Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Feldafing, even wat anders

Gestart door joske3 dinsdag 07 november 2017, 22:30:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Beste Jos,

De spanningsval over een potmeter is ook afhankelijk van de hoeveelheid stroom die er door heen gaat, maar als je een vaste groep gebruikers hebt dan is dat prima.

Een DC-DC converter is in het Nederlands een "gelijkspanning naar gelijkspanning omzetter", een stukje elektronica wat ongeacht de hoeveelheid stroom, een vaste uitgangsspanning geeft.

Vanmiddag weer een nieuwe versie firmware aan het testen gegaan, maar nu kom ik toch een echte fout tegen, de "baas" moet aan het denken....

Groet, Anne W
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Dag Jos.

De perrons zijn flink gevuld met van alles en nog wat!
Naar mijn smaak iets te druk, want het houdt in dat de rest
van de scenery rond het station net zo druk zal worden ... :roll:
Maar die foto's met de Edelweiss erbij zijn echt prachtig! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Hierbij de link naar Alie*
klik
Als je zoekt vind je vele soorten, ik plaats, deze kleintjes, zelfs bijna in elk (wc)rijtuig. (Zie mijn index)
Er zijn ook grotere voor b.v. hele straat of perron verlichting. ff op de te kunnen leveren stroom letten.

groet
Harald
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Na mijn laatste update in november 2019 is er toch wel het een en ander gebeurd.
Ik had een crash met de Raptor.
Vermoedelijk is een spanningsdip in het locale stroomnet de oorzaak geweest.
Het resultaat was wel dat de hele Raptor leeg was.
Rond 200 rijwegen, met vertrek, eind, aankomst, rood en remmelder!
Diverse rijwegen "over elkaar heen", waarbij dus tegenover elkaar een beveiliging is ingebracht.
En dan rond 50 loks, die ieder een eigen programma hadden. Te denken valt aan inrij verboden, remgegevens, snelheidsbeperkingen, gewichtsinstellingen en dan ben ik er nog wel een paar vergeten.
We, dr.Raptor en ik, hebben getracht eea op afstand te repareren.  Hierbij liep ik tegen kennisbeperkingen op en is mislukt.
Tevens had ik geen goede Back-up.
Was ik nooit aan toegekomen, zal ik maar berouwvol zeggen.
Ik heb de Raptor naar een medeforumlid gestuurd, die de nieuwste firmware erop heeft gezet. Daarop is de Raptor naar Heerlen verstuurd, waar ik dat weekend was. En toen mee naar Portugal.
Gelukkig had ik de rijwegen wel in een excell bestand staan, maar door de diverse aanpassingen was die niet "helemaal bij"!
Uiteindelijk toch alles weer ingevoerd.

Met de kerstperiode weer naar NL geweest en daar wat aanschaffingen gedaan.
Ik wilde een van de 2 LDT DB 2 boosters vervangen door een LDT DB 4 booster.
Tevens wilde ik een achtergrond hebben.

De aanschaffingen:



En de achtergrond, die precies in de handbagage past?



Oorspronkelijk wilde ik de boosters opschuiven, maar toch bleek het handiger om de nieuwe booster links in de rij te plaatsen.



Daarna weer Loks inzetten en verder configureren.
Daarbij heb ik een leuke module ontdekt:
Blokinrijverbod met maximale looptijd.
Op mijn baan wordt gebruik gemaakt van 4 soorten /lengtes treinen. + wel/geen personen.
Dit om zo efficiënt mogelijk met de raillengte om te gaan.
Als voorbeeld, mag een 1 metertrein niet op een 1,5 meter rijweg komen.
Dat is niet handig, efficiënt. Het kan natuurlijk wel!
Door nu een max tijd te geven aan die inrijblokkering kan na verloop van die tijd toch de 1,5 meter rijweg worden vrijgegeven. (dit wanneer de 1 meter sporen vol zijn)

In het station kregen de personentreinen een stop van 1 minuut.
De goederentreinen krijgen geen (verplichte) stop.
Ik heb 2 schaduwstations.
1 schaduwstation met 6 sporen, die uitlopen op 1 spoor. Daar krijgt iedere trein een minuut wachttijd.
Het andere schaduwstation heeft 2 sporen. Hier krijgt elke trein een wachttijd van 3 minuten.
Steeds meer treinen inzetten, tot het niet meer vlot doorreed.
Tellen:  33 treinen.
Daarna er weer vanaf halen.
Bij 29 treinen bleek er een leuk treinverloop door het station.

Ook heb ik de achtergrond op de platen geplakt. Die zitten op staanders die vrij zijn van de muur.
Erg mooi is dat niet geworden. Maar het moet maar.

Gisteren heb ik een filmpje gemaakt van de bewegingen op de paradebaan en het station.
En dat is hieronder te zien.


Re: Update Baan Feldafing met Video
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Update Baan Feldafing met Video
Beste Jos,

Zag het er naar uit dat ik een druk weekend zou krijgen, OnTraxs, eten met familie en verjaardag familie, is dat allemaal afgelast, daarnaast ga ik ook wat voorzichtiger worden, in tweevoudige risico groep, wat betekent dat ik de komende dagen tijd genoeg heb om je filmpje te bekijken.

Verder: ik ben blij je van dienst te hebben kunnen zijn.

Groet, Anne W
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Citaat van: joske3 op donderdag 12 maart 2020, 22:20:44....We, dr.Raptor en ik, hebben getracht eea op afstand te repareren. 
Toen ik gisteravond dit stukje aan het schrijven was, dacht ik even: Hoe zou het zijn met "dr. Raptor"?
Wetende dat het niet goed met hem ging.
Niet wetende dat Marco toen al niet meer onder ons was.
RIP Marco.
Re: Update Baan Feldafing met Video

Update 9 april '20
Edit: foto's stonden verkeerd, hopelijk nu wel goed!

Vanwege het Coronavirus zit ik nu al een paar weken binnen.
Ik woon 25meter van het afgesloten strand Praia da Rocha.
Naar buiten mag, maar alleen voor noodzakelijke inkopen, apotheek, werk, een kort "ommetje" of een  wandeling met de hond.
Het loopt tegen de Pasen en hier in Portugal is de noodtoestand afgekondigd.
In de Algarve hebben we een paar slachtoffers, 9 personen. De brandhaarden liggen in het noorden. Totaal heeft Portugal 400+ slachtoffers.
Om te voorkomen dat de Noorderlingen naar hun vakantiehuis in de Algarve gaan geldt er een rijverbod buiten je eigen woonplaats. Overal zijn roadblocks, met name de bruggen bij Lissabon en ook hier in Portimão zijn afgesloten.
Dus ruim tijd om verder met de spoorbaan te gaan.
Gelukkig heb ik op het laatste moment nog voor behangplak  en gips gezorgd.
Hoofdzakelijk ben ik aan de gang gegaan met een los element wat in de kast zit.
Waarom een los element? In geval van moet ik eronder kunnen en tevens is de afstand te groot: meer dan een meter.
Hieronder een stel foto's. Gedeeltelijk op de plek en deels op een stoel in de woonkamer.

Een grondplaat met een aantal plateautjes voor de "bebouwing"


Nu met een achtergrond. Omdat deze achtergrond om de hoek zit heb ik besloten hier geen foto aan te brengen.


Vervolgens met vellen kurk een beetje model gemaakt.


Daarna de plaatselijke krant opgeofferd (geen foto van) en modelleren met gips.
Zoals je ziet in de woonkamer.


Kijken of de lichtjes het allemaal doen


Dan begroenen met de Grasmaster. Een mooi apparaat.
Onlangs heb ik van Miwula een filmpje gezien hoe zij dat doen. Onder de plekken hebben zij al metalen roosters zitten. En werken wij met kleine zakjes gras, daar gaat het met 10 liter emmers!


Daarna de details: Hier de parkeerplaats van de kerk, met nog 2 straatlantaarns  van Alie.


Ik heb geen mooie struikjes. Hier niet te koop. Misschien kan ik van de zomer weer naar NL zodat ik daar struikjes kan kopen. Opsturen naar hier is mij te duur. Maar ik heb wel voldoende Preisertjes, fietsers enz.


Een B&B boven op de berg.


Kapel


Een stel scouts pleegt kaartstudie


Genieten van het uitzicht


En een paar sportieve nordic walkers


In het kerkje wil ik de kerkklok laten luiden. Een kant en klaar module kost rond de € 100 en dat vind ik wat prijzig. Dus alvast een speakertje besteld en een klankkastje gemaakt.


Deze speakerbox komt in de berg achter de kerk. Wel een gat in de berg gemaakt, daarom een lapje groen als camouflage.


Hier een overzichtsfoto


Ik had nog platen staan die als achterwand bestemd zijn. Dus daarop de foto geplakt en deze plaat op het frame vastgezet.


Nou, dat was het dan voorlopig. 

Re: Update Baan Feldafing met Video
Ha Joske. Helaas zie ik alleen maar ??????? en geen foto's.  >:-D
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Ikzelf kan niet ontdekken waar het fout zit. Het album staat op Public, net als al mijn andere foto's. Ben jij de enige?
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Ik kan helaas ook geen foto's zien Jos.
Wel van je update van 12 maart.

Groet Michel
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Deze foto wel te zien?
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Jawel.

Groet Michel
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Dan heb ik dus wat te doen straks :D :D
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Ik heb het complete stuk bewerkt.
Volgens mij moet dit zo goed zijn. Gaarne reactie.
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Hallo Jos,
vanaf de eerste fotos kon ik alles al zien'.
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Beste Jos,

Ik zie ook alles, sterkte verder daar in je eenzame "opsluiting", je hebt wel een balkon?

Groetjes, Anne W
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
@AnneW:
Ik heb het hele stuk omgezet, zodat de foto's wel zichtbaar zijn.
Ik heb hier een klein balkonnetje, maar eigenlijk onbruikbaar. Geen zon en er staat een airco-unit.
Er is wel een dakterras waar ik kan zitten. Maar ik heb dan zittend geen uitzicht, vanwege de hoge muur van 1.3 - 1.4 .
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Maar je mag je hond uitlaten, laat die nou net een zwakke blaas hebben......

Maar goed elk land doet het op zijn manier, ik mag elke dag nog fietsen.

Groetjes, Anne W
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
22 april 2020

In Portugal zijn de coronabeperkingen overeenkomstig aan die in Nederland. Wel heb ik de indruk dat de handhaving hier iets rigoureuzer is als in NL.
Er rijden geluidswagens rond; bij mij aan de kust is een alarmsysteem met luidsprekers/sirenes.
Deze zijn aangelegd tbv tsunami-alarm, maar worden nu dus hiervoor gebruikt.
Zwaartepunt van de uitbraak is het noorden van Portugal, rond Porto.
In de Algarve zijn slechts 9 slachtoffers, in heel Portugal  762!
Fique em casa, blijf thuis!
En laat ik daar net nog wel wat aan de baan te doen hebben!
De berg rechts is klaar, dus nu verder.
Er lag achterin nog een randje wat ingevuld moest worden. Omdat daar ook nog een servo zat moest er in ieder geval een huisje komen als camouflage.
Ik heb als allereerste een grondplaat gemaakt zodat ik aan tafel dit stukje kan inrichten.
De voorraad Preisertjes op tafel en uitzoeken.
Opa op het bankje voor de deur, met opoe "in gesprek"
Een schuur met een paardewei.  Paaltjes als afsperring tot het spoor.
De meid hangt de was op. Kinderen bij de paarden


Vanuit een andere hoek


Er wordt een lading balken gebracht. En er hebben zich 2 NL Legervoertuigen in de weg vergist.


Vervolgens heb ik 2 vliegtuigen een plaatsje gegeven.
Een Fokker Friendship F27


En een oudje: de Fokker Triplane


Omdat ik alleen van voor bij de baan kan, is de berg rechts een los component.
Tussen de grondplaat en de berg zit een ruimte van 15 cm hoogte. Ook die wil ik ook als los component uitvoeren zodat ik er, in geval van, op eenvoudige wijze erbij kan.
Hier nog een foto van die open ruimte.


Een frame gemaakt en deze bekleed met kurk.


En daar de folder van de Lidl op.


Dat mag dus drogen.

Uit het verleden heb ik diverse gebouwen. Waaronder een Lokloods voor 2 Loks.
Deze heb ik aangepast, door het werkplaatsdeel aan de andere kant te plaatsen.
Ook heb ik 2 servo's geplaatst voor de deuren.






In dit gebied moet ook een brandstofdepot komen. Die heeft de opslag niet onbeschadigd doorstaan. Maar die wordt toch nog onderhanden genomen, lampjes enz.



Tot de volgende keer.
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Hoi Jos,

Een loods met bewegende deuren trekt altijd de aandacht, het zal best een leuk gezicht zijn als dit straks op je baan staat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Update 1 mei 2020

In Portugal geldt voor dit weekend een rijverbod buiten je eigen woonplaats.
Het is 1 mei en voor hier een lang weekend. Vanwege te verwachten vakantieverkeer vanuit het noorden naar de Algarve, heeft men dat afgekondigd.
Omdat in de Algarve tot nu toe weinig slachtoffers zijn (12) tov het noorden waar tegen de 900 slachtoffers te betreuren zijn.
Wel wordt de noodtoestand komende week niet verlengd.
Er is een exit-strategie bekend gesteld, maar hij begon met een heel groot onder voorbehoud.
De kou/regen is hier wel voorbij. Ik heb 22 graad in de schaduw.
Dus weer verder met de baan!
Ik was bezig met het tussenstuk onder de berg rechts. Een los component, omdat ik niet achter de baan kan en bij malheur er van boven bij moet kunnen. De berg kan er volledig vanaf. En voor "lichter werk" kan ik dit tussenstuk er uit halen.

Hier 2 foto's van dit tussenstuk.
De achterkant:


En de voor kant:


Daarna gipsen en op kleur brengen.
Tijdens het ommetje langs het strand heb ik wat fijn zand gehaald, voor het paadje naar boven.
Vervolgens de Grasmaster er over, drogen en wat boompjes plaatsen.



Bij het terugplaatsen zie ik dat het deel wat te licht is geworden, het matched niet met de rest!  Daar moet ik wat mee.
Omdat ik geen plakkaat heb, maar tubes met acrylverf moet ik die eerst mengen met wat gips. De verf uit de tube droogt glanzend op. Dus een papje van gips met wat puntjes verf.
Ook heb ik de aansluiting van de tunnelingang rechts afgemaakt.

Hier het resultaat.



Dan de doos met Preisertjes erbij:
Hier is de plaatselijk alpinisten vereniging aan het oefenen. Vanwege de geringe hoogte kon dat daar zonder zekering.



En hier wordt een ommetje gemaakt .



In het verleden, 30 jaar geleden, had ik een spoorbaan. Vanwege verhuizing en kinderen moest ik die toen afbreken en opslaan. Vlak voordat ik ging afbreken was ik jarig.
Ik heb toen een bouwpakket van Kibri gekregen: Wasserturm "Ottbergen".



Die is toen zo mee ingepakt. Onder in de doos met boompjes.
Nu gaat deze watertoren een plaatsje krijgen.
Dus maar eens openmaken. Dat heet tegenwoordig "unboxing"
Verrast was ik toen ik zag wat er nog meer mee ingepakt was.:
Bouwpakketje van een eenvoudig Einfamilienhaus.
Een verlichte reclamezuil enz.
Ook 2 telefooncellen.
Voor de jongeren onder ons, dat waren kleine huisjes, die langs de weg stonden, met daarin een telefoon. Als je dan een dubbeltje (rond 5 eurocent)  in de gleuf deed kon je telefoneren. Vaak lagen daar ook dikke boeken in met allemaal telefoonnummers. Reuze handig!


Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
13 mei 2020
En weer verder.

Hier in Portugal is de noodtoestand opgeheven; maar daarvoor in de plaats is er een calamiteiten-toestand ingetreden.
De aanbeveling is thuis te blijven! Fique em casa! En dat wordt toch wel goed opgevolgd.
Het aantal slachtoffers loopt toch wel gestaag op. Vandaag  is "de stand" 1175 personen.
Vorige week kreeg iedereen in Portimão een setje mondkapjes en gebruiksaanwijzing.
Keurig op naam verstuurd. En met ingang van deze week verplicht in o.a. winkels en OV.
En voor de deur staat iemand die je niet laat twijfelen in haar "adviezen"!
Gelukkig zijn ook de stranden weer open gegaan. Maar alleen wandelen, individueel sporten, surfen, niet liggen/zonnebaden!
Overal zijn onderstaande borden geplaatst:

Zelf ga ik nu elke ochtend een stuk in zee zwemmen. Voor sommigen nog te fris, maar ik voel me er best bij. En daarna gelijk weer naar huis!
Verder met de baan.
In een vorig bericht heb ik de Watertoren van Kibri voorgesteld. Ergens had ik gelezen dat er een opleuksetje te koop is.  Dus even zoeken op het WWW.
Ik kwam op deze ombouwset.
Ziet er strak uit, maar toch maar laten zitten.
Ik ben gewend mijn modellen eerst van wat verf/patina te voorzien, zodat de plasticglans weg is.
Het mag ook allemaal wel vies zijn:




Boven de ingang een lampje aangebracht en een stukje van 3 Ledjes van de strip. Meestal zijn ze te fel, ondanks de weerstand van 10K. Maar ik "dim" de lampjes met een wat viltstift; 's avonds het effect beoordelen en eventueel met wat thinner weer wat minder maken. Het lampje boven de ingang heb ik een ringetje krimpkous omheen gedaan, zodat het licht alleen naar beneden schijnt.
Grappig vond ik de Franse vertaling op de doos:  "Château d'eau" . Daar was ik zelf nooit opgekomen!

Als volgende een Bockkran en een Rohrblasgerüst van Vollmer.


Ook deze eerst van wat verf voorzien. Het ziet er anders allemaal zo plastic uit.
Dit is het geworden:




Dan was weer een stuk baan aan de beurt om te bouwen. Ik maak die stukken vaak als een los component, zodat ik er van alle kanten goed bij kan. Bedrading een beetje de juiste lengte gokken, dan komt dat ook goed. Hier en daar een stuk verlengen, ik gebruik daarvoor 6 aderig snoer.
Rijstroom, verlichting, 2 wissels, 3 melders, 2 servo's en wat massa draden.







Dan kan de plaat op zijn plaats en de lokloods erop.





En hier een laatste sfeerplaatje:


Tot een volgende keer!
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Update Baan Feldafing met nieuwe foto's
Heel mooi, je bent lekker bezig en nu is en blijft het nog slechter weer ook bij jou...

Groet, Anne W
Ombouw vormseinen 7039/7040 met servo's
Laatst kreeg ik een vraag hoe ik mijn Märklinseinen ombouw naar servo-aandrijving.
Hier 4 foto's hoe het er uit ziet.









Ik sloop de grondplaat van het sein. Het chrome deel.
Daar knip ik met een goede zijkniptang het stukje los waar het signaal met het schroefje aan de zijkant op gemonteerd zit.
Dan 2 gaatjes (2mm) in dit grondplaatje, dat zal niet groter zijn dan 15mm x 8 mm.
Je krijgt daardoor een een stabiele basis voor de seinpaal.
Dan maak ik van een stukje perplex (3mm) een grondplaat waar het sein op wordt geplaatst en met een stukje hoekprofiel 15x15x2 een houdertje voor de servo.
De haakse overbrenging onderop de seinpaal eruit persen, met een M2 schroefje, vanuit de andere kant.
Dan een gat in de grondplaat voor de bediening van het sein.
Vervolgens de servo op de juiste plaats onder deze bediening.
Bij Hp1 2 seinen heb je 2 servo's nodig, met overeenkomstig weinig plaats.
Met 1mm verenstaal de bediening van het sein verlengen naar de servo.
Ik verbind de bieding en het verenstaal met wat lijm en daarom heen een stukje heel dunne krimpkous. Hierdoor ontstaat een stabiele verlenging/verbinding.
Dan de servo(s) aansluiten en programmeren.
De grondplaat wordt van onder naast het spoor door de baanplaat (bij mij 9 mm dik)gestoken. Is volgens mij een gat van 22mm.
Oja, nog wat regelen voor - en de + van het lampje. Op de onderste foto het grijze draadje en het stukje draad onder het moertje.
Zelf heb ik een hele set M2 schroefjes en moertjes voor dit werk.
Moet je naar op zoek, Gamma enz hebben minimaal M3.

Ik heb overigens Youtube filmpjes over deze verbouwing, maar het komt ook langs in mijn verslag over mijn baan: Feldafing.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze beschrijving.
Het is wel iedere keer maatwerk. Want ik heb ook een Hp1 en een voorsein op een grondplaat.
Succes
PS. in het verleden gebruikte ik het haakse overbrenging van de sein bediening. Ik boog dat open en lijmde er een verlenging op. Dan kwam de servo rond 7 cm opzij.  Dit beviel me niet op den duur. De verbinding liet los.
Daarom heb ik deze haakse overbrenging eruit gehaald en zit de servo recht onder het sein.
Re: Update Baan Feldafing: ombouw vormseinen met servo's
Ziet er gedegen uit. Met servo's kun je de seinarmen een heel stuk realistischer laten bewegen en dat is mooi!
Overigens heeft Conrad bouwpakketjes van Viessmann seinen. Een gewoon hoofdssein kost je dan ongeveer 10 euro en een beetje geknutsel en gepriegel. Je kunt die seinen ook heel mooi van servobediening voorzien.
Voor wie geen oude Märklin seinen heeft of ze niet wil slopen, of het een mooier vindt dan het ander.

Groet,

Peter
Re: Update Baan Feldafing: ombouw vormseinen met servo's
CiteerPS. in het verleden gebruikte ik het haakse overbrenging van de sein bediening. Ik boog dat open en lijmde er een verlenging op. Dan kwam de servo rond 7 cm opzij.  Dit beviel me niet op den duur. De verbinding liet los.
Daarom heb ik deze haakse overbrenging eruit gehaald en zit de servo recht onder het sein.
En vandaag was het raak! Een van die lijmverbindingen was losgeraakt!
Een gecombineerd Hp0/1 sein met een voorsein.
Gelukkig op een plek waar ik gemakkelijk bij kan. Gelijk het bedienstangetje verlengd, zodat beide armpjes onder dezelfde hoek staan. Hier een afbeelding van de "ondergrond"



Daarna opnieuw instellen:



Hier het weer gerepareerde sein.



En als laatste een uitrijsein voor de rijweg naar de lokloods. Er moet nog een "Gleissperrsignal" voor komen, maar dat heb ik nog niet.


Re: Update Baan Feldafing Voortgang mei 2020
Voortgang mei 2020.

Dagelijks zit ik toch wel wat tijd in mijn modelspoorkamer.
Hier, in Portugal, is de zomer begonnen, maar dat houdt wel in dat je tussen 11:00 en 16:00 uit de zon moet blijven.
De terrasjes zijn weer open; omdat de toeristen er niet zijn, is het er erg rustig.
De grens met Spanje is nog dicht net als veel vliegvelden (met name Faro).
Vanaf Lissabon wordt nog wel gevlogen. KLM onderhoudt een dagelijkse dienst op Amsterdam.
De beperkende maatregelen worden langzaam weer opgeheven, alhoewel in de omgeving van Lissabon de opening van de winkels weer is uitgesteld vanwege een nieuwe uitbraak. Supermarkten e.d. zijn wel open, maar alleen met masker. Zonder kom je  gewoon niet binnen.
Stranden zijn open en de zeewatertemperatuur is lekker aan het toenemen.

Nu dus de baan.
Ik heb nog zitten denken hoe ik een voor de hand liggende toegangsweg voor het lokloodsgebied kon maken. Dat moest een brug worden over het lager liggende spoor heen. Maar hoe? Van vroeger heb ik nog 3 Faller staalbruggen liggen. Deze maar eens uit de doos gehaald, meetlatje erbij, zaag erin.....Daar kon ik wel wat mee.



Gelukkig had ik ook nog 2 brughoofden; dit is het geworden:



Daarna inbouwen in de baan:



Verder rustig details aanbrengen in het gebied, Bijv met een scherp mesje een motorkap openen van een Golfje. Ik wilde er een ADAC-wagentje bij te zetten, maar dat heb ik niet. Daarom maar een driewielertje. Hier moet de achterdeur nog van open.



Op de berg staat een kerkje. Ik wil hier een kerkklok laten luiden. Hiervoor zijn modules te koop. Een dikke 100 €! Kan dat niet gunstiger? Een beetje googelen en dan valt al snel de naam Arduino. Maar een startset besteld en eens kijken of ik hier wat mee kan.
Ja, dus! Ook vervolg bestellingen gedaan, MP3spelertje enz. Een speaker had ik al bij het kerkje verstopt. Met een mooi klankkastje er omheen.



Ik heb tot nu toe het een en ander aan de gang. Ook het klankkastje werkt prima. En middels joetjoep kerkklokken opzoeken. Man man, wat zijn er veel. Vooral in de Alpenlanden is bijna elke kerk wel te vinden. Ik wacht nu alleen op een tijdsmodule, zodat dat automatisch kan aangestuurd worden. Als het klaar is ga ik daar zeker een filmpje van maken.

Om het lokloodsgebied wat beweging te geven heb ik er totaal 8 melders verwerkt. Hierdoor kunnen 2 loks pendelen. Later wil ik dat met de baan integreren.

Hier heb ik een filmpje van.
Het is kort, maar veel kijkplezier!


Re: Update Baan Feldafing storing bij de wisselvoeding!
En toen:
Bij het inleren van het pendelgebeuren door de Raptor haperde een wissel.
Wat nu weer. En plotseling was hij er weer.??
Een paar minuten later weer wat.....
Toen viel mij wat op....
Ik hoorde een zachte pok uit de voedingstrafo.......
Sluiting?   
Of......
Overbelasting?
Een handje op de verdachte trafo.... lekker warm!
Ik gebruik als voedingsbron voor de wissels en de servo's een 32VA rijtrafo van Märklin. Die voedt een LDT DB2 module.
Dat moet toch voldoende zijn, toch......
Vooral als je weet dat Raptor nooit 2 wissels tegelijk aanstuurt. Hooguit krijg je overlap met de servo's.
Maar.......
Ik heb ook de lampjes in de wissels en de seinen op die trafo staan......
Even tellen.......
Oeps, ik ben bij 30 maar gestopt. Ergens ooit gelezen dat 1 lampje 1 VA pakt?
Daar moet dus een zwaardere voeding voor komen.....
Toevallig had Wakkie 2stuks 60VA trafo's in de aanbieding, stonden op de verkoopsite hier op dit forum..... met een gereserveerd hieronder.
Normaal zou ik die in Houten halen, maar dat gaat voor mij dit jaar niet lukken.
Dus op Ebay maar kijken of ik een 60052 kan scoren. Komt dan wel rond € 20 transport bij.
Dus de een na rechtse trafo (wit) wordt vervangen door een grijs exemplaar zoals er al zit.


Re: Update Baan Feldafing Voortgang mei 2020
Dat heb je mooi voor elkaar Jos.
De lokwissel verloopt feilloos en de deuren werken ook zachtjes. Prima werk.

De brug vind ik een mooie recuperatie van oud materiaal. Zo zie je maar dat je niets mag weggooien in onze hobby.

Groeten

Luc
Re: Update Baan Feldafing Voortgang mei 2020
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Update Baan Feldafing Voortgang mei 2020
Beste Jos,

Heel goed, je "doet" nu meer met de Raptor als ik......., lampjes wissels e.d.: de wissellampjes zijn al led's dacht ik, maar je oude seinen niet, de DB2 doet alleen de wissels?, je kunt in wisselstraten "spelen" met de schakelmomenten, mijn langste wisselstraat is 6 wissels lang, die schakelen één voor één, één seconde na elkaar, maar let op: een kruisende wissel moet wel onmiddellijk geschakeld worden anders is je beveiliging tegen kruisend verkeer weg.

Groet, Anne W
Re: Update Baan Feldafing Voortgang mei 2020
Citaat van: Anne W op zondag 31 mei 2020, 22:55:59....de wissellampjes zijn al led's dacht ik, maar je oude seinen niet, de DB2 doet alleen de wissels?,
Groet, Anne W
Indien de wissels lampjes hebben zijn ook dat lampjes. De wissels zijn uit de tijd dat er geen/nauwelijks Leds bestonden. Één DB2 is voor de wissels. Het probleem is de voeding, de trafo van die DB2. Die werd warm, overbelasting.
Overigens mijn eerste kans op een 60VA is vanavond verlopen. Morgenavond (maandag) staat er weer een op Ebay. Behalve dan die van 40-60€. Die zijn er voldoende. Ik heb ook al een paar lampjes afgekoppeld en decoders omgezet. Komt allemaal goed.
Boa noite.
Re: Update Baan Feldafing Voortgang mei 2020
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Update Baan Feldafing Voortgang mei 2020
Bij K-Rails met losse aandrijvingen en C-rails zijn het leds, bij K-rails met vaste aandrijvingen en M-Rail zijn het lampjes.

Overigens ben je niet veroordeeld tot een Märklin trafo, elke trafo met 16 volt wisselspanning secundair is ook goed.

Groet, Anne W
Re: Update Baan Feldafing Voortgang mei 2020
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Update Baan Feldafing Voortgang mei 2020
Hoi Jos,

Ik liep een beetje achter maaarben weer helemaal bij  :)

Prachtig om iedere dag te kunnen beginnen met een duik in de zee en daarna lekker een aantal uren bij je modelbaan door te brengen.

Het pendelen werkt mooi, leuk dat ook de deuren van de loods open en dicht gaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Update Baan Feldafing Voortgang mei 2020
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Update Baan Feldafing Voortgang mei 2020
Dag Jos.

Fraaie update! Met name de kitbashing van de Faller brug vind ik gaaf :cool:
De nieuwe verkeersbrug ziet er zeker zeer overtuigend realistisch uit :thumbup:
Ook een knap gemaakt detail is de geopende motorkap van de VW Golf,
evenals het openen en sluiten van de loodsdeuren voor het pendelen!

Groeten,

Erik.
Update Baan Feldafing Juli 2020
Hier in Portugal is het nu echt zomer. En dat betekent warm....heet......heel heet.
Dus veel drinken. Ik bestel mijn "spa rood" steeds per grote fles. En een fles is zo leeg, dus nog een fles.... En een biertje.... Drink je toch wel snel 2 à 3 liter. Het is pas 2 uur!
Corona is nog steeds een ding. In de directe omgeving hadden we een uitbraak na een illegaal feestje en ook in Lissabon en Porto zijn de maatregelen weer aangescherpt.
Maar de toeristen komen weer op Faro, dringend nodig voor wat inkomsten.
Mondkapjes is in de openbare ruimte, winkels, vervoer een vanzelfsprekendheid.
Op de terrasjes niet, maar even naar binnen voor toilet of afrekenen:  masker op.
Tanken,  binnen afrekenen.....met masker.
Vanmiddag was de toegangsdeur van de Lidl niet van buiten te openen.  Je kon er pas in als er iemand uitkwam.

Op FB vond ik deze afbeelding. Geinig!


Afstand houden wordt door de gemeente (mede) op de volgende wijze onder de aandacht gebracht:



Dichterbij:



En we hebben nog een leuke opsteker, eind oktober komt de F1 hier (Portimão) naar toe. Onduidelijk of dit met of zonder publiek is, maar in ieder geval moeten de renstallen ergens slapen, eten.
In de pers wordt een bedrag van 30 miljoen € genoemd.
Zou met publiek zijn heb ik vanmorgen meegekregen. Kaarten zijn te koop:  Oeps:  van € 65 tot  € 600!

Ik ben vorige keer gebleven met het overbelasten van mijn 32VA trafo bij de signalen en wisseldecoders. Een denkfoutje gemaakt .....De wissels en seinen zijn nooit gelijktijdig in gebruik, dus 32VA moet voldoende zijn. Maar ik gebruik oude wissels en seinen en daar zitten lampjes in. En dat zijn er nogal wat.

Normaal is dit zo'n zoekopdracht die ik in Houten tot uitvoer breng, maar nu even niet.....
Dus internet, met name ebay.
Oorspronkelijk ben ik op zoek gegaan naar een extra 60VA trafo. Maar dat lukte niet op een aantrekkelijke manier. Er komt nl altijd rond de € 20 verzendkosten bij.
Mijn zoekgebied heb ik toen uitgebreid met de 52VA trafo van Märklin. (6002)
Maar ook dat ging niet vanzelfsprekend, uiteindelijk toch in Wenen (Ebay) zo'n trafo kunnen scoren.
Er zat ook nog een 32VA rijtrafo bij (altijd handig) en een signaalmodule Märklin 72441. Nog nooit uit het doosje geweest. Die mag dus weg en zullen jullie in het verkoophoekje tegen komen.

Omdat "Houten" niet doorgaat ben ik een paar avonden bezig geweest met de collectie van ModellbahnShop Lippe.  Jammer voor de verkopers op de beurs, maar het is even niet anders. Uiteindelijk zit er toch voor een paar 100 Euro in het mandje.
Hier de verpakking, die kan weg!


En (een deel van) de inhoud op tafel.


2 klassieke Mercedessen. Van Brekina, niet slecht!


En een setje nonnetjes. Normaal verf ik die zelf, maar deze was alleen geschilderd  te koop.
Gelijk een non bij de paters op het station gezet.


Dan verder met de baan.
Voor het uitrijsein vanuit de lokloods de baan op wilde ik een afsluitsein (M 7042) plaatsen.
Maar dat leek me niet logisch, op die plek. Dus heb ik het uitrijsein samen met afsluitsein meer naar voren gehaald. En dat ging maar net, omdat de servo's onder de baan zitten en daar zat net een balkje.



Ook heb ik een stuk onbepaald tussen de stationssporen en het toegangsspoor van de lokloods ingericht.
En dat is vaak een vergeten plek, oude rails, puin, wat bergen zooi  met overwoekerende struiken.


Ook is er een grote kei achtergebleven. Ideaal speel- en  klimplekje.




Lang heb ik nagedacht over de invulling van het gebied achter de lokloods, rond de watertoren.


Ik ben begonnen met een grondplaatje, deze voorzien van een fotokopie van een Faller grondplaat.
Daaromheen wat groen, struiken, een boompje en een hek. Niet te steriel allemaal.
De rest van die plek is door een bouwmaterialenhandel in gebruik genomen. Ergens nog een verdwaalde trekker.
Ook daar nog een hek omheen....klaar.




De bestellingen uit Wenen en Detmold zijn eindelijk (na 6-7 weken) hier aangekomen.
De 32 VA trafo gelijk vervangen door de 52 VA.
Het was zo:


En nu is het dit. Voldoende power nu.


En als laatste een overzichtsfoto van het rechter deel van mijn baan. Gedeeltelijk loopt die door een inbouwkast, waarvan de schuifdeuren zijn verwijderd.




Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Jos, ik ben onder de indruk. Je hebt een rijke fantasie en je hebt dat mooi omgezet op jouw baan. Prachtige scenes...

Als ik ooit in Portugal in de buurt ben...

groetjes Luc
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Ja, veel fantasie heb je niet nodig, gewoon je ogen open houden als je ergens bent.
Zo ziet de wereld er uit.
Opvallend is als het anders is.
Ik was een tijdje terug in Luxemburg, daar ligt werkelijk geen steentje scheef, en dat valt op.
En voor mij is Wimula in Hamburg een heel grote bron. Daar ben ik jaarlijks en iedere keer ben ik daar een hele ochtend zoet.
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Citaat van: lucdiels op zondag 26 juli 2020, 18:30:49...Als ik ooit in Portugal in de buurt ben...groetjes Luc
Je roept maar, dan drinken we een vinho tinto samen.
Re: Update Baan Feldafing Juli 2020
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Update Baan Feldafing Juli 2020
Citaat van: joske3 op zondag 26 juli 2020, 14:22:46
Gelijk een non bij de paters op het station gezet.
Portugal is een van de weinige landen in Europa waar ik nog nooit ben geweest. Zo'n uithoek, waarbij vergeleken de Shetland eilanden dichterbij liggen (voor het gevoel). Ik begrijp als ik naar jouw impressies kijk, dat ik iets heb gemist.

Wanneer en waar heb ik voor het laatst een non gezien bij een stel priesters of monniken?
Voor zover ik weet, nooit. Waar nonnenkloosters zijn, zijn geen monniks-orden, en andersom.
Kloosters zijn schaars goed geworden in onze verwesterde maatschappij, geschoeid op veramerikaanste leest.
Op een perron mannetjes en vrouwtjes mixen, prima! Maar nonnetjes en broedertjes? Is dat in Portugal nog gewoon straatbeeld?  Ik waan me bijna bij Tony, Carl en de Twins op bezoek op een boottochtje langs de Rijn, met stootkussens preventief opgehangen langs de boorden voor het geval er onderweg iets te stoten valt.
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Jan, even een klein misverstand wegnemen. De baan van Jos bevindt zich weliwaar in Portugal, net als Jos, maar uitgebeeld wordt een stukje Duitsland. Nu weet ik niet welke tijd Jos precies bedoelt uit te beelden, gezien de foto's van de scenery houdt ik het maar even op Ep.III.
Nu ben ik zelf opgegroeid in het roomse Brabant en al mijn vriendjes gingen naar een katholieke school. Ik kan mij dat nog heel goed herinneren. Wij woonden toen in een nieuwe wijk van Den Bosch waar dus ook een nieuwe school was gebouwd. Deze was, voor die tijd, rondom 1960, zeer vooruitstrevend gemengd, weliswaar met gescheiden klassen! Op deze school werd lesgegeven door zowel nonnen als paters, broeders. Schoolreisjes werden ook in gemengde uitvoering georganiseerd. Dan gingen nonnen met broeders en kinderen in de bus.
Dus het gebeurde zeker wel.
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Ik had me nooit voorgesteld dat deze reactie zou komen.
Zelf ben ik van bouwjaar 1951 en heb op een broederschool gezeten met alleen jongens. Vrouwelijke leerkrachten??? Hadden we niet
En mijn zussen zaten op de zusterschool, idem dito.
Zelfs was in de kerk rechts voor de mannen en links voor de vrouwen.
Overigens tegenwoordig een rijksmonument.
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Beste Jos,

Over smaak valt niet te twisten, maar laat ik me voorzichtig uitdrukken, ik heb veel mooiere kerken gezien.....

Groet, Anne W
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Ja, smaakgevoelig noemen ze dit.
Maar het was een speciaal ontwerp in Amsterdam west, een ontwerp van voor de oorlog; uiteindelijk geopend 1952.
In 1990 is hij dicht gegaan, werd klimhal, kreeg landelijke bekendheid als De Vluchtkerk.
Tegenwoordig is het een kinderspeelplaats.
wikipedia Sint-Josephkerk
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Amsterdam: dan hebben we nog een overeenkomst, jij op die broederschool, ik op een internaat waarvan de grote slaapzaal een mannetje of 60 (of meer) kon bevatten, nee, de weinige vrouwtjes hadden een eigen huis......

Groet, Anne W
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Dag Jos.

Citaat van: joske3 op maandag 27 juli 2020, 22:05:31
Ja, smaakgevoelig noemen ze dit.
Maar het was een speciaal ontwerp in Amsterdam west, een ontwerp van voor de oorlog; uiteindelijk geopend 1952.
In 1990 is hij dicht gegaan, werd klimhal, kreeg landelijke bekendheid als De Vluchtkerk.
Tegenwoordig is het een kinderspeelplaats.
wikipedia Sint-Josephkerk

Waarschijnlijk zul je deze kerk dan ook wel kennen: in dezelfde wijk en zo rond dezelfde tijd gebouwd.
Bij de Amsterdammers bekend als "Het Theelichtje" en bij anderen juist weer van de Sultana-reclame.
Ik woonde hier rond 1980 schuin tegenover ... :roll:

Groeten,

Erik.

Edit: link hersteld.
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
 @citaat "deze kerk" link = leeg...
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Citaat van: joske3 op maandag 27 juli 2020, 21:36:42
Ik had me nooit voorgesteld dat deze reactie zou komen.
Zelf ben ik van bouwjaar 1951 en heb op een broederschool gezeten met alleen jongens. Vrouwelijke leerkrachten??? Hadden we niet
En mijn zussen zaten op de zusterschool, idem dito.
Zelfs was in de kerk rechts voor de mannen en links voor de vrouwen.
Overigens tegenwoordig een rijksmonument.

Klinkt bekend Jos!
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
De Pniëlkerk ken ik wel, maar voor hervormd geloof......
En dat was toendertijd een "doodzonde", als RK kwam je daar niet.

Bij ons in de buurt stond de "Kolenkit" Ook van een ander geloof. Zichtbaar vanaf de ringweg A10
Daar ben ik welgeteld 1 x binnen geweest, 60er jaren. We vonden ons heel progressief.
Re: Update Baan Feldafing juli 2020
Waar zijn we nu toch beland?

...Kerkepad?!  Was vroeger op tv, een programma over (bijzondere) kerken. Soort toeristische tips voor de confessionelen...
Niks-aan-de-TV, heel geruststellend. Lijkt wel een hobby.


Groet,

Peter