Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

29470

Gestart door WvdW vrijdag 09 juni 2006, 10:20:13

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
29470
WvdW
gast

29470
Ik kan vanmiddag de lok uit deze startset gaan ophalen. Nu las ik in het jaarboek dat deze een speciale motor heeft (icoontje stond er ook bij), maar op de Märklin site zelf zie ik dat icoontje niet staan, en staat er centrale motor. Klopt het dat dit ook wel speciale motor genoemd wordt zoals bij de 36880 lok het geval is?

Ik wil de lok gaan laten rijden icm 42272-rijtuig, 42862-rijtuig en 43305-stuurstandrijtuig. 't Enige jammerlijke is dat de lok zelf geen sluitverlichting heeft. Maar de prijs waarvoor ik 'm nieuw kan kopen is erg verleidelijk.... 72 euro.
29470
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
29470
Hoi,

Is niet dezelfde motor als je 36880, die heeft een hoogvermogen motor met FX decoder. Deze decoder heeft een functie uitgang waardoor je het blinklichtje kunt schakelen.

De lok die nu gaat kopen is een hoogvermogen motor met digitale decoder met cardan aandrijving. Deze decoder is iets eenvoudiger en heeft er geen extra functieuitgang op zitten. Is een lok uit de digitale Hobby serie.

Groetjes,
Brigitte
29470
Blausee-Mitholz
gast

29470
Idd een lok uit de hobby serie. 72 euro is een normale prijs, niet extreem laag. Loks uit de eerste serie hebben nog al beroede rij-eigenschappen. Met vervolg series die uitgeleverd zijn is de decoder aangepast en de rijeigenschappen zijn nu redelijk te noemen. Zo uit de doos met standaard instellingen rijdt de lok digitaal belabbert. Na diverse CV's te hebben aangepast dus redelijk.
Tip breng meteen de max snelheid een eind omlaag.

Johan.
29470
WvdW
gast

29470
Ik zag op de lok dat aan de onderkant een ronding zit waar vermoedelijk een speakertje geplaats kan worden (voor bedrijfsgeluiden?). Is dit inderdaad middels de juiste decoder en plaatsing te realiseren? Bij de 36880 (is ook een stuk kleiner) zag ik die ronding niet zitten aan de onderkant.
29470
WvdW
gast

29470
Citaat van: WvdWIk zag op de lok dat aan de onderkant een ronding zit waar vermoedelijk een speakertje geplaats kan worden (voor bedrijfsgeluiden?). Is dit inderdaad middels de juiste decoder en plaatsing te realiseren? Bij de 36880 (is ook een stuk kleiner) zag ik die ronding niet zitten aan de onderkant.

Iemand een idee?
29470
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
29470
De 18.4, helaas met defecte speaker, heeft in de bodem van de tender ook een rond gat van ongeveer 8 mm, daar bovenop zit gewichtblokje met ook een rond gat en daarboven zit dan het speakertje gemonteerd.
Het lijkt mij dat dit dat alleen maar bedoeld is voor een betere verspreiding van het geluid.
AlbertJan.
29470
WvdW
gast

29470
Citaat van: AlbertJanDe 18.4, helaas met defecte speaker, heeft in de bodem van de tender ook een rond gat van ongeveer 8 mm, daar bovenop zit gewichtblokje met ook een rond gat en daarboven zit dan het speakertje gemonteerd.
Het lijkt mij dat dit dat alleen maar bedoeld is voor een betere verspreiding van het geluid.
AlbertJan.

Het is de BR 146.1 en ik heb gezien dat het "gat" inderdaad ca.13 mm is.

Nu beschikt deze digitale lok wel over het wisselen van frontlichten bij het wisselen van de rijrichting, maar niet van sluitlichten. Is dit (achteraf) te veranderen middels bijv. een andere decoder?
29470
WvdW
gast

29470
Nou, hij rijdt prima. lekker stil (in vergelijking tot een kunstof behuisde lok).
Nu heb ik de lok geprogrammeerd onder een ander nummer op de MS, omdat hij niet in de databank zit. Ik heb toen netjes adres 24 (af-fabriek) ingesteld en rijden maar. ook de verlichting en optrek/afrem was schakelbaar. Hier heb ik bewust op gelet toen ik de databank pdf afspeurde op de Marklin-site.

Nu kwam ik er achter dat ik dus NIET optrek/afrem vertraging kan verzetten. Dit moet wel kunnen aangezien m'n 36880 lok dit wel kan (kon.... heb ik per ongelukg gewist uit m'n lijst. Daarnaast is de fabrieksinstelling blijkbaar gewijzigd. Beide loks hebben nu adres 24....)
Dus een paar vragen:

1. Hoe krijg ik m'n fabrieksinstelling weer terug naar adres 72?
2. Welke 2 MS-databank nummers kan ik het beste gebruiken om alle instelbare schakelingen weer te kunnen wijzigen?

Vraag 2 had ik al een gesteld op het BNL-forum, maar daar kan ik nu natuurlijk helaas niet meer zoeken. kga zodra ik de antwoorden heb gelijk de instellingen opschrijven...  :oops:
29470
WvdW
gast

29470
Dat rijtje vond ik ook in de beschrijving. Maar wat ik er mee aanmoet....  :oops:
Ik heb het vermoeden dat dat bedoelt is voor de Control unit? Ik heb nl. MS.
Overigens kon ik dus de instellingen voor optrek/afrem vertr. niet benaderen. Stond niet in het lijstje op de MS terwijl dit wel mogelijk moet zijn. Dit zou moeten liggen aan het nummer wat ik uit de databank heb opgehaald. Welk ander lok nummer moet ik daarvoor ophalen? Heb al diversen uit de pdf-lijst van de marklin -site  bekeken, zonder resultaat.
29470
Davy
gast

29470
Als je een lok hebt ingesteld op een adres. Dan is de onderste knop van de linkerkant van de functieknopjes op een mobile station de functieknop waarmee je de optrek en afremvertraging kan uit en aanzetten.

Bij mij werkt dit.

Linkerkant knopjes zijn gewoon dan de functies f1 t/m f4.
29470
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
29470
Hallo WvdW,
de waarden die Peter noemt zijn inderdaad voor de Control Unit.

Daar kan je met de MS niets mee.

In het menu lokadres veranderen kan je het
adres terug zetten naar 72 .

Dan kies je bijv. 29570 en verander je het adres
naar 72;
Van hieruit kan je alle parameters veranderen:
zet Vmax op 30% en optrek en afremvertraging op max.
Dan loopt de lok het mooist:
dat hebben al heel veel mensen op dit forum gezegd :P

Suc6
Groeten
Wim
29470
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
29470
Sorry,
het is 29750
Suc6
Wim
29470
WvdW
gast

29470
Ik ga morgen weer eea proberen heren. Zo uit m'n hoofd trof ik op de MS niet REG aan. Let wel, ik heb momenteel alle loks gewist uit m'n MS. Ik wil dus de 36880 én de 29470 weer terug inbrengen én bij beiden alle instellingen weer kunnen veranderen via het menu. Ik neem dus aan dat ik eerst een lok met adres 24 (daar staan beide decoders nu namelijk op) moet "installeren" en dan verder moet gaan werken?

Groet,
Wally
29470
WvdW
gast

29470
Citaat van: DavyAls je een lok hebt ingesteld op een adres. Dan is de onderste knop van de linkerkant van de functieknopjes op een mobile station de functieknop waarmee je de optrek en afremvertraging kan uit en aanzetten.

Bij mij werkt dit.

Linkerkant knopjes zijn gewoon dan de functies f1 t/m f4.

Is bekend. Maar ik kan dus niet de waarden (max.snelheid ed. ) niet wijzigen in het menu. Maar nogmaals, morgen ga ik weer eea uitproberne met de bovenstaande hulp.
29470
WvdW
gast

29470
Heb inderdaad met reg 8:08 netjes de fabrieksinstellingen weer terug in de loks. Bedankt.

Punt is wel dat m'n 29470 (e-loc) lok als diesellok staat aangeduidt.
Wat ik belangrijker vindt is m'n 36880 lok. Die heeft nl. een knipperlicht functie. De 29750 heeft die dus net weer niet. En als ik er één invoer die ik aantrof in de pdf-databank van de Marklinsite, dan kon ik de optrek/afremvertraging weer niet instellen (via het menu). Ik kan 'm met één van de functietoetsen wel aanzetten, maar niet afregelen via het menu. Op het BNL-forum heeft iemand mij 's het juiste loknr. gegeven.... als iemand raadt weet, graag. Anders kan ik alsnog niks instellen..  :(
29470
WvdW
gast

29470
Nou, heb een hoop databank nummers geprobeerd, echter niet 100 % resultaat. Ik heb voor m'n 36880 weliswaar een nummer gevonden waarmee ik het knipperlicht kan schakelen, maar nog geen enkel nummer waarmee ik EN het knipperlicht kan schakelen EN de extra submenu-functies MAX snelheid/Optrekken/afremmen/REG kan wijzigen.

Heb de volgende nummers geprobeerd:

37072
37073
37090
37091
37203
37254
37500
37761
37762
37865
39601 t/m 39610
39573
39579
39821

Bij de meeste kan ik dus wel het knipperlicht schakelen en ook de optrek/afremfunctie schakelen onder de F1/f9 knoppen, maar de submenus zoals MAX snelheid en dus ook het submenu REG krijg ik dus niet.  :(  Wat doe ik toch verkeerd?  :oops:
29470
Lid sinds: 2006

offline
29470
als je een oudre versie van het mobile station heb kan het voor komen dat ze er niet in staan ik had de 36850 waar je ook de parameters kon in stellen op je mobile station. maar mijn draaiknop was kappot dus heb ik een nieuwe mobile station en daar stond het er wel in de data bank

mvg Tim
29470
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
29470
De 36880 heeft een FX decoder, geen MFX decoder.

Groetjes,
Brigitte
29470
Lid sinds: 2006

offline
29470
Bestaat de mogelijkheid om een mobile station te updaten? En dan vooral de database. Johnny
29470
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
29470
Johnny, daar is Marklin nog steeds over aan het nadenken geloof ik. Bij de introductie werd toegezegd dat dit later bij je handelaar mogelijk is.

Volgens mij kun je al wel met een Central Station een MS database updaten.

Iedereen die een van de eerste MS aangeschaft heeft en geen CS heeft zit met het zelfde probleem.

Er is nog geen duidelijk antwoord vanuit Marklin hoe ze dit nu gaan regelen.

Groetjes,
Brigitte
29470
WvdW
gast

29470
ik weet zeker dat het in te stellen is, omdat de betreffende lok al eerder met een ander databank nummer is ingesteld geweest en dus de betreffende submenu's oproepbaar zijn geweest. Maar ik weet dus niet meer welk nummer dat is. De handleiding van de MS biedt verder geen uitkomst hierin. Heb helaas per abuis dat nummer gewist op de MS.
Met 29750 kan ik namelijk wél de parameters instellen, maar dan mis ik de schakelbare functie knipperlicht.



Ik bedenk me net dat volgens mij iemand die ook op dit forum acttief is mij toen geholpen heeft aan dat databank nummer..... ff PM sturen.
29470
Blausee-Mitholz
gast

29470
Ik vindt het MS een raar apparaat, een onhandig ding. Ik heb er geen maar laatst heb ik er mee gespeeld bij een vriend van mij, zijn zoon had net een nieuwe startset met MS gekregen voor zijn verjaardag.
Ze wilden wat parameters wijzigen maar dat lukte ze niet (schijnt dus een bekend euvel te zijn)
Met handleiding lezen MS kom je er niet uit. Met lezen van de handleiding behorende bij de Hobby-lok uiteindelijk wel.

In de handleiding van de SBB Re 482 wordt nummer genoemd 37538.
In de handleiding van de DB 185 wordt nummer genoemd 37540.
Via deze nummers kom je via MS bij de parameters van de lokdecoder.

Ik meen dat ik toen via 37538 die SBB hobbylok de parameters heb kunnen wijzigen. Ik heb de lok toen voor hun zo ingeregeld als ze wilden hebben.

Mijn mening, lekker omslachtig. Voor de leek maakt Märklin het extra moeilijk.
Het oude Motorola systeem was een iedergeval lekker simpel met dipjes en draaipotjes  :wink:
Voor CV decoders neem ik wel DCC daar is nog uit te komen  :D

Johan.

Aanvulling:
Bij mijn recent aangeschafte 36856 (DB 185) zit een extra los boekje bij:
Zusatzinfo: Betrieb mit der Mobile Station
In dat boekje wordt 37540 genoemd, een ander nummer als bij (ook door mij in bezit zijnde) 36851 (SBB Re 482) waar de verwijzing en de handleiding zelf staat.
29470
WvdW
gast

29470
Citaat van: Blausee-Mitholz....
In de handleiding van de SBB Re 482 wordt nummer genoemd 37538.
In de handleiding van de DB 185 wordt nummer genoemd 37540.
Via deze nummers kom je via MS bij de parameters van de lokdecoder.
...

Jaaaaaaaaaaaaa, dat zijn de nummers waarmee ik alles kan schakelen en verstellen. Probleem opgelost. Bedankt.

Groet,
Wally