Evenals een spiegel, die aangeeft dat links verkeer dus mogelijk is.


14. Een blik in de tunnel richting station Vörösmarty Utca. Het lichtje in de verte is een metrostel wat aan komt rijden.

Re: Uitstapje naar Budapest - Metro's onder de stad (2/3)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Metro's onder de stad (2/3)
15. Ik wilde weten hoe oud dit deel van de metro is, dus dat aan een medewerker gevraagd: "do you speak English?". "A little" was zijn antwoord, maar niet voldoende om mijn vragen te beantwoorden. Maar niet getreurd: met behulp van Google Translate op beide telefoons (ik van NL naar Hongaars en hij van Hongaars naar Nederlands) zijn we er samen uit gekomen :D. Eerst begreep hij me niet, en werd ik naar het informatiepaneel gestuurd, maar daar stond het niet op. Uiteindelijk kwamen we samen op 1896 uit, hij helemaal trots uitgelegd dat het het oudste van Europa is!
De kaart op het informatiepaneel: de cirkel is station Oktogon. Ons hotel stond nog net binnen de cirkel, dus blijkbaar is die er om een prettige loopafstand van het station aan te geven.


16. Informatie over tickets en dergelijke. Alles in twee talen: Hongaars en Engels.


17. Een kaartje van het metro-net van de stad. De gele lijn is de M1 metro, groen M2, blauw M3 en rood M4. Rechts het tijdschema van metro M1, die rijdt dus tussen 04:39 en 23:39 met een interval van slechts een paar minuten. Alleen in de vroege en late uurtjes in een interval van 10 minuten.


18. De achteropkomende cabine van de trein in Oktogon. Deze komt dus niet helemaal in het station.


19. Kijkje naar beneden naar een stevig en prima onderhouden draaistel.


20. En echt, in notime weer weg.


21. Het neusje van de volgende trein, aan de andere kant van het perron.


22. En met die ben ik meegegaan naar station Opera (één halte verder). Met die 72-uurs kaartjes kostte dat toch niks extra's. Je hebt trouwens wel op veel stations controle of je een geldig plaatsbewijs bij je hebt. Staat er een mannetje (of soms meer) de hele dag alleen maar te knikken dat het goed is, en zo nu en dan iemand terug te sturen. Al heb ik dat laatste maar één keer gezien.


23. Een steunpilaar in station Opera.


24. Een informatieloket in Opera, met daarnaast ook weer een ondersteuningspilaar.


25. Het bordje van de "Földalatti" van station Opera in de richting "Mexikói út felé".


26. Het moderne logo van de metro van Budapest aan een lantaarnpaal ter hoogte van de ingang zelf.


27. En hetzelfde bordje, maar dan van station Oktogon in de richting van "Mexikói út felé".

Re: Uitstapje naar Budapest - Metro's onder de stad (3/3)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Metro's onder de stad (3/3)
28. Metro M4 is een stuk moderner. Deze lijn is dan ook in 2014 geopend. Rechts in beeld nog net het profiel van de belangrijkste reden om Budapest te bezoeken: onze jongste zoon.


29. In metro M4 kun je zelf je eigen cabinerit maken. Deze metrostellen hebben namelijk geen bestuurder en als je voorin gaat staan, dan kun je gewoon naar voren kijken. Best apart! Na aankomst op een station zie je dus dit.


30. Eén van de zeer moderne stations van M4, namelijk Kálvin tér.


31. Met een net binnenrollende trein.


32. De ingang van de tunnel. Zoals duidelijk te zien is, zijn dit geboorde tunnels. Leuk detail: links van het oranje verbodsbordje staat een roestvrijstalen paal. Hierin zit een infrarood licht verwerkt met aan de andere kant van het perron een ontvanger. Stap je daar doorheen, dan wordt er omgeroepen dat je een stapje achteruit moet doen. Zoals Sander zei: als je ruzie met de beveiligers op het perron wilt hebben, moet je hier snel heen en weer doorheen stappen :D
Op de grond zijn ledstrips verwerkt, die gaan knipperen als er een metro verwacht wordt.


33. Stationsaanduiding in het blauw, met de reisrichting in het wit.


34. Een metro die binnenrolt.


35.


36.


37. Gelijk maar voorin de metro gaan staan, want een cabineritje is dan toch wel leuk :D. Ondanks dat er geen bestuurder in de trein zit, staan er wel seinen langs de baan.


38. Donker gat voor je neus, maar wel leuk ;)


39. En het volgende station komt in beeld.


40.


41.


42.


43. En als laatste een overzicht van het OV aan de Buda zijde van de stad.

Re: Uitstapje naar Budapest - Metro's onder de stad
 @citaat Leuk fotoverslag. Bedankt Frank. :thumbup:
Re: Uitstapje naar Budapest - Metro's onder de stad
Hoi Frank

Leuk reisverslag met mooie foto's bedankt voor het delen  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Uitstapje naar Budapest - Metro's onder de stad
 :) Mooi verslag en veel mooie foto's. B) :thumbup:
En gaaf om mee te maken om met de bus te water te rijden.

Dirk-Jan
Re: Uitstapje naar Budapest - Metro's onder de stad
Frank


Leuk dat jullie genoten hebben van de uitstap naar Budapest,

Het lijkt me wel een leuke en boeiende stad, je komt er inderdaad veel tegen van oud en nieuwe tram en metro en ook trolleis tegen en die vind ik wel erg mooi.
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad (1/4)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad (1/4)
In de laatste vier bijdragen komen de foto's voorbij van de treinen die ik vastgelegd heb voorbij. Er zijn in Budapest een aantal grote stations, ik ben op twee ervan geweest en heb veel leuke dingen gezien. Maar oordeel vooral zelf!

1. Zondag heeft Sander ons meegenomen naar een groot park in de heuvels van Buda met een mooi uitzicht op de stad. Helaas was het wat heiig en kon ik niet de mooie foto's maken, die Sander al wel had. Onderweg in de bus kwamen we langs een spoorweg met tandrad. Helaas was deze buiten dienst vanwege onderhoud. Dit is de overweg bij het stationnetje Svábhegy (linkje naar Google maps). Vanwege de tandrad reed de buschauffeur echt stapvoets over deze overweg. Ik denk dat hij daar wel ervaring in heeft :)


2. Op de terugweg reed de bus een iets andere route en reden we dus over een andere overweg. Ditmaal bij de halte Városkút. Ook hier weer de nodige voorzichtigheid van de buschauffeur.


3. Het stationsgebouw van het "Budapest-Nyugati Railway Terminal" gezien vanaf even voorbij het kruispunt tussen de Teréz krt. en de Podmaniczky utca.


4. En bijna van voren.


5. In het station zelf hangt een groot blauw vertrekbord met daarom de aanstaande vertrektijden van de diverse treinen.


6. Loks 158 en 111 van de serie 431. Deze ware origineel van de V43 serie en later omgenummerd in de 431 serie. Er zijn van de V43 serie in totaal drie reeksen gebouwd, de V43 1xxx, de V43 2xxx en V43 3xxx. De beide getoonde loks zijn van de V43 1xxx serie die dus later omgenummer is naar 431 xxx. Zie verder de Wikipedia pagina over deze loks (in het Engels).


7. Lang het perron stond de intercity al klaar. Eén van deze wagons was in de trein opgenomen.


8.


9.


10. En je gelooft je ogen (en later ook je oren) niet als je dus leest (en later in de omroep het ook weer hoort terugkomen, al is dat het enige wat je verstaat) dat deze intercity "Paprika" heet :D


11. Bijna voorin de trein waren een aantal wagons opgenomen met een typische indeling. Niet alleen instapdeuren voor- en achteraan, maar ook in het midden.


12. En nog een keertje zo'n wagon.


13. Even een rangerende lok vastgelegd. Dit blijkt de 460 023 te zijn. Zie verder de duitstalige Wikipedia pagina over deze lok.


14. Ook op het spoor zijn moderne loks te vinden, zoals deze. Zo te zien een Traxx van Bombardier.


15. Dit is het UIC nummer van die lok.


16. En diezelfde lok die de Paprika Express gaat trekken van de voorkant. De frontseinen zijn nog uit, al zou de lok binnen vijf minuten weg moeten zijn. 


17. Maar voordat dat mogelijk was, kwam er eerst nog even de 431 212 (dus eentje van de tweede onderserie van de voormalige V43 reeks) voorbij schuiven naar het naastliggende spoor.


18. Om zijn plekje naast de 460 015 te vinden.

Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad (2/4)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad (2/4)
19. Een paar sporen verder staat een hypermoderne Flirt te wachten op vertrek.


20. Samen met een zusje blinken beide nog van de nieuwigheid.


21. Aan de overkant van het perron staat een sein op rood.


22. Inmiddels was het wissel omgegaan en de frontseinen van de 480 015 zijn aan gegaan. Ook waren er een aantal mannen met pet en spiegelei aan komen wandelen die zich op drie strategische plaatsen langs de trein opgesteld hadden. Vooraan bij de lok, in het midden en aan het eind. Alle deuren dicht en de reis kan beginnen.n


23. Ondertussen aan de andere kant van het station. De Paprika express staat achter me te wachten.


24. Een aantal gebouwen waarvan ik me afvroeg waar deze voor zijn. Een onderzoekje via Google maps leerde me dat deze nog in gebruik zijn, waarschijnlijk als onderhoudsloodsen. Aan de andere kant ervan liggen namelijk een flink aantal opstelsporen.


25. Inmiddels hadden de drie heren besloten dat het sein veilig gegeven kon worden en zodoende kon de trein vertrekken. Het viel bij op dat het wissel niet helemaal mooi vlak ligt zodat er nogal hobbelig aan de reis begonnen werd.


26. En dan wordt de 431 212 weer zichtbaar, die zich inmiddels voor een trein heeft opgesteld.


27. Twee van de drie fabrieksschilden van de 431 212. De derde (meest rechtse) bleek er niet meer op te zitten.


28. De pantograaf van deze lok.


29. Op de terugwandeling naar de ingang van het station nog even een blik terug. Daar waar de treinstellen staan is zijn de perrons afgezet met hekken en is er actieve controle op plaatsbewijzen. Waar wij liepen was dat (gelukkig) niet, zodat we lekker foto's konden maken.


30. De tekst boven een deur in het stationsgebouw. Er staat "Viribus Unitis" (met vereende krachten).


31. Nog even de 431 158 op zijn andere neus gekeken.


32. Er liggen in totaal vier kopsporen onder deze kap, waarvan dus twee voorzien van loks, en twee helemaal leeg. Er staan aan het einde van de sporen twee rode seinen, waarvan ik me niet kan voorstellen dat deze ooit een ander seinbeeld kunnen geven (misschien hooguit rood-knipper, als dat bestaat in Hongarije).


33. De mooie stootblokken in detail.


34. Het stationsgebouw gezien vanaf de tramhalte.

Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad (3/4)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad (3/4)
35. Een tramreis en een metroreis verder deed ons belanden op station Kelenföld. Dit is een station in het Buda deel van Budapest.
Uiteraard net op het perron waar we naar boven liepen stond een lange goederentrein te wachten.


36. En op de naastliggende sporen ook, maar wat toch wel leuke doorkijkjes opleverde.


37. En de wagon van het doorkijkje hierboven in meer detail.


38. Toch maar even doorgelopen naar een ander perron om te kijken of daar nog wat leuks te beleven viel. Eerst een binnenrollende trein.


39. Lekker kort met drie rijtuigen, zodat je dat ook gewoon in model kunt nabootsen.


40. Aan de kant van het stationsgebouw stond een hele onderhoudstrein.


41. En het voorste deel van de trein van meneer Swietelsky ingezoomd.


42. Evenals het achterste deel (maar dat had net zo goed andersom kunnen zijn natuurlijk :D).


43. Men is wel druk, gezien de stapel bielzen die er opgestapeld ligt.


44. Betonnen en ....


45. houten exemplaren liggen netjes gestapeld.


46. Creatieve constructie om de bovenleiding op te hangen.


47. Flirt stel 415 112 staat klaar om te vertrekken richting Székesfv-VESZPRÉM.


48. En op pad naar de genoemde bestemming.


49. Het oude stationsgebouw van Kelenföld. Dit gebouw heeft zijn beste tijd wel gehad.


50. In volle lengte.

Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
51. Lok 528 069 van de fa. Kárpát Vasút van de zijkant. Zie voor info over deze lokserie de duitstalige Wikipedia pagina.


52. En schuin van voren.


53. En in close-up. De bovenste lamp van het A-sein moet wel een flinke schijnwerper zijn, als ik het formaat zo zie.


54. Ook de Vectrons hebben inmiddels hun weg naar Hongarije weten te vinden, getuige dit witte exemplaar. Voor de fans: dit is de 91 80 6193 297-9 D-ELOC.


55. En ook deze weer iets schuin van voren.


56. Een hele mooi lok van Cargo Petrolsped. Dit is lok 230 030-3 van Tsjechische makelijk. Deze serie loks zijn gebouwd door Skoda in Pilsen. Op een website over deze loks staat de volgende tekst (die ik eerst even door Google Translate gehaald heb, dus let even niet op het correcte taalgebruik):
"Laminátka - een elektrische locomotief met een tijdloos ontwerp geproduceerd in de jaren 1966 - 1970 in Pilsen ?koda.
Locomotieven vormden de reeks S 489.0 (nu 230), S 499.0 (nu 240) en S 499.1 (nu 240.1). Tsjechische Spoorwegen voeren momenteel 230, 240 (inclusief versies 240.1 en 240.2) en de recentelijk gewijzigde multi-systeemmodificatie 340 uit.
Locomotieven uit de S 489.0-serie (de huidige 230-serie) werden geproduceerd tussen 1966 en 1967."


57. Het wel zeer opvallende neusje een stuk dichterbij gehaald. Leuk detail vind ik zelf de buitenspiegels :D


58. Evenals de zijkant wat naderbij gehaald.


59. Nog een keertje het stationsgebouw vanaf de spoorzijde. Duidelijk is het verval te zien.


60. Het stationsgebouw vanaf het stationsplein (vanuit een bus genomen).


61. En hetzelfde maar dan ingezoomd.

Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Ik vergeet in mijn enthousiasme helemaal te reageren..... sorry.....

@John, Jørg, dank!

@Cees, dankjewel. Inmiddels zijn de nodige vervolgen geplaatst ;)

@Peter, dankjewel.

@Michel, dankjewel en inmiddels zijn ook de treinen geplaatst.

@Wim, Alex, Dirk-Jan, Peter: dankjulliewel!

Om het goed te maken een laatste uitsmijter van wat je in niet echt vaak meer ziet denk ik. :D



Wij hebben met zijn drietjes een aantal hele leuke dagen gehad. Heel veel gezien (niet alleen wat hierboven getoond is) en veel gedaan. Veel te weinig eigenlijk om de stad helemaal te verkennen, want er is echt heel veel te beleven en te zien. Ik kan echt aanraden, als je een keer in de gelegenheid bent, om er eens heen te gaan!
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Hallo Frank,

Op foto 30 laat je een deur van station Nyugati zien.
Nu kom ik ook regelmatig in Budapest.
Ik heb hier een filmpje van achter deze deur, echter ik weet niet hoe ik dit op het forum moet plaatsen.
Twee foto's van het plafond heb ik hier wel toegevoegd.

Dit was in het verre verleden de wachtkamer van de keizer uit het Oostenrijks-Hongaarse Rijk.

met vriendelijke groet
guillaume


Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
-Frank:
Dank weer voor de mooie platen,  :thumbup:
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Mooie reportage Frank, dank voor het delen.

Mvg, Luc
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Mooi verslag, met scherp oog voor de details, en met als resultaat dat ik er zo heen zou willen.

Ik herken aan de fotokeuze een bepaald soort strijd met de materie van iets wat te groot en te gedetailleerd is om met 1 foto vast te leggen.

Het maakt ook nieuwsgierig ...

Neem deze foto van jou:

Links van elk stootblok staat een rond bord aan een stok. Blauw veld met witte streep.
Ik ben benieuwd waarvoor dat gebruikt wordt.

Ik heb in Zwitserland en Italië nogal wat stootblokken gefotografeerd, omdat men in die landen zeer verschillend denkt over het uiterlijk van een stootblok, en over signalen die aangeven dat het eind van de lijn bereikt is. Ik begijrp dat er een Budapester variant is.
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Jørg, Luc, dank!!

Dankjewel Jan! Ik zie veel en probeer dus ook veel vast te leggen, maar achteraf altijd weer te weinig ;)
Je herkent het wel denk ik, als je reactie zo lees.
En ik was met mijn zoon op pad, die alweer zo goed als buiten stond bij de tramhalte :D Dus of pa maar haast wilde maken ;)

Ik heb de originele foto er even bij gehaald (want je snapt dat alle foto's op het forum verkleind zijn) en daar even één van de stootblokken eruit geknipt met het betreffende blauwe bord. Dat laat dan zien dat op dat blauwe bord een rode pijl afgebeeld staat.
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad

Heerlijk verslag, Frank  :thumbup:

Me meteen ook maar vergaapt aan de mooie Skoda-loc's op de site  :P
Wij zijn ook eens met de bus het water ingereden, maar dat stond niet op het programma  :D
( we kregen wel gratis droge sokken uitgereikt )

Bedankt voor de mooie plaatjes !

Grtz Tony
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Guillaume, Dank voor de mooie foto's van de wachtkamer. Weet je of die vrij toegankelijk is? Of niet?
Zo ja, dan vraag ik Sander of hij nog wat foto's maakt daar :)

Dankjewel Tony!
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
 @citaat @citaat @citaat Heeft dat bord geen betrekking op de contactdoos die ernaast hangt?
Wellicht om rijtuigen die zonder loc al gereed staan van spanning te voorzien?

Groeten,

Erik.
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Hallo Frank,

Dank je wel voor je uitgebreide reportage. :thumbup: :thumbup: Zo te zien is het een super vakantie geweest.
Wel mooi om te zien oude gebouwen die er mooi uitzien en modern vervoer.

M.vr.gr. Erwin
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Frank

Nee moet ik helaas bekennen.
Ik was/ben daar beroepsmatig.
En dan gaan toch enige deuren meer open
Als je geïnteresseerd bent in het filmpje van de deze ruimte, stuur even een PN.
.
Trouwens, ik deel niet jouw mening over de desolate toestand van station Kelenföld.
Van buiten en van binnen ziet het er "prachtig" uit, zie mijn toegevoegde foto's.

Mocht je nog een tweede maal jouw zoon in Budapest visiteren, dan neem samen vanaf Batthyany tér de H5 naar Szenterdre.
Vergeet niet een extra kaartje te kopen, want de boete ligt dan op de loer.
Daar is een leuk museum met bus, tram en spoor materieel, echter enkel wat lokaal is gebruikt.
Mocht er belangstelling zijn, dan wil ik er wel foto's van tonen.

met vriendelijke groet
guillaume

Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
@Erik, dat zou zomaar een plausibele verklaring zijn.

@Erwin, graag gedaan! en jazeker. We hebben het prima naar ons zin gehad. Deze hele serie was meer bijkomstigheid dan hoofdzaak uiteraard, want we hebben zeker veel meer gedaan. Maar Budapest is typisch zo'n stad waar je veel het OV gebruikt om ergens te komen. Gewoon omdat de dekking ervan zo groot is. Ja, en dan zijn foto's natuurlijk snel gemaakt, al is de bestemming heel anders.

@Guillaume, ah jammer. Maar dat van die deuren die beroepsmatig open gaan, herken ik wel ja.
Wat Kelenföld betreft: er zitten best vervallen plekken op het gebouw, daarom mijn observatie. Maar het gebouw an sich is mooi, dat ben ik met je eens. En je opmerking doet vermoeden dat het nog in gebruik is, al oogde dat van de buitenkant niet zo.....
Als ik Sander zijn plannen zo hoor, dan zal het niet de laatste keer zijn dat Budapest een eindbestemming is van een vliegreis. ;)
Het was onze eerste keer in de stad, dus in die vijf dagen dat we er waren hebben we veel gezien en gedaan, en uiteraard blijft er dan veel liggen/staan voor een volgende keer.
Re: Uitstapje naar Budapest - Treinen rondom de stad
Heerlijke sfeer daar.
In een ver verleden ook eens bezocht.
Toen had ik nog een bewaker in m'n nek omdat ik met een camera rondliep (die vond het overigens wel prima, maar was wel benieuwd wat ik daar deed).
Als ik de HD uit de verhuisdoos heb zal ik de plaatjes eens opzoeken :)