Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Feldafing, even wat anders

Gestart door joske3 dinsdag 07 november 2017, 22:30:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Dat komt pas op de derde verdieping, als ik met bloknummers beginnend met een 3 ga beginnen.
Er zijn meerdere oplossingen, dus dat gaat helemaal goed komen.
Misschien zelfs met registratie rijwegen zonder het automatisch leertraject  :-) :-)
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Na de bouw van schaduwstation 1en 2 wordt het tijd om de helix te gaan bouwen.
Oorspronkelijk wilde ik deze maken mbv gelijmd 4 mm triplexplaten.
Maar ongeveer gelijkertijd kwam er een topic over de bouw van helixen op dit forum. Dan ga je toch weer op andere wijze naar bepaalde mogelijkheden kijken. Uiteindelijk is het de pas-gezaagde oplossing geworden zoals ik die in Duitsland heb gevonden.
Ja, het is duurder, maar het prijsverschil met zelf zagen enz. valt eigenlijk wel mee. Zoals in het andere topic is gesteld: ?daar ga je toch niet zelf voor ??..? !!
Bij mij komt er wel nog een riante verzendkostenplaatje bij van ?  17,--.
Goed, daarvoor heb ik elke dag zon, zal ik maar zeggen.
Ook bleek DHL niet erg snel. Via track & trace kon ik het pakket volgen tot in Lissabon. Daar kreeg het een vermelding met ?onleesbaar adres? ?? => geen acties vereist??
Toch na een klein weekje maar eens gebeld? en toen kreeg ik het 2 dagen later afgeleverd.
Een doos met 16 kwarten, 2 opritten, koppelstukjes, een aantal draadeinden en een zak met moertjes en schroeven. Alles mooi afgewerkt en voorzien van voorgeboorde en verzonken gaatjes. Prima spul!
Hier de stapel:



Losse delen:


Gelijk proberen:
[Uimg]https://imagizer.imageshack.com/img924/8715/o9B1Ms.jpg[/img]

En dan bouwen, het wordt geen ronde helix maar steeds met een recht stuk van 80 cm. (een ovaal dus)


Oeps, dat moet dus hoger:


Het is wat hoger geworden en ik heb er vangers/geleiders voor de pantograven geplaatst.
Deze zijn ook nog elders nodig. Voorlopig maar met de pantograven naar beneden rijden.
Dan het moment om te kijken of de helling niet te steil is.
Ik heb steeds rondjes van iets meer dan 4 meter, waarbij ik 12 cm stijg. Overigens in de buitenbocht R2 zou dat uitkomen op 3%.
Maar toch maar eens controleren.
Hiervan heb ik volgend filmpje gemaakt:



Na wat aanpassingen verder omhoog:


Ook het bekende draadjeswerk:  per ronde wil ik 2 melders hebben en op 2 plaatsen per ronde een voedingsleiding. Omdat omhoog en naar beneden aparte stroomkringen zijn, nogal wat spaghetti dus.
Ook heb ik besloten een extra S88 terugmeldmodule te plaatsen. Omdat die vooraan in de rij van modules kwam moesten de andere melders allemaal opschuiven. Ik wist dat dit op eenvoudige wijze in Raptor mogelijk is, maar ik kon het juiste menu niet vinden. Gelukkig heb je dan de mogelijkheid een ?hulplijn? te contacten, met het juiste antwoord.
Als volgende wil ik tijdelijk de helix bovenaan aansluiten op het bovenste schaduwstation.
Dan kan ik weer rijden en misschien wel weer een filmpje!
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Baan Feldafing
Hallo Jos, dat "prefab" materiaal ziet er goed uit :arrow: :thumbup:
Kun je idd niet voor gaan zagen ;)
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Deze week heb ik de helix doorgetrokken naar het bovenste schaduwstation.
De opgaande baan en de neergaande baan heb ik aangesloten op verschillende boosters.
Omdat ik tekort C-rails heb:  2 x 54 cm, heb ik daar 4 overgangrails C => Krails met 2 stukjes 2200 toegepast.
Ook zijn er een aantal melders geplaatst, zodat ik zowel omhoog als naar beneden 3 blokken kan maken.
Daarna weer een aantal rijwegen geregistreerd en een paar treinen ingezet.
Dan maar weer proefrijden. In beide richtingen  waren er geen problemen.  Omdat nu ook gecontroleerd kan worden of de blokken lang genoeg zijn, heb ik een aantal treinen met wagons op lengte gebracht.
Ik heb de treinen onderverdeeld in lengtes van tot 1 meter, van 1-1,5 meter en van 1,5 ? 2 meter.
En dan nog een aantal keertreinen.  De treinen van 1 en 2 meter lengte rijden in de schaduwstations op de zelfde sporen, steeds gebruik makend van een stuk van 1 meter. Bij de 2-metertreinen wordt dan steeds 2 stukken gebruikt.
Op èèn plek bleek het 1-meter blok te kort om de 1-metertreinen op te kunnen nemen. Maar ik heb wat ruimte aan de ?voorkant? zodat ik de 1-metertreinen die niet passen iets verder kan laten stoppen. Deze optie heeft Raptor. Hierbij kan de trein na het bereiken van de stopmelder een aantal secondes doorrijden op kruipsnelheid. Hierdoor was dit probleem opgelost.
Daarna nog een aantal treinen ingezet, totaal heb ik 21 treinen rondrijden.
Soms komt het tot opstoppingen, maar zij lossen altijd op.
In de toegang tot het onderste schaduwstation zit een blok wat korter is dan 2 meter. Er zit daar een wissel in de weg. Door nu een stopverbod op dit deel te geven (voor de 2-metertreinen)  en tevens het schakelmoment van deze wissel 3 secondes te vertragen was ook dat probleem opgelost.
Verder waren er een paar aankomstmelders te vroeg. Ik had die gecombineerd met de remmelder, maar doordat de treinen nog over de wissels reden, gaf dit ontsporingen. Dus dan maar die aankomstmelders met de stopmelders combineren
En ondertussen een filmpje gemaakt.
Voor de zijkanten van de helix moet nog een valbescherming komen. De draadeinden blijven hierbij aan de buitenkant, zodat ik geen buisjes hoef te plaatsen.
Nu langzaam maar eens aan nivo 3 gaan denken. Het zichtbare deel met K-rails voor station enz. Ook het bovenste deel van de helix wordt zichtbaar en zal worden uitgevoerd met K-rails.
En dan hier het filmpje.

Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan Feldafing
Beste Jos,

Mensen vragen mij wel eens of ik het druk heb op het Raptor Forum, het antwoord is dan nee hoor, blijkbaar leert het snel, werken met de Raptor, jij bent daarvoor het bewijs.

Vraagje: hoe was het ook al weer, levert de DB2 booster rijstroom en zo ja, doet hij dat nu ook al?

Groet, Anne W
Re: Baan Feldafing
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Feldafing
Hallo Jos,

Dat rijd erg mooi zo te zien, lijkt mij een kroon op je werk als je het zo allemaal voorbij ziet komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Citaat van: Anne W op vrijdag 16 februari 2018, 23:59:37Beste Jos...Vraagje: hoe was het ook al weer, levert de DB2 booster rijstroom en zo ja, doet hij dat nu ook al?
Ik heb nu 4 boosters in gebruik:
1 x DB 4 (4,5A) bedient  85% van schaduwstation onder.
1 x DB 4 (4,5A) bedient  15% van schaduwstation onder, 1 spoor in de helix en schaduwstation boven.
1 x DB 2 (2,5A) bedient  andere spoor helix (en gaat nivo 3 bedienen)
1 x DB 2 (2,5A) bedient de wissels enz.
Om te testen of de circuits gescheiden zijn heb ik tijdens het rijden de trafo's per stuk afgeschakeld. Dat deel komt dan tot stilstand en de rest rijdt door.
Ik moet dan wel uitkijken dat er geen trein met 2 slepers (Bijv de TEE RAm) op een grens rijdt want dan wordt er op zo een manier verbinding gemaakt. (de slepers van de TEE RAm heb ik doorverbonden).
Dan gaat de complete voeding door de trein heen.
Ik heb wel eens een foto gezien van een weggesmolten/uitgebrande lok die ontspoord op een scheiding lag. (Bij Wimula in Hamburg)
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan Feldafing
Beste Jos,

Ik stel mijn vraag omdat er veel verhalen zijn over de "samenwerking" tussen H-Bridge boosters (DB4) en common ground boosters (DB2) en over het feit dat je "H-Bridge" (DB4) boosters aan de common ground van de Raptor liggen.

Ik stel vast dat je tot nu toe geen problemen hebt gehad en als dat zo blijft dan stel ik ook vast dat er in de wereld van de "H-Bridge" boosters grote verschillen zitten:

LDT (DB4): geen probleem

Esu en Märklin: één verbinding maken tussen de railmassa en de S88 massa, dus een kleine common ground verbinding

Digikeijs: het is een doodzonde om een verbinding tussen de railmassa en de S88 massa te maken.

Ik ben echt benieuwd of het probleemloos blijft gaan.

Groet, Anne W
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

online
Re: Baan Feldafing
Hoi, ik zag dat je de modelbaan Altburg als inspiratiebron hebt gekozen. Jaren geleden had ik deze mooie baan ook als voorbeeld genomen maar liep vast qua beschikbare ruimte e.d. Ik zal je draadje met veel belangstelling blijven volgen.
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Hoi allemaal,

16 februari had ik mijn laatste bijdrage. Hier stelde ik om over niveau 3 met het station na te gaan denken.
Maar verder bouwen betekende ook dat er niet meer gereden kon worden. En dat is toch ook wel leuk. Dus alles voor me uit geschoven, maar dan toch gestart met een vervolg.
Deze zomer weer in NL geweest en "Houten" bezocht. Daar diverse bekenden tegen gekomen maar ook wel AnneW gemist. Ook heb ik diverse aanschaffingen gedaan: een E04, E03, de 4228 (Rheingold), De BR 55 555, diverse wagonsets enz. Allemaal besteld via internet en op de beurs of bij mijn dochter af laten leveren. Ook een kennis van mij in Duitsland krijgt nog al eens een pakje te bewaren.
Waar ik thuis tegenaan liep was een opslagprobleem. Een wagon levert ook een doosje op en sommige verpakkingen zijn echt ruim bemeten.
Tot nu toe had ik die doosjes allemaal in verhuisdozen en zocht me soms wild. Daarom op MP een Billy-boekenkast gezocht en gevonden. 2 planken extra (even duur als de hele kast) en dat levert onderstaand plaatje op.

Ondertussen het nieuwe materieel op de baan gezet en uitgetest.
Maar het bleven 2 schaduwstations waar uiteindelijk 25 treinen achter elkaar aanrijden.
Daar heb ik dan een filmpje van gemaakt. Alleen wil het editten niet goed. Ik gebruik "Moviemaker", maar dat wil niet meer lekker communiceren met Windows 10. Waarschijnlijk heeft een van de vele up-dates de problemen veroorzaakt. Jammer, maar het is even niet anders.
Als vervanger een professioneel video-bewerkingsprogramma geïnstalleerd, maar daar heb ik nog wel wat problemen mee. Dus voorlopig geen filmpjes.
Maar dan toch onlangs de doosjes weer gevuld en verder met bouwen.
Als eerste dus het afbreken van de verbinding tussen de 2 schaduwstations.
Ik moet nog 20 cm omhoog. De ene kant wordt anderhalve spiraal en een stukje toe- en afrit.
De andere verhoging moet komen van een stuk paradebaan en nog een halve spiraal.
Dan hier wat foto's van de voortgang:



Testen: past het wat ik wil. Omdat ik de e-loks met de pantograaf omhoog wil laten rijden moet ik daar bij lage passages rekening mee houden.


Passen en checken.


Bij lage passages breng ik een geleiding aan. Meten, passen en aanbrengen van punaises,
Hierop soldeer ik dan montagedraad van 2,5 mm.




En dan weer draadjes....


Het zichtbare deel wordt in K-rails uitgevoerd, hier is een deel K-rails al aangebracht.



Bij de andere spiraal mis ik een halve cirkel 24130.


Ik had een paar  oudere stukken rails. Volgens mij nog allemaal bruikbaar. Hier en daar was er wel wat afgebroken, maar door gebruik van super-glue kon ik deze stukken wel gebruiken. Moet je het niet laten vallen. Want toen brak het in 6 stukken, allemaal naast de gelijmde verbindingen.  >:-D >:-D >:-D
Even naar "de winkel" gaat hier niet. Dichtsbijzijnde Märklin zit in Lissabon (300 km!)
Omdat ik binnenkort naar NL ga, heb ik dus weer een boodschap te doen :P :P
Ik moest toch al langs voor de nieuwe catalogus 2018-2019

Veel leesplezier.


Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Zo langzaam wordt het tijd om met het derde niveau te beginnen, het stationsgebied.
Omdat ik maar 20 cm ruimte heb tussen dit deel en het schaduwstation eronder, heb ik besloten om dit deel op een losse plaat te maken.
Hierdoor kan ik gemakkelijk aan de onderzijde met "techniek" zoals bedrading, decoders en servo's aan de gang.
Als de plaat geplaatst is mag er geen storing komen, want dan heb ik een probleem.
De signalen zijn omgebouwde vleugelsignalen van Märklin voorzien van servo's. Zij worden van onder door de plaat gestoken.
Hier een eerste foto van de bouw:

met steeds controle op werking!

En dan natuurlijk even kijken hoe het station staat.
Ook het perron natuurlijk.
Het station heeft 5 sporen:
Spoor 1 en 2:  2 richtingen.
spoor 3:         van rechts naar links
spoor 4 en 5:  van links naar rechts
Verder komt er aan de westzijde een uitgaand spoor voor de zijlijn bereikbaar van spoor 1 en 2.
Links is west/ rechts is oost.





Dan kan alles weer op de kop voor "techniek"


Plaatsbepaling voor de signalen: Door een stevige schroef van beide kanten zichtbaar.

Het ombouwen van de signalen liep vlot. Alleen het programmeren van de switchpilots gaf wat problemen. Maar met hulp van een zijdeurtopic is dit opgelost.
Hier dit topic
De signalen klaar voor de inbouw

En dan zitten ze!

En testen of er een 28cm wagon langs gaat. Nu kan ik nog wat, later wordt het moeilijker.

Vanmiddag heb ik 3 uitgaande signalen voorbereid voor inbouw aan de westkant. Ze komen op de plek van de schroeven.
Jammer genoeg heb ik geen servo's meer, die zijn in bestelling.

Dan hier nog wat foto's van de onderzijde van de oostkant.



En hier een detail van de diodes voor de melders. witte draden. Die zijn dus nog niet verder verbonden naar de S88's.


Veel leesplezier
Re: Baan Feldafing
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Feldafing
Hoi Jos,

Jammer dat jij zover moet rijden om aan je spullen te komen, en dan vinden wij hier in Nederland de winkels vaak al een eind rijden.

Gelukkig is het internet en kennissen een uitkomst.

Je seinen op de baan staan er netjes bij en je houd nog een klein beetje ruimte over tussen het sein en de wagon, meten is weten  :)

Succes met de verdere opbouw.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan Feldafing
Hi Jos,

Het ziet er netjes uit.

groet
Harald
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Als volgende komt het ballasten om de hoek kijken. Hierover loopt al een ander draadje waar ik hieronder naar verwijs.
Zelf vind ik plankje 3 mooi.
Het hangt ook een beetje van de lichtinval af. En natuurlijke schaduw enz.
En in het echt kom je  natuurlijk ook allerlei kleuren-variaties tegen; denk aan vroeg, donker/vochtig door de dauw, laat/lichter in de zon enz.
Bij mijn eigen baan "Feldafing" wil ik ook vloeibaar latex gebruiken. Maar hier (in Portugal) moeilijk/niet te koop.
Nu ga ik naar NL volgende week, met alleen handbagage! :O
En ik denk dat ik niet langs de security kom met zo'n fles? B)
Dus dat wordt pas van de zomer, als ik weer met de camper naar NL ga.
hier het draadje over ballasten
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Op moment van schrijven van voorgaande stukje, komen de servo's binnen.


Dus we kunnen verder.
De seinen voorzien van de servo's, plaatsen en kijken of de treinen er langs kunnen.


Oeps, dat is wel heel erg krap.

Dus de seinen iets verder uit het spoor gezet en nogmaals passen.

Nu lijkt het er meer op! :D


Maar ik heb ook nog een kritische lok, die erg overhangt in bochten. De Zweedse holzlok. Hier moet dus nog iets meer ruimte worden gemaakt. Maar ik ga eerst fröbelen met het verbuigen van de bedieningsstang. Dat gaat goed komen!
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
De afgelopen jaarwisseling bij mijn kinderen in Nederland doorgebracht.
Het bezoek aan NL ook gebruikt om 3 switchpilots servo, een aantal stukken rails, de catalogus en een paar kleine onderdeeltjes te kopen.
Bij terugkeer hier in Portimão een van de switchpilots in gebruik genomen en aan de westkant van het station de seinen aan het werk gekregen.
Ook weer eens de stationsplaat op zijn plaats gelegd om te passen.

Die balk achter het station moet weg. Die balkjes zijn ervoor om een achterwand op aan te brengen.


Voortschrijdend inzicht heeft me doen besluiten om een bedrijventerrein/plek lokloods te maken.
Maar dan moet er wel een aansluiting komen.
Ik had nog een set slanke wissels liggen, cpl met bediening en ondervloer-aandrijving.
Het plaatsen van de wissel was geen probleem, wel het monteren van de bedieningen ging fout.
Opgelost door een servo aan de onderzijde te plaatsen.


Maar dat bracht wel weer de wens naar voren om dan ook op het rechter spoor uit te kunnen rijden. De situatie was.


Maar door het plaatsen van een kruiswissel is dat ook op te lossen.
Dat komt er dus als volgt uit te zien.

Maar dat wordt even wachten, want het moet allemaal via internet enz. opgestuurd worden

Daarna verder gegaan met de oostkant, weer in een soort ?prefab? methode.
Handig om de techniek, in dit deel zijn 2 melders en diverse aansluitpunten verwerkt, aan te sluiten.


Dit deel geplaatst, aangesloten en testrijden.


Bij het testrijden bleek de kruiswissel aan de oostzijde niet goed te zijn. Bij langzaam rijden gaf hij sluiting. Bij snel rijden geen probleem, maar omdat de kruiswissel direct na de seinen ligt, moet ik hier wat mee.
Deze kruiswissel had ik ook in mijn testbaan maar gaf daar geen/nauwelijks storing. Nu vermoed ik dat het in storing gaan gezocht moet worden in het gegeven dat de testbaan werd gevoed door een 4 amp booster, terwijl het stationsgebied door een 2,5 amp booster wordt gevoed. Die zal dus bij een sluiting eerder op storing gaan.
Ook nog even het verschil tussen de nieuwe kruiswissels en dit oudje bekeken. De problematische wissel is al van 1986!
Dus dan maar 2 kruiswissels bestellen. Niet bepaald de goedkoopste stukjes rails.
Nog tijd om een methode te bedenken om de wissel eruit te halen (dremel)? maar belangrijker: de nieuwe er netjes in te krijgen.


Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Hier weer een update over de vorderingen van mijn spoorbaan.
Begin mrt ben ik verder gegaan en heb gelijk 2 dubbele kruiswissels besteld.
Het inbouwen viel eigenlijk wel mee. Ik hoefde maar weinig te demonteren (slopen) om ruimte te krijgen voor de nieuwe wissels.
Hier de linker wissel:

De rechter wissel was omgeven door 4 aanrijwegen, die allemaal vast geschroefd waren.
Maar ook dat lukte.
Hier de nieuwe naast de oude:

Onderweg:

En we kunnen weer:


Hierna kan ik weer verder met de paradebaan en het station verder aansluiten op de beide schaduwstations.
Hier de grote bocht vanaf de paradebaan naar het onderste schaduwstation:

En dan is het bovenste schaduwstation ook bijna aangesloten.

En hier liggen de rails en kan er gereden worden.


Eerst handmatig kijken of alles werkt.
Een korte beschrijving van het station.
Er liggen 5 sporen, genummerd vanaf het stationsgebouw van 1 tot 5.
Spoor 1 en 2 zijn in beide richtingen te berijden en zijn tevens ingericht als kopstation.
Spoor 2 krijgt ook nog een stopplaats middenop, zodat de kleine personentreinen daar kunnen stoppen.
Spoor 3 gaat van rechts => links en heeft ook een stopplaats voor de kleine personentreinen.
Spoor 4 en 5 gaan van links naar rechts en hebben beide ook een stoppunt middenop.

Dan de in aanmerking komende treinen van de juiste geboden en verboden voorzien.
De personentreinen krijgen allemaal een verplichte stop van 120 seconden.
Tevens moeten ze natuurlijk op het juiste spoor stoppen.
Ook de keertreinen juist ingeven, waarbij ze niet een vaste instelling hebben.
De goederentreinen krijgen geen verplichte stop, maar stoppen naar behoefte afhankelijk van het overig verkeer.
Dan maar eens proberen met automatisch bedrijf.
Met de hand op de stopknop alles laten gaan
Uiteraard hier en daar een probleem, maar begrijpelijk en oplosbaar.
Wel bleek de stoptijd van 120 seconden te lang, deze gehalveerd.
Tevens in een van de uitrijblokken van het onderste schaduwstation een verplichte stop van 60 seconden voor alle treinen opgegeven.
Op een bepaald moment bleek een van de kruiswissels in het bovenste schaduwstation niet meer naar een kant te schakelen. Alles controleren, bleek dat er sprake was van een bekend Märklinprobleem: een eindschakelaar defect. Ik had van alle wissels de eindschakelaars verwijderd maar van de kruiswissel niet, omdat hier de aandrijving ?vast? gemonteerd was.  Dus deze er ook uit gehaald. De wissel kon ik er redelijk makkelijk uithalen omdat ze deel is van de kopsporen.
Hier een opname, van de open plek. Gelukkig heb ik lange armen.

En dan verder proefrijden waarbij steeds meer treinen worden ingezet.
Ook 2 seinen aangepast. Ik had ze oorspronkelijk als Hp0/Hp1 ingezet, maar zijn tevens ook Hp2.
Omdat Raptor dan ook gelijk de inrijsnelheid aanpast, moest ik de oorspronkelijke snelheidscorrecties weer aanpassen.
Uiteindelijk heb ik rond de 25 treinen rijden. Alles één keer rondrijden duurt een half uur.
Wel zie ik dat het bovenste schaduwstation niet optimaal gebruikt wordt. Het heeft een capaciteit van rond 13/14 treinen, maar er staan er maximaal 3 à 4. Maar daar ga ik wel uitkomen.
Hieronder 4 overzichtfoto?s van links naar rechts van de baan.
Van links naar rechts A:

Vervolgens B:

Dan C:

En als laatste D:


En ik heb uiteindelijk ook een filmpje kunnen maken.

Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Hoi Jos, dat ziet er supermooi uit hoor :thumbup: :thumbup:
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Beste Jos,

Heel mooi en goed, een opmerking, zorg er voor dat wissels en kruiswissels spanningsvrij (horizontaal en verticaal) op de baan liggen, ze zijn gevoelig voor "mechanische spanningen".

Er was even een hele kleine kans dat wij een periodetje naar de Algarve zouden gaan, maar dat liep toch weer anders.

Groet, Anne W
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Hi Jos,

Netjes gemaakt met die servo's, werkt ook mooi.
Alleen zou ik wel die "hangende" diodes op #60 nog ff vastzetten.

groet
Harald
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
@ Haridigi,

Die "hangende" diodes zitten gesoldeerd aan een nulleiding van 2 mm. Die kan niet/nauwelijks torderen.
Ik verwacht op deze manier geen problemen.

Overigens zitten aan de "oogjes" van de diodes nu de melddraden naar de S88 componenten.
Die moest ik dus op zijn kop, zichtbaar in een spiegel, solderen.
Dan krijg je bewondering voor tandartsen die via een spiegeltje in je kiezen achterin je mond boren. :-)
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
OK   :thumbup:

groet
Harald
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Hallo Jos

Even alles gelezen en bekeken, ziet er heel erg mooi uit.
Het spiraal is ook mooi gebouwd en alles rijd mooi naar boven
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Hoi Jos,

je hebt een leuke baan met veel variatie.
Ook je verzameling rijdend materiaal is supermooi en zorgt voor veel afwisseling op de sporen.
Top tot nu toe.

Groetjes, Luc
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Beste Jos,

Die rode Donnerbüchsen zijn die van Märklin, zo ja, welk nummer?

Ik was vanmorgen even bij de club in Den Bosch, waar mijn clubcollega met een volledige gezichtsbeperking lekker bezig is om de grote 2-rail baan in zijn "braille" Raptor te zetten, "meneer" Raptor was er ook en ik kan je vertellen dat, wegens een gebrek aan "ruimte" het automatische leertraject is gesneuveld, iets wat jij en ik niet zullen missen.

Groet, Anne W
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
De rode donnerbüchsen zijn van Märklin. Nr 2858.
Staan zelfs op de wiki!


Toch wel jammer dat het aut. leertraject sneuvelt.
Ikzelf gebruik het nu overigens alleen maar voor het registreren van de meldpunten en gaat als volgt:
Aut leertraject ja/nee? =>Ja.
Een lok op startpunt.
Loknr ingeven en op speed+ drukken.  (dus ik sla ingeven van de wisselstraat en het startblok over)
Lok gaat rijden naar de eerste melder en stopt.
In scherm wordt deze melder aangegeven. Opschrijven!!
Speed+ lok rijdt verder..enz.
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Beste Jos,

Dank je wel voor de info, wellicht eens kijken.

Leertraject is alleen maar gesneuveld bij de speciale "braille" Raptor, dus geen zorgen, je kunt de terugmelders ook terug vinden met "syst-terugmelder test", gewoon rijden met de drukknoppen en je ziet ze aan en uit gaan.

Groet, Anne W
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Betr systeem: terugmeldertest.
Ik heb 9x S88 modules.
Maar er zijn er maar 2 zichtbaar op de display. Anders moet je scrollen.
Als ik weet waar ik moet zoeken kan ik de juiste S88 melder voorzetten, maar bij mij zitten ze echt door elkaar heen.
Bijv de melders in de parade-strecke zitten op 5 verschillende modules!
Hier 2 foto's van een paar modules. Al naar gelang de plek van het meldpunt, pak een vrije plek op de S88-module.



Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Elke zomer ga ik altijd een paar weken naar Nederland, familiebezoek, het lopen van de 4daagse in Nijmegen, het ophalen van de diverse bestellingen en bezoek aan de beurs in Houten.
Nu wordt het tijd om de diverse loks aan mijn wensen aan te passen.
Bij een forumlid had ik een E118 gekocht, wel met de 5*motor, maar zonder de 60760 decoder. Ik zet er liever een Lopi4 in.
Ook heb ik bij een forumlid verlichtingsprintjes gekocht.
Aan de gang dus maar:
Hier de lok, nog met de lampjes zonder de decoder.
Op de voorgrond de lichtprintjes.

De decoder geplaatst en de verlichtingsprintjes aangesloten.
De sluitlichten zitten onder F1 en F2, zodat ze in voorkomend geval uitgezet kunnen worden.


Ook wilde ik de glazen trein hebben.  Ook bij een forumlid gekocht.
Wel moesten de Preisers nog instappen.
Omdat de trein in 2 richtingen rijdt zitten er 2 machinisten in.





Als 3e heb ik de 3076 (De accu-triebwagen met aanhanger) gekocht. Dit keer op Ebay met afleveren bij kennissen in Duitsland. Zij wonen bij Hamburg, daar wil ik toch heen voor Miwula.
Daar komt een 5* motor, Lopi en led-verlichting in. Ook met de printjes van het forumlid.
Als extra wil ik de motorwagen omdraaien. De motor komt dan in het midden.
Ik wil dit omdat ik met massa-detectie werk en de motor voorzien is van 4 rubber bandjes. Dus geen zekere detectie. Waarschijnlijk komt er ook een extra sleper bij.
Ik heb bekeken of dit zonder grote problemen mogelijk is; volgens mij kan dat.
Wel moet ik de verlichting ook omzetten. Gaat allemaal lukken.






Als (voorlopig) laatste heb ik een autotransportwagon gekocht. Hierop komen VW-Golf 2 te staan.
Ik had al 2 volle wagons, ook allemaal Golfjes 2.
Het heeft wat inspanning gekost, maar was ook wel leuk, om allerlei modelspoorwinkels te bezoeken om daar de Herpa-minikits te scoren. Ik denk dat er nog een 4e wagon bij kan,  zodat er ook nog een stel VW-transporters op kunnen. Ook heb ik nog een stel Audi?s uit hetzelfde tijdperk.


En deze had ik al. Nu een truc bedenken om alles vast te plakken.


Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Het soldeerwerk aan de lichtprintjes van de E180 ziet er op de foto's wat kortsluitgevaarlijk uit. Rechts is de gele draad wat ver gestript en links lijken de witte en blauwe draad elkaar te raken? De blauwe draad is ook wat aan de dikke kant. Zou zonde zijn als de boel kapot gaat. :)
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
@ AlexH

Ik zal de E118 nog eens open maken en kijken of het anders kan.

Verder is de ombouw van de 3076 onlangs uitgebreid beschreven door Frenkievee.
Hier is die beschrijving
Ik zal overigens niet zo gedetailleerd het interieur ombouwen. Het ziet er mooi uit, maar eigenlijk gaat het allemaal achter kleine ruitjes, waardoor het nauwelijks zichtbaar is.
Wel komen er Preisertjes in.
En de motorwagen wordt omgekeerd, zodat ik een betrouwbaardere massadetectie krijg aan het begin van de wagen.
November Update Baan Feldafing met foto's
Feldafing
Update, november 2019.

Na de ombouw van de E18 en de Accu-triebwagen ben ik aan de gang gegaan met de scenery.
Op de paradebaan wilde ik een blokpost met (voor) seinen maken.
Ik had hier bij de meldpunten al rekening mee gehouden. Alleen geen rekening gehouden met een stuk balk, behorende bij de ondersteuning van het station.
Deze zat eigenlijk op de plek waar het seinhuis zou moeten komen te staan.
Iets ervoor of erachter kwam niet in aanmerking. Er bleven toen eigenlijk 2 opties over:
Het seinhuisje over de paal bouwen, of er strak tegenaan, waarbij de paal donkerbruin geschilderd is.
Het is de tweede optie geworden.
Hier 2 foto?s,  de ondergrond, het groenspul, is nog niet naar mijn zin, maar dat wordt nog veranderd.




Tijdens het proefrijden werd ik geconfronteerd met een wisselstoring.
Eerst heb je het niet in de gaten, er gaat een trein een kant op die niet hoort.
Puzzelen waar het probleem lag, een kruiswissel wilde niet meer goed schakelen.
Soms wel en soms niet.
Uiteindelijk besloten om er een servo op te zetten. Ik had er wat ruimte voor.


Vervolgens is het ballasten aan de beurt gekomen.
Ik heb een meter van het paradespoor voorzien van ballast, vochtig gemaakt en dan lijm indruppelen. Speciaal een pot boekbinderslijm vanuit Nederland meegenomen.
Op laten drogen en dan proefrijden.
Ik maak gebruik van een ondergrond van 3mm kurk, met daarop de K-rails.
Ik ben geschrokken van de herrie die de ballaste rails produceren. Ik ben gewend aan een rustige loop, waarbij de K-rails zachter klinken dan de C-rails in de schaduwstations.
Waarschijnlijk heeft het kurk de lijm ook opgezogen en is daarbij keihard geworden.
Ik moet er nog over nadenken , of ik verder ga met ballasten, maar ik denk dat dit het niet wordt.

De perrons

Uit het verleden had ik voor mijn oude baan een perron van Vollmer:  ?Bahnsteig Baden?.
Dit beviel me wel en heb extra gekocht om ook op mijn nieuwe baan te gebruiken.




Voor de verlichting  had ik bij Ali een aantal lantaarns gekocht.
Ik heb voor 20 lantaarns ? 18,--  betaald. (nu zijn ze duurder)  ? 13,-- de 10. Nog een koopje!
Maar ze bevielen niet, ik vond ze te groot, te hoog.
Omdat ik al een lamp had opgeblazen (max 3 V voor Leds) heb ik deze lamp onderzocht om in te korten.
De lamp bestaat uit een messing buisje (kathode -) met daarin 2 lakdraadjes (anode +).
Bijkomend probleem is dat het buisje vanaf de onderkant met een spulletje zit volgespoten.
Maar met vijlwerk en voorzichtig prutsen kon ik de lamp inkorten.
Hieronder een foto met de plastic lamp zoals die in het Vollmerpakket zit, de originele lengte en de ingekorte lamp.


Dus oorspronkelijke lampje


In de bankschroef


Voorzichtig vijlen zodat de lakdraadjes vrijkomen


Daarna testen


En op het perron plaatsen. Onder het perron heb ik een stukje 9mm plaat geplakt, met daarin een gaatje, zodat de lamp ook bij wind blijft staan








Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Beste Jos,

Ballast inlijmen met flexibel blijvend lijm, ik gebruik Decobal van ER-Decor uit België, maar ik hoor ook wel eens iets van boekbinderslijm en dat soort dingen, er komen vast nog raadgevingen voor je.

T.a.v. de kruiswissel, het is mijn ervaring dat hij spanningsvrij moet liggen tussen de 4 aansluitende rails, ook de "M" aandrijving moet er horizontaal in.

Ik heb  op het hoofdstation nog een 4-tal kruiswissels liggen die nog niet gelijmd en geballast zijn, daar wil de aandrijving wel eens wat omhoog kruipen, en dus een trein die het verkeerde spoor op rijdt.

Afgelopen zaterdag de "baas" op bezoek gehad, hij wou de werking van nieuwe firmware zelf aanschouwen, volgens mij is het goed, maar een programmeur in combinatie met een visueel gehandicapte modelspoorder wil wel eens anders denken, nee hoor weinig nieuws voor jou en mij, maar wel voor de voornoemde modelspoorder.

Groet, Anne W
Re: November Update Baan Feldafing met foto's
Citaat van: joske3 op zondag 10 november 2019, 19:40:42
Vervolgens is het ballasten aan de beurt gekomen.
Ik heb een meter van het paradespoor voorzien van ballast, vochtig gemaakt en dan lijm indruppelen. [...]
Ik maak gebruik van een ondergrond van 3mm kurk, met daarop de K-rails.
Ik ben geschrokken van de herrie die de ballaste rails produceren. Ik ben gewend aan een rustige loop, waarbij de K-rails zachter klinken dan de C-rails in de schaduwstations.
Waarschijnlijk heeft het kurk de lijm ook opgezogen en is daarbij keihard geworden.
Ik moet er nog over nadenken , of ik verder ga met ballasten, maar ik denk dat dit het niet wordt.
Waarschijnlijk heb je een laag kurk gebruikt. Je zal nog eens laag kurk moeten gebruiken, dat dempt het geluid nadat er geballast is. Ben heeft ooit een plaatje gepost hierover. Deze kun je in de bijlage vinden.
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Hi Jos,

Wat voor lijm gebruik je voor de ballast ?
Hopelijk geen houtlijm.
ff hier lezen alleen geen kurk gebruikt

groet
Harald
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Het ballasten.

Hiervoor gebruik ik boekbinderslijm van Collall.
Ik heb als ondergrond voor de rails kurk van 3mm dik gebruikt.
Dat is hier (in Portugal) te koop op een rol.
De kurk heb ik met een niettang op de ondergrond vastgezet.
Hierop heb ik de rails geschroefd.
Dit geeft een goede demping. Beter als bij de C-rails.
Bij het ballasten heb ik de kurklaag afgesneden, hierdoor komt er dus een verbinding van de ballast  met de ondergrond.
Maar wat ik ook heb geconstateerd is dat de kurklaag tussen de rails omhoog is gekomen, opgebold.
Daaruit maak ik op dat de kurk zich vol zuigt met lijm en hierdoor een verbinding maakt met de ondergrond.
De kurklaag wordt op deze manier vastgeplakt aan de ondergrond.
Oplossing: alles los en opnieuw, met andere demping?
Zo laten en dan maar niet ballasten. Eventueel hier en daar wat ballast aanbrengen, maar heel zuinig!




Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Citaat van: joske3 op maandag 11 november 2019, 13:53:53
Oplossing: alles los en opnieuw, met andere demping?
Kijk even 2 postings terug.
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Dat heb ik uiteraard gedaan.
Consequentie hieruit is: alles los en andere/extra demping.
Maar ik vermoed dat het door mij gebruikte kurk de lijm opneemt en daardoor aan de ondergrond gaat plakken.
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Update Baan Feldafing met foto's en filmpje
Kurk op de rol 3mm, dat heb ik ook aangeschaft, samen met een rol van 2mm, maar nog niet in gebruik.

Citaat van: joske3 op maandag 11 november 2019, 13:53:53
Maar wat ik ook heb geconstateerd is dat de kurklaag tussen de rails omhoog is gekomen, opgebold.
Daaruit maak ik op dat de kurk zich vol zuigt met lijm en hierdoor een verbinding maakt met de ondergrond.
De kurklaag wordt op deze manier vastgeplakt aan de ondergrond.
Is dat zo? Mij lijkt: lijm bevat water. Water trekt in de kurk. Kurk bolt op door het water.
Na droging, wat doet de kruk dan: krom trekken tussen de nietjes?

Nu zit je kurk geniet, en misschien is de kruk ook aan de randen verlijmd (door eronder gekropen lijm?).

Je hebt rails verschroefd aan de kruk, en de kurk geniet (langs de rails of langs de tafelrand?).
Ben benieuwd. Ik was van plan om de kurk met 2-zijdig kleefband vast te zetten (bij de tafelrand).
Nieten gaat natuurlijk veel sneller.
Re: Update Baan Feldafing met foto's
 @citaat Kurk lijmen met contactlijm. B.v. Bison Kit.
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Update Baan Feldafing met foto's
hier 4 mm vloerkurk gebruikt.Gekocht op rol van 50 cm breed en 10 m lang.Vastgelijmt met speciale spuitlijm voor kurk (kontaktlijm) en geen problemen.
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Hoe en wat verder met ballasten ben ik nog niet uit. Voorlopig heb ik de ondergrond donkerbruin geschilderd, niet 100% maar nu iig beter dan de geluidsoverlast. Het Preiseroor mag je ook niet overbelasten.

Nadat ik de lantaarns ingekort zijn, totaal 13 stuks, hebben zij een plaatsje gekregen en zijn aangesloten.  Bij het inkorten zijn er wel 4 gesneuveld.





Ook de overkappingen hebben 5 x 3 ledstrip van het merk Ali gekregen, zodat ook daar de krant gelezen kan worden.




Het begint al wat te lijken.



En ook met de verlichting aan ben ik tevreden.



Tijd om in de stad door te geven dat het station bevolkt  (bepreiserd) kan worden.
Daar had ik in het verleden er al een aantal van geschilderd, zodat met Noch Hin & Wegkleber  de preisertjes een plaatsje hebben gekregen. Een prima product, waarbij ik gebruik heb gemaakt van M6 moertjes om de lijm tijd te geven te drogen. Zonder dat was het lastig, je krijgt snel ook lijm op je pincet.



Recent heeft Preiser ook nog een set uitgegeven met o.a. een stel paters. Die had ik nog niet geschilderd, nu dus wel.



Hier nog een paar opnamen van de bepreiserde perrons. (meer dan 200 stuks)

















Re: Update Baan Feldafing met foto's
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Prachtig om te zien.

groet
Harald
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Update Baan Feldafing met foto's
 @citaat @citaat
een mooi sfeervol en leuk aangekleed station  :thumbup:

mvg,

Ruud
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Jos,

De goed gevulde perrons zien er zeer sfeervol uit. :P :thumbup:

Groet Michel
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Mooi gemaakt. Heb je de led strips onder de kappen ?afgeknepen? met een weerstand?
Re: Update Baan Feldafing met foto's
De ledstripjes zijn 12V DC. Ze worden gevoed met 16V met een gelijkrichter ertussen.
Ik heb er een weerstand van 3k3 tussen gezet. (proefondervindelijk vastgesteld)
De voeding komt uit de kiosk => links 2 stripjes en rechts 3, iedere kant heeft 3k3 ohm.
Hierdoor werden ze ook minder fel.
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Je kan er ook een DC-DC step-down converter (van Alie) tussen plaatsen, mooi te regelen.

groet
Harald
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Is dat wat ze vroeger een potmeter noemden?
Re: Update Baan Feldafing met foto's
Nee, het gaat om een printje met wat electronica. De naam is trouwens AliExpress, niet Alie.