Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

artikelnrs.

Gestart door vandomm maandag 19 juni 2006, 12:43:18

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
artikelnrs.
vandomm
gast

artikelnrs.
klopt het dat het artikelnr. informatie bevat betreffende voor bv..digitaal , analoog  of andere informatie ?
artikelnrs.
Lid sinds: 2006

offline
artikelnrs.
Ja, dat klopt.

Even een paar uit het hoofd

30xx analoge uitvoering met mechanische omschakelaar.
33xx analoge uitvoering met electronische omschakelaar met mechanisch relais.
34xx Delta decoder. of eletronsche omschakelaar.
36xx digitale uitvoering met een 6080 decoder niet lastgeregeld.
37xx digitale uitvoering met een lasteregeling (hoogvermogens aadrijving)
38xx Hamo (gelijstroom uitvoering van het model) dus voor 2 rail.
39xx Digitale lok met een C-Sinus motor en een lastgeregelde decoder.
artikelnrs.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
artikelnrs.
Hallo,
Ook 33XX werd/word nog gevoerd met
elektronische omschakeling
of Delta modules.

Ter aanvulling van bovenstaande.

Modelspoorgroeten
Wim
artikelnrs.
Lid sinds: 2006

offline
artikelnrs.
35xx werder/worden volgens mij gebruikt voor 5-sterren uitvoeringen van 33xx modellen.

33xx(x want er zijn ook zat 5-cijferige) zijn niet alleen analoge maar ook Delta.

Koen
artikelnrs.
Lid sinds: 2006

offline
artikelnrs.
Dat is allemaal juist en ... niet juist . Het nummer 83463 is toch echt een Märklin loc met opschrift Agfa . Geef dit nummer maar in bij de Duitse ebay. Johnny
artikelnrs.
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
artikelnrs.
Omdat ik spoor Z heb weet ik dat de 8XXXX nummers bij Märklin de spoor Z artikelen zijn  :D
artikelnrs.
Lid sinds: 2006

offline
artikelnrs.
Ja tot op een bepaald ogenblik zat er nog enige logica in Märklin.  :D  De laatste jaren blijk het meer en meer vrouwen logica te zijn.  :oops: (duik) . Johnny
artikelnrs.
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
artikelnrs.
Het kan best zijn dat beide produkten met een 8 beginnen. Dit zal ik echt niet ontkennen.

Ik heb als test op de Märklinsites (NL en DE) gewoon 8000 ingetikt. Als resultaat komt daar als eerste artikel nr 80015 Museumjaarwagen-set 2004 tevoorschijn. En de 83XXX artikelen herkennen ze daar niet. Bij de test geven ze daar  nr 8500, rails, aan.

Waaruit ik dus concludeerde dat de 8XXXX nummers bij Märklin spoor  Z artikelen zijn.

En aangezien elk merk een eigen artikelcode heeft kan het dus voorkomen dat er vergissingen gemaakt kunnen worden met de begincodes van de artikelen. De 8XXX code zowel voor Hamo als voor spoor Z.
artikelnrs.
Jurgen
gast

artikelnrs.
Ik geloof dat de 83xxx ook voor insider of speciale modellen gebruikt werd.
Zo is nr. 83468 een CFL loc uitgebracht ter gelegenheid van een reis naar Göppingen. Die was gebaseerd op het art. nr. 3468, dezelfde loc maar een seriproductie met een ander locnummer. Dus voor speciale modellen werd gewoon een 8 voor het standaard art. nr. van een gelijkaardige loc.

Nu worden voor speciale modellen art. nrs. beginnend met een 9 gebruikt. Die kan je, net als de art. nrs. van speciale modellen beginnend met een 8, niet terugvinden in de database op de website van Märklin.
Je moet maar eens kijken naar de modellen die op vraag van winkels en fabrieken geproduceerd worden. Je kan die altijd vinden in de Insider magazines.

36xxx zijn geen MFX locs dacht ik. Dit zijn gewoon de digitale Hobby modellen.
36xx zijn dan weer digitale modellen met een speciale motor.
37xxx is digitaal of digitaal MFX.

Maar ik denk voor een volledig te begrijpen overzicht dat je eigenlijk alles in verschillende periodes moet bekijken. Dus de periode dat alles nog analoog was, de eerste Delta locs, eerste digitale locs, Motorola I en II, de nieuwe Systems...