Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Big Boy

Gestart door René woensdag 02 januari 2008, 00:33:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Big Boy
René
gast

Big Boy
Hallo,

Wie heeft er ervaring met het rijden van de Big Boy over bocht 2221?

René
Re: Big Boy
Andreas
gast

Re: Big Boy
Märklin K-rail 2221 heeft een radius van 360 mm, de Big Boy (37990) kan rijden op bochten met een radius vanaf 360 mm, dus dat zou probleemloos moeten kunnen.
Re: Big Boy
René
gast

Re: Big Boy
Ik weet dat het zou moeten kunnen, maar ze geven aan dat het wenselijk is om toch een grotere radius te nemen, ik wil graag weten of er iemand in de praktijk er ervaring mee heeft.

René
Re: Big Boy
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Big Boy
Hallo,

De poll is verwijderd. Hij voegt niets toe aan het topic.

Groetjes

willie
Re: Big Boy
cyberbeast41
gast

Re: Big Boy
De Big Boy rijdt voortreffelijk. Over alles wissels en bochten heen.
Het ziet er alleen niet uit :p
Re: Big Boy
Lid sinds: 2007

offline
Re: Big Boy
In de handleidingen van de Big Boys 37990 en 37991 staat op blz. 38 gegevens m.b.t. de overhang (in mm) bij verschillende radii:

Radius     Binnen      Buiten
360.0         27         36
437.5         26         34
515.0         25         31
579.3         24         29
643.6         23         28

Het is uitkijken met het plaatsen van seinen, masten, tunneldoorgangen, enz. wanneer een BB over kleine radii rijdt.


nmbssncb
=======
Re: Big Boy
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Big Boy
De BigBoy is voor mij de ultieme presentatie en promotie loc die ik dan ook vaak meeneem wanneer ik bij andere modelspoorders op bezoek ga.
Ook wordt de BigBoy door niet modelspoorders mooi en indrukwekkend gevonden, zeker wanneer beide schoorstenen hun rookwolken uitbraken en aangestuurd met alle geluiden en licht mogelijkheden vallen er vaak oh's en ah's.

Zowel op mijn kleine Koploper baantje met R1 en R2 en gebogen wissels als ook op mijn grote baan met R4 en R5 en slanke wissels merk ik geen verschil in rij eigenschappen, op beide rijdt de BigBoy voortreffelijk.

Natuurlijk moet je wel met de grootte van de BigBoy en het uitscharen rekening houden, wanneer mijn BigBoy te gast is op een andere baan staat er nogal eens iets in de weg, maar dat geldt ook voor langere (D-trein) wagons of zwaar transport.

Nog nooit heb ik meegemaakt dat de BigBoy moeite had met welke radius, wissel, kruizing of wat dan ook! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.