Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen

Gestart door dinsdag 07 november 2017, 23:56:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Ons eerste idee: :D gebaseerd op andere banen in dit forum die dat weer baseerden op een winnaar: http://www.kaasschieter.net/railway/rh.nl.html ere wie ere toekomt.
We noemen het Station Berghausen ergens in het heuvelland met wat kleine houtindustrie en een lokaalspoorlijntje als aftakking. Stoomtractie tijdperk II/III. Ik denk dat mijn zoon Noud het niet zou Noud neemt :D

Noud wil digitaal rijden met de wissels en seinen met zo'n schakelbord zoals je bij veel banen op Eurospoor zag.
Er is een schaduwstation en een ondergrondse keerlus.
8o
Re: Eerste ontwerp baan
Gerrit-1959
gast

Re: Eerste ontwerp baan
Hallo Noud,

Ziet er op zich leuk uit, maar met maar 1 keerlus rijden alle treinen dezelfde kant op en ligt de keerlus er werkeloos bij, zoal ik het zie. Ook vrees ik, dat er wat problemen gaan ontstaan in de helling van en naar het schaduwstation.
Re: Eerste ontwerp baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Eerste ontwerp baan

Hoi Noud,

Wellicht beter, om je ontwerp in het topic banenplan ontwerpen te plaatsen ( bij modelbaanbouw&scenery )
Met stijgen van sporen wordt meestal uitgegaan van maximaal 3 centimeter per meter (3%).
Daarnaast moet je er rekening mee houden, dat de onderste sporen bereikbaar moeten zijn, hetgeen betekent dat je minstens 20 centimeter ruimte tussen de niveaus nodig hebt. En moet stijgen dus  ;)

Grtz Tony
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
 @citaat dank voor de tip, het was een eerste probeersel van een post. Nog niet echt bedoeld om te plaatsen. Maar Edwin was zo vriendelijk om het hier al te posten.

Wat stijgen en dalen betreft: we waren op eurospoor en zagen daar een (duitse) marklinbaan met 5 cm/m steiging en dalen.
Maar als we 20 cm nodig hebben voor het schaduwstation is het sowieso niet haalbaar....
Als je met R1 (24130) een keerlus zou maken wat is dan het hellingspercengtage? Weet iemand dat?

Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Er gaan 12 x 24130 in een volledige cirkel.
Omtrek van een cirkel is: 2 x pi x r.
Van de 24130 is de r: 360 mm.
Dit betekent, dat de hartlengte van 24130 188,5 mm (afgerond) is.
Bij een maximum stijging van 3% betekent dit, dat de 24130 per lengte 5,65 mm (afgerond) kan stijgen.
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
 @citaat Dank Gerrit,
dus een volledige cirkel is dan 12*0.56 cm= 67 mm. Volgens NEM wil ik 60 mm PVR vrij tel ik daar de plaatdikte van 8 mm bij op dan haal ik dat net. Maar als we met een lokje en 2 wagons willen rijden, is het dan echt nodig? Een spiraal (ik noemde dat per abuis keerlus eerder in dit draadje) is wel een heel gedoe voor een eerste baantje. Hoe zwaar moeten we het hellingspercentage nemen? Ik zit nu op 45mm/m. 3 is ideaal begrijp ik....
Wie wil ervaringen delen?
Hebben het er zondag in Den Bosch ook nog wel over  :-)
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
hoi,

Kijk eens bij deze artikelen: Hellingen en klimspiralen en Schaduwstations. Daar zie je ook de ruimte die je tussen de platen kan hebben. Zoals op tekening staat is aardig maar veel te weinig.

Groet Ronald.
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Voor een eerste baantje zoals dit zou ik niet wakker liggen van 4,5% hellingen. Ook de goedbedoelde 20 cm heb je niet nodig voor dit schaduwstationnetje met slechts 2 spoortjes. 8cm is dan gewoon genoeg, ook voor de keerlus.
Wel zou ik proberen er een 2e keerlus de andere kant op te creëeren. Dit zou bv kunnen door de 2 bochten rechtsboven te verbinden met bochtwissels.
Leuk railplan verder :thumbup:.
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
@ Hans: Dat met die tweede keerlus en bochtwissels mag je eens uitleggen. Ik snap hem niet. En waarom voor een eerst schaduwstation maar 8 cm begrijp ik ook niet. Gaat het dan niet fout? Het zou fijn zijn, als je jouw uitspraken zou kunnen uitleggen/onderbouwen.
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Hoi,
Ik heb ooit eens een soort gelijk baantje getekend alleen zijn de sporen onder het station door anders gelegd, misschien heb je er wat aan.
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Ik bedoel het volgende: als je rechtsom rijdt dan kan je op de ondergrondse keerlus keren en linksom gaan rijden. Je kan alleen nooit meer terug keren naar rechtsom. Met 2 bochtwissels is dat op te lossen zoals met de rode wissels aangegeven in onderstaand schetsje, moet qua hoogteligging ook net passen denk ik.
Wat de hoogte van je schaduwstation betreft: het zijn slechts 2 spoortjes waar je zowel van voor als van achter bij kunt. 8 cm is minimaal maar niet onmogelijk in zo'n geval. Anders wordt het als je het over een groot schaduwstation hebt zoals je ze hier vaak op het forum tegenkomt met bv 10 sporen naast elkaar. Dán is 20 cm tussenruimte zeer wenselijk om ook nog bij de middelste -en vaak ook de achterste- sporen te komen. Maar nogmaals, met 2 spoortjes is 8cm voldoende en is het onzin om complete helixen (daal- en stijgspiralen) hiervoor te gaan bouwen.
Voorts ga ik er -gezien de afmetingen van de baan en de lengte van de stationssporen- van uit dat je niet met hele lange treinen gaat rijden, waardoor een hellingspercentage van 4,5% geen enkel probleem zal zijn.
Kortom niet te ingewikkeld denken, je hebt een leuk ontwerp, dus nu gewoon lekker gaan bouwen :thumbup:!
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Met alles wat er over is geschreven komen we nu hier op uit. Mede met dank aan Hans (vd Wal???). @citaat :thumbup:
We hebben er 2 schaduwstations bij, de keerlus is weg. De aankleding volgt nog. Dat is alleen met Raily 3.0 een beetje lastig.
Wordt meer een schets.
Nu nog nadenken over de baanvakken/blokken. We willen in principe een inrij sein links onder rechter spoor voor zowel linksaf naar het station als rechtdoor naar de halte. Verder alleen uitrij seinen en ondergronds uiteraard nepseinen maar wel stroomloossecties.
Benieuwd naar het kritische commentaar, schieten maar! :P
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Ik heet wel Hans maar niet vd Wal.
Met het weghalen van de ondergrondse keerlus (why  :-(?)heb je nog maar één keerlus over waardoor al je treinen na verloop van tijd dezelfde kant op rijden en niet meer te keren zijn.
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Geen tweede keerlus: dat wordt dan omlopen in het zichtbare station of treinstellen en trek-duwcombinaties de rijrichting omschakelen! Dat is ook leuk. OK, een loc met getrokken tender is niet meer om te draaien, alleen door weer achteruit door de keerlus te rijden.
Meer vragen had ik bij jullie opmerking over seinen en stroomloze secties. Gaat er digitaal gereden geworden? Dan kan het anders, vooral met computersturing. Die kan de treinen via de decoders opdragen in een blok netjes te stoppen. Seinen zijn er dan alleen voor het mooie, in de zichtbare delen van de baan.
Het is maar een tip.

Groet,

Peter
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Er zijn nog diverse mogelijkheden voor een keerlus de andere kant op. Één ervan is het wissel rechtsboven je station te vervangen door een driewegwissel en aan te sluiten op het achterste schaduwstation (bocht vervangen door links wissel dat je over hebt ivm vervanging door drieweg).
Verder zou ik proberen de sporen van het schaduwstation onder de baan iets langer te maken door in het midden van deze sporen een rechte rail op te nemen, als je dat dan ook doet in de bocht rechts waar het spoor daalt/stijgt dan klopt het weer.
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Een andere mogelijkheid voor een tweede keerlus is het opstelspoortje linksboven ergens te verbinden met de binnenbocht van het parallelspoor links.
Of... je verbindt dit opstelspoortje onder de baan door met het langere opstelspoor aan de voorkant van de baan (redt je waarschijnlijk niet met aanvaardbare hellingpercentages???).
Kortom mogelijkheden zat om er wat leuks van te maken, succes :thumbup:!
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
@ Peter: Noud wil digitaal rijden met de wissels en seinen met zo'n schakelbord zoals je bij veel banen op Eurospoor zag.

Ik denk dat gecomputeriseerd rijden dan wat te ver gaat, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Het is wel goed om er over na te denken voordat je de baan opbouwt en bedraadt.
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
 @citaat eens, vandaar mijn vraag naar ervaringen/ideeen.
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Citaat van: Hanzi op maandag 20 november 2017, 23:16:10
Met het weghalen van de ondergrondse keerlus (why  :-(?)heb je nog maar één keerlus over waardoor al je treinen na verloop van tijd dezelfde kant op rijden en niet meer te keren zijn.
Tja omdat we maar beperkte rails voorraad hebben. een keerlus zou weer extra rails en kosten met zich meebrengen.
Maar goed je reactie brengt ons wel weer aan het twijfelen....
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Citaat van: Hanzi op maandag 20 november 2017, 23:16:10
Ik heet wel Hans maar niet vd Wal.
Met het weghalen van de ondergrondse keerlus (why  :-(?)heb je nog maar één keerlus over waardoor al je treinen na verloop van tijd dezelfde kant op rijden en niet meer te keren zijn.
Heb je wel gelijk in. We hebben het iets simpeler gemaakt bovengronds en de keerlus er weer terug in. de S bocht op het emplacement links boven moet er nog uit zie ik.
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Eerste ontwerp baan Von hier nach Nergenshausen
:thumbup: